工合
Work Together-Work in Harmony
#17 - Truppen 2015/16, målsætning og taktisk ændringNår man er et hold som Southampton, der er i gang med en opbygningsfase fra midterhold til tophold, så vil man typisk opleve transfervindues med knald på. Det optimale ville selvfølgelig være, at man roligt kunne skifte 2-3 spillere ud, så der ikke opstod uro i omklædningsrummet. Sådan ser det dog sjældent ud. Der er de frivillige udskiftninger, hvor man skifter det tynde øl ud med noget stærkere og så er der de transfers, der kommer lidt ubelejligt. Så i stedet for 2-3 udskiftninger, så er der hele 8 nye ansigter i truppen i forhold til sidste sæson.
MålmændPå målmandsposten er holdets førstemålmand stadig
Fraser Forster. Til gengæld blev jeg tvunget til at finde en ny back up, da Artur Boruc ikke ville forlænge sin kontrakt. Jeg har hentet en ung talentfuld målmand, som måske i fremtiden kan blive holdets første valg. Jeg har hentet
Alphonse Areola i PSG, som jeg kunne købe for den beskedne sum af 2 mio. £
Forsvaret højre sideGrunden til at jeg ikke har delt forsvaret op i backs og midterforsvar men i højre og venstre side, det er at jeg godt kan lide, at have en DC som også kan spille DR/DL og en DR/DL som kan spille DC. Det for at dække positionerne bedre ind. Så jeg altid har spillere til rådighed ved eventuelle skader. Det kommer jeg nærmere ind på i emnet: Rotation
I forsvaret højre side er der to nye spillere. Jeg skulle nemlig finde erstatninger for Toby Alderweireld hvis lejekontrakt udløb og til Maya Yoshinda, som var utilfreds med tilværelsen som back up spiller. Jeg kunne ikke love Maya mere spilletid, så jeg valgte at sende ham videre. Jeg hentede højre backen
Mário Fernandes for 17,5 mio. £ i CSKA Moskva. Han kan også indtage rollen som midterforsvar. Han kæmper om pladser i højre side med
Nathaniel Clyne og
John Stones. Som back up for de tre har jeg hentet et ungt talent som lige er fyldt 18 år,
Joe Gomez, der har 3,5 guldstjerner og en sort i potentiale.
Forsvaret venstre sideHer står alting uændret hen. Der sidder
Éder Álvarez Balanta og
Ryan Bertrand tungt på pladserne med den rutinerede
José Fonte og den unge akademispiller
Matthew Targett som back ups.
Den defensive midtbaneTabet Victor Wanyama til Monaco i januars transfervindue gjorde, at jeg skulle ud og finde en ny spiller til den position. For jeg fandt ikke Florin Gardos som en holdbar løsning og sendte ham videre. Jeg brugte hele foråret på at spejde efter eventuelle emner. Egentlig søgte jeg en fuldblodserstatning da rollen som DMC, var utrolig vigtig. Jeg søgte en etableret spiller men som transfervinduet udspillede sig, så faldt min kærlighed i stedet for på et stort talent. Jeg ville simpelthen ikke betale de summer, som der blev forlangt for de rutinerede spillere.
Min kærlighed faldt på det portugisiske stortalent
Ruben Neves, som jeg måtte betale hele 19 mio. £ for. Det er ufattelig mange penge for så ung en spiller. Hans 4 guld og ene sort stjerne i potentiale lokkede mig dog. Samtidig var jeg pjattet med hans høje stats i Determination, Leadership, Decisions, Concentration, Composure og Teamwork. Vi har med en kommende leder at gøre, måske anføreren der skal løfte holdets første CHL pokal i fremtiden og fører holdet til tops på Club Coefficients listen. Jeg har valgt, at kaste ham for løverne med samme og som back up har jeg stadig
Jack Cork.
Den dybe playmaker + Central midtbanespiller i offensiv rollePå den centrale midtbane har jeg store luksusproblemer, her er der et overflødighedshorn af talent. Egentlig vil jeg gerne give stortalentet
Martin Ødegaard chancen ligesom med Ruben Neves men han er trods alt kun 16 år. Og han er trods alt i kamp om spilletid mod holdets to store stjerner, akademispilleren
James Ward-Prowse og den etableret franske landsholdsspiller
Morgan Scheiderlin samt sidste sæsons store indkøb,
Georginio Wijnaldum. Så her lider jeg ingen problemer. På et tidspunkt kommer det til at give ballade og en af dem må sælges.
Wing + Inside Forward Målet var egentlig at beholde de kanter jeg i forvejen rådede over. Shane Long havde dog skuffet mig voldsomt i 2014/15 sæsonen og da den unge akademispiller
Josh Sims, havde udviklet sig rigtig fint efter sit lejeophold i Port Vale, så jeg valgte at give Sims chancen og solgte Long. Så var planen eller at lade Sims snuse til førsteholdet med
Dusan Tadic,
Jay Rodriguez og Sadio Mané foran ham i køen.
Men i slutningen af august måned så kom Chelsea og bankede på døren. De smed et latterligt bud på Sadio Mané men nok til, at han forlangte et møde og bad om at få lov at skifte. Han var ikke til at hugge og stikke i så jeg blev tvunget til at sælge. Jeg fik prisen presset op på 18,75 mio. £, som var en smule mere end håbet. Jeg havde håbet på et beløb omkring de 25 mio. £ men det lykkes ikke.
Så kort før transfervinduet løb ud, så stod jeg pludselig og manglede en kantspiller. Hvilket jeg stadig gør. For der var simpelthen ikke nogen fuldblodserstatning
er på markedet, som jeg syntes var gode nok eller som var indenfor den prisramme jeg havde. Jeg ville ikke ud og betale mere end 20 mio. £ og det begrænsede mine valg en del. Klubberne forlangte urimelige høje priser for deres spillere. Så endnu engang gik jeg på jagt efter et ungt talent, som dog først ankommer 1. januar.
Luka Jovic bliver den næste unge spiller i Southampton. Den skarpe iagttager vil selvfølgelig påpege, at Jovic ikke er kantspiller men angriber. Hans evner som en klassisk Poacher tiltrak mig, for netop sådan en type kunne jeg rigtig godt tænke mig som holdets Inside Forward og de krav lever han op til.
Den Falske 9erAlt er startet med ideen om den Falske 9er og skulle vælge en hovedrolle i Gung-Ho taktikken, så ville det være netop den Falske 9er rollen. Jeg vil ikke kalde mine nuværende muligheder til den position for statister men de er ikke mere end gode birolleindehavere. Jeg mangler simpelthen en spiller, som kan varetage hovedrollen på holdet. Så med mindre et af tre følgende scenarier opstår, så bliver den næste store investering på til den position. 1: Der ankommer et helt exceptionelt talent fra eget akademi. 2: Udlejet Sam Gallagher gennemgår en helt fantastisk udvikling. 3: Jeg bliver tvunget til salg og dermed investering andetsteds.
Den unge Sam Gallagher er som sagt blevet udlejet, da jeg håber mere spilletid vil hjælpe på hans udvikling. Potentialet er fint men han er ikke klar som holdets førstevalg, derfor er han sendt på et lejeophold i Bournemouth fra The Championship. Status er, at han har scoret 4 mål i årets første 4 kampe. Jeg er tilfreds.
Jeg har pt. to angribere i truppen. Den ene er
Pablo Dani Osvaldo der er vendt tilbage efter et lejeophold i Inter. Den anden er
Danny Ings, som jeg har hentet på en free transfer. Ganske fornuftige angribere men ikke med hovedrolle potentiale og slet ikke til Den Falske 9er rollen.
MålsætningMålsætningen er ganske ydmyg til sæsonen 2015/16, jeg håber på, at gentage top 6 placeringen fra sidste sæson. Grunden til det er de mange nye og unge spillere. Derudover oplever jeg tit, at den anden sæson altid er lidt svær. Jeg ser denne og den næste sæson lidt som opbygningssæsoner, hvor jeg kan gøre holdet klar til at tage springet til top 4 og det forjættede land Champions League. Derefter går jagten på at slå Real Madrid af pinden.
Gør som jeg siger - taktisk ændringSidste sæsons fine resultater gjorde mig en smule blind på et stort problem i taktikken. Noget som jeg er blevet meget opmærksom på i starten af 2. sæson, hvor spillet ikke ligefrem har været fantastiske. Jeg har været hæslig især i angrebsspillet, hvor jeg slet ikke kan få bolden i kassen. Så jeg satte mig ned, satte highlight op til Comprehensive og studerede holdets angrebsspil og løbemønstre.
De offensive spillere løste ikke de opgaver, som jeg ville have dem til. Den falske 9er faldt ikke nok tilbage, min wing holdte ikke bredden og værst af alt, mine længdegrad spillere tog ikke de dybe løb ned i tomrummet. Kort sagt: De fulgte ikke de taktiske instruktioner.
Den flydende tilgang giver en større kreativ frihed og dermed større bevægelsesfrihed. Det kombineret med Roam From Position funktionen blev for meget af det gode. De fulgte ikke mine overordnede instruktioner og ønsker til deres roller. Gung-Ho ideen er på trods af det offensive udtryk med flydende fodbold rent faktisk en meget stram taktisk ide. Uden de faste løbemønstre, så falder det offensive spil fra hinanden. Så jeg har valgt, at fjerne den instruktion på de fire offensive spillere og håber det hjælper.