home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
I dag kl. 19:22:54 RasmusA12 Blogs Rejsen gennem Portugal
I går kl. 19:15:38 Kenitho Challenges The real SAF Challenge
24 Sep 2024, 14:27 Broen13 Omklædning... Underlige ting
09 Sep 2024, 20:59 Bubbles Blogs #4 - FC Balzers & Liec...
02 Sep 2024, 15:06 cartoon Klubsøgnin... Manchester United
25 Aug 2024, 23:01 Nephilim Skadestuen FFP Fejl?
21 Aug 2024, 15:58 rheya Blogs "Ålleren" tilbage i Su...
Antal Registrerede Brugere: 23428
  2 Brugere, 490 Gæster Online.

Indlæg: 1132890 over 31376 Emner
Nyeste Bruger: fera22
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andet
| |-+  Kategori: Fodbold
| | |-+  FC Barcelona-tråden
0 Brugere og 8 Gæster læser i øjeblikket dette emne.
Sider: 1 ... 117 118 [119] 120 121 ... 171 Udprint
Forfatter Emne: FC Barcelona-tråden  (Læst 452622 gange)
Guldbrand
Blogmester
********

Offline Offline

 
Sv: FC Barcelona-tråden
« Svar #1770: 30 Jan 2012, 17:38 »

Mener jeg er helt rigtigt. Ansvaret ligger udelukkende på holdet selv og det er dumt og pinligt at begynde at klage over dommeren

Dog er jeg uenig i din påstand om at Barca filmer mere end alle andre. Jeg synes det er taget meget af med tiden og kun pga. den fokus og den dominans Barca har, har de stadig det prædikat på sig. Det er f.eks. godt nok lang tid siden jeg sidst har set Busquets filme, og jeg er lodret uenig med folk hvis de mener det var film i opgøret mod RM og Ramos sidste gule kort. Jo, der er nogle filmere imellem, men for mig at se ikke mere end de fleste andre hold har.

Jeg vil nu ellers mene at Barcelona filmer rigtig meget - Mere nu, end hvad jeg tidligere har set. Nu så jeg lidt af kampen mod Villareal, og der var flere eksempler hvor barca spillerne faldt utrolig let, eller direkte filmede, hvor de ikke blev ramt. En spiller som Puyol, som jeg ellers var af den tro, at han ikke gjorde meget i den slags, forsøgte blandt andet at filme sig til et straffe sidst i kampen, men heldigvis, og helt korrekt blev der ikke dømt noget..

Selvfølgelig filmer alle hold - Specielt i Spanien, men i min optik, så er Barcelona blevet rigtig slemme til det. Man skulle næsten tro, at de trænede i at gøre det.
Logged

Præsidenten
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: FC Barcelona-tråden
« Svar #1771: 30 Jan 2012, 17:46 »

@Michaelk

Det er jeg for så vidt enig i. Jeg kan forstå hvis det sker her i denne periode hvor spillet halter og følelserne sidder helt ude på tøjet, men det virker desværre til at være en dårlig vane.
Jeg tror sådan set heller ikke at Barca, og hold der gør det på samme måder, vinder noget specielt ved det. Måske de første par gange, men når det er noget der har fortsat i så lang tid tror jeg nærmere det har den modsatte effekt på dommeren.

@Guldbrand

Nu var kampen mod Villareal så den ene kamp jeg har misset ud af de sidste mange og derfor er den svær for mig at kommenterer på. Men hvis det du siger har været tilfældet formoder jeg at de simpelthen har været i en så presset og desperat situation at de oftere har ladet sig falde end normalt - måske på baggrund af at dommeren her på det sidste har været en smule imod dem. Det er selvfølgelig ikke i orden, men måske nærmere lidt forståeligt hvis man tænker på at spillerne vel føler at de er ved at miste taget i Real Madrid efter mange års dominans.
Angående Puyol, så tror jeg aldrig at jeg har set ham filme, så det vil da ærge mig meget hvis det har været tilfældet.
Om man filmer mere i Spanien end England, skal jeg ikke gøre mig klog på, da jeg simpelthen ikke ser nok kampe i Premier League.
Logged

FC Barcelona

slindj93
Reserveholdsspiller
****

Offline Offline


 
Sv: FC Barcelona-tråden
« Svar #1772: 30 Jan 2012, 21:12 »

Nu ser jeg stort set ikke spansk fodbold, da jeg synes det er dræbende kedeligt, så I må undskylde hvis det ikke forholder sig sådan som jeg tror...

Men bliver Messi fældet særlig tit i feltet? Er han en spiller der hele tiden afslutter fra det lille målfelt? Eller er han måske typen der sætter den fra kanten af feltet, og derfor faktisk ikke befinder sig så meget i boksen? Det jeg husker Messi som, er en spiller der modtager bolden udenfor feltet og afdribler det halve hold hvorefter han enten afslutter selv på kanten af feltet eller spiller den til en medspiller (i eller udenfor boksen) der så afslutter.

Det er nu engang sådan, at for at få et straffe skal der begås et frispark i feltet. Hvis en spiller/et hold aldrig har bolden i feltet får man ikke straffespark. Så hvis Barcas spillere faktisk ikke har bolden særlig længe i selve boksen, så er det tidsrum hvor en modspiller kan nå at lave et straffe på dem forsvindende lille. Jeg vil faktisk sige, at kontrahold bør være de hold der har størst chance for at tilvinde sig straffe, da det er noget med en forsvarsspiller der jagter en angriber i fuld fart og så tackler lige inden for boksens kant. Et hold der spiller bolden rundt om modstanderens felt har jo faktisk ikke så store chancer for at få et straffe, for når de endelig spiller bolden ind i feltet er det til en angriber der kan førstegangsafslutte = meget kort tid med mulighed for at tilvinde sig straffe.

Og som i min første linie tager jeg forbehold for at jeg ser MEGET lidt spansk fodbold - så det kan være at det rammer helt ved siden af Barcelona.

Ser stort set alle Barcas kampe i løbet af en sæson. Synes ofte at Messi kommer i fart ind i feltet (ofte er selvfølgelig min mening), og det er der han er farlig og der hvor der bliver begået straffespark. Det er rigtigt, at der ikke er dømt straffe til Messi siden december 2010 i ligaen, hvilket for mig (er barca-fan, men kan sku godt være objektiv) er mærkelige kendelser. Der har minimum været 3 klare straffespark til Messi (kan ikke huske kampene selvfølgelig, kan bare huske episoderne) nogle mere vigtige end andre, som vi så i videoen. Der har også været nogle 50/50 straffespark til nogle af Barca-spillerne, hvor der godt kunne dømmes, men der kunne også spilles videre, så dem ser jeg ikke som dommerfejl, da dommerne jo også er mennesker  crazy

Men det der irriterer mig, som sikkert har irriteret mange Real fans fra sidste sæson er, når konkurrenterne får nogle mærkelige kendelser med sig, som kan være afgørende. Kan tydeligt huske den kamp med Mallorca-Madrid hvor der bliver dømt offside på egen banehalvdel på et tidspunkt, hvor det kunne have været afgørende. Samtidig med, at Barca var blevet snydt for det straffespark, som Pedro skulle have haft. Hver eneste ligakamp i Spanien er så afgørende (modsat andre ligaer) så det har store konsekvenser og er brand ærgeligt, hvis der kommer nogle kendelser, som kan ødelægge det for enten Barca eller Madrid.

Men det jeg slet ikke kan klare er sku de real+barca whiners, som hader modstanderen mere end man elsker sit hold, som hele tiden skal kommentere hvor gode man er og hvor dårlig og dommerheldig modstanderen er. Der er heldigvis ikke så mange her på sitet (modsat alle andre sportsider "indkast, bold osv..) Man er heldige og uheldige nogle gange og det udligner sig sku altid på et tidspunkt. Alle husker vel Barcelona-Chelsea kampen, hvor jeg selvfølgelig blev glad da Iniesta sendte bolden i mål, men sad med en grim smag i munden bagefter, da jeg ikke synes det havde været en fair fodoldkamp overhovedet. Men året efter hvor Inter-Barcelona spillede var dommeren med Inter eller imod Barcelona og der udlignede den, den kamp mod Chelsea Smiley
Logged

FM12 Barcelona (kun egen avl spillere) efter 5 sæsoner:

Vinder af ligaen: 4
Vinder af pokalen: 3 (5 finaler)
Vinder af CHL: 2
Balance (økonomi): 4,48 mia.
Anslået klubværdi: 12,06 mia.
Klubrangliste: Nr. 2
Stadionkapacitet: 102.980
Egen avl status/spillere i alt i 1. holdstruppen: 23/26

ask-ikk
Ynglingespiller
***

Offline Offline

 
Sv: FC Barcelona-tråden
« Svar #1773: 01 Feb 2012, 10:38 »

De seneste 12 måneder er Barca blevet snydt af dommeren rigtig mange gange, hvilket er alment anerkendt i Spanien. Selv Marca havde for nylig en opgørelse over 6 klare straffespark som Barca sku ha haft (i den her sæson) , og man undre sig over at Messi ikke har fået et straffe i 13 måneder, tror jeg det var.

Bemærkelsesværdigt hvor få gange Barca har brokket sig over dommere i medier, specielt når man sammenligner med Real og Mourinho hvor det ofte sker efter tabte kampe. Og i PL er det nærmest standard.

<a href="http://www.youtube.com/v/kgi2Iqrl8Nw?version=3&amp;amp;hl=da_DK" target="_blank">http://www.youtube.com/v/kgi2Iqrl8Nw?version=3&amp;amp;hl=da_DK</a>

Nu må det stoppe. At sige det er derfor Real fører ligaen, er jo fulstændig hen i vejret.
Ved godt, det ikke er dig som person der siger det, men stadigvæk. At der lige skal gøres opmærksom på hvor meget dommerne er i mod Barcelona, og der er 2 eksempler? Det lyder lidt som en joke.
Det er lige for alle hold. Nogle gange bliver man snydt, andre gange ikke.
« Seneste Redigering: 01 Feb 2012, 18:25 af ask-ikk » Logged

g00n
FmFreaks' Venner
*

Offline Offline


 
Sv: FC Barcelona-tråden
« Svar #1774: 01 Feb 2012, 10:50 »

Der findes ikke en lignende for spansk fodbold?

http://www.debatabledecisions.com/tables
Logged



michaelk
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: FC Barcelona-tråden
« Svar #1775: 01 Feb 2012, 21:23 »

Fair nok. Barca bliver snydt af dommerne eller skal vi bare lægge fuldstændig låg på den diskussion? Fint nok man laver en video, som man kan lave med alle hold i verden, men det er i hvert fald ikke Barca der bliver snydt. Der skulle have været klart rødt til Pinto, hvilket sagtens kunne have kostet dem Copa del Rey. Desuden er den målmand pivelendig. Fatter ikke man ikke bare bruger en verdensklassemålman d som Victor Valdes. Smiley
Logged

Hala Madrid!

Messi1987
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: FC Barcelona-tråden
« Svar #1776: 01 Feb 2012, 21:38 »

Målkongen Puyol  Opstemt
Logged

molle
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: FC Barcelona-tråden
« Svar #1777: 01 Feb 2012, 21:39 »

Der findes ikke en lignende for spansk fodbold?

http://www.debatabledecisions.com/tables

Go Stoke!
Logged

Søgaard
Gæst
 
Sv: FC Barcelona-tråden
« Svar #1778: 01 Feb 2012, 21:54 »

Fair nok. Barca bliver snydt af dommerne eller skal vi bare lægge fuldstændig låg på den diskussion? Fint nok man laver en video, som man kan lave med alle hold i verden, men det er i hvert fald ikke Barca der bliver snydt. Der skulle have været klart rødt til Pinto, hvilket sagtens kunne have kostet dem Copa del Rey. Desuden er den målmand pivelendig. Fatter ikke man ikke bare bruger en verdensklassemålman d som Victor Valdes. Smiley
Guardiola ynder jo at give reservemålmanden spilletid i pokalturneringen, så han ikke er fuldstændig kold, hvis Valdes skulle blive skadet. Jeg kan dog kun give dig ret i, at Pinto er elendig. Hans boldomgang med fødderne er direkte elendig og mange af hans indgreb er usikre, hvor han ikke holder på bolden eller bliver fanget på halvdistancen. Han skulle dog være ganske vellidt i truppen og være en humørspreder, hvilket formentlig også er en af grundene til Guardiola har valgt at forlænge med ham. Det bliver dog forhåbentlig hans sidste kontrakt med Barcelona, hvorefter Oier Olazábal eller en anden ung målmand bliver andetvalg og får lov til at få spilletid i pokalturneringen.
Logged

michaelk
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: FC Barcelona-tråden
« Svar #1779: 01 Feb 2012, 22:12 »

Guardiola ynder jo at give reservemålmanden spilletid i pokalturneringen, så han ikke er fuldstændig kold, hvis Valdes skulle blive skadet. Jeg kan dog kun give dig ret i, at Pinto er elendig. Hans boldomgang med fødderne er direkte elendig og mange af hans indgreb er usikre, hvor han ikke holder på bolden eller bliver fanget på halvdistancen. Han skulle dog være ganske vellidt i truppen og være en humørspreder, hvilket formentlig også er en af grundene til Guardiola har valgt at forlænge med ham. Det bliver dog forhåbentlig hans sidste kontrakt med Barcelona, hvorefter Oier Olazábal eller en anden ung målmand bliver andetvalg og får lov til at få spilletid i pokalturneringen.

Lige dette argument må jeg give dig ret i. Pinto er vellidt i truppen, og samtidig skal han selvfølgelig holde sin reservemålmand klar, hvis uheldet skulle ske med Valdes. Men så skaf da bare lige en lidt mere kvalificeret målmand, evt fra La Masia ja, for manden kan da næsten være den eneste grund til i ikke skulle vinde Copa del Rey. Wink
Logged

Hala Madrid!

Batigol
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: FC Barcelona-tråden
« Svar #1780: 02 Feb 2012, 02:42 »

Fair nok. Barca bliver snydt af dommerne eller skal vi bare lægge fuldstændig låg på den diskussion? Fint nok man laver en video, som man kan lave med alle hold i verden, men det er i hvert fald ikke Barca der bliver snydt. Der skulle have været klart rødt til Pinto, hvilket sagtens kunne have kostet dem Copa del Rey. Desuden er den målmand pivelendig. Fatter ikke man ikke bare bruger en verdensklassemålman d som Victor Valdes. Smiley

Barcelona bliver snydt af dommerne. Barcelona bliver hjulpet af dommerne. Der bliver givet og taget i fodbold. Det er ikke anderledes for Real Madrid. Dommerne er mennesker og de fejler på samme måde som vi andre fejler. Det er ikke forkert at sige at der er adskillige udslagsgivende kendelser der er gået imod Barcelona ind til videre i ligaen i denne sæson, men det udligner sig formentlig over en hel sæson. Som sagt bliver der givet og taget.

Hvorfor Pinto bliver brugt debatterede vi for en uge siden - og så kan Pinto vel i øvrigt heller ikke være den eneste grund til det, hvis Copa del Rey ikke bliver vundet. Nu stod han jo faktisk en fin kamp i dag, hvis man vel at mærke lige ser bort fra at han skulle have haft et af de mest åbenlyse røde kort i dette årtusinde. Omvendt var der andre spillere der ikke leverede da de skulle, eksempelvis Messi med sit brændte straffespark. Han spillede ganske vidst en hæderlig kamp og alle de farlige situationer blev mere eller mindre skabt af ham, men han skal naturligvis score fra pletten.

Men det er et fint udgangspunkt til kampen på Camp Nou, hvor vi bør kunne slå dem. Det bliver en fornøjelse at møde Athletic i finalen igen, såfremt vi altså kommer i den, og så endda på Camp Nou, hvilket Athletic nemlig ser ud til at ville acceptere. Det er nogen dage siden efterhånden, men jeg læste at alle hold ville være villige til at spille på Camp Nou i finalen, også selvom Barcelona skulle være det ene af holdene. Sidst vi mødte Athletic i finalen, hvilket i øvrigt var på Mestalla, var det jo en super kamp med en helt eminent stemning, som man nok må sige primært var pisket op af de baskiske fans.

Puyol spillede i øvrigt en fantastisk kamp, igen. En detalje som denne er godt nok mere end bare et særsyn fra hans side:

<a href="http://www.youtube.com/v/egOtewH7P_4?version=3&amp;amp;hl=en_GB" target="_blank">http://www.youtube.com/v/egOtewH7P_4?version=3&amp;amp;hl=en_GB</a>
Logged

Åh Anders Kuuure, du er mit livs kærlighed.
Åh Anders Kuuure, du gør min kæreste gravid.

Dioh Williams = Samme niveau som George Weah.

Lars Pleidrup fan klub for livet.

michaelk
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: FC Barcelona-tråden
« Svar #1781: 02 Feb 2012, 21:50 »

Barcelona bliver snydt af dommerne. Barcelona bliver hjulpet af dommerne. Der bliver givet og taget i fodbold. Det er ikke anderledes for Real Madrid. Dommerne er mennesker og de fejler på samme måde som vi andre fejler. Det er ikke forkert at sige at der er adskillige udslagsgivende kendelser der er gået imod Barcelona ind til videre i ligaen i denne sæson, men det udligner sig formentlig over en hel sæson. Som sagt bliver der givet og taget.

Hvorfor Pinto bliver brugt debatterede vi for en uge siden - og så kan Pinto vel i øvrigt heller ikke være den eneste grund til det, hvis Copa del Rey ikke bliver vundet. Nu stod han jo faktisk en fin kamp i dag, hvis man vel at mærke lige ser bort fra at han skulle have haft et af de mest åbenlyse røde kort i dette årtusinde. Omvendt var der andre spillere der ikke leverede da de skulle, eksempelvis Messi med sit brændte straffespark. Han spillede ganske vidst en hæderlig kamp og alle de farlige situationer blev mere eller mindre skabt af ham, men han skal naturligvis score fra pletten.

Men det er et fint udgangspunkt til kampen på Camp Nou, hvor vi bør kunne slå dem. Det bliver en fornøjelse at møde Athletic i finalen igen, såfremt vi altså kommer i den, og så endda på Camp Nou, hvilket Athletic nemlig ser ud til at ville acceptere. Det er nogen dage siden efterhånden, men jeg læste at alle hold ville være villige til at spille på Camp Nou i finalen, også selvom Barcelona skulle være det ene af holdene. Sidst vi mødte Athletic i finalen, hvilket i øvrigt var på Mestalla, var det jo en super kamp med en helt eminent stemning, som man nok må sige primært var pisket op af de baskiske fans.

Puyol spillede i øvrigt en fantastisk kamp, igen. En detalje som denne er godt nok mere end bare et særsyn fra hans side:

<a href="http://www.youtube.com/v/egOtewH7P_4?version=3&amp;amp;hl=en_GB" target="_blank">http://www.youtube.com/v/egOtewH7P_4?version=3&amp;amp;hl=en_GB</a>

Netop, så blev der også bare lagt låg på den diskussion, for Barca er da om nogen dem som har haft kendelserne på deres side, og det har intet med UEFA at gøre eller alt det andet fis der er blevet sagt, men Barca og især Xavi heller ikke gå ud og udtale at de bliver snydt af dommerne. Endda ligeefter han har fortalt, at Real Madrid var dårlige tabere. Det er på ingen måde fair, at Barca får nogle kendelser imod sig, men det sker for alle hold og i øjeblikket har det så været Barca efter mange år, hvor de har haft kendelserne på deres side. Smiley

Vanvittig lavet af hulemanden desuden! Wink
Logged

Hala Madrid!

Batigol
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: FC Barcelona-tråden
« Svar #1782: 02 Feb 2012, 22:24 »

Netop, så blev der også bare lagt låg på den diskussion, for Barca er da om nogen dem som har haft kendelserne på deres side, og det har intet med UEFA at gøre eller alt det andet fis der er blevet sagt, men Barca og især Xavi heller ikke gå ud og udtale at de bliver snydt af dommerne. Endda ligeefter han har fortalt, at Real Madrid var dårlige tabere. Det er på ingen måde fair, at Barca får nogle kendelser imod sig, men det sker for alle hold og i øjeblikket har det så været Barca efter mange år, hvor de har haft kendelserne på deres side. Smiley

Vanvittig lavet af hulemanden desuden! Wink

Jeg er som udgangspunkt enig, men husk nu lige på at Xavi muligvis har været ude og sige noget mindre heldigt, men at Pep stadig holder den linje han fra starten har lagt når det kommer til at kommentere dommernes præstation: Det er ikke noget han gør. For det første fordi han udmærket er klar over at de, ligesom hans spillere og ham selv, begår fejl i ny og næ, og for det andet fordi han ved at det ikke fører til noget godt at gå ud og brokke sig over dem. Jeg synes vitterligt at Guardiola er forbilledlig på dette område; når det kommer til at håndtere pressen. Der er jeg ved ikke hvor mange trænere der kunne lære uendeligt meget af hans måde at håndtere hele 'dommer-spørgsmålet' på. Så at skrive at Barcelona som helhed har brokket sig er i mine øjne at stramme den.
Logged

Åh Anders Kuuure, du er mit livs kærlighed.
Åh Anders Kuuure, du gør min kæreste gravid.

Dioh Williams = Samme niveau som George Weah.

Lars Pleidrup fan klub for livet.

michaelk
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: FC Barcelona-tråden
« Svar #1783: 02 Feb 2012, 23:16 »

Jeg er som udgangspunkt enig, men husk nu lige på at Xavi muligvis har været ude og sige noget mindre heldigt, men at Pep stadig holder den linje han fra starten har lagt når det kommer til at kommentere dommernes præstation: Det er ikke noget han gør. For det første fordi han udmærket er klar over at de, ligesom hans spillere og ham selv, begår fejl i ny og næ, og for det andet fordi han ved at det ikke fører til noget godt at gå ud og brokke sig over dem. Jeg synes vitterligt at Guardiola er forbilledlig på dette område; når det kommer til at håndtere pressen. Der er jeg ved ikke hvor mange trænere der kunne lære uendeligt meget af hans måde at håndtere hele 'dommer-spørgsmålet' på. Så at skrive at Barcelona som helhed har brokket sig er i mine øjne at stramme den.

Helt enig. Det er selvfølgelig kun Xavi som begår en fejl her og ikke Barcelona i det hele taget. Der er masser af eksempler, hvor Real Madrid trænere har dummet sig på samme måde eller spillere sågar. Her er Guardiola et fantastisk godt eksempel på, hvordan man skal håndtere disse situationer. Guardiola lever på ingen måde på sit spil i pressen, men det har jeg dyb respekt for, da han dermed heller aldrig udtale nogle dumme kommentarer eller noget.
Logged

Hala Madrid!

Batigol
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: FC Barcelona-tråden
« Svar #1784: 03 Feb 2012, 14:43 »

Helt enig. Det er selvfølgelig kun Xavi som begår en fejl her og ikke Barcelona i det hele taget. Der er masser af eksempler, hvor Real Madrid trænere har dummet sig på samme måde eller spillere sågar. Her er Guardiola et fantastisk godt eksempel på, hvordan man skal håndtere disse situationer. Guardiola lever på ingen måde på sit spil i pressen, men det har jeg dyb respekt for, da han dermed heller aldrig udtale nogle dumme kommentarer eller noget.

Nu var det egentlig ikke som sådan Real Madrid specifikt jeg referede til, for der er desværre mange trænere i La Liga, Premier League, Serie A og sågar Bundesligaen, som ellers i mine øjne er den mest velspillede, og i gåseøjne fair, liga, der lidt for ofte har travlt med at kommentere dommerens præstation. Det er virkelig en skam synes jeg. Selvfølgelig er der også dem der ikke gør det, men de er efterhånden i undertal.
Logged

Åh Anders Kuuure, du er mit livs kærlighed.
Åh Anders Kuuure, du gør min kæreste gravid.

Dioh Williams = Samme niveau som George Weah.

Lars Pleidrup fan klub for livet.

Sider: 1 ... 117 118 [119] 120 121 ... 171 Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010