home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
02 Feb 2023, 21:39 Kenitho Challenges SAF
02 Feb 2023, 14:46 jonesg Omklædning... Hjælp til opdatering
27 Jan 2023, 09:49 fritzfarlig Skadestuen Udlån af spillere
23 Jan 2023, 09:52 Bubbles Træningsbanen Generel træning
22 Jan 2023, 21:56 DeBuur Skadestuen Spillet er langsomt - ...
18 Jan 2023, 21:45 Eriksen83 Klubsøgnin... FM23: Hvem skal jeg være?
12 Jan 2023, 17:24 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
Antal Registrerede Brugere: 22306
  0 Brugere, 327 Gæster Online.

Indlæg: 1131860 over 31313 Emner
Nyeste Bruger: elyfodim
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andet
| |-+  Kategori: Baren
| | |-+  Vægttab
0 Brugere og 1 Gæst læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] Udprint
Forfatter Emne: Vægttab  (Læst 1681 gange)
FMHelper
Ynglingespiller
***

Offline Offline

 
Vægttab
« : 11 Jun 2013, 21:50 »

Er der nogen som har gode råd/erfaringer med vægttab? Jeg vil nemlig gerne på kur. Er pt 1.82 høj, 15 år og vejer 97 kilo, hvilket jeg syntes er ALT, ALT for meget. Ønskevægten ligger på de 80.

Jeg er ikke ligefrem den sociale type som går i fitness osv (mest pågrund af at jeg føler alle kigger), men er der så nogle alternative ting man kan gøre hjemme.

Kosten bliver også lagt helt om, men er lidt usikker omkring kalorier osv.

Håber nogen kan dele ud. Smiley
Logged

The Red
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Vægttab
« Svar #1: 11 Jun 2013, 21:57 »

Helt grundlæggende handler det om at skabe et dagligt kalorieunderskud, altså indtage mindre end du forbrænder, uanset dit aktivitetsniveau. Hvis du har svært ved at styre hvor meget du indtager, er der flere online kostdagbøger hvor du kan holde styr på dit indtag. Du behøver altså ikke gøre noget specielt ift. aktivitet for at tabe dig så længe du spiser mindre end du naturligt forbrænder.
Selvfølgelig er det en fordel at være aktiv og giver ud over øget vægttab også bedre kondition og energi. Det behøver dog ikke være decideret sport, det kan være en gåtur, ordne haven, slå græs, gøre rent og så videre.
Hvis det skal være det man kalder sport så kan du anskaffe dig nogle håndvægte og starte ud med at lave vægttræning, selvfølgelig med opvarmning først. Ellers er sjippetov en fantastisk konditionstræning.
Logged

AaB - Liverpool

Følg min blog i blogkonkurrencen
Pride & Passion

Cesc
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Vægttab
« Svar #2: 11 Jun 2013, 21:59 »

Tror ca. jeg var i samme dilemma, da jeg havde din alder. Mit råd til dig er, at du faktisk bare skal komme i gang. I sommerferien der kommer er et godt sted at starte. Jeg smed 30 kg på et halvt år - dengang jeg var 16. Det var ikke sundt på nogen måde, men jeg var SÅ dedikeret og blev vanvittig tynd på meget kort tid.

Det jeg gjorde var at spise sundt - men samtidig leve livet. Træne 2 gange om dagen - morgen og aften. Konditionstræning. Men kosten er det vigtigste uden tvivl, og egentlig er det ret logisk hvad man skal spise. Hold dig fra to portioner mad, drop sodavand og juice (tomme kalorier), drop slik og chips og kage - og spis en masse frugt og grønt i stedet. Det mætter også meget bedre. Sørg for at drikke en masse vand i løbet af dagen - både fordi det renser ud, og fordi det giver dig et mæthedsfornemmelse.

En masse søvn er også vigtigt, og sørg for at få dine otte timer.

Da jeg begyndte at tabe mig, begyndte jeg i sommerferien - der har man tiden til at gøre noget ved det.

Og meld dig for guds skyld ind i et fitnesscenter. Folk kigger ikke. Og kigger folk, kigger de på dig med gode tanker. De synes det er fedt du er taget i fitness og gør noget ved 'dit problem'. De tænker ikke du er tyk - de tænker du er cool, fordi du forsøger at ændre dit udseende. Ofte er folk dog så fokuserede i fitness de alligevel ikke ligger mærke til noget.

Vær' ligeglad med alle andre derinde, og bare gør din ting. Det er skidekedeligt, men det betaler sig. Når du står og motionere og begynder at kede dig - så tænk på, at du gør det her som en langsigtet investering.

Held og lykke. Du er velkommen til at skrive en privatbesked, så skal jeg nok hjælpe dig.
Logged

Fresse94
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Vægttab
« Svar #3: 11 Jun 2013, 23:06 »

Hvis du vil sætte lidt ekstra gang i fedtforbrænding, så læs lidt her: http://www.mindovermuscle.dk/hiit-cardio-og-fedtforbraending/
Vil dog anbefale at inden du bare smækker på, så lav 5 min. opvarmning, og så slut af med lidt lunt de sidste 3 min. for at få benene til at slappe af.. 
Her er der også "programmer" af hvad du kan gøre: http://www.bodybuilding.com/fun/ultimate-8-week-hiit-for-fat-burning-program.html
Logged

KrookDale
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Vægttab
« Svar #4: 11 Jun 2013, 23:21 »

Det første jeg ville gøre er at bytte så meget af mit væskeindtag som muligt ud med vand. Det kommer ikke til at have nogen nævneværdig indflydelse på din mæthedsfornemmelse, men vil nok reducere dit kalorieindtag med 10-20%.

Hvis du er 15 år kan jeg forestille mig at du ikke selv er totalt i kontrol over hvad dine måltider består af, men mon ikke dine forældre vil lytte til dig, hvis du foreslår at i laver noget lidt sundere mad et par gange om ugen. Derudover så skær de mest kalorietunge snacks fra, dvs. chips, kage, lys chokolade, etc... Mht. træning i fitness, vil jeg mene at alle er lidt usikre i starten af den ene eller anden årsag, er det ikke fordi man føler sig tyk, er det fordi man føler sig for spinkel, eller synes alle er dobbelt så muskuløse som en selv, og kan løfte dobbelt så meget. Jeg har aldrig tænkt dårligt om folk i et fitness center på grund af deres fysik, der er muligvis fløjet en negativ tanke af sted om at nogle folk aldrig opnår noget, fordi deres træning er så sporadisk, kaotisk og udtrykker en total mangel på fokus og/eller viljestyrke, men selv det er sjældent.

Ellers findes der jo heldigvis også en milliard andre motionsformer.

Jeg er personligt fan af at man ikke forsøger at ændre ting alt for drastisk, men istedet justerer en smule på en masse forskellige parametre, dvs. lidt sundere mad, lidt mindre mad, lidt mere fokus på hvad der er kalorietungt og hvad der ikke er, lidt mere motion, etc.. Synes det virker mere overskueligt end hvis man pludselig vil træne 7 gange om ugen og planlægge kost ned i detaljen, og man kan nå ret langt med det.
« Seneste Redigering: 11 Jun 2013, 23:24 af KrookDale » Logged

Fan af <indsæt klub>, siden <indsæt årstal> og derfor bedre end alle andre.

rolighed99
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Vægttab
« Svar #5: 11 Jun 2013, 23:26 »

Det er egentlig meget simpelt, omlæg din kost.
1/3 del af din mad skal være noget grønt, stop når du er mæt, lad være med at spise for hurtigt, og hold dig langt væk fra junk og sukkerholdige ting som slik, sodavand etc. alt det sukker der ikke når at blive forbrændt bliver til fedt.

Derudover kom ud og løb, og løb nogle lange ture i et langsomt tempo, og når du tror du ikke kan løbe mere, så løb videre. Kroppen kan holde til mere end, hvad hjernen lige tror.

« Seneste Redigering: 11 Jun 2013, 23:32 af rolighed99 » Logged




PhilipFlink
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Vægttab
« Svar #6: 11 Jun 2013, 23:37 »

her for 1 god måned siden, synes jeg simpelthen jeg havde taget for meget på. Det var måske ikke så meget at man siger jeg var fed, men nok til at jeg havde det dårligt med min krop (Plejer at være i vildt god form, men en skade har forhindret det). Så siden jeg ikke kan/kunne spille fodbold, satte kiloerne sig altså. Derfor fik jeg købt mig en kondi cykel, og et sjippe tov. Jeg lagde min kost om i 1 uge, hvor jeg virkelig fulgte den(Man skal nok følge det længere tid, hvis man virkelig vil tabe meget), hvor jeg kun spiste det der var nødvendigt. Havregryn om morgnen, rugbrød midt på dagen, til aften fik jeg salat, tun, bønner, mandler, bananer, ost, ananas & andet snask (Som der er mange proteiner i, og som mætter godt uden at der er mange kalorier i).

Om aftenen er det så træningstid - 20 min. opvarming på min kondi cykel i et okay tempo, derefter 20 min sjippning, og til sidst noget vægtløftning og øvelser til at stramme maven op. Og efter de her 4-5 uger har jeg tabt mig en god 3-3 1/2 kilo. Det er måske ikke specielt meget, men det har været det som min krop har haft brug for.

Men det er klart din kost der skal ændres først, som de andre også siger Smiley
Logged


Magn
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Vægttab
« Svar #7: 12 Jun 2013, 07:35 »

Flere fra min familie og vennekreds har prøvet Dukan kuren. I ti dage spiser man masser af proteiner, og næsten intet usundt. Her må man spise så meget man vil. Mener de har kuren fra Ude og Hjemme, hvor der også er opskrifter til mulige retter. Dem behøver man selvfølgelig ikke følge, det skal mere ses som inspiration. Selve kuren varer ti dage, men efter det skal du spise mange proteiner og næsten intet usundt en dag om ugen.

Tror vist nok du kan finde kuren på nettet.
Logged

Vil du have tilføjet en kamp til oddssektionen? Så send en PM til mig, og jeg skal se, hvad jeg kan gøre.

Nibali
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Vægttab
« Svar #8: 12 Jun 2013, 09:17 »

Det er egentlig meget simpelt, omlæg din kost.
1/3 del af din mad skal være noget grønt, stop når du er mæt, lad være med at spise for hurtigt, og hold dig langt væk fra junk og sukkerholdige ting som slik, sodavand etc. alt det sukker der ikke når at blive forbrændt bliver til fedt.

Derudover kom ud og løb, og løb nogle lange ture i et langsomt tempo, og når du tror du ikke kan løbe mere, så løb videre. Kroppen kan holde til mere end, hvad hjernen lige tror.



Det er simpelthen forkert. Det er en gammel skrøne, som nærmest ikke har hold i sandheden. Og så alligevel. Læs mere her: http://viden.jp.dk/binaries/an/8148.pdf

Noget helt andet... Løb er en dårlig idé, hvis målet kun er at forbrænde kalorier. Så snup hellere cyklen. Da jeg løb et maraton, forbrændte jeg under 3500 kalorier, og har følt ubehag hver gang jeg har skulle løbe siden... Det synes jeg meget godt fremviser problemerne ved løb:

1) Du skal løbe meget langt (og de færrest er i stand til at løbe bare 8 kilometer), hvis det skal give et spark på kalorie-fronten.
2) Restitutionsperiode n efter en løbetur er simpelthen for lang. Man kan til nød løbe hver anden dag, men det slider på led, muskler og meget andet.
3) Løb er bare ikke lige så sjovt som cykling. Mange har det i hvert fald sådan, at det er sværere at komme ud på en løbetur, end på en cykeltur.

1½-2 timer på en cykel kan de fleste tilgengæld holde til, hvilket let forbrænder 1500+ kalorier. Det er allerede langt mere end de fleste nogensinde får ud af deres løbetur (Mine halvmaratoner har givet omkring 1500-1600 kalorier). Derudover kan du sagtens cykle flere dage i træk. Det slider ikke kroppen på samme måde.

Så hvis målet er at forbrænde kalorier, så snup cyklen istedet for løbeskoene.
Logged

DYDERNE
- MIN FORTÆLLING OM HSV's KAMP MOD TOPPEN

ptrN
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Vægttab
« Svar #9: 12 Jun 2013, 09:36 »

Taget dit ønske om at tabe dig i betragtning, så går jeg udfra at du i fitness-center vil benytte dig af løbebånd, motionscykler, etc.? I så fald så bare kom i gang, der er ingen der ser skævt til dem der gerne vil tabe sig.
Logged

welbz is dat guy

plutonium
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Vægttab
« Svar #10: 12 Jun 2013, 09:37 »

Nibali, du har ret i meget, men er også galt på den andre steder Smiley

Du har fuldstændig ret i, at løb er en dum ide, især for overvægtige. At løbe fungerer på et styltesystem, der fra naturens side sikrer, at man bruger relativt lidt muskelarbejde ved det (kræver mindre energi). Når man cykler er det omvendt et spørgsmål om muskelarbejde, hvilket man også vil kunne mærke hvis man tester det efter. Det kan jeg i hvert fald selv. Hvis jeg har været ude at løbe langt eller længe, så bliver jeg oftere træt i leddene og føler mig mat i kroppen. Hvis jeg omvendt har været ude at cykle eller har arbejdet fysisk, så er det musklerne jeg er smadret i. Marathonløb er efter min mening idioti, for så langvarig belastning af leddene er decideret skadeligt for kroppen. Så kan det godt være at folk i alle aldre kan løbe marathon, og det er da også en flot præstation at tvinge sin krop til. Men den har sgu ikke godt af det.

Men angående at kulhydrat ikke bliver til fedt, der må jeg modsige dig. Jeg læser ganske vist til dyrlæge, men jeg bliver undervist i human fysiologi (fordi vi skal forstå grundprincipperne i fysiologi, og så er det nemmere at gå ud fra mennesker end at vælge en anden dyreart, hvor man så forsømmer de øvrige arter). Det er rigtig nok, at kroppen først forbrænder alkohol, kulhydrat og protein (i den rækkefølge) til energi, og man først da tager hul på fedtreserverne. Men at man dermed ikke omdanner kulhydrat til fedt er vås. Når du indtager kulhydrat bliver en stor del af det ført med blodet rundt til alle cellerne, hvor det omdannes til energi. Men når cellerne ikke kan opbevare mere energi samles det overskydende glukose i glykogenlagre i lever og muskler. Ved normal sund kost vil det at overfylde de lagre ikke være et issue, og din påstand er korrekt. Men det sekund vi går amok i sodavand og slik, så fylder vi vores glykogenlagre til det punkt, hvor det overskydende sukker skal lagres på anden vis. Nemlig i fedtdepoterne. Det er den eneste måde vi kan opbevare overskydende kulhydrater på.

Sagen er den, at kroppen ellers kun udskiller glukose på én måde, og det er gennem urinen. Men det sekund du har sukker i den færdige urin kan du også konstatere at du har sukkersyge. Og det har landets mange sukkerjunkies trods alt ikke. Endnu Tunge
Logged


100 Film du skal se før du dør - kig ind og giv dit bidrag til FmFreaks' top100 filmliste Peace

Sider: [1] Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010