L'arrivée de le SCO
Et indblik i et tilfældigt Football Manager save.
Jeg vil i denne, min første, blog give et indblik i min måde at spille FM. Forvent ingen flotte faner, men derimod en masse screenshots og løse tanker æltet sammen i en ulækker masse. Velkommen til.
Valget er nok engang faldet på Angers SCO. 3. er måske lykkens gang. Mit første spil endte brat da jeg til min rædsel så, på min managerprofil, at jeg var verdens bedste manager - realismen og dermed motivationen var væk. 2. forsøg gemmer sig stadig et sted i skyen.
Og nu er vi her. Et nyt spil er startet, alle forgående er slettet, en frysepizza er i ovnen og motivationen er i top.
__
Le SCO
Angers Sporting Club de l'Ouest er en klub fra det skønne Angers, stiftet i 1919.
Valget er faldet på klubben, grundet min lettere frankofile tilgang til FM, og fordi klubben passer ind i profilen, af historien om den unge manager der bringer den lille klub, fra den lille men skønne by, til toppen af fransk fodbold.
Med 2 bronzemedaljer i '58 og '67 er det ved at være på tide med noget succes igen.
Klubben har også nogle dejligt ringe faciliteter, som giver muligheden for rigtig at føle at man bringer klubben frem. Det samme gælder iøvrigt holdet som helhed.
Boldbesiddelse? Det li' meget
Der var engang en klog mand, og en mand. Manden sagde: "Hvis vi har bolden styrer vi kampen og modstanderen kan ikke score" og den kloge mand sagde: "Hvis vi scorer flere mål end modstanderen vinder vi". Den kloge mand var klog.
Så er spørgsmålet: Hvordan opnår vi den største chance for at score flere mål end modstanderen?
Vi skal score flere mål end modstanderen, ergo kan vi ikke sætte vores lid til en kompakt defensiv, og tilfældige chancer. Chancerne - og målene - skal komme som følge af bevidste valg fra spillernes - og der managerens - side.
Hvordan gør vi det? Chancerne kreeres, men først skal vi have bolden. Når vi har bolden, skal den i modstanderens mål. So far so good.
Hvordan får vi bolden? Vi kan ikke spille afventende, da vores chancer som beskrevet skal skabes.
Vi skal altså presse modstanderen for at få bolden.
Vi har bolden. Den skal i kassen. Hurtigst muligt, og ligegyldigt hvordan. Den skal bare i nettet, så vi har mere tid til at score flere mål end modstanderen. Vi må altså spille hurtigt. Og direkte?
Man kunne jo sagtens spille den lidt rundt - frem og tilbage, og så vente på hullet kommer, chancen opstår. Eller man kunne søge målet, og få klatten i kassen.
Hvem kan heller ikke lide det? En helt ren glidende, hurtigt på benene og uden at have kigget op, videre til fløjen der næller sin mand og lægger den indover til en kold inderside. Det er smukt.