home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
29 Jan 2024, 11:35 Mulle68 Nostalgi Patches CM 4
Antal Registrerede Brugere: 23282
  0 Brugere, 380 Gæster Online.

Indlæg: 1132681 over 31362 Emner
Nyeste Bruger: ArmaghRed92
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Football Manager 2016
| |-+  Kategori: Træningsbanen
| | |-+  Fra idé til handling
0 Brugere og 1 Gæst læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] 2 3 4 Udprint
Forfatter Emne: Fra idé til handling  (Læst 19022 gange)
whapz
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Fra idé til handling
« : 12 Jan 2016, 10:26 »

                                       Indledning

Efter de første saves i FM16, hvor det primært har stået på boldbesiddende fodbold, er det nu tid til at følge hjertet og spørge mig selv; hvad ønsker jeg med min taktik?

Da jeg selv som spiller er en ægte 8'er (dog med stigende vægt år for år), ser jeg ofte spillet fra banens midte. Dette vil jeg forsøge at kopiere til min taktik, der skal handle om en stærk, central enhed.

Mit fokuspunkt vil være at mine centrale spillere skal være en afgørende faktor og taktikken skal bygges op omkring dem. Dette kommer jeg tilbage til, når jeg starter på selve taktikken.

Håber i vil følge og læse med!

P.S: Jeg er FM-tactic rookie, og jeg kan derfor på ingen måde forsikre, at denne taktik vil fungere! Jeg vil forsøge at spille den slags bold, som jeg selv elsker!
« Seneste Redigering: 12 Jan 2016, 11:20 af whapz » Logged

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Fra idé til handling
« Svar #1: 12 Jan 2016, 10:43 »

Elsker disse taktiske blogge. Jeg er klart på og spændt på hvordan du vil få den centrale midtbane til at dominerer spillet..
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

whapz
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Fra idé til handling
« Svar #2: 12 Jan 2016, 10:53 »

                                      Holdets mentalitet og struktur

Da jeg før nævnte, at jeg har spillet meget boldbesiddende og i lavt tempo, vil jeg i denne taktik holde mig fra det. Jeg har brugt Wester og hans Gung-Ho taktik rigtig meget som inspiration, og den ting, der fanger mig mest, er, at man kan lade holdmentaliteten styre tempoet og afleveringsspillet. Dette vil jeg gerne forsøge og tage udgangspunkt i.



Jeg kan godt lide, at spillerne - i sær i den offensive del - bevæger sig meget og ikke kun på deres tildelte position. Derfor har jeg valgt den flydende mentalitet, sådan at mine kantspillere også kan tage del i opbygningsspillet og søge ind i banen, men det kommer jeg til senere.



Som udgangspunkt vil jeg bruge standard mentalitet, men som jeg nævnte tidligere, vil det afhænge af flere ting; er jeg kæmpefavorit, kan jeg spille offensiv, er jeg underdog, kan jeg spille kontra/defensiv - dette vil alt sammen blive på gefühl, så der ikke bliver én bestemt mentalitet i taktikken.
Logged

whapz
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Fra idé til handling
« Svar #3: 12 Jan 2016, 11:09 »

                                       Formationen

Formationen jeg har valgt, er endt på en lidt anderledes 4-2-3-1.



Jeg har fokus på den centrale del af banen, hvilket også gør, at rollerne er smalle. Den klassiske 4-back kæde har jeg altid foretrukket, på nær hvis jeg engang i mellem vover mig ud i italiensk fodbold.

Herefter vil jeg gå systematisk til værks, ligefra keeperen til den forreste angriber.
Logged

whapz
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Fra idé til handling
« Svar #4: 12 Jan 2016, 11:17 »

                                       Sweeper-Keeperen

Hvorfor sweeper-keeper?

Først og fremmest er jeg dybt imponeret af Manuel Neuer, der med sin styrke, teknik og til tider klodsethed bare den perfekte keeper i mine øjne! Dette vil jeg også gerne føre til min taktik, da jeg er vild med, at målmanden spiller med og ikke bare er en forhindring i målet for modstanderen. Jeg har valgt ham i (angreb), da han så vil føre bolden frem med fødderne og opsnappe dybe stikninger fra modstanderne.

Den eneste instruktion, han har

  • Tag korte spark
Logged

whapz
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Fra idé til handling
« Svar #5: 12 Jan 2016, 11:28 »

                                       Det centrale forsvar

Her har jeg haft mine største problemer i FM16 indtil videre. Jeg lukker simpelthen bare for mange mål ind. Med inspiration fra Wester, vil jeg have, at min defensive 4-kæde skal holde positionerne, når der forsvares. De to centrale forsvarer skal spille sikre afleveringer, da de ikke ligefrem er kreatørene på holdet.

Jeg foretrækker forsvarer der har sine fysiske egenskaber i orden, hvor jeg så vidt muligt holder mig fra de langsomste forsvarer. God heading, styrke, hurtighed, tacking og placeringsevne er jeg stor fan af.

Instruktionerne ser derfor således ud

  • Hold position
  • Færre driblinger
  • Skyd mindre
  • Færre risikable afleveringer
  • Pres mindre
Logged

whapz
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Fra idé til handling
« Svar #6: 12 Jan 2016, 11:51 »

                                       Det gyldne våben - runningbacks

De angrebslystne backs er taktikkens hemmelige våben. Jeg har simpelthen en forkærlighed for offensive backer, der leverer massere af assists. Samtidig kigger jeg også på de defensive og fysiske stats, da jeg heller ikke er meget for backs, der ikke kan forsvare.

Mine backs er "det gyldne våben", da de som de eneste skal forblive bredde i deres spil og komme i overlaps. Da de skal fungere som runningbacks, er udholdenhed simpelthen også et must!

Grunden til, jeg har valgt fullback med angrebsmentalitet, er fordi, de skal være varsomme og vælge overlap med omhu og ikke tonse frem hver eneste gang. Som tidligere nævnt, har defensiven ikke være optimal, og derfor skal de også kunne nå med tilbage og holde den defensive struktur.

Instruktionerne på backerne se således ud

  • Kom længere frem
  • Læg bolden ofte indover
  • Løb ud på kanten med bolden
  • Spil bredere
  • indlæg fra baglinjen
  • Flere driblinger
  • Pres mindre
Logged

whapz
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Fra idé til handling
« Svar #7: 12 Jan 2016, 12:07 »

                                       Den defensive midtbanespiller - halfback

Halfbacken er en sindssygt vigtig spiller i min taktik. Han er hele forsvarets omdrejningspunkt, da hans opgaver består at fordele bolde, beskytte forsvaret og lede det ved at trække ned mellem midterforsvarerne. Når bolden er på modstandernes banehalvdel er han en ekstra spilstation i det opbyggende spil. Hans rolle er derfor svær at udfylde, men i sær pasningsstats og fysiske stats er meget vigtige.

Når modstanderne har bolden, skal han være aggressiv og fungere som en boldvindende midtbanespiller, hvilket fører til følgende instruktioner

  • Hold position
  • Tackl Hårdere
  • Færre driblinger
  • Markér tættere
  • Pres mere
« Seneste Redigering: 12 Jan 2016, 12:08 af whapz » Logged

whapz
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Fra idé til handling
« Svar #8: 12 Jan 2016, 12:16 »

                                       Overblik over defensiven

For at få et overblik over det defensive mønster, kan det ses her.



Målmanden sparker kort til forsvarerne, hvor halfbacken falder ned mellem dem og fordeler spillet. De offensive backs vil allerede herfra være angrebssøgende, mens forsvaret er godt beskyttet af den defensive midtbanemand, som skubber de to centrale forsvarsspillere lidt bredere ud.
Logged

Seller95
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Fra idé til handling
« Svar #9: 12 Jan 2016, 12:19 »

Spændende. Jeg kigger med! Smiley
Logged

Arsenal <3

whapz
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Fra idé til handling
« Svar #10: 12 Jan 2016, 12:28 »

                                       Den flydende playmaker

Flydende stil, flydende playmaker. Her er holdets livline, der skal føre bolden frem, sætte offensiven i scene og styre hele balancen på holdet. Han er derfor ekstrem vigtig, samtidig med han også skal have noget fysisk til at hjælpe defensiven. Jeg ser ham lidt som en box-box spiller, bare mere chanceskabende. Han flakker meget omkring på banen og finder de rette positioner for sig selv og medspillerne.

Instruktionerne på ham ser sådan ud

  • Bevægelsesfrihed fra position
  • Flere driblinger
  • Markér tættere
  • Tackl hårdere
  • Pres mere
Logged

whapz
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Fra idé til handling
« Svar #11: 12 Jan 2016, 13:08 »

                                        Offensiven



Den fremskudte playmaker

Jeg har valgt at den fremskudte playmaker skal ligge på OMC, da han skal være den spiller, der skal ligge den afgørende aflevering og skabe hele overblikket, når holdet angriber. Han skal samtidig kunne ligge på kanten af feltet for at klaske løse bolde i rosen.
Han skal diktere tempo og holde øje med sine medspilleres løb.

Instruktionerne til begge sider er dog ens

  • Behold bolden
  • Hold position
  • Flere risikable afleveringer
  • Hold på bolden
  • Markér tættere
  • Tackl hårdere


De invendige angribere

Den invendige angriber i højre side har angrebsmentalitet, da han skal løbe direkte mod mål og være målfarlig med sine dybdeløb. Han skal have hurtighed og afslutningsstats, da hans primære rolle skal være målfarlighed. I modsætning til højre side, hvor der er supportmentalitet. Han er tiltænkt at få bolden i føderne og gå ind i banen, hvor han på den måde kan være enten målfarlig eller chanceskabende. Dette har jeg erfaret, at spillerne gør i supportrollen.

Instruktionerne er dog ens i begge sider, udover ham i højre ikke har "kom længere frem".

  • Kom længere frem
  • Spil snævert
  • Færre indlæg
  • Skær ind med bolden
  • Flere driblinger
  • Bevægelsesfrihed fra position
  • Pres mere
  • Tackl hårdere


Den komplette angriber

Han er overalt på banens sidste tredjedel, hvorfor der ikke er nogle pile ud fra ham. Han skal skabe chancer for sig selv og sine kammesjukker. Har efter egen erfaring fået det bedste ud af den komplette i angrebsmentalitet, så det er hvad der vil blive brugt. Hans instruktioner er standard med en enkelt instruktion, som ser således ud

  • Bevægelsesfrihed fra position
  • Ryk i dybden
  • Flere driblinger
  • Kom længere frem
  • Flere risikable afleveringer
  • Behold bolden
  • Pres mere


Logged

whapz
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Fra idé til handling
« Svar #12: 12 Jan 2016, 13:17 »

                                        Holdinstruktioner



Spil smalt

Banen skal udnyttes på midten, hvorfor jeg vil have banen til at være smal. Her skal jeg have spilovertaget og de eneste, der skal holde bredde, er mine offensive backs.

Pres

Jeg ønsker genpres og pres på boldholder over hele banen, men forsvarerne skal holde sine positioner først og fremmest, så de har som de eneste på holdet "pres mindre".

Spil op fra forsvar og udnyt midten

Da halfbacken og målmanden er en del af forsvaret, er det åbenlyst at spille op fra forsvar. Dog sætter jeg "aflever i dybden" til, da spillet kan blive for let læseligt, hvis det konstant er korte afleveringer i bageste kæde.

Gefühl

Arbejde bolden ind i feltet kan komme på tale, hvis jeg vil sidde på boldbesiddelsen i en kamp, hvor jeg stoler på mit hold og de ikke kan ramme målet. Denne instruktion gør dog, at spillets hastighed sættes ned.


Det var sidste led i taktikken, jeg vil gerne høre om folks ideer til, hvor jeg skal teste den. Vil ikke ligge den op som plug&play, før den er gennemtestet i en; lille, mellemstor og stor klub. Håber på respons, positivt som negativt!  Thumbs Up
Logged

Seller95
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Fra idé til handling
« Svar #13: 12 Jan 2016, 13:51 »

Jeg er spændt på at se, hvordan din defensiv kommer til at klare at du spiller så smalt. Har selv problemer med at spille smalt, da der simpelthen bliver for meget plads på kanterne til modstanderne.. Og de scorer stort set hver kamp fra indlæg mod mig..
Skal dog lige siges, at de også gør dette selvom jeg spiller bredt.. Det hjælper dog lidt på det, synes jeg.
Logged

Arsenal <3

whapz
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Fra idé til handling
« Svar #14: 12 Jan 2016, 14:47 »

Jeg er spændt på at se, hvordan din defensiv kommer til at klare at du spiller så smalt. Har selv problemer med at spille smalt, da der simpelthen bliver for meget plads på kanterne til modstanderne.. Og de scorer stort set hver kamp fra indlæg mod mig..
Skal dog lige siges, at de også gør dette selvom jeg spiller bredt.. Det hjælper dog lidt på det, synes jeg.

Jeg er også spændt! Smiley
Logged

Sider: [1] 2 3 4 Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010