home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
29 Jan 2024, 11:35 Mulle68 Nostalgi Patches CM 4
Antal Registrerede Brugere: 23282
  0 Brugere, 351 Gæster Online.

Indlæg: 1132681 over 31362 Emner
Nyeste Bruger: ArmaghRed92
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Football Manager 2016
| |-+  Kategori: Træningsbanen
| | |-+  工合 - FM16
0 Brugere og 1 Gæst læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] 2 3 ... 5 Udprint
Forfatter Emne: 工合 - FM16  (Læst 32783 gange)
Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
工合 - FM16
« : 22 Dec 2015, 13:26 »

工合
Ancelotti Style


1: Gung-Ho møder Ancelotti

工合 udtales gōng hé men vi kender bedre udtrykket som Gung-Ho.. Wikipedia om Gung-Ho: Work Together-Work in Harmony

Tilbage i tidligere versioner af FM blev udtrykket Gung-Ho brugt når man gik All out attack eller Overload som det hedder i FM12.

工合 taktikken er dog ikke overload men er en offensiv, flydende taktik med fokus på: Arbejd sammen i harmoni...

工合 taktikken eller Gung-Ho om man vil, den har jeg kørt igennem flere FM sæsoner og FM16 skal ikke være nogen undtagelse. Sidste sæson kombinerede jeg tankerne fra Gung-Ho med en Ancelotti tilgang jeg fandt på nettet. Det vil jeg prøve igen i FM16, da jeg var pjattet med den måde spillet fungerede på.
« Seneste Redigering: 22 Dec 2015, 18:59 af Wester » Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: 工合
« Svar #1: 22 Dec 2015, 14:02 »

工合
Ancelotti Style


2: Team Shape

En af de grundlæggende ting i Gung-Ho tilgangen har været den Flydende tilgang (Fluid), som danner strukturen i taktikken. Tanken har været at skabe to enheder, en defensiv og offensiv enhed. Det bliver også målet denne gang. Grunden til det valg kommer også løbende, hvor strukturen forklares igennem de andre indstillinger.

Den defensive enhed ser egentlig ud som den mere eller mindre plejer, det er en 4 back kæde plus en balancespiller inde centralt på midtbanen. Den offensive enhed er noget anderledes, da den mere tager sit udgangspunkt i den Ancelotti tilgangen, som jeg er blevet inspireret af. De to enheder gennemgår jeg selvfølgelig senere.

I FM er der flere strukturer man kan vælge, lige fra den helt rigide til den meget flydende. Hvad de forskellige tilgange betyder, det kan man selvfølgelig læse om i spillet under tilgangen. Det man dog ikke får med, det er de grundlæggende ting, som lægger grund til dette.

I de gode gamle dage før verden gik af lave, så var den taktisk maskine sat om med sliders, hvor man kunne give holdet og de enkelte spillere hak op og ned blandt andet i mentalitet. Det havde indflydelse på holdets struktur. Det kunne man nørde med i timevis indtil man havde den perfekt struktur og blev dermed mere eller mindre uovervindelig. Sådan fungerer det ikke mere, heldigvis, det system var alt for statisk i forhold til det langt mere dynamiske system der er nu. Nu er der langt flere ting der spiller ind men som sagt er de grundlæggende principper stadig de samme. Jeg vil kort forklarer dem.

Hvis vi tager den meget flydende tilgang, så har alle spillerne den samme mentalitet og bevæger sig som en stor enhed. Det forventes, at alle arbejder frem og tilbage og er vel bedst kendt som Total fodbold. Den hollandske tradition bygger meget på dette og går helt tilbage til 70erne. De unge brugere må Goggle det.

Den Fleksible tilgang bygger mere på tre enheder, forskellige mentalitet i forhold til spillernes roller, altså om de er i defensiv, support eller offensiv rolle. Det giver som titlen antyder et fleksibelt system, hvor man ser stor forskel på hvordan en Full Back bevæger sig alt efter hvilken rolle han har. Den forskel ser man f.eks. ikke så meget i den flydende rolle, da hele holdet bevæger sig med som en stor enhed.

Den rigide tilgang er langt mere fastlåst og stramt. Her er den kreative frihed også mindre. Der skal spillerne passe deres opgaver og følge de taktiske betingelser. Mourinho er et godt eksempel på dette. En stramt taktisk system, som faktisk minder meget om den flydende tilgang i strukturen, da forskellen i mentalitet spillerne imellem er lille. Friheden, bevægeligheden og kreativiteten er dog langt mere stram eller faktisk ikke eksisterende, da målet er at følge det taktisk oplæg 100 %.

Jeg har som sagt valgt den Flydende tilgang (Fluid), hvor holdet bliver delt ind i to enheder, hvad angår mentalitet. Det betyder rollerne ikke meget, der er det spillerens position på holdet der er afgørende. Alle defensive spillere får tildelt en mentalitet og alle offensive en lidt mere offensiv mentalitet. Dermed skabes to enheder. Jeg går efter 5 mand i hver. Alle der spiller i forsvaret, på DMCRL positionerne og spillere i defensiv rolle på MCRL positionerne kommer med i den defensive enhed. Alle andre er med i den offensive. Kommer mere end på dette når enhederne bliver gennemgået.
« Seneste Redigering: 22 Dec 2015, 14:30 af Wester » Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: 工合
« Svar #2: 22 Dec 2015, 19:00 »

工合
Ancelotti Style


3: Balancespilleren

Jeg kommer til at springe lidt rundt i taktikken og sætte fokus på forskellige elementer. Så det kommer ikke så kronologisk men mere som spredte tanker om taktikken. I dette indlæg sætter jeg fokus på Balancespilleren. Til dem som før har fulgt mine taktikker og blogs, de ved at jeg altid sørger for at finde balancespilleren og bindeledet som det første. De to roller er grundlæggende for mine taktikker og skaber balancen og binder kæderne sammen.

Bindeledet er spilleren som binder midtbane og angreb sammen og balancespilleren som vi skal gennemgå nu, det er manden der binder midtbane og forsvar sammen og holder balancen på holdet. Jeg foretrækker den klassiske balancespiller, hvor han har fokus på at fastholde spillet med simple afleveringer og beskytte bagkæden. Hans kreative frihed er lav og han skal holde sin position centralt i banen lige foran forsvaret.

I tidligere versioner af Gung-Ho, der fungerede en Central Midtbane i defensiv rolle perfekt. Senere var det på DMC der skulle til. I denne version går jeg tilbage til ideen fra den første Gung-Ho taktik.

Man kunne fristes til at prøve forskellige typer inde centralt blandt andet den boldvindene midtbanespiller men vælger du denne type, så presser han for højt og forsvinder dermed væk fra rollen som stødpude for midterforsvaret. En dybdeliggende playmaker kunne også friste men så spiller han for mange stikninger fremad og fastholder dermed ikke spillet og risikoen for boldtab er for stor og åbner dig for kontra og du bliver fanget i opstillingsspillet. Med den centrale midtbane i defensiv rolle, så opnår du følgende ting:





Citat
Trekanten

I denne rolle fungere han som stødpude lige foran midterforsvaret og stopper bolde fra de kreative midtbanespillere fra modstanderens centrale midtbane, han kan også lukke wings/inside forwards af når de går ind i banen. Samtidig med han dækker offensive midtbanespillere og angribere der går ned i banen af. Den trekant han dækker er livsvigtig for en solid defensiv i FM. Bruger du andre typer opnår du ikke samme effekt.

Hele meningen er at lukke hullet mellem midtbane og forsvar, det hul næsten alle hold både i FM og irl prøver at udnytte. Nu spørger du nok om en anker/anchor mand ikke kan udfylde det? Jo men så dør din taktik andre steder. Det kommer vi til senere.


Firkanten

Han bidrager ikke det store i det offensive men hans rolle er også at opsamle løse bolde og bryde eventuelle kontras. Han skal opsnappe bolde i den firkant og spille den hurtigt videre til mere kreative kræfter. I en offensiv taktik spiller han simple korte bolde, som fastholder spillet og byder de mere kreative spillere op til dans.


Instruktioner

  • Fewer Risky Passes
  • Hold Position
  • Close Down Much Less

« Seneste Redigering: 22 Dec 2015, 19:03 af Wester » Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: 工合 - FM16
« Svar #3: 22 Dec 2015, 20:04 »

工合
Ancelotti Style


4: Defensiven

Defensivens opgave er selvfølgelig at forhidre modstanderen i at scorer mål, det giver ligesom sig selv. Jeg har i FM16 erfaret, at det er vigtigt, at spillerne ikke bliver trukket for meget væk fra deres position. Jeg har gentagende gange oplevet, at en af mine midterforsvarer trækker frem for at presse bolden, efter lader et hul som modstanderen udnytter og en angriber som til en friløber. Det forsøger jeg jeg at stoppe ved tre tiltag. Først er der balancespilleren der selvfølgelig skal befinde sig i trekanten fra indlæg 3, så behøver forsvaret ikke trække op. For det andet så har jeg valgt en SWP Keeper i offensiv rolle som skal komme ud og opsnappe bolde i dybden, når det er muligt. Det tredje er, at jeg på alle mine roller i min defensive enhed har tilføjet: Close Down Much Less. - Vil jeg så slet ikke presse bolden? Jo det tager den offensive enhed sig af og holdets overordnet instruktioner men det kommer vi til senere. Min Defensive enhed skal bare holde skansen og stå solidt.

Backs

Offensivt skal mine backs kommer i overlap på kanten og forhåbentlig sende mange indlæg ind i feltet. Jeg har valgt Wing Backs i automatisk rolle, som skifter alt efter holdets overordnet mentalitet, derfor skifter deres indstillinger selvfølgelig. Jeg vil dog overvejende spille offensivt og dermed vil deres indstillinger se således ud:

  • Close Down Much Less
  • Dribble More
  • Run Wide With Ball
  • Cross More Often
  • Cross From Byline
  • Get Further Forward


Det Centrale Forsvar

I det centrale forsvar bruger jeg to klassiske Central Defender i defensiv rolle. Jeg bruger faktisk aldrig andet og er klart inspireret af Man Utd under Sir Alex Fergusons, hvor han gang på gang fandt makkerpars som fungerede sublimt sammen. Ferdinand og Vidic husker vi jo alle og det sidder bare fast i mine hjerne. Deres rolle giver næsten sig selv men det vigtigste er næsten, at de holder linjen og sørger for, at de ikke bliver overspillet med dybe bolde. Offensivt skal de skal sammen med Balancespilleren opsnappe løse bolde og sætte dem i rotation igen ved at fastholde spillet med simple korte bolde.

  • Close Down Much Less
  • Shoot Less Often
  • Dribble Less
  • Fewer Risky Passes
  • Hold Position
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: 工合 - FM16
« Svar #4: 24 Dec 2015, 08:45 »

工合
Ancelotti Style


5: Spillestil

Jeg afviger en smule fra den klassiske Gung-Ho spillestil. Målet er stadig en offensive spillestil, hvor holdets overordnet mentalitet er Attacking. Jeg vil dog ikke være for naiv, så den Attacking mentalitet er i kampe, hvor jeg er favorit og i de lige kampe. Er jeg undertippet, så bliver det dog Standard.

Ændringen er, at jeg vil spille mere direkte i denne version. Mest fordi jeg er ved at blive sindssyg på det blinde fokus på boldbesiddende fodbold, der hersker rundt omkring. Alle de hold jeg følger, som er BIF, Danmark og Man Utd. De er gået fra en direkte spillestil til den moderne Possession stil og jeg er ved at gå amok. Værst ser det ud i Man Utd under LvG. Jeg kan næsten ikke beskrive, hvor meget jeg hader den måde United spiller fodbold på pt. og jeg håber med hele mit fodboldhjerte, at han bliver fyret inden nytår. Nå men pointen er, at jeg vil spille mere direkte. Så stilen er flydende, offensiv og direkte. Der er dog meget mere til det end det og det kommer senere, når jeg gennemgår holdets instruktioner.
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Haps
Ynglingespiller
***

Offline Offline


 
Sv: 工合 - FM16
« Svar #5: 24 Dec 2015, 14:44 »

Kan taktikken snart downloades? Venter i spænding!
Logged

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: 工合 - FM16
« Svar #6: 26 Dec 2015, 11:56 »

工合
Ancelotti Style



6: Formationen


Formationen jeg har valgt er en skævvredet 4-4-2 eller 4-3-3 om man vil. Fire back kæden er der styr på, den er helt klassiske. Opbygningen på resten af formationen, det har noget at gøre med de angrebsmønstre jeg søger efter. Så placeringen af nogle positioner virker måske lidt sjove men det er mening med galskaben.





Vi starter på midtbanen, hvor jeg har placeret Balancespilleren centralt med en playmaker på MCL og på en på MR positionerne. Det ser således ud:





Det ville nok være mest naturligt, at placerer balancespilleren en tak til højre, så de stod mere klassisk. Så midtbanen ville være en MR, MCR, MCL og en AML. Grunden til jeg skubber balancespilleren ind centralt er for at skabe rum til den brede playmaker i support. Rummet han efterlader på MCR positionen, det er det rum MR skal rykke ind i, når jeg har bolden og dermed skaber jeg en klassiske tremands central midtbane med to playmakere på hver side af balancespilleren.





Længere fremme gør de samme ting sig gældende. Her er Bindeledet sat centralt for at skabe rum til min IF på AML positionen. Samtidig skal han skubbe min fremadrettede angriber en smule til højre. Her kan den fremadrettede angriber både gå bredt ned at kanten til indlæg eller krydse ind i rummet bag forsvaret. Målet er, at mine to bredeste angribere kan gå begge veje, altså bredt og dybt i deres løb.





Jeg gennemgår angrebs og løbemønstre senere, hvor jeg også kommer ind på rollerne i den offensive enhed.
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Mikkelmoss
Lilleputspiller
*

Offline Offline

 
Sv: 工合 - FM16
« Svar #7: 27 Dec 2015, 12:28 »

Sidder virkelig også og venter i spænding, er inde at kigge flere gange om dagen om der er kommet nyt i indlægget Smiley

Ser virkelig frem til flere updates.

Thumbs Up Thumbs Up Thumbs Up
Logged

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: 工合 - FM16
« Svar #8: 28 Dec 2015, 11:35 »

工合
Ancelotti Style


7: Angrebsmønstrene

”Smørhullet” – En smal Diamant

I det seneste afsnit kom vi ind på formationens opbygning, som var skævvredet af en årsag. Formationen og selvfølgelig rollerne skal skabe nogle bestemte angrebsmønstre. Smørhullet er det begreb jeg har brugt i Gung-Ho taktikkerne for at beskrive rummet mellem modstanderens forsvar og midtbane. Det er her magien skal komme fra. I de tidligere versioner har jeg brug en fremadrettede playmaker som trak ind i det rum. I denne version forsøger jeg at skabe en smal diamant i det rum. Bagerst har jeg Balancespilleren som fastholder spillet, så har jeg to playmakere som trækker ind i rummet fra MR og MCL positionerne og på toppen af diamanten har jeg Bindeleddet, der trækker ned fra sin angrebsplads. Meningen er, at de fremadrettede løb skal komme rundt om ”Smørhullet” ved to angrebsmønstre:

Overlap og indlæg fra backs

Jeg vil rigtige gerne have mine backs til at lave overlaps på kanterne. De skal komme på ydersiden af mine kanterne og slå indlæg fra baglinjen. På den måde satser jeg på, at jeg har fyldt feltet op med spillere. Det er f.eks. et af problemer med Man Utd irl. Der er for få folk i feltet og når der endelig er fyldt op, så slår man ikke indlægget men spiller den hellere tilbage i boldrotation. Målet er, at fastholde spillet og bevare boldbesiddelsen. Jeg vil derimod have de indlæg og satser gerne.

For at disse overlaps skal lykkes. Så jeg spiller ikke med wings på kanterne, for dette kræver roller som trækker ind i banen og efterlader rum på kanten. Rollerne kommer jeg ind på senere, når jeg gennemgår den offensive enhed. Det kræver også backs som kommer bredt og tager de løb fremad. Der har jeg som tidligere nævnt valgt Wing Backs.


Dybe afleveringer

Jeg vil gerne have nogle fremadrettede løb fra mine offensive enhed og gerne på den sidste 1/3 af banen. Jeg har brug for typer, der tager løb i længdegraderne og bag modstanderens forsvar. Som jeg nævner under formationen, så kan disse løb både sket dybt og bredt. Dybt til de direkte løb mod mål og bredt til eventulle indlæg.

For at dette skal lykkes kræver det selvfølgelig roller der løber dybt men også roller længere tilbage der tør sætte bolden på spil og gerne en angriber der trækker tilbage i banen og tager opmærksomhed og som kan
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: 工合 - FM16
« Svar #9: 28 Dec 2015, 12:33 »

工合
Ancelotti Style

8: Den offensive enhed

Som nævnt har jeg Wing backs der skal komme bredt i overlap på ydersiden af mine kanter. Jeg forsøger at lave en smal diamant i ”Smørhullet” og sidst men ikke mindst, så vil jeg have byde fremadrettede løb bag om modstanderens forsvar. Det kræver selvfølgelig, at man vælger de rette roller og formation. Formationen er som nævnt en skæv 4-4-2/4-3-3.


Den brede playmaker

På MR positionen har jeg valgt en Bred Playmaker i Support. Målet er, at han skal trække ind i ”Smørhullet” og efterlade rum på kanten til min fremadstormende back. I smørhullet er hans rolle at fordele bolde enten dybt til spillerne der løber bag om forsvaret eller bredt til backs. Det skal dog ske med en hvis form for balance, så han skal ikke satse hele butikken hver gang, som f. eks en fremadrettede playmaker gør. Det er vigtigt, at han også er med til at fastholde spillet, så han skal ikke spille med More Risky Passes. De afleveringer med mere sats skal komme lidt længere fremme i ”Smørhullet” på den sidste 1/3 af banen. Det tager Bindeledet sig af. Så nogle gange skal han bare spille den kort og lige på bindeleddet.

•   Cut Inside With Ball
•   Cross Less Often
•   Sit Narrower
•   Roam From Position
•   Shoot Less Often


Roaming Playmaker

Den brede playmaker må bevæge sig ret frit og det samme må hans makker inde centralt. Jeg ønsker to ret dynamiske 8ere, hvor af den ene er den brede playmaker. Den anden er en Roaming Playmaker på MCL positionen. Hans rolle er den samme som den brede playmaker, han må dog gerne komme en smule mere med frem og forsøge skyd udefra.

I tidligere versioner har denne rolle været en fremadrettede playmaker. Den rolle er mere aggressiv i sin spil og satser lidt mere. Den fremadrettede playmaker spiller med More Risky Passes men som sagt ønsker jeg, at det først skal ske lidt længere fremme på banen. Den dybe playmakere er ikke dynamisk nok og rummet bagerst i Smørhullet er allerede optage af Balancespilleren. Så Roaming Playmaker passer bare bedre ind.

•   Dribble More
•   Roam From Position


Den dybe angriber

Den ”falske 9er” har ellers været en ret fast rolle i Gung-Ho tilgangen men denne gang spiller jeg ikke kun med en mand på toppen. Målet er stadig, at denne rolle skal falde ned i ”Smørhullet” og fungerer som en slags playmaker, som satser lidt mere i sine afleveringer for at låse modstanderens forsvar op. Det skal være en rolle som kan modtage bolden med rygge mod mål og sende bolden videre enten bredt til kanterne og selv liste ind i feltet eller som sagt satse på den dybe aflevering. Her passer den Dybe Angriber i Support godt ind.

Jeg har dog tilføjet et par indstillinger. Jeg ønsker ikke han skal drive bolden frem selv, så han skal drible mindre og spille den mere direkte. Han skal holde i bolden til løbende er taget omkring ham og så sende den direkte afsted. Indstillingerne bliver derfor således:

•   Dribble Less
•   More Direct Passes
•   Hold Up Ball
•   More Risky Passes


Inside Forward og Den fremadrettede angriber

Det er rollerne der skal tage de byde løb. De to positioner skifter også plads, så de bliver svære at dække op. Jeg vil have de enten krydser ind foran min dybe angriber eller løber bredt og kan lave indlæg. Det kan være en fordel at spille med en venstrebenet og en højrebenet. På den måde skifter de mellem at trække mod deres favorit ben, altså en venstrebenet angriber på STCR positionen vil trække ind, hvor en højrebenet vil trække mere bredt. Det giver en god dynamik i spillet og flere strenge at spille på.

Inside Forward, Attack. Hans primære rolle er at krydse ind banen og tage de aggressive løb ind foran den dybe angriber. Hans indstillinger er således:

•   Dribble More
•   Cut Inside With Ball
•   Cross Less Often
•   Get Further Forward

Advanced Forward, Attack. Han job er både de brede og dybe løb:

•   Dribble More
•   Get Further Forward
•   Move Into Channels



Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Husted6950
Juniorspiller
**

Offline Offline

 
Sv: 工合 - FM16
« Svar #10: 28 Dec 2015, 23:23 »

glæder mig til at se når du kommer igang om den her taktik virker Wink
det kan jo altid se godt ud på papiret men virker den i praksis Smiley
Logged

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: 工合 - FM16
« Svar #11: 29 Dec 2015, 08:58 »

工合
Ancelotti Style

9: Holdinstruktionerne

Flydende stil

Som tidligere nævnt spiller jeg en flydende tilgang, hvor holdet er delt ind i to enheder. Den flydende tilgang øger holdets kreative frihed og bevægelighed. Så jeg tilføjer ikke mere kreativ frihed eller mere frihed til bevægelse, ej hellere Roam From Positionen til flere spillere end dem som i forvejen har funktionen. Det er Roaming Playmaker og Wide Playmaker.


Offensiv mentalitet

Jeg har valgt at spille med en offensiv mentalitet, i hvert fald på hjemmebane og mod de mindre hold på udebane. Tror jeg skifter til standard i de mere tætte opgør på udebane. Den offensive mentalitet går, at tempoet bliver højt og spillet i offensiven bliver direkte. Jeg ser ingen grund til at spille mere direkte eller med højere tempo. Der er fart og direkte spil nok med den offensive tilgang. Det er sådan at med en offensiv mentalitet så spiller følgende roller således:

Defend: Short
Support: Mixed
Attack: Direct

Min taktik er fordelt således, at jeg har tre mand i defend, det er balancespilleren og det centrale forsvar. Deres job er at fasthold spillet med korte sikre afleveringer. Jeg har tre mand i support og det er de tre mand i ”Smørhullet”, Roaming Playmaker, Wide Playmaker og Deep Lying Forward. Herind skal de selv styrer om den skal spilles kort eller direkte, det er ligesom playmakerens rolle. Så er der mere direkte spil over backs og spillerne på længdegraderne, de skal sætte fart og tempo på, det er spillerne med Attack mentalitet.


Bredt og over kanterne

De fremadstormende backs i overlap er et af de grundlæggende våben i denne taktik. Derfor vælger jeg, at spille så bredt som muligt og ud over kanterne. Jeg fravælger dog Look For Overlap, jeg oplever nemlig, at den funktion sænker farten i spillet. Jeg ønsker stadig et nogenlunde rask tempo. Ved at spille meget bredt, så strækker jeg også modstanderen forsvar ud og det skulle gerne give rum til de dybe aflevering på den sidste 1/3 af banen.


Forsvarslinje og Presspillet

Tidligere nævnte jeg at alle i den defensive enhed har tilføjet Close Down Much Less, det har jeg ændret til Close Down Less. Det er for at fastholde en stram struktur i defensiven, som forhåbentlig er svær at bryde ned. Jeg oplever at man i FM16 hurtigt kan blive overløbet bag sit forsvar og på back positionerne, hvis spillerne i deres pres forlader deres position. Det skulle Close Down Less gerne afhjælpe. Samtidig holder jeg forsvarslinjen på normal og satser ikke ved at skubbe for langt frem. Den er i forvejen nogenlunde høj, når jeg spiller Attacking, hvilket jeg vil gøre i alle hjemmekampe.

Det betyder dog ikke, at jeg ikke spiller med presspil. Det tager den offensive enhed sig af og de er sat til standard i deres individuelle indstillinger. Til gengæld er der Close Down More i holdinstruktionerne og kombineret med den offensive mentalitet, så er presset tæt på makimalt hos de fem offensive.


En smule tålmodighed

Med den offensive mentalitet så er tempoet højt og spillet på den sidste 1/3 del meget direkte. I de indledende test satser mine spillere alt for meget og skyder fra alle vinkler. Det skal sættes en smule ned men ønsker ikke at gå mere defensivt an hvad angår mentaliteten. Så Play Out Of Defence og Work Ball Into Box er tilføjet. Først frygtede jeg, at det ville ødelægge de indlæg fra backs, som jeg går efter. Den offensive mentalitet, backs direkte afleveringsstil og Cross More Often gør, at det fungerer ganske fint og balancen ser godt ud.


Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: 工合 - FM16
« Svar #12: 02 Jan 2016, 13:48 »

工合
Ancelotti Style

10: Et par vigtige ændringer

De åbne rum

De indledende test er egentlig gået ganske fint, der er dog nogle ting som sagtens kan forbedres. Så jeg har lavet et par ændringer. Noget af det der har virket rigtig godt er afleveringer ned i de åbne rum bag modstanderens forsvar eller på kanten til de fremadstormende backs. Så det vil jeg gerne have langt mere af. Jeg har forsøgt at fjerne Work Ball Into Box men det fungerede slet ikke. Så jeg har valgt at tilføje det mere oplagte valg, som er Pass Into Space. Det ser ud til at virke, især på kanterne hvor mine backs kommer i langt flere overlaps og direkte løb mod baglinjen til indlæg.


Hurtigere boldomgang

Tempoet i spillet med både Play Out Of Defence og Work Ball Into Box, det kan godt blive lidt sløvt. Så jeg vil gerne have lidt hurtigere boldomgang og sætter derfor tempoet op. Jeg ønsker ikke at spille mere direkte, da jeg dermed mister de fine overlaps på kanterne, mine backs kan ikke nå med frem med en mere direkte stil. Derfor nøjes jeg med højere tempo i boldomgangen.


Bindeledet

Noget som til gengæld ikke har virket så godt, det er mit bindeled, som er den dybe angriber i support. Han kommer slet ikke nok tilbage i banen og jeg har forsøgt med en falsk 9er i stedet for men lige lidt hjalp det. Han kommer ikke nok i spil og tit bliver mine tre offensive spillere isoleret på toppen af banen. Presspillet fungerer heller ikke optimalt, da hullet mellem min midtbane og angreb er for stort. Tit spiller modstanderen bolden rundt i det rum og jeg spilder for mange kræfter på midtbanen, som jagter den rundt forgæves.

Jeg har skubbet bindeledet ned på AMC positionen og lavet en ”ny” rolle. Her har jeg valgt Attackng Midfielder Support, da han er den mest neutrale. Alle andre roller har en masse indstillinger med sig men jeg ønsker at designe min egen rolle. Ved at skubbe ham ned på AMC positionen, så opnår jeg selvfølgelig det oplagte, at han befinder sig i det rum i toppen af ”Smørhullet”.

Han skal løse de opgaver, som jeg havde tiltænkt, at han skulle løse i rollen som den dybe angriber. Jeg har ikke brug for, at han skal varme bolde, da han nu er længere tilbage i banen og længdegrader spillerne allerede er foran ham. Han skal forsøge at sætte bolden mere på spil end de andre folk i ”Smørhullet”, vinder bolden skal nemlig gerne sendes på den sidste 1/3. Han skal holde sig nogenlunde i rummet men ikke så fast, at han ikke kommer i support løb og indtager de positioner, som jeg mangler uden den dybe angriber, jeg ønsker dog ikke han skal bevæge sig frit, for jeg skal bruge ham i det rum. Så hans bevægelighed holdes standard men han skubbes tilgengæld den smule længere frem, så han ikke står i vejen for mine playmakere og yder nok støtte den enelige angriber jeg efterlader. Jeg er nået frem til disse indstillinger:

•   Get Further Forward
•   More Risky Passes


Den enlige angriber

Med kun en angriber på toppen, så har jeg brug for en type der kan løse flere opgaver end den fremadrettede angriber løser. Der er den komplette angriber oplagt. Jeg har før i FM16 haft stor succes med den komplette angriber, så det valg tror jeg på. Den komplette angriber kan holde i bolden og vente på den nødvendige støtte men kan også når muligheden er der, tage de direkte løb og drive bolden frem på egen hånd, som den fremadrettede angriber skulle. Det vigtigste er, at han søger rum hvor han kan være mere effektiv og håber han stadig vil tage nogle brede løb, som jeg nok mister lidt af, nu hvor formationen skifter og han ikke skubbes ud på kanten så meget.
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: 工合 - FM16
« Svar #13: 04 Jan 2016, 08:16 »

工合
Ancelotti Style

11: Ud til hjørne

Defensive hjørnespark

Jeg holder mine defensive hjørnespark ret standard. Jeg har to mand på stolperne og zonemarkerer langs det lille felt med tre mand. Det vigtige her er, at tage sin 3. bedste header på den forreste del af det lille felt, så han kan cleare bolde på forreste stolpe, som AI’en tit forsøger at udnytte. Mine to bedste i hovedspillet dækker modstanderen højeste spillere af. Jeg holder en mand fremme og en mand på kanten af feltet, så jeg kan slå kontra. Manden på kanten af feltet skal også lukke af for løse bolde og skud udefra i tilfælde af ripost på kanten af feltet.

Indstillinger


Offensive hjørnespark



Ideen med mine offensive hjørnespark er at opsnappe løse bolde og scorer på riposten. Målet er som sådan ikke at scorer direkte på første bolden. Jeg vil sætte maksimalt pres på modstanderens lille felt og håbe nedfaldet ender i det store felt, hvor jeg har mine offensive spillere placeret. I det lille felt har jeg mine bedste spillere i luftduellerne. AI’en mandsopdækker som regel mine centerbacks og ved at sende dem i feltet, så tømmer jeg rummet foran det lille felt. For AI’en har også folk på stolperne og dermed skaber jeg overtal i det store felt, hvor riposten gerne skulle ende. Læg mærke til at jeg er fire mod en da risposten lander.

Indstillinger
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: 工合 - FM16
« Svar #14: 04 Jan 2016, 11:14 »

工合
Ancelotti Style

Den endelige version

Modsat de tidligere versioner af Gung-Ho, så har denne haft en hård fødsel. Jeg har haft svært ved at finde denne rette formular men syntes selv, at jeg er kommet frem til et nogenlunde resultat. Der er endnu engang blevet tweeket på taktikken, som jeg vil komme ind på i denne sidste gennemgang er taktikken, som også er en opsummering.


Formationen

Det har som sagt været lidt en hård fødsel og jeg har endda skiftet formation i flere omgange. Jeg er dog endt tilbage til udgangspunktet, som er en skævvredet 442/433, som ser således ud:




Det handler om balance

Jeg har skiftet holdinstruktioner så mange gange, at jeg ikke længere har styr på det. Jeg ender dog det samme sted hver eneste gang og som jeg er endt i alle andre versioner af Gung-Ho og i alle andre taktikker, nemlig ved: Det handler om balance. – Det er et af mine grundprincipper. Ikke for kort, ikke for langt. Ikke for hurtigt, ikke for langsomt. Ikke for bredt, ikke for smalt. osv osv. Jeg søger altid efter den hårdfine balance i tingene og i denne version, der har det været svært. Jeg er som sagt kommet frem til noget, som jeg selv er ok tilfreds med. I de næste punkter vil jeg komme ind på, hvorfor jeg har valgt som jeg har.

Holdinstruktionerne


Tempo og pasningsstil


På dette område har jeg haft mange forskellige kombinationer og det hele er endt i standard. Igen, det handler om balance. Jeg har forsøgt med mere et mere direkte og hurtigere spil men så når mine backs ikke med frem til overlap og sende de indlæg afsted jeg gerne vil have. Det våben er et af mine vigtigste i denne taktik. Jeg har nægtet at spille med korte afleveringer og mere boldbesiddelse, det kommer aldrig til at ske.

Den offensive mentalitet går, at tempoet bliver højt og spillet i offensiven bliver direkte. Jeg ser ingen grund til at spille mere direkte eller med højere tempo. Der er fart og direkte spil nok med den offensive tilgang. Det er sådan at med en offensiv mentalitet så spiller følgende roller således:

Defend: Short
Support: Mixed
Attack: Direct


Komplette Wingbacks

Som nævnt er overlaps og indlæg fra backs mit vigtigste våben. Derfor har jeg valgt at skifte til de mere offensive og aggressive komplette Wingbacks. Jeg vil have backs der stormer med frem også selvom det måske kommer til at koste lidt defensivt. Play Down The Flanks og Pass Into Space er vigtige holdinstruktioner for at opnå de overlaps. Det er grund til, at de er en del af taktikken. Jeg har dog droppet den helt brede stil men det har noget med bindeleddet at gøre.

Som sidebemærkning skal de nævnes, at når jeg går standard i mentalitet på udebane eller når jeg er foran med et par mål, så skifter jeg fra en Attack indstilling til Support på mine komplette Wingbacks. Igen: Det handler om balance.
 

Bindeleddet


Min største hovedpine i skabelsen af denne taktik, det har været at få Bindeleddet til at fungerer. Jeg har forsøgt et hav af ting og som I kan se, så er jeg gået tilbage til en dyb angriber i support som holdets bindeled. Ideen med en AMC fungerede ikke optimalt. Jeg tabte for meget på det. Jeg fik ikke de brede løb fra de andre angribere og han lukkede rummet af for mine playmakere og ”Smørhullet” blev overfyldt.

Løsningen på problemet er irriterende simpelt og lige foran næsen på en. Lad mig citerer fra FM:

Citat
Spillerne vil vælge en balanceret tilgang til bred spil, som passer til kampens udvikling. Hvis de mener, de kan udnytte kanterne, vil de gøre det, mens de også vil spille centralt, når det er passende.

Åhh GUD, hvor der det simpelt. Jeg har hele vejen igennem spillet meget bredt og kombineret med Play Down The Flanks, så er det klart, at mit bindeled ikke kommer i spil. Med en balanceret brede i spillet, så vil han få meget mere at arbejde med. Med en balanceret tilgang kommer bolden mere ind forbi Bindeleddet og han kan derefter sende den bredt og dybt. Dumme dumme Wester.


Work Ball Into Box


Som udgangspunkt har jeg ikke denne funktion med, da spillet tit bliver for sløvt og jeg kommer ikke nok ned over kanterne og mine backs slår ikke nok indlæg. Man vil dog opleve især på hjemmebane, at modstanderen pakker sig og man ender med alt for mange håbløse langskud eller halve chancer der bliver sendt forbi mål. Work Ball Into Box kan være en løsning i de situationer.


Standard på udebane

Den offensive tilgang med Attacking mentalitet, den fungerer perfekt på hjemmebane men er simpelthen for aggressiv på udebane. På udebane starter jeg med en Standard mentalitet og det eneste jeg skifter er backs til support. Så lader jeg kampens udfald afgøre om jeg skal gå mere offensivt. Kommer jeg bagud eller skal jagte et resultat i slutningen af kampen, så skifter jeg til den offensive tilgang.

Er jeg foran og vil holde et resultat, så er jeg ikke for fin til at skifte til defensiv mentalitet men pas på med at gøre det for tidligt. Det kan give bagslag og man ønsker ikke at være under massivt pres i halvdelen af kampen men er man foran med 2-3 mål, så kan man sagtens skifte i den sidste halve time og man vil opleve mange gode kontras og udbygninger af føringer.


Download

Det var mere eller mindre det for denne gang Hvis nogen vil lege lidt med taktikken og se hvordan den virker, så har jeg smidt den op til download på Steam:

Gung-Ho Ancelotti Style download


Følg mit save

Hvis I gerne vil følge med I hvordan det så går med min nye taktik. Så slå et smut forbi min Følg mit save tråd. Her vil jeg teste taktikken med tre forskellige hold. Et tophold, et midterhold og et bundhold.

Var der nogen der sagde nørd?

Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Sider: [1] 2 3 ... 5 Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010