home forum contact

Velkommen
Gæst
Søg

SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
I går kl. 13:54:27 NAsMaR Blogs Lutz Pfannenstiel FM22...
10 Sep 2025, 20:45 g00n Blogs Minimalistic 2020
20 Jul 2025, 23:41 Balslev Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
15 Jul 2025, 21:03 Nodiem Blogs Indsæt Titel 3
15 Maj 2025, 21:08 szukizek Blogkonkur... Blogkonkurrencen 2025 ...
15 Maj 2025, 11:37 Eraticator Omklædning... Sommer opdatering
09 Apr 2025, 19:48 andersnomanni Blogs SAF Challenge
Antal Registrerede Brugere: 23606
  0 Brugere, 772 Gæster Online.

Nyeste Bruger: Brendansow
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andet
| |-+  Kategori: Baren
| | |-+  Skole
0 Brugere og 2 Gæster læser i øjeblikket dette emne.

Afstemning
Spørgsmål:  Hvad syntes du om lektier
Det er sjovt
- 27 (18,6%)
Altså det er ikk det bedste
- 31 (21,4%)
Nedern
- 7 (4,8%)
Kedeligt
- 19 (13,1%)
Top Dårligt burde udryddes
- 61 (42,1%)
Antal Stemmer: 145

Sider: 1 ... 19 20 [21] 22 23 ... 565 Udprint
Forfatter Emne: Skole  (Læst 593641 gange)
kerzhakov
Førsteholdsspiller

Sv: Skole
« Svar #300: 14 Nov 2006, 16:24 »

Det er sådan et skema hvordan står hankøn, hunkøn, intetkøn på den ene side. Den del forstår jeg godt.

Men på den anden led står der akkusativ, nominativ, genitiv og dativ. Hvordan finder man uda af hvilken af disse ting et tillægsord er ?

It's gonna be legendary

JosepGuardiola
Gæst

« Svar #301: 14 Nov 2006, 16:26 »

Prøv at smide de pågældende sætninger herind. Der er ord, der styrer dativ, nominativ osv., så før du skal have hjælp, skal man se sætningerne - tror jeg Opstemt. Jeg er bestemt ikke sikker overhovedet, men mener det er noget i den stil. Men jeg er også rocker elendig til tysk, så jeg tager sikkert fejl.

Nå, jeg har glemt min formelsamling oppe i skolen - hvad er formlen til udregning af gennemsnitsfart?

kerzhakov
Førsteholdsspiller

« Svar #302: 14 Nov 2006, 16:38 »

http://home9.inet.tele.dk/nkofoed/grammatik/reses1.htm

Det er disse sætninger. Vil du prøve at lave et eksempel med en af dem?

It's gonna be legendary

JosepGuardiola
Gæst

« Svar #303: 14 Nov 2006, 16:53 »

http://home9.inet.tele.dk/nkofoed/grammatik/reses1.htm

Det er disse sætninger. Vil du prøve at lave et eksempel med en af dem?

Amen, jeg suger til tysk, men skal da prøve. Først skal vi dog lige have de styrende forholdsord:

Akkusativ-styrende forholdsord:
Durch (gennem)
Für (til, for)
Gegen (imod)
Ohne (uden)
Um (om, omkring)

Dativ-styrende forholdsord:
Aus (ud af, fra)
Bei (hos, ved)
Mit (med)
Nach (efter, til)
Seit (siden, i)
Von (fra)
zu (til)

Dobbelt-styrrende forholdsord:
an (ved, på - Lodret Flade)
aug (på, ovenpå - Vandret Flade)
hinter (bagved)
in (i)
neben (ved siden af)
über (over)
unter - (under)
vor (foran)
zwischen (imellem)

NB! LÆS DETTE - Akkusativ bruges, når sætningen udtrykker en bevægelse fra et sted til et andet.
Dativ derimod, bruges når sætningen udtrykker en stilstand (ikke-bevægelse).

Okay. Lad os så tage den 11. sætning:
11. Sie sitzen um einen ________ (rundt) Tisch
Jeg aner ikke hvad rundt hedder på tysk Forlegen - Lad os bare sige det er "rund".

Kig i de skemaer jeg har lavet ovenover. Um styrer denne sætning, og ved at kigge i skemaet under akkusativ, ser du ordet um.  Kig derefter i dit kasus-skema, og kig under akkusativ i det rette køn.. Resten bør give sig selv. Smiley

gerre
Førsteholdsspiller

« Svar #304: 14 Nov 2006, 16:57 »

Prøv at smide de pågældende sætninger herind. Der er ord, der styrer dativ, nominativ osv., så før du skal have hjælp, skal man se sætningerne - tror jeg Opstemt. Jeg er bestemt ikke sikker overhovedet, men mener det er noget i den stil. Men jeg er også rocker elendig til tysk, så jeg tager sikkert fejl.

Nå, jeg har glemt min formelsamling oppe i skolen - hvad er formlen til udregning af gennemsnitsfart?

Nu er det godt nok et par år siden jeg gik i folkeskolen hvilket jeg formoder du gør Opstemt men var der virkelig en formel til gennemsnitsfart? er det ikke bare at plusse alle de forskellige tal sammen og dividere med antallet af de tal man lige har plusset? Huh Ubeslutsom

JosepGuardiola
Gæst

« Svar #305: 14 Nov 2006, 17:00 »

Nu er det godt nok et par år siden jeg gik i folkeskolen hvilket jeg formoder du gør Opstemt men var der virkelig en formel til gennemsnitsfart? er det ikke bare at plusse alle de forskellige tal sammen og dividere med antallet af de tal man lige har plusset? Huh Ubeslutsom

Selvfølgelig er der en form til den - dog ikke en, der var i min formelsamling før det, men som jeg selv har tilføjet. Det du nævner der, er jo et gennemsnitstal, hvis du f.eks. skal finde en gns. karakter.

kerzhakov
Førsteholdsspiller

« Svar #306: 14 Nov 2006, 17:02 »

Det hedder der Tisch, så det må vel være einen runden tisch, idet der står n ud for akkussativ og maskulin.

Mange tak, men hvilken slags ord er de dobbeltstyrende?

It's gonna be legendary

gerre
Førsteholdsspiller

« Svar #307: 14 Nov 2006, 17:06 »

Selvfølgelig er der en form til den - dog ikke en, der var i min formelsamling før det, men som jeg selv har tilføjet. Det du nævner der, er jo et gennemsnitstal, hvis du f.eks. skal finde en gns. karakter.

det kan vel også bruges til fart, hvor du bare sætter km/t eller hvad du nu regner med, bagved

JosepGuardiola
Gæst

« Svar #308: 14 Nov 2006, 17:06 »

Mange tak, men hvilken slags ord er de dobbeltstyrende?

Forholdsord? Peace \o/
det kan vel også bruges til fart, hvor du bare sætter km/t eller hvad du nu regner med, bagved

Ah, ment på den måde.. Jeg mener det som en tur på 335 m., der har taget 50 sekunder :-) Og her skal jeg så finde den fart, der er blevet kørt med.

gerre
Førsteholdsspiller

« Svar #309: 14 Nov 2006, 17:09 »

Forholdsord? Peace \o/
Ah, ment på den måde.. Jeg mener det som en tur på 335 m., der har taget 50 sekunder :-) Og her skal jeg så finde den fart, der er blevet kørt med.

nå sådan der, ja er som sagt lidt tid siden jeg var i folkeskolen og det går sindsygt stærkt med at glemme alt Opstemt men husker det sikkert hvis jeg får det at vide Wink

kerzhakov
Førsteholdsspiller

« Svar #310: 14 Nov 2006, 17:13 »

Forholdsord? Peace \o/

Ja, jeg kan se at det er forholdsord, men hører de ind under genitiv eller dativ eller en af de andre

It's gonna be legendary

JosepGuardiola
Gæst

« Svar #311: 14 Nov 2006, 17:14 »

Ja, jeg kan se at det er forholdsord, men hører de ind under genitiv eller dativ eller en af de andre

Både dativ og akkusativ. De bruges i dativ, når sætningen foregår i stilstand, og i akkusativ, når sætningen foregår i en bevægende tilstand.

NB! LÆS DETTE - Akkusativ bruges, når sætningen udtrykker en bevægelse fra et sted til et andet.
Dativ derimod, bruges når sætningen udtrykker en stilstand (ikke-bevægelse).

Thore
Manager

« Svar #312: 15 Nov 2006, 14:11 »

Nu har jeg så et spørgsmål til matematik folket:

Kan man finde højden af en genstand ved hjælp af ensvinklede trekanter, selv om solen ikke skinner?

Hvis en kan komme med nogle guldkorn, vil det være herligt, for jeg fatter det sku ikk  Peace

"I'd like to wear a rainbow every day, and tell the world that everything is o.k. But I'll try to carry off a little darkness on my back. Until things are brighter, I'm the Man in Black."

ZaZZal
Reserveholdsspiller

« Svar #313: 17 Nov 2006, 20:45 »

Vi har lige fået vores overemne at vide forud for vores projektopgave Smiley

- 'Det gode eller det onde'

er der nogen der har nogen emner man kan have om ? .. Smiley
Håber ikke at det lige gør noget jeg "gør opmærksom" på den igen .. kunne nemli godt tænke mig at få nogle forslag fra de kloge hoveder der er herinde  Wink

Borelli BB
Landsholdsspiller

« Svar #314: 18 Nov 2006, 23:53 »

Håber ikke at det lige gør noget jeg "gør opmærksom" på den igen .. kunne nemli godt tænke mig at få nogle forslag fra de kloge hoveder der er herinde  Wink

Aktiv dødshælp, Hooligans, Genmanipulation, Illegal handel med truede dyrearter, Irak-krigen, Israel-Palestina osv.

Håber det kan bruges :-).

Sider: 1 ... 19 20 [21] 22 23 ... 565 Udprint 

This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010