home forum contact

Velkommen
Gæst
Søg

SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
18 Dec 2024, 11:47 hoeven Træningsbanen En Libero taktik - Dis...
17 Dec 2024, 12:58 Broen13 Omklædning... Underlige ting
15 Dec 2024, 10:51 Broen13 Blogs The American Dream
11 Dec 2024, 19:07 andersnomanni Blogs SAF Challenge
02 Dec 2024, 19:48 andersnomanni Træningsbanen Taktikker FM24
29 Nov 2024, 16:21 Brodtgaard Challenges The real SAF Challenge
20 Nov 2024, 11:53 ydersog Klubsøgnin... Brighton & Hove Albion
Antal Registrerede Brugere: 23470
  0 Brugere, 1345 Gæster Online.

Nyeste Bruger: MarekaDype6559
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Football Manager 2014
| |-+  Kategori: Træningsbanen
| | |-+  Total Fodbold
0 Brugere og 6 Gæster læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] 2 3 Udprint
Forfatter Emne: Total Fodbold  (Læst 29654 gange)
Jakob..
Juniorspiller
**

Total Fodbold
« : 21 Feb 2014, 12:41 »

Total Fodbold
Ja, så er det blevet min tur til at genskabe en af de største klassikere og måske mest slidte ideer indenfor FM taktikskabelse – Rinus Michels’ Total Fodbold.

Jeg vil ikke kede jer med en gennemgang af Total Fodboldens oprindelse og udvikling, men jeg vil nøjes med at notere et par overordnede retningslinjer, som at jeg vil arbejde ud fra.

Overordnede retningslinjer:
Formationen skal være 4-3-3.
På linje med Michels, Cruyff, van Gaal og Frank de Boers’  nuværende Ajax vil jeg arbejde ud fra en 4-3-3 formation. Dette er på sin vis ikke et must, da Total Fodbold mere er en filosofi end en formation, men jeg mener stadig at det er denne formation der giver mig det bedste udgangspunkt for at spille den fodbold jeg ønsker. Ajax tradition for at spille denne formation er selvfølgelig også med i overvejelserne.   

Korte afleveringer, højt pres, opspil bagfra osv.
Målet for Total Fodbold er som alle nok er klar over at dominere kampene med possesionspil langs jorden, hvor at bolden bliver cirkuleret med tålmodighed indtil at en åbning i modstanderens forsvar opstår. Det handler således om at dominere kampen på bolden. Det høje pres er en naturlig afledning af dette ønske om at styre kampen med bolden, da dette er den mest effektive metode til at genvinde bolden hurtigt på. Jeg vil derfor opbygge min taktik omkring et langsomt possesionspil med et højt (gen)pres. 

Universalitet - Filosofien skal være fri eller meget fri.
Universalitet bygger på ideen om at den enkelte spiller er i stand til at udfylde alle positioner på banen. Altså en universal spiller. Dette betyder at der bliver skabt en utrolig uforudsigelighed og fleksibilitet på holdet, da denne universalitet tillader spillerne frihed til at løsne sig fra deres faste positioner, velvidende at andre på holdet er i stand til at dække deres position under deres fremstød. Morten Olsens tankegang omkring den polyvante fodboldspiller er også en afledning af denne filosofi.
Universalitet er altså ønsket om at alle på holdet er i stand til at angribe og forsvare, og har friheden til at gøre det. Filosofien i min taktik bliver derfor fri eller meget fri, da dette netop underbygger tanken om at alle på holdet bliver tilladt kreativ frihed til at prøve det udforudsigelige (i modsætning til en stiv filosofi, der har en mere stringent fordeling imellem de forsvarende og angribende spillere).       

De overordnede retningslinjer har således udmøntet sig i følgende opstilling. Numrene på positionerne er for at tydeliggøre hvordan formationen kommer til at ændre sig i forskellige faser, som jeg kommer ind på senere.

Retningslinjer per position:
Nummer 1 (Målmand)
Målmanden skal fungere som en sweeperkeeper, der skal indgå i opspillet, men også være klar til at beskytte den høje linje ved at intercepte afleveringer i dybden.
Nummer 2 og 5 (Wingbacks)
Skal markere tæt og aggressivt i defensiven og være en del af opspillet og foretage overlaps i offensiven. 
Nummer 3 og 4 (Midterforsvarere)
Skal have gode pasningskvaliteter, god forudseenhed og kunne behandle pres. De skal betragtes som defensive playmakers.
Nummer 6 og 8 (Kontrollerende midtbanespillere)
De skal have stor udholdenhed. De skal sørge for den defensive soliditet, men samtidigt også være i stand til at støtte de to wingers i det fremadrettede spil. Deres primære opgave er således at sikre bagkæden defensivt og skabe den sikre afleveringsmulighed i possesion.
Nummer 10 (Offensive midtbanespiller)
Den scorende midtbanespiller. Skal være i stand til at komme frem og udnytte den plads 9'eren skaber. Nummer 10 skal således fungere både som den trejde midtbanespiller og den anden angriber. Tænk spillere som Litmanen, van der Vaart og Sneijder.
Nummer 7 og 11 (Wingers)
Nummer 7 skal være en regulær winger og skabe løb mod baglinjen og lægge hårde indlæg mod første stolpe. Nummer 11 skal være en indvendig winger og skal derfor trække ind i banen og skabe plads til den overlappende back (nummer 5). Fælles for dem begge er at de skal løbe i hullerne skabt af 9'eren. På samme måde som 10'eren vil gøre.
Nummer 9
Skal komme så dybt som muligt, således at han trækker forsvaret ud af formation og skaber plads i bagrummet. Han skal derfor være i stand til at holde i bolden og kunne distribuere bolden videre i hullerne bag ham.

Offensive bevægelsesmønstre
Nedenstående billede viser de overordnenede bevægelsesmønstre i taktikken, som jeg også har givet indtryk af i gennemgangen af positionerne.

Nummer 6 (Halfback) falder ned imellem de to midterforsvarere (3 og 4), der skyder ud til hver sin side for at dække af for de fremadstormende wingbacks (2 og 5). Nummer 5 er mere offensiv end nummer 2, da nummer 5 skal op og overlappe den indvendige wing (11), hvilket er vigtigt for at bevare bredden i formationen og for at udnytte det hul mod baglinjen som nummer 11 skaber. Nummer 2 holder lidt mere igen i en wingback support rolle, hvilket er vigtigt for at bevare den defensive soliditet, da både nummer 10 og nummer 7 er fremadrettede i højre side. Nummer 5 har mere frihed til at gå frem i venstre side, da den anden kontrollerende midtbane nummer 8 også støtter op i venstre.

En af de helt centrale positioner i formationen er den falske nier (nummer 9), da han falder ned i banen og således skaber et bagrum for nummer 7, 10 og 11 at bevæge sig ned i. Jeg forventer således at målene i min taktik kommer fra netop disse spillere og også fra nummer 9, da han også vil rykke i dyben og være i feltet i visse situationer.

Offensivt er det altså nummer 5, 7, 9, 10 og 11, der skal skabe målene. Nummer 2 og 8 vil være i support roller, hvor de både vil støtte angrebet ved at være faste spilstationer tilbagerettet og samtidigt støtte defensiven ved at holde sig fra at lave for mange fremadrettede løb. Defensivt vil nummer 3, 4 og 6 skabe en tremands bagkæde, der er med til at give sikkerhed imod hurtige wingers, der udnytter de fremadrettede wingbacks.

Opspillet
En af de vigtigste aspekter for en god possesion taktik er opspillet. Hvis man ikke formår at spille ud fra bagkæden er ens possesion taktik allerede dødfødt. Jeg nævnte, da jeg skrev om min Juventus taktik i FM13, at jeg altid sigtede efter at have en spare man at the back (altså en ekstra mand), både i opspil og i defensiven. Det er stadig målet og her er nummer 6, halfbacken, central.

Som det kan ses på ovenstående billede medvirker nummer 6 til at målmanden har fem pasningsmuligheder, som udgangspunkt. Det vil sige at sige at selvom man skulle møde den mest offensive 4-2-2-2, hvor at man har med to angribere og to wingere der presser ens bagkæde i opspillet, så vil man stadig have en ekstra mand. Plus at nummer 8 og 10 tilbyder en mulighed fremad forbi det første pres.     

Konklusion
Dette her var så mine indledende betragtninger omkring hvordan jeg ville skabe en 4-3-3 baseret på Michels’ ideer og det er også denne skabelon, som jeg vil bruge til mit næste indlæg, hvor at jeg har videreudviklet min 4-3-3 formation i en noget uortodoks facon, hvertfald formationsmæssigt. Jeg sidder ikke ved min normale pc, så resultater og in game eksempler må vente til næste indlæg.

Jeg har spillet fire sæsoner med Ajax, hvor jeg har brugt taktikken, som jeg lige har beskrevet, hvilket indtil videre har kastet fire mesterskaber, to kvartfinaler og en semifinale i Champions League af sig. Jeg har slået og til tider domineret hold som Barcelona, Man City, Chelsea, Real Madrid og Man Utd undervejs.

Men som sagt, de næste indlæg vil indeholde resultater, eksempler og den nye 4-3-3.

Jeg håber det var værd at læse, selvom der ikke var in game billeder Smiley

Edit: Jeg kan se at billederne er blevet lidt komprimeret, men hvis man bare trykker sig ind på dem er de som de skal være.

« Seneste Redigering: 24 Feb 2014, 11:47 af Jakob.. » Logged

snaever
Landsholdsspiller

Sv: Total Fodbold
« Svar #1: 21 Feb 2014, 13:09 »

Spændende, jeg ser med! Altid dejligt med inspiration Smiley

“This city has two great teams - Liverpool and Liverpool reserves.” - Bill Shankly

Jakob..
Juniorspiller
**

« Svar #2: 24 Feb 2014, 14:08 »

Total Fodbold 2.0

Nu er jeg tilbage på min egen pc igen, så jeg kan bruge in game screenshots. Jeg snakkede sidste gang om at jeg havde gået væk fra min oprindelige 4-3-3 til en mere uortodoks version. Før jeg vil beskrive den vil jeg dog først vise mit oprindelige udgangspunkt.

Som det kan ses er det egentligt bare den taktik jeg beskrev i forrige indlæg, men det hjælper altid lidt at få roller og holdinstruktioner på. Problemet med denne version var at jeg ikke fik nok ud af den falske nier og den offensive midtbane. Der var simpelthen for langt imellem dem, således at den offensive midtbane ikke kom frem og udnyttede bagrummet nok. Mine to kanter blev også til tider for alene oppe foran med hensyn til overlap og hjælp fra wingbacks. Jeg fik samtidigt også et indtryk af at mit ønske om universalitet ikke blev opfyldt tilstrækkeligt. Der var en for klar opdeling imellem de angribende og forsvarende spillere. Jeg ville have mere dynamik over kanterne og flere mænd i boksen, samt en følelse af at det var hele holdet der angreb og ikke kun enkelte offensive spillere ( 7,9,10 og 11). Formationen blev derfor forsøgt tweaked i denne retning.

1. version

2. version

I FM

Som det kan ses er der sket flere ting, imens der stadig kan argumenteres for det er en 4-3-3 formation. Wingbacks (nummer 2 og 5) er blevet rykket et hak op for at give mere dynamik over kanterne. Imens at nummer 7 er blevet rykket ind som en fremskudt playmaker for at give mindre afstand imellem nummer 9 og midtbanen. Nummer 9 er blevet en fremskudt angriber, da han ikke behøver at søge ned i banen, da nummer 7 nu klarer den opgave. Nummer 9 er således fri til at løbe i hullerne og kan koncentrere sig om at score mål.

Defensivt er nummer 10 blevet sat i en support rolle, da nummer 7 har overtaget hans offensive pligter. Nummer 10 er nu et bindeled istedet for en målscorer. Nummer 8 er blevet rykket ned på den defensive midtbane for at støtte halfbacken og for at dække det hul på kanten som den meget offensive wingback nummer 2 skaber bag sig.

Screenshots fra udvalgte faser af spillet

Det etablerede angrebsspil

Sådan ser formationen typisk ud i det etablerede angrebsspil. Halfbacken (nummer 6) falder ned imellem midterforsvarerne (3 og 4), imens at nummer 10 og 8 lægger foran og giver en fremadrettet spilmulighed. Wingbackerne (2 og 5) tilbyder også en spilmulighed, men også klar til at komme fremad. Specielt er det vigtigt at have en god mand på højre wingback, da han skal stå alene for bredden i højre siden.

Wingbacks

Et af mine ønsker var at skabe mere dynamik over kanterne med mine wingbacks og specielt i venstresiden er dette blevet opnået. Nummer 11, i dette tilfælde Nouri, er faldet dybt i banen, imens at nummer 5 er stormet frem. Dette sker flere gange i kampene at nummer 11 og 5 skifter plads, hvilket giver en bedre dynamik på kanten. På den modsatte side har nummer 2 ikke samme muligheder, men giver stadig den nødvendige bredde og kommer som regel også til en chane eller to i løbet af kampen inde i feltet, hvilket også er med til at støtte mit ønske om flere potentielle spillere i boksen.

Opspillet

Jeg snakkede i første indlæg om at have en spare man at that back i opspillet. Dette er stadig tilfældet og denne fase af spillet har ikke ændret sig fra den oprindelige formation til den nuværende, som det ovenstående billede også viser.

Svage punkter 

Som jeg har prøvet at illustrere her med tvivlsom kvalitet, så kan man se at Sassuolo har bolden og at min wingback presser frem sammen med nummer 7. Problemet er det hul som er bagved min wingback (i dette tilfælde nummer 2), som skal dækkes af nummer 8 (den højre defensive midt). Afleveringer i det rum eller hvis min wingback bliver afdriblet skaber et tomrum bag ham, som nummer 8 skal skynde sig ned og dække. Det er den samme svaghed i modsatte side. Jeg har dog ikke oplevet store probemer, men det er vigtigt at være opmærsksom på.

Et andet svagtpunkt. De to midtstoppere skubber alt for langt ud og skaber et meget stort hul ned gennem midten. Dette er et svagt punkt skabt af ME'en, så det må man desværre leve med. Jeg har heller ikke oplevet store problemer med det, da halfbacken ofte er i netop dette rum, men bestemt værd at notere.

Generelle overvejelser

Jeg har spillet et halvt år med denne taktik og jeg er indtil videre forholdsvis tilfreds med resultatet. Jeg har været det bedste hold på banen alle gange undtagen en enkelt udekamp mod Bayern, hvor at det blev til en snitter på 0-4. Kampen var dog mere lige end resultatet angiver, som jeg også vedlægger i bunden.

Det positive ved den nye 4-3-3 er at jeg har fået skabt større dynamik over kanterne, flere mænd i feltet (oftest 3 eller 4), bedre udnyttelse af den enlige angriber og flere mænd på midtbanen til at cirkulere boldbesiddelsen. Til sidst har jeg også et rigtigt godt presspil, på grund af den overloadede midtbane.

Det negative er hovedsagligt de to nævnte svage punkter, der kan koste mig til tider mod de dygtigere hold.

Udvalgte resultater

Jeg vedlægger til sidst lidt resultater, så i kan få en fornemmelse af en typisk kamp. Jeg har vedlagt tre gode og tre skidte kampe, hvertfald resultatsmæssigt.

Og til sidst taktikken Smiley

http://gupl.dk/707857/

Jakob..
Juniorspiller
**

« Svar #3: 24 Feb 2014, 14:31 »

Den var næsten for meget at udelade Smiley

Jakob..
Juniorspiller
**

« Svar #4: 25 Feb 2014, 12:00 »

Første sæson færdig - Ligaen, Pokalen og CL finalen

Så fik jeg spillet første sæson færdig og det gik over al forventning.

Ligaen

123 mål på 34 kampe må siges at være godkendt Smiley Jeg startede ud med to nederlag i ligaen, hvor jeg eksperimenterede lidt med taktikken, så i realiteten gik jeg 27-3-2 i ligaen med den færdige taktik.

Champions League

Champions League gik også over al forventning, hvor at jeg slog Chelsea, City og PSG ud inden jeg mødte Real Madrid i finalen. Desværre tabte jeg kampen, selvom jeg dominerede den fuldstændig og Real reelt kun havde en chance i hele kampen. De valgte så at score på den og så blev det ikke i år jeg tog Champions League.

Specielt efter at taktikken var blevet helt gelet ind var den fantastisk. Den anden halvdel af sæsonen bød således kun på to nederlag til PSG og Real Madrid. Jeg afsluttede således ligaen med et målgennemsnit på 3,6 mål per kamp og 0,8 indkasserede.

Jeg håber at andre har lyst til at prøve taktikken, så jeg kan få noget feedback på om den holder i sværere ligaer Smiley Den har indtil videre givet mig fantastiske resultater.
« Seneste Redigering: 25 Feb 2014, 12:47 af Jakob.. » Logged

22
Landsholdsspiller

« Svar #5: 25 Feb 2014, 12:09 »

Fanme nogle vilde resultater, og en fed tråd/'artikel'!

Er selv kæmpe fan af hurtige omstillinger og kontrabold men vil da søge inspiration her hvis/når jeg får lyst til at prøve noget andet Thumbs Up

cartoon
Reserveholdsspiller

« Svar #6: 06 Mar 2014, 22:04 »

umiddelbart ville jeg mene hold som Manchester U/City, Southhampton og Arsenal ville være et godt bud på et PL hold som kunne bruge den her taktik, den har poteniale til at kunne blive vild i PL. bruger den selv i mit Eastleigh save, men er nødt til at vente sommer perioden for at kunne lave de rigtige indkøb til den taktik.

Jakob..
Juniorspiller
**

« Svar #7: 07 Mar 2014, 00:34 »

Jeg overvejede faktisk selv at starte op med Southampton Smiley Jeg har heller ikke fået spillet FM efter opdateringen, så jeg glæder mig til at se hvilken effekt den har haft på taktikken og ME'en generelt. Modtagelsen har virket lidt blandet indtil videre.

cartoon
Reserveholdsspiller

« Svar #8: 08 Mar 2014, 09:34 »

Du skulle prøve at flytte din angriber, en tak ud til venstre. Det giver et bedre rådrum for din angriber og offensive midtbane, så de ikke falder over hinanden i op spillet, det virker for mig i det spil jeg har gang i.

Jakob..
Juniorspiller
**

« Svar #9: 10 Mar 2014, 08:42 »

Ja, det kunne godt være en overvejelse, bestemt. Jeg får lidt tid de næste dage til at spille med den nye patch, så jeg kan jeg afprøve det dér.

mfjr
Landsholdsspiller

« Svar #10: 10 Mar 2014, 18:52 »

Efter at have prøvet denne taktik i en 10 kampe, synes jeg at det er værd at nævne, at det kræver en yderst kompetent halfback, da jeg med goretzka i Schalke oplever at han laver rigtigt mange boldtab i opbygningsspillet, der ofte viser sig at koste dyrt...

Jakob..
Juniorspiller
**

« Svar #11: 11 Mar 2014, 09:01 »

Det kunne jeg godt forstille mig var sandt. Men har Goretzka ikke også nogle foretrukne træk, der gør ham lidt besværlig på den position? Jeg bruger selv Defour, som jeg ikke husker har lavet nogen fejl på den position. Han har også fremragende mentale stats, som også burde sænke hans fejlprocent betragteligt.

snaever
Landsholdsspiller

« Svar #12: 11 Mar 2014, 09:05 »

Goretzka passer da slet ikke til rollen som Half-back. Jeg bruger ham selv som box-to-box spiller, hvor man får hans offensive kvaliteter i brug. Det er spild af talent at gøre ham til en defensiv spiller, da hans kvaliteter klart ligger i det offensive!

“This city has two great teams - Liverpool and Liverpool reserves.” - Bill Shankly

Jakob..
Juniorspiller
**

« Svar #13: 11 Mar 2014, 11:38 »

Jeg regner forresten med at lægge en opdatering omkring resultaterne med den nye patch op engang i aften. Kort kan det dog siges, at der bliver indkasseret betragteligt færre mål og scoret lidt færre (fra dødbolde, ikke fra åbent spil). Mener målgennemsnittet lægger omkring 0,3 indkasseret og 3,0 scoret, så vidt jeg husker.

mfjr
Landsholdsspiller

« Svar #14: 11 Mar 2014, 12:49 »

Haha i har helt ret - klar fejlbedømmelse fra min side af mht goretzka…

Sider: [1] 2 3 Udprint 

This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010