home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
29 Jan 2024, 11:35 Mulle68 Nostalgi Patches CM 4
Antal Registrerede Brugere: 23282
  0 Brugere, 230 Gæster Online.

Indlæg: 1132681 over 31362 Emner
Nyeste Bruger: ArmaghRed92
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Football Manager 2015
| |-+  Kategori: Blogs
| | |-+  From LLM to succes!
0 Brugere og 1 Gæst læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] 2 3 ... 5 Udprint
Forfatter Emne: From LLM to succes!  (Læst 26258 gange)
Saxdreng
Ynglingespiller
***

Offline Offline

 
From LLM to succes!
« : 07 Nov 2014, 19:25 »




Forhistorien


Klokken er 15.00 på en lun juni dag og ferien er lige for døren. Jeg er lige landet i lufthavnen i Oslo og weekenden er booket op med et stort kursus i coaching & team management. I mit tidligere virke har jeg været coach konsulent i en dansk virksomhed. Dette har gjort, at jeg har haft en del forretningsbesøg i Tyskland og derved også taler det tyske sprog mere eller mindre flydende. I sommeren 2013, blev jeg afskediget fra mit job. Jeg opstartede min egen danske coaching virksomhed, som skulle have hensigt med at hjælpe ledige i arbejde. Med hjælp fra en god ven, fik jeg nogle kontakter til flere arbejdspladser i Norge, som havde ledige praktikpladser i overskud.

I min fritid har jeg altid spillet lidt fodbold i den lokale klub heroppe nord for Limfjorden. Ved siden af mit arbejde som coach har jeg hjulpet til i klubben, som træner for diverse ungdomshold i klubben,  i det omfang det har kunnet lade sig gøre. I mine unge dage (22-23år) tog jeg min første og hidtil eneste træneruddannelse i fodbold, men det var også igennem dette, at jeg fik øjnene op coaching begrebet.

Men for at vende tilbage til kurset i Norge, kom jeg til at sidde ved siden af to repræsentanter fra en lille fodboldklub, som jeg ikke lige fik navnet på,  i det sydlige Norge. Dette gjorde dog weekenden lidt lettere at komme igennem. Vi fik både snakket fodbold samt coaching mm. Efter kurset som jeg faktisk havde forventet mig mere af btw, udvekslede vi på sædvanligvis visitkort, som man nu gør i den branche (for man ved jo aldrig, hvornår nogle bider på).

Tilbage i Danmark, gik sommeren på hæld og jeg regnede egentlig bare med at skulle nyde min længe ventede ferie over i "the states".
Logged

"Hvis du var en ludobrik, var du så slået hjem nu?"

Saxdreng
Ynglingespiller
***

Offline Offline

 
Sv: From LLM to succes!
« Svar #1: 08 Nov 2014, 16:10 »





Den overraskende mail


Der var ikke andet end gået et par dage efter min hjemkomst fra USA. En stor oplevelse rigere og nu var batterierne ladet op til at kæmpe for de unge drenge nordenfjords. Men allerede d. 4 juni dumpede der en overraskende mail ind i indbakken. Mailen kom fra Norge, nærmere fra Aleksander Lindstad en af de to repræsentanter som jeg kom i snak med ved kurset tidligere på sommeren. Det viste sig at Aleksander havde overtaget bestyrelsesformands kabet i den lille semi-professionelle klub Kvik Halden. De havde efter en noget turbulent generalforsamling fået konstitueret en ny bestyrelse og med den gamle bestyrelse gik også klubbens nu tidligere træner. Aleksander skrev til mig i mailen:

Hej Martin. Efter vores kursus tidligere på øjet, har jeg længe vil gøre brug af dine ressourcer og kompetencer heroppe i Norge. Jeg ved du er meget engageret i fodbold og jeg synes at vores første møde til kurset sammen med John Erik Eriksen gik rigtig fínt. Nu står jeg så i denne situation at jeg blevet valgt som ny formand i vores klub Kvik Halden. Da vi leder efter en ny træner, som har en ny forfriskende indgangsvinkel til at motivere spillerne, var det første navn jeg kom på dit.
Jeg håber at du har lyst til at høre nærmere om klubben.
Mvh
Aleksander Lindstad
Ps. Det haster!


Jeg tænkte et kort øjeblik, mig som træner i Norge, det går slet ikke. Jeg har firma kørende herhjemme som jeg desværre må sætte på stand-by og min familie at tænke på. Senere samme aften efter jeg havde lavet en pro/con liste i fælles udarbejdelse med min kæreste besluttede jeg for at skrive tilbage.

Hej Aleksander
Jeg må først og fremmest sige at jeg smigret og noget overrasket over denne henvendelse. Efter en lang diskussion med min kæreste, har jeg valgt at tage op til jer for at se på forholdene. Du skrev at det hastede så jeg har booket en billet til Oslo. Jeg håber at den evt. kan refunderes og at du har mulighed for at hente mig. Jeg skulle gerne stå i lufthavnen kl. 12.30.
Mvh
Saxdreng


Da jeg næste dag stod i Oslo lufthavn, var det stadig ikke helt gået op for mig, hvad det var jeg egentlig var igang med at sige ja til. Jeg havde en dejlig dialog med John Erik, som kom og samlede mig op i lufthavnen, om klubbens ambitioner og syn på hvordan de i fremtiden vil drive en sund og bæredygtig forening fremadrettet. Btw så havde de havde sørget for kost og logi og de så ingen problemer i at refundere min flybillet.
 
Logged

"Hvis du var en ludobrik, var du så slået hjem nu?"

Berdel
Lilleputspiller
*

Offline Offline

 
Sv: From LLM to succes!
« Svar #2: 09 Nov 2014, 09:30 »

Spændende læsning! Ser frem til næste indlæg Smiley
Logged

Saxdreng
Ynglingespiller
***

Offline Offline

 
Sv: From LLM to succes!
« Svar #3: 10 Nov 2014, 11:52 »


Kontrakten er underskrevet


Med en månedsløn på 28.000Dkr, skrev jeg tidligere på måneden under på en kontrakt med Kvik Halden, som i første omgang vil udløbe ved årsskiftet. Da jeg skrev under på kontrakten indgik jeg også en aftale om at jeg på bedste vis vil satse på unge spillere med fremtid i. Kvik Halden ligger til daglig i den norske 2div afdeling 4, hvilke jeg nok vil sidestille med den danske 2div. Min første vigtige kamp var allerede inden for den første uge hjemme imod MO i Rana. Dagene op til kampen, gennemgik jeg holdet sammen med resten af min stab, som bestod af en sportschef, assistenttræner, en leder af ungdomsafdelingen , fysioterapeut og en talentspejder. Jeg fik hurtigt sat mig ind i situationens alvor, hvad angår holdets placering i tabellen, antallet af skader (4stk) og den lidt smalle trup. Så allerede nu var oddsene imod mig.

Jeg syntes at min stab så lidt for lille ud og jeg fik derfor held med at få tilknyttet Ricardo Gardner, som mest af alt er kendt for, at styre Bolton's forsvar igennem et helt årti. Ricardo Gardner har fornyligt slået sig ned i Norge pga. hans norske skønhed. Hun har tilfældigvis en bror tilknyttet til klubben. Smiley
Den nye 2 holds træner og Lars Helge Øverland som skulle indgå som almen træner i klubben. Lars Helge har tidligere været træner for Lyn's u18 hold for en del år tilbage, men jeg har stor tiltro til hans kunnen.
Da jeg tiltrådte i Kvik Halden, havde jeg ingen keeper, som var spilleklar pga. en brækket ankel, så allerede her måtte jeg med hjælp fra min ene spejder, finde en hurtig og holdbar løsning.

Debuten
Til min debutkamp, som i øvrigt var hjemme imod MO, havde jeg som skrevet stadig ingen keeper, så jeg var allerede presset fra start. Taktikken var en 4-1-3-2 DM. Jeg vil gerne have, at vi stod lidt kompakt på banen (spil smallere) og satsede på at blive farlig på nogle omstillingsbolde på midtbanen. Derfor vil jeg gerne have, at mine spillere skærmede modstanderen af. Udover dette skulle vi have en disciplinær tilgang til spillet især i defensiven.  Resultatet blev en knusende og noget overraskende storsejr på hele 5-1.

Sejren blev grundlagt af en storspillende Ole Strømsborg (på billedet i rød/hvid stribede trøje), en spiller som jeg vil vende tilbage til i næste kapitel.
Efter sejren gik der hele 3 uger inden den næste kamp de imod Kjelsås. I denne periode fik jeg hentet Lars Sutterud, en ekstra keeper på 24 år med erfaring fra lignende niveau. Ikke helt efter bogen hvad angår den indkøbspolitik jeg havde lovet klubben.

Egenskaber & Profil
Nedenunder vil jeg lige opsummere mine egenskaber og min personlige baggrund, som jeg har været lidt inde på tidligere.



Den første handel
Efter sejren gik der hele 3 uger inden den næste kamp ude imod Kjelsås. I denne periode fik jeg hentet Lars Sutterud, en ekstra keeper på 24 år med erfaring fra lignende niveau. Ikke helt efter bogen hvad angår den indkøbspolitik jeg havde lovet klubben.
« Seneste Redigering: 10 Nov 2014, 13:10 af Saxdreng » Logged

"Hvis du var en ludobrik, var du så slået hjem nu?"

Saxdreng
Ynglingespiller
***

Offline Offline

 
Sv: From LLM to succes!
« Svar #4: 11 Nov 2014, 22:58 »


Den sidste dag

i transfervinduet blev et et hektisk et af slagsen. Med 15 timer igen havde klubben solgt sin helt store profil og klubbens mest løntunge spiller Ole Strømsborg til Bodø/Glimt. Prisen blev presset op til svimlende 850.000Dkr og udover dette, var der lagt hele 6 forskellige klausuler oven i, så prisen i bedste fald i fremtiden vil ramme hele 1.45mioDkr. Efter rekordsalget fik jeg råderum og held med at hente 4 nye spillere indenfor de sidste 10 timer, som alle skrev under på en købs- eller lejekontrakt. De fleste af dem, var noget af sats. Men når jeg ser tilbage på de fire handler, vil jeg specielt fremhæve to af dem.

Aleksander Jæger:

En 19-årig angriber (skarpretter), som kommer på en fri transfer fra Sarpsborg. Og jeg kan allerede nu afsløre, at han på 11 kampe laver 10 kasser. Hvilken start på sin senior karriere! Thumbs Up
Thomas Aaram:(på billedet)
19 år, købt fra Borgen for 9.000Dkr. Skal ned og stabilisere og gøre konkurrencen stærkere i det centrale forsvar. Thomas når også at spille alle de resterende kampe (11) i ligaen og får lavet 3 assist og en gennemsnitsbedømmel se på 6,97. Alt i alt en fin opstart for ham.

De andre to spillere, jeg hentede var begge på lejekontrakter for resten af sæsonen. Dette drejer sig om Mergim Hereqi på 22år og Shaid Ali på 19år. S. Ali blev dog sendt tilbage efter bare 2 måneder, da han ikke formåede at tilkæmpe sig til en plads i start 11'eren, hvilket han blev noget utilfreds over.

Forlængelse af kontrakten
D. 6 oktober 2014, blev jeg så tilbudt en forlængelse af min egen kontrakt til udgangen af 2015. På daværende tidspunkt, havde jeg stået i spidsen for holdet i 11 kampe, hvor det var blevet til 8 sejre, 1 uafgjort og 2 nederlag. Vi havde rykket os op i tabellen fra en 10 plads til en 4 plads. Kontraktforhandling erne forløb gnidningsfrit og jeg fik en lønstigning på 2.000kr om måneden.


« Seneste Redigering: 11 Nov 2014, 23:03 af Saxdreng » Logged

"Hvis du var en ludobrik, var du så slået hjem nu?"

Saxdreng
Ynglingespiller
***

Offline Offline

 
Sv: From LLM to succes!
« Svar #5: 12 Nov 2014, 21:31 »


Sæsonopstart


Efter den første sæson, som endte med en fin 5 plads, var første punkt på dagsordenen at få tilknyttet en stærkere og mere alsidig trænerstab til seniortruppen og ydermere få ansat trænere til U19 truppen. Så ved dagene efter årsskiftet blev hele 10 mand nyansat forskellige stillinger i klubben og 7 mand afskediget. Jeg fik bl.a. held med, at få tilknyttet Ståle Stensaas som klubbens nye assistentræner. Ståle har som spiller, tidligere været tilknyttet Glasgow Rangers og Nottingham Forest. Derudover har han 9 landskampe for Norge på sit CV.

De 4 nye spillere
Udover de nye ansigter i trænerstaben blev det også til hele 4 nye indkøb i løbet af transfervinduet.


John Armstrong:
En 18årig targetman, som skal vokse med opgaven i de næste mange år,
da vi fra klubbens side mener, at han har et stort uforløst potentiale.


Marcus Ohlsson:
24årig svensker, skal forstærke bagkæden især på højre backen.
Han har tidligere opnået 2 U21 landskampe for Sverige.


Oskar Hansen:
19år, en spiller som kan dække begge kanter, men mangler at tage det næste skridt op,
det sker forhåbentlig med mere regelmæssig spilletid her i Kvik Halden.


Øyvind Ingeborgvik:
16år, hovedsagelig venstrebens spiller. Har med sine unge alder en stor fremtid foran sig,
jeg ser ham som en vigtig spiller for klubben allerede inden han fylder 19, hvis hans
udvikling fortsætter.


Klubbens økonomi
Klubbens økonomi er sund og rask og med en trøjesponsor på 740.000kr. har vi sikret os en fin aftale. Kvik Halden's bestyrelse fastsatte klubbens transfer- og lønbudget til at ligge på 245.000kr til indkøb og 155.000kr til lønnen. Så inden mine 4 handler havde jeg et råderum på lønbudgettet på ca. 35.000kr.


Træningskampene
Alle 5 træningskampe blev vundet i sæsonopstarten, så alt tegner godt for den kommende sæson set med mine øjne. Sejrene blev henholdsvis vundet 6-1, 4-1, 5-1, 3-1 og 2-1.
Som I nok kan se har jeg ikke problemer med at score, men dog halter det lidt med holdet 0'et i den anden ende. Et problem jeg også havde i sidste sæson, og som jeg arbejder hårdt på at forbedre på både taktiktavlen og træningsbanen.
Logged

"Hvis du var en ludobrik, var du så slået hjem nu?"

Bendtner_23
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: From LLM to succes!
« Svar #6: 12 Nov 2014, 22:21 »

Rigtig spændende at følge med i. Er stor fan at blogs omkring LLM. Forsæt det gode arbejde Smiley
Logged

When I get sad, I stop being sad and be awesome instead

Saxdreng
Ynglingespiller
***

Offline Offline

 
Sv: From LLM to succes!
« Svar #7: 13 Nov 2014, 10:15 »

Rigtig spændende at følge med i. Er stor fan at blogs omkring LLM. Forsæt det gode arbejde Smiley

Mange tak for det Smiley
Logged

"Hvis du var en ludobrik, var du så slået hjem nu?"

Saxdreng
Ynglingespiller
***

Offline Offline

 
Sv: From LLM to succes!
« Svar #8: 13 Nov 2014, 10:18 »

Spændende læsning! Ser frem til næste indlæg Smiley

Hvis du stadig følger med, så vil jeg vove påstå, at du og alle andre læsere får sig noget af en overraskelse.
Logged

"Hvis du var en ludobrik, var du så slået hjem nu?"

Nodiem
Blogmester
********

Offline Offline

 
Sv: From LLM to succes!
« Svar #9: 13 Nov 2014, 10:56 »

Det er nok næppe en CL titel (:
Logged

Stolt indehaver af Månedens Blog November 2014
Nuværende blog : Balkan Dreaming

Vinder af FMFreaks Ligaen 14/15.
Vinder af FMF udfordre dig 2015
Vinder af BLOG konkurrencen 2018

rasll2
Lilleputspiller
*

Offline Offline

 
Sv: From LLM to succes!
« Svar #10: 14 Nov 2014, 02:29 »

god blog keep it up
Logged

willeo
Juniorspiller
**

Offline Offline

 
Sv: From LLM to succes!
« Svar #11: 14 Nov 2014, 13:19 »

Vi venter spændt på et afsnit mere! Wink
Logged

Saxdreng
Ynglingespiller
***

Offline Offline

 
Sv: From LLM to succes!
« Svar #12: 14 Nov 2014, 22:54 »



BREAKING NEWS: Træneren i Kvik Halden er fyret!

Pressemeddelelse:
Klubben har pr. dd. 21 maj 2015, afskediget deres manager. Bestyrelsen begrunder fyringen med, at der er opstået disharmoni i spillertruppen, samt træneren ikke har kunnet formå at genskabe den nødvendige respekt om sig i omklædningsrummet.

Jeg sidder personligt hjemme på hotelværelset med vished om at nyheden vil breake inden for den næste times tid. Jeg var selv stadig meget chokeret over afskedigelsen, som jeg selv fik for et par timer siden. Og der gik ikke lang tid før "lokal sprøjten", ringede mig op for at få en kommentar.

Journalist: Nu sidder jeg her med pressemeddelelsen, hvor de begrunder fyringen med disharmoni i spillertruppen. Er der noget du vil be- eller afkræfte?
Martin: Det er rigtigt, at jeg har haft problemer med enkelte spillere. Men jeg er noget overrasket over at det hele er kulmineret med en trænerfyring her til formiddag.

Journalist: Der står yderligere i pressemeddelelsen at du ikke har formået, at genskabe respekt omkring din personlighed, har det noget på sig?
Martin: Jeg har ingen kommentarer til hvad jeg har gjort eller ikke har gjort i spillertruppen. Det får mig jo ikke tilbage i varmen i KVIK HALDEN. Jeg står her og har mistet mit erhverv, men tilgengæld har jeg fået mod på meget mere indenfor trænererhvervet, så jeg håber ikke at det sidste gang, at jeg står i spidsen for et hold.

Journalist: Hvis ikke du kan skabe respekt omkring dig i omklædningsrummet er du så sikker på at dette er det rette erhverv?
Martin: Hør her, jeg fik en gratis chance for 10 måneder siden, en chance som jeg ikke vil være foruden. Jeg har lært utrolig meget i min tid som manager i KVIK HALDEN og der er helt sikkert ting jeg vil gøre anderledes, hvis jeg fik muligheden for at skrue tiden tilbage. Nu vil jeg kigge fremad og søge nye græsgange om det bliver her i Norge, hjemme i Danmark eller et helt tredje land, det må tiden vise.

Efter telefoninterviewet, besluttede jeg mig for at køre ud på træningsanlægget en sidste gang for at tage afsked med drengene og ikke mindst trænerstaben. En trænerstab som jeg selv har været med til at opbygge på kort tid og jeg må nok indrømme at jeg fik en klump i halsen, da både Ricardo Gardner og Ståle Stensaas kom og gav mig ros for det jeg havde opnået med klubben i de sidste 10 måneder. Og jeg vil hellere end gerne arbejde sammen med mange af de samme trænerkolleger igen, uden tvivl.


« Seneste Redigering: 14 Nov 2014, 23:02 af Saxdreng » Logged

"Hvis du var en ludobrik, var du så slået hjem nu?"

Saxdreng
Ynglingespiller
***

Offline Offline

 
Sv: From LLM to succes!
« Svar #13: 16 Nov 2014, 21:02 »



Med det halve ben


ude af Norge og med kufferterne pakket, nøglerne afleveret i receptionen på det hotel, jeg i de sidste 10 måneder havde brugt i KVIK HALDEN, vendte jeg næsen hjemad imod lille Danmark, som kun lå et par timer væk (heldigvis). Jeg havde nu smagt livet som træner på fuldtid, og jeg har måtte sande at jeg vil have mere af den tilværelse. Det at kunne stå op for at arbejde med en gruppe mennesker, som skal fungerer som en fasttømret enhed, var lidt af en øjenåbner. Jeg havde hidtil kun arbejdet med det enkelte individ og få det til at blomstre. Men at forsøge at få op til 20-24 fodboldspillere, som i sin natur er meget individualistiske for at få så meget ud af sin egen karriere, det var jeg ikke færdig med at prøve kræfter med.
Tilbage i Danmark, havde jeg fået samlet tankerne og lagt en slagplan for hvordan, jeg kunne blive ved med at være et interessant navn for andre klubber. Jeg vidste jo godt, at det ikke så særlig godt ud med en trænerfyring på baggrund af interne uroligheder imellem spillere og træner. Og dette rygtes jo både hjemme i Danmark men også i Norge. Så jeg var bagud på point, og der var mange håbefulde og ledige trænere derude.


Slagplanen
1) Lad vær med at kræsen, sørg for at hold gryden i kog (søg alt relevant)
2) Tag de kritiske spørgsmål til dig om din tidligere trænerfyring, og manglende erfaring helt overordnet og svar overbevisende uden tøven, hvis du bliver kaldt til interview.
3) Afstem forventningerne med bestyrelsesformande n således, at der ikke er nogle knaster indenfor det første ½år.


Der gik ikke lang tid før jeg fik de første indledende interviews. Og jeg kunne hurtig mærke interessen for min person i Sverige. Dette var jeg noget overrasket over, sagt med optimisme og glæde. Også i Norge var jeg til forskellige indledende samtaler, men pga. mit renomme har de alle trukket følehornene tilbage.
 
Hjemme i det nordjyske, gik jeg rundt og forberedte mig på et nyt eventyr, og jeg begyndte at spille på flere heste og søgte jobs flere steder på én gang.
Logged

"Hvis du var en ludobrik, var du så slået hjem nu?"

Berdel
Lilleputspiller
*

Offline Offline

 
Sv: From LLM to succes!
« Svar #14: 18 Nov 2014, 12:18 »

Læser fortsat med :-)  Lidt synd vi ikke fik et resume af sæsonen i Norge. Hvordan du sluttede i tabellen osv :-)

Bliver spændende med et nyt eventyr!
Logged

Sider: [1] 2 3 ... 5 Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010