home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
I dag kl. 12:12:15 TindraTindra Blogs Chat GPT Gratis: En oö...
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
Antal Registrerede Brugere: 23281
  0 Brugere, 247 Gæster Online.

Indlæg: 1132682 over 31363 Emner
Nyeste Bruger: TindraTindra
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Football Manager 2016
| |-+  Kategori: Træningsbanen
| | |-+  KISS The Libero
0 Brugere og 1 Gæst læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] 2 Udprint
Forfatter Emne: KISS The Libero  (Læst 13762 gange)
Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
KISS The Libero
« : 12 Maj 2016, 17:53 »

KISS The Libero

KISS The Libero er mit nyeste taktiske eksperiment. Som trådens titel afslører så bliver det en taktik, hvor Liberoen får en hovedrolle. Dem som før har fulgt mine taktiske tråde og diverse blogs ved, at jeg nu er ude på dybt vand og går i gang med noget helt uprøvet for mit vedkommende. Jeg har alle dage brugt en klassisk 4 backkæde i mine taktikker men denne gang skal der eksperimenteres og grunden herfor gennemgår jeg senere.

Som altid så vil jeg copy/paste en masse fra tidligere tråde og guides. For hele min tilgang til det taktiske har ikke som sådan ændret sig. Så tankerne bag er stadig de samme. Det betyder også lidt ”kedelig” læsning for de trofaste læsere men for nye brugere er der forhåbentlig noget at hente.
« Seneste Redigering: 18 Maj 2016, 08:28 af Wester » Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: KISS The Libero
« Svar #1: 12 Maj 2016, 18:23 »

#1 – KISS

I løbet af FM16 har jeg fundet ud af, at det ofte kan betale sig at Keep It Simple Stupid. Altså holde tingene simple og uden en masse gøgl. Gang på gang har jeg erfaret at både spiller og holdinstruktioner ikke hjælper på det man gerne vil opnå. Ofte modarbejder det faktisk og selvom man forventer det modsatte. Tit bliver spillet mere rigidt og fastlåst med disse ekstra instruktioner. Så jeg holder tingene KISS og spiller helt uden nogle ekstra indstillinger hverken hos spillerne eller overordnet på holdet.

Hvorfor tingene er sådan, det ved jeg ikke men som udgangspunkt, så fungerer den taktiske motor super fint i Standard. Mit bud er, at for mange indstillinger giver mere forvirring end afklaring. Så hvis man skal tilføje instruktioner, så er min anbefaling at holde sig til ganske få og langsomt bygger på.

Jeg udelukker ikke instruktioner men det vil blive ganske få og som start er det uden. Holdinstruktioner vil jeg mere bruge i selve kampene, hvis jeg kan se, at jeg har brug for at arbejde bolden ind i boksen eller stå dybere osv. Så instruktioner vil mere blive brugt i løbet af kampene.
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: KISS The Libero
« Svar #2: 13 Maj 2016, 19:52 »

#2 – Hvorfor spille med Libero?

Grunden til jeg forsøger mig med en ny taktisk tilgang i min bagkæde, det bunder i en heftig frustration over at indkassere for mange mål ved at mit centrale forsvar bliver overspillet. Jeg forsøgt at modvirke dette med mange forskellige tiltag, både ved at have en Ankermand som stødpude foran dem og en SWP Keeper til at samle løse bolde op bag dem eller sætte deres presspil en tak ned. Men intet af mine tiltag har virket optimalt. Mit forsvar bliver alt for tit skævvredet og det giver huller til friløbere til modstanderen. Dette er især udsat når jeg møder hold der spiller med to angribere. Så nu vil jeg forsøge noget helt nyt og droppe 4 backkæden.

Jeg vil forsøge mig med en spiller på SWP positionen og det bliver i rollen som Libero Attack. Håbet er, at han fungere som Sweeper bag mit centrale forsvar når modstanderen angriber og støder op som balancespiller når jeg har bolden. Så modsat alle min andre taktiske tråde, så er grundlaget for denne taktik en defensiv ide og ikke en offensiv. For normalt bunder mine taktikker i en offensiv tanke men denne gang er det for at stå bedre i defensiven.
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

L.Wee
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: KISS The Libero
« Svar #3: 13 Maj 2016, 23:38 »

#2 – Hvorfor spille med Libero?

Grunden til jeg forsøger mig med en ny taktisk tilgang i min bagkæde, det bunder i en heftig frustration over at indkassere for mange mål ved at mit centrale forsvar bliver overspillet. Jeg forsøgt at modvirke dette med mange forskellige tiltag, både ved at have en Ankermand som stødpude foran dem og en SWP Keeper til at samle løse bolde op bag dem eller sætte deres presspil en tak ned. Men intet af mine tiltag har virket optimalt. Mit forsvar bliver alt for tit skævvredet og det giver huller til friløbere til modstanderen. Dette er især udsat når jeg møder hold der spiller med to angribere. Så nu vil jeg forsøge noget helt nyt og droppe 4 backkæden.

Jeg vil forsøge mig med en spiller på SWP positionen og det bliver i rollen som Libero Attack. Håbet er, at han fungere som Sweeper bag mit centrale forsvar når modstanderen angriber og støder op som balancespiller når jeg har bolden. Så modsat alle min andre taktiske tråde, så er grundlaget for denne taktik en defensiv ide og ikke en offensiv. For normalt bunder mine taktikker i en offensiv tanke men denne gang er det for at stå bedre i defensiven.


Lyder nøjagtig til at have samme problemer som mig, glæder mig til at følge  Thumbs Up
Prøvede selv et par kampe med libero, gik i hvert fald bedre med forsvaret ikke blev overspillet.
Men skabte nadaaaa  Ubeslutsom
Logged

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: KISS The Libero
« Svar #4: 13 Maj 2016, 23:58 »

Jeg er også spændt på hvordan det kommer til at fungerer offensivt. For jeg kommer lidt til at binde 5 mand til forsvaret, da jeg nok bliver nød til som minimum at spille med WB ellers bliver jeg nok overløbet på kanterne.
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: KISS The Libero
« Svar #5: 14 Maj 2016, 21:15 »

#3 – Team Shape og Mentality

I FM16 syntes jeg at det fleksible system fungerer bedst, det har en god dynamik og holder en god balance i spillet. Netop denne dynamik og balance er det jeg går efter. Mine taktikker er baseret på forskellige løbemønstre, hvor især offensive løb og overlap fra backs, som ofte er en del af de. Det opnår jeg som regel bedst med dette system. Disse overlaps fra backs og løb på længdegraderne vil også blive en del af denne taktik. Hvor jeg spiller med Wingbacks, Inside Forward, Complete Forward og sidst men ikke mindst en Libero, alle sammen i attack rolle. Alle roller der bevæger sig på længdegraderne og tager løb omkring mine mellemrumsspillere.

Hvad angår holdet overordnet mentalitet, så er det meget afhængigt i forhold til modstanderen og om jeg spiller hjemme eller ude. Som udgangspunkt vil jeg dog tage fat i tre mentaliteter. Attacking, Standard og Defensive. Attacking vil blive brugt på hjemmebane og når jeg skal jagte et resultat. Standard er på udebane og når jeg kommer foran på hjemmebane. Defensive er imod meget stærkere modstandere på udebane og når jeg skal holde et resultat.
« Seneste Redigering: 15 Maj 2016, 00:00 af Wester » Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Gemma
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: KISS The Libero
« Svar #6: 15 Maj 2016, 12:51 »

Jeg spillede med en Libero i FM15 i Chemnitz. Det var en helt kanon rolle, der supplerede virkelig godt. Dog bliver jeg spændt på at se, hvordan du får den til at hænge sammen med dine midtbaneroller. Det kan godt give lidt grå hår.
Logged


Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: KISS The Libero
« Svar #7: 15 Maj 2016, 16:28 »

Jeg spillede med en Libero i FM15 i Chemnitz. Det var en helt kanon rolle, der supplerede virkelig godt. Dog bliver jeg spændt på at se, hvordan du får den til at hænge sammen med dine midtbaneroller. Det kan godt give lidt grå hår.

Ja de indledende test går ikke skide godt. Har nogle bøvl med at finde balancen på midtbanen.
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: KISS The Libero
« Svar #8: 15 Maj 2016, 17:13 »

#4 – Formationen

Som jeg nævnte i forrige indlæg, så har jeg en del spillere der skal bevæge sig på længdegraderne. Jeg vil have mine spillere fremad i banen og fylde feltet op når der kommer indlæg fra mine backs, som er et af mine offensive våben. Et andet er løb på i dybden. Grunden til dette er blandt andet det L.Wee er inde på:

Citat
Lyder nøjagtig til at have samme problemer som mig, glæder mig til at følge  Thumbs Up
Prøvede selv et par kampe med libero, gik i hvert fald bedre med forsvaret ikke blev overspillet.
Men skabte nadaaaa  Ubeslutsom

Min frygt har også været at en taktik med en Libero kommer til at koste offensivt. Så målet er at få løb fremad men samtidig holde en nogenlunde struktur. Rollerne og deres opgaver og instruktioner gennemgår jeg senere. Mit mål har været at ramme den samme offensive struktur som i min Gung-Ho møder Ancelotti.



Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: KISS The Libero
« Svar #9: 15 Maj 2016, 17:38 »

#5 – Klassiske målmand

Som tidligere nævnt er denne taktik baseret på en defensiv ide, hvor jeg gerne vil modvirke det bøvl, som jeg tit har med at blive overspillet omkring det centrale forsvar. Her har jeg valgt at forsøge mig med en sweeper rolle i form af en Libero i attack, som skal samle de dybe bolde eller løb op rent defensivt.

Liberoen er hovedrollen i denne taktik og meget vil være bygget om omkring ham. De andre roller på holdet er direkte påvirket af denne rolle. Som f.eks. på målmandspositionen hvor jeg som ofte spiller med en SWP Keeper. Dette gør jeg, da jeg normalt spiller med en klassiske 4 backkæde med to centrale forsvarsspillere i defend. Det gør jeg ikke denne gang.

Rollen som sweeper bag mit centrale forsvar er Liberoen og de betyder, at jeg ikke længere har brug for en SWP Keeper. Så valget er faldet på den mere klassiske målmand. En no bullshit rolle som tilpasser sig holdet overordnet strategi, hvilket passer fint med den balance jeg søger. Det passer også fint med ideen om at lukke bedre af rent defensivt.
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: KISS The Libero
« Svar #10: 15 Maj 2016, 18:30 »

#6 – Stopper skal stoppe hullerne

For at citerer Gemma og jeg må give ham ret. De indledende øvelser har været noget bøvl men jeg syntes efterhånden jeg har ramt noget fornuftigt.

Citat
Jeg spillede med en Libero i FM15 i Chemnitz. Det var en helt kanon rolle, der supplerede virkelig godt. Dog bliver jeg spændt på at se, hvordan du får den til at hænge sammen med dine midtbaneroller. Det kan godt give lidt grå hår.


Et af problemerne har været at Liberoen agerer som holdet balancespiller rent offensivt. Hvor han træder op på DMC positionen og lægger sig dybt i ”Smørhullet”. Hullet mellem modstanderens forsvar og midtbane. Hvad opgaven er her, det tager vi senere. Pointen er, at jeg så ikke behøver en balancespiller på midtbanen og slet ikke en på DMC positionen. For så løber de bare i vejen for hinanden og jeg får ikke det ønskede antal spillere med frem. Uden en balancespiller på midtbanen så efterlades der et kæmpe hul mellem min egen midtbane og forsvar. Altså ”Smørhullet”. Et rum som især de større og mere tekniske anlagte hold gerne vil udnytte. Guf for mellemrumsspillere som Eriksen og Mata.

Måden jeg vil stoppe det er ved at skubbe mit centrale forsvar frem og lade dem presse mere. Dertil har jeg valgt at bruge Central Defender Stopper og tilføje Close Down More til rollen. Normalt ville jeg aldrig lade dem presse sådan op men nu hvor jeg har en Libero til at sweepe bag dem, så går det nok an. Så hullet skal lukkes med to stoppere frem for den normale balancespiller.

Et andet hul der naturligt vil komme det er bag mine Wingbacks især når jeg spiller offensivt. Jeg har brug for centrale forsvarsspillere der kan lukke de huller bag dem. Jeg er ikke bange for at de skal forsvinde for deres position, så længe Liberoen gør sit arbejde og falder ned på plads. Og den modsatte forsvarsspiller vil også forblive centralt, så teoretisk vil jeg stadig have to centrale folk.
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Sunbao
FmFreaks Crew
(Ejer)
*

Offline Offline


 
Sv: KISS The Libero
« Svar #11: 16 Maj 2016, 21:47 »

Spændende tanker, og ja jeg tror de fleste har disse problemer så spændende om du finder den endelige løsning på dette.
Logged

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: KISS The Libero
« Svar #12: 16 Maj 2016, 22:15 »

Håber jeg også Smiley
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: KISS The Libero
« Svar #13: 16 Maj 2016, 22:16 »

#7 – Balancespiller, Bindeled og Playmaker

Der er tre ret grundlæggende roller som jeg altid søger som er balancespiller, bindeled og playmaker. Disse roller kan kombineres. I denne taktik er de fordelt på tre spillere. Det typiske for disse roller er, at de som ofte befinder sig i ”Smørhullet” rent offensivt, hvor de løser de opgaver, der ligesom passer til deres betegnelser. Det er i ”Smørhullet” at spillet skal skabes og de offensive løb på længdegraderne, det skal ske rundt om dette rum. De offensive løb tager vi i næste afsnit.

Balancespilleren befinder sig nederste i ”Smørhullet”, hvor hans job er at holde balancen og strukturen i formationen. Han skal samle løse bolde op og sætter den videre i rotation. I denne taktik er det Liberoen. Han skal træde ud af rollen som Sweeper og bevæge sig frem foran det centrale forsvar og op på DMC positionen. Liberoen natur er en smule mere rikovillig end roller jeg normalt ville bruge på denne position. Hans lyst til at lave afleveringer, der kan låse modstanderen op, det er måske ganske fornuftigt. Da jeg gerne vil have sat mine spillere på længdegraderne op.

Playmakeren bevæger sig normalt centralt i rummet og fordeler spillet derfra. Jeg har en lidt mere dynamisk type der bevæger dig en smule mere frit. Han skal være den mest dominerende spiller i opspillet og hele tiden gøre sig spilbar. Vi taler selvfølgelig om Roaming Playmaker. En rolle jeg er blevet helt vild med. Han kræver dog frie rum foran sig for at fungerer optimalt. Så hvis du har en AMC så vil han stå i vejen for Roaming Playmaker. Det er dog ikke tilfældet her. Han skal designe spillet som med Liberoen. Det to ret dynamiske spillere der er påkrævet.

Øverst i rummet har jeg Bindeleddet binder angreb og midtbane sammen. Han spiller tit med lidt større risiko i sine afleveringer og forsøger at låse modstanderens forsvar op på den sidste 1/3 af banen. Her bruger jeg en Deep Lying Forward support, der trækker ned fra sin angrebsplads og dermed giver plads til hans angrebsmakkere, der kan tage de dybe løb. For denne position forsøger at låse forsvaret op med afleveringer med større risiko.
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Bubbles
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: KISS The Libero
« Svar #14: 17 Maj 2016, 18:18 »

God læsning indtil videre Wester Thumbs Up

Du har givet mig helt lyst til at videreudvikle min 3 - 2 - 2 - 1 - 2  Smiley

Logged

"My idea of sports science was to tackle the wall in the gym, nut the door and throw a few f**** about before going out to play!" Billy Bonds.

Sider: [1] 2 Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010