home forum contact

Velkommen
Gæst
Søg

SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
20 Nov 2024, 11:53 ydersog Klubsøgnin... Brighton & Hove Albion
19 Nov 2024, 11:24 Lars Pedersen Omklædning... Ang. Spcs
14 Nov 2024, 20:58 andersnomanni Blogs SAF Challenge
03 Nov 2024, 19:31 Brodtgaard Challenges The real SAF Challenge
24 Okt 2024, 21:05 Broen13 Blogs Rejsen gennem Portugal
24 Okt 2024, 17:05 Bubbles Blogs #2 - Et sidste save - ...
17 Okt 2024, 23:31 Svartowiz Omklædning... Sommer opdatering
Antal Registrerede Brugere: 23453
  0 Brugere, 1185 Gæster Online.

Nyeste Bruger: Seraphinang
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andet
| |-+  Kategori: Baren
| | |-+  Bedste Rapper
0 Brugere og 5 Gæster læser i øjeblikket dette emne.

Afstemning
Spørgsmål:  Hvem er den bedste rapper i verden  (Afstemning slut: 16 Jul 2013, 21:03)
Eminem
- 14 (66,7%)
Tupac
- 3 (14,3%)
Jay-Z
- 2 (9,5%)
Proof
- 0 (0%)
Nas
- 0 (0%)
Ice Cube
- 2 (9,5%)
50 Cent
- 0 (0%)
Dr. Dre
- 0 (0%)
Antal Stemmer: 21

Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7 Udprint
Forfatter Emne: Bedste Rapper  (Læst 16924 gange)
brrrb
Juniorspiller
**

Sv: Bedste Rapper
« Svar #60: 21 Jan 2014, 22:10 »

Hip hop kommer altså ikke før rap, eller nogen af de andre dele af hip hoppen for den sags skyld. Hip hop er jo et begreb der forsøger at skabe en livsstil igennem de, i mangel af bedre ord, udtryksformer. Rap har blandt andet rødder tilbage til en del stammemusik i afrika, Og kan spores længere op i historien, fx var der flere kunstnere der kaldte deres musik rap inden begrebet hip hop opstod.
Og lige til sidst; foragt for alt mainstream og fabriksproduceret musik, come on? du siger jo selv eminems nyere musik er godt? Og så kan man selvfølgelig diskutere definitionen på mainstream, men der falder en del rap-musik sgu ind under efter min bedste overbevisning, også det gode Smiley

Svartovich
Gæst

« Svar #61: 21 Jan 2014, 22:25 »

Og lige til sidst; foragt for alt mainstream og fabriksproduceret musik, come on? du siger jo selv eminems nyere musik er godt? Og så kan man selvfølgelig diskutere definitionen på mainstream, men der falder en del rap-musik sgu ind under efter min bedste overbevisning, også det gode Smiley
Helt korrekt, tror dog at han overdriver lidt for at fremme forståelsen. For Eminems gamle musik som 22 har rost til skyerne, har jo også været engang været mainstream. Eminem er jo så mainstream som man kan blive, han er jo den mest solgte kunster de sidste 10 år. Smiley

Lasse Jatta
Gæst

« Svar #62: 21 Jan 2014, 22:26 »

I kan hade Kanye alt det i vil, men at Kanye har været den mest "influencial" i Hiphop i de seneste 10 år er fuldstændig indiskutabelt.
Den bedste rapper er dog Nas (imo).

22
Landsholdsspiller

« Svar #63: 21 Jan 2014, 22:28 »

I kan hade Kanye alt det i vil, men at Kanye har været den mest "influencial" i Hiphop i de seneste 10 år er fuldstændig indiskutabelt.
Den bedste rapper er dog Nas (imo).
Waow.. 

Kan du uddybe?
Han har da ikke lavet særlig meget rap eller hiphop (måske en smule i begyndelsen af hans karriere, som vel knap er 10 år gammel) så hvordan kan han have været mere indflydelsesrig end f.eks. Eminem som både har solgt mere, og faktisk bevæger sig inde for de omtalte genrer..
« Seneste Redigering: 21 Jan 2014, 22:34 af 22 » Logged

22
Landsholdsspiller

« Svar #64: 21 Jan 2014, 22:31 »

Hip hop kommer altså ikke før rap, eller nogen af de andre dele af hip hoppen for den sags skyld. Hip hop er jo et begreb der forsøger at skabe en livsstil igennem de, i mangel af bedre ord, udtryksformer. Rap har blandt andet rødder tilbage til en del stammemusik i afrika, Og kan spores længere op i historien, fx var der flere kunstnere der kaldte deres musik rap inden begrebet hip hop opstod.
Men rap som vi kender den idag havde været markant anderledes uden påvirkning fra hiphop.
Mange rappere er bl.a. inspireret af hiphop artister.

Og ja det er sagt for at fremme forståelse, samtidig med at jeg alligevel foragter nogle af de valg Eminem har taget, genremæssigt.

Og har da heller ikke sagt at jeg synes alt 'rap' nutildags er godt?
Det er en meget lille procentdel af den musik der bliver kaldt rap, som er lavet inden for de sidste 10-15 år jeg bryder mig om Smiley

22
Landsholdsspiller

« Svar #65: 21 Jan 2014, 22:36 »

Og til trods for at jeg måske foragter nogle få af hans valg, så respekterer jeg de fleste andre.

"Målet helliger midlet" passer nok meget godt her - han har flere gange udtalt at det han ville med sin musik, var at blive anerkendt og få respekt fra de bedste rappere, som han selv anerkendte og respekterede.

Lasse Jatta
Gæst

« Svar #66: 21 Jan 2014, 23:21 »

Waow.. 

Kan du uddybe?
Han har da ikke lavet særlig meget rap eller hiphop (måske en smule i begyndelsen af hans karriere, som vel knap er 10 år gammel) så hvordan kan han have været mere indflydelsesrig end f.eks. Eminem som både har solgt mere, og faktisk bevæger sig inde for de omtalte genrer..

Tjah..
Jeg mener at han har bestemt, hvordan LYDEN i Hiphop skulle lyde i de seneste år. Det startede vel i virkeligheden før 2004, men i 2000-agtigt, da han var up-and-coming producer for bl.a. Jay. KANYE var en af grundene til, at The Blueprint i 2001 blev en kæmpe succes + stadig er en classic den dag i dag.  Det var han pga. sin "soul-sampling". Sampling var selvfølgelig langt fra en ny ting i hiphop på daværende tidspunkt, men han tog det til et nyt niveau og dermed udviklede han hiphop som producer og det gør han stadig den dag i dag. Senere begyndte han så, at lave mere elektroniskpræget hiphop og det fik også mange til, at hoppe på bølgen. Du kan måske ikke lide albummet 808's and heartbreak, men lyden har inspireret virkelig mange, f.eks. Drake. Du kan så vælge, at sige du ikke bryder dig om Kanye, Drake osv. men det er jo den slags hiphopmusik, som dominerer i dag. Du vil måske ikke kalde det hiphop, men det er en subjektiv mening, og der er jo millioner af mennesker rundt om i verden som vil kalde den slags musik for hiphop.

Hvis man ser bort fra Producer-Kanye, vil jeg så også mene, at du undervurderer ham som rapper. Du nævnte tidligere numrene Good Life og Heartless som nogle af hans bedste? Jeg må indrømme at de to numre lugter lidt for meget af radio og jeg ville aldrig nævne nogle af dem som hans bedste.
Nogle af Kanyes bedste sange imo er:
All Falls Down
Jesus Walks
Through The Wire
Touch The Sky (Som du så også nævner)
Roses
Everything I Am
Big Brother
Welcome To Heartbreak
Pinnochio Story
+ Mange mange flere

brrrb
Juniorspiller
**

« Svar #67: 21 Jan 2014, 23:24 »

Men rap som vi kender den idag havde været markant anderledes uden påvirkning fra hiphop.
Mange rappere er bl.a. inspireret af hiphop artister.

osv.
Enig, men det ændrer ikke på at dit argument på foregående side om at en rapper skal være hip hop og "ægte" ikke giver nogen mening, hvorfor Kanye også må defineres som rapper, om så han er hip hop eller ej.
Generelt synes jeg hele diskussionen om ægte hip hop er lidt fjollet. Der er fandme langt fra grandmasterflash og hvad de ellers hed i starten af 80erne til dem der kalder sig hip hop idag, både musik og temamæssigt. Ikke at det er en dårlig ting, det udvander bare begrebet en smule, og gør det svært som sådan fx at sige at Kanye definitivt ikke er hip hop
« Seneste Redigering: 21 Jan 2014, 23:31 af brrrb » Logged

22
Landsholdsspiller

« Svar #68: 21 Jan 2014, 23:37 »

Skrev nu at de var fede Smiley - og at det nok var fordi jeg hørte dem dengang - har vel været 12-13-14 år - og meget mindre kritisk i min musiksmag. Synes stadig at de er fede den dag idag, og må da også indrømme at jeg helt havde glemt 'through the wire' og 'jesus walks' som jeg objektivt set synes er væsentlig bedre skrevet, og sunget/rappet.

Vidste faktisk ikke at Kanye var producer på The Blueprint, og jeg må da også indrømme at det giver et plus eller to i min bog til hans fordel så. Smiley

Men at Kanye generelt set skulle være en hiphopartist det er altså ikke rigtigt. Hans første to albums var meget inspirerede og indeholdte mange elementer fra hiphoppen (og de var super fede) men udover det, så har han altså ikke lavet noget der minder om hiphop.
Forresten så er hiphop heller ikke en subjektiv vurdering. Det er jazz eller heavy metal vel heller ikke?

For at være helt ærlig så var det også først ved hans nye album jeg mistede respekten for ham.. Han synger seriøst at det er hårdt at være så kendt som han er... C'mon...
Har altid været lidt ambivalent omkring ham - altid som i 'da jeg begyndte at have opbygget en minimal viden og smag for musik' - min bedste ven og jeg var helt oppe og køre over 'my beautiful dark twisted fantasy' mens vi sad og røg fede og sang 'can we get much higherr oh oh oh' Peace

Men den knækkede altså helt ved hans nye album, synes virkelig det er lort Smiley

Igen, så har du nok ret i at han har haft en kæmpe indflydelse på mange af dem der claimer at være hiphop (og Jay-Z self.), men det er YMCMB altså ikke. Mozart er heller ikke Jazz..

22
Landsholdsspiller

« Svar #69: 21 Jan 2014, 23:43 »

Enig, men det ændrer ikke på at dit argument på foregående side om at en rapper skal være hip hop og "ægte" ikke giver nogen mening, hvorfor Kanye også må defineres som rapper, om så han er hip hop eller ej.
Generelt synes jeg hele diskussionen om ægte hip hop er lidt fjollet. Der er fandme langt fra grandmasterflash og hvad de ellers hed i starten af 80erne til dem der kalder sig hip hop idag, både musik og temamæssigt. Ikke at det er en dårlig ting, det udvander bare begrebet en smule, og gør det svært som sådan fx at sige at Kanye definitivt ikke er hip hop
Var nok for hurtig på tasterne mht. rap, indrømmet.

Men hiphop er mere eller mindre død. Den døde med Biggie, Pac og til dels Wu-Tang. Kan dog ikke se at det er fjollet Smiley det er jo en livsstil som også er mere eller mindre død i takt med at forskellene på sort og hvid i USA har ændret sig en hel del siden 90'erne. Ikke sagt at der er fuldkommen ligestilling og nul racisme, men det er sgu ikke i samme grad mere - og det var jo en stor del af det at være hiphopper, derfor er hiphoppen mere eller mindre død.

brrrb
Juniorspiller
**

« Svar #70: 21 Jan 2014, 23:45 »

Hip hop er selvfølgelig ikke fuldstædig subjektivt, men til en hvis grad er alle genrer et spørgsmål om subjektive vurderinger, det er jo ikke sådan at du kan sidde med en liste og krydse af. men af ren og skær nysgerrighed, hvordan  vil du så definere hip hop? synes ikke jeg har kunnet læse andet ud af dine indlæg end at det skal komme fra ghettoen og være systemkritisk, men med den definition er ingen vel helt igennem hip hop?

Korzika
Gæst

« Svar #71: 21 Jan 2014, 23:54 »

Lil B

22
Landsholdsspiller

« Svar #72: 21 Jan 2014, 23:58 »

Som du selv siger kan man ikke sidde og krydse af.. Men igen så ja, så synes jeg at det skal komme fra ghettoen, hvor det ligesom havde sit formål og sin 'ånd'.

Kom med et eksempel tidlere - gospels. Det kommer jo fra kirken i de fattige sorte kvarterer. Når man så tager de ud af 'ghettoen' og lader professionelle (hvide) korsangere synge studieversioner, så er det i mine øjne ikke længere gospel. Men igen så er det jo blevet en genre inden for kor/kirkesang. Det synes jeg bare ikke er 'rigtig' gospel.

Hiphop er det samme princip, forskellen er bare at hiphoppen ikke stammer fra et så konkret miljø som 'kirker i fattige sorte kvarterer' hvilket selvfølgelig også gør det sværere at definere det helt præcist.
Men igen.. Så går sjælen/pointen i det tabt når man tager det ud af sit oprindelsessted. Hiphop var jo ikke bare hiphop, men deres måde at klage, at holde sammen, og at holde ud på. Smiley Lige som slaverne i marken (som hiphop vel reelt set stammer fra) - ved ikke hvad deres sange hedder - men de mister jo lidt deres værdi når de bliver sunget af velhavende hvide mennesker.

brrrb
Juniorspiller
**

« Svar #73: 22 Jan 2014, 00:20 »

Igen er det bare ikke helt rigtigt. Gospelgenren kommer altså, ligesom rappen, ud af en musiktradition der er mange hundrede år gammel. Den er så blevet formet på forskelige måder op igennem tiden, og definitionen er således blevet ændret, hvilket netop fører mig videre til, at det at skulle definere hip hop som en fast størrelse ikke rigtig giver mening. Du kan selvfølgelig slå ned på tidspunktet da hip hop blev "opfundet" og vurdere det ud fra hvordan musikken var der. Men på den måde ville tupac, biggie osv. falde uden for definitionen, ligesom jeg i øvrigt synes de gør i din definition. At bruge musikken som et opgør mod systemet, og som sammenhold for minoriteter, er ikke sådan jeg vil definere tupacs musik. Måske nogle af hans sange, men langt fra de fleste.
Jeg tror godt jeg ved hvad du mener, når du siger at hip hop er død, men med mindre du vil dræbe den et sted i midtfirserne, synes jeg det er at tage en konstant udviklende genre som gidsel.

Edit: i forhold til at skulle komme fra ghettoen; så ja tupac, dre osv er opvokset i ghettoer, men store dele af deres tekstuniverser foregår altså omgivet af penge. Det ville desuden undre mig overordentligt meget hvis ikke 99 % af nutidens drenge i de amerikanske ghettoer leger med lidt rapmusik, der altså ville være "ægte", og hip hoppen ville så ikke være død Smiley
« Seneste Redigering: 22 Jan 2014, 00:24 af brrrb » Logged

Lasse Jatta
Gæst

« Svar #74: 22 Jan 2014, 00:26 »

Grunden til vores diskussion lige nu skyldes vel bare, at vi har en forskellig holdning til, hvad hiphop er.
Det må vel betyde at hiphop (til en vis grad) er en subjektiv vurdering.  Wink

Jeg er lige nødt til at sige, at Kanye ikke har produceret hele Blueprint. Men f.eks. Heart Of The City er jo en classic og det er sgu ikke så meget pga. Jays rap, men mest pga. Kanyes produktion.

Jeg synes stadig at Kanye er en hiphopartist selv efter Yeezus, og bare det at du siger at kun College Dropout og Late Registration er Hiphopplader synes jeg er lidt latterligt.

Han rapper jo også på Graduation, (en smule) på 808, MBDTF + han RAPPER på Yeezus.

Mht. Yeezus, så synes jeg faktisk, at det muligvis er hans mest "kunstneriske" album til dato.
Han laver musik, som han SELV vil have det skal lyde og det første nummer "On Sight" beskriver det meget godt.
Koret, som inde midt i sangen pludselig synger:
"He'll give us what we need
It may not be what we want"
Der er helt sikkert mange Kanye fans, som vil have ham til at lave Soul-baseret Hiphopmusik igen, men hvorfor skulle han dog det? Hvad er det nye i det? Hvilket nyt ville det bringe til verdenen, hvis han lavede Late Registration 2? Ved Kanye ikke godt, hvad vi behøver? Ved han ikke bedst? Han er jo efter eget udsagn "God".

Og hvis du synes, at han "synger om hvor hårdt han har det" hele albummet igennem, så prøv at LYTTE til New Slaves, hvor han både beskriver, hvordan det er at være sort i dag, materialisme og vel også samfundet generelt. Og fik jeg nævnt han rappede?

EDIT:
Beklager det igen blev et for langt indlæg, men det er sgu svært at begrænse sig Tunge
« Seneste Redigering: 22 Jan 2014, 01:22 af Lasse Jatta » Logged

Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7 Udprint 

This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010