home forum contact

Velkommen
Gæst
Søg

SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
22 Dec 2024, 22:25 Wester Jr. Træningsbanen En Libero taktik - Dis...
17 Dec 2024, 12:58 Broen13 Omklædning... Underlige ting
15 Dec 2024, 10:51 Broen13 Blogs The American Dream
11 Dec 2024, 19:07 andersnomanni Blogs SAF Challenge
02 Dec 2024, 19:48 andersnomanni Træningsbanen Taktikker FM24
29 Nov 2024, 16:21 Brodtgaard Challenges The real SAF Challenge
20 Nov 2024, 11:53 ydersog Klubsøgnin... Brighton & Hove Albion
Antal Registrerede Brugere: 23476
  1 Bruger, 705 Gæster Online.

Nyeste Bruger: lucycash847
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andet
| |-+  Kategori: Fodbold
| | |-+  Doping i fodbold
0 Brugere og 11 Gæster læser i øjeblikket dette emne.

Afstemning
Spørgsmål:  Hvor mange procent af spillerne, i den netop overståede sæson af Champions Leauge, tror du var dopede?
0%
- 2 (4,5%)
0-10%
- 23 (52,3%)
11-25%
- 5 (11,4%)
26-40%
- 4 (9,1%)
41-60%
- 3 (6,8%)
61-75%
- 2 (4,5%)
76-85%
- 0 (0%)
85-95%
- 2 (4,5%)
100%
- 3 (6,8%)
Antal Stemmer: 44

Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 Udprint
Forfatter Emne: Doping i fodbold  (Læst 21722 gange)
plutonium
Manager

Sv: Doping i fodbold
« Svar #60: 24 Jun 2013, 19:28 »

Men det er jo fordi alt det du skriver der lidt er en diskussion med dig selv? som Njaorinho siger, der er ingen der snakker serie 6 spillere eller bunden af superligaen, og tror alle både er, og altid har været enige om, at ens umiddelbare tekniske færdigheder ikke bliver bedre med doping. Pointen var jo netop at en som Riis, der havde et højt niveau i forvejen overskygger dem der egentlig er bedre end ham.
Desuden virker dit eksempel ikke rigtigt til at modbevise Camus oprindelige pointe. Her fungerer det bare på lavere skala; 1. divisionsspilleren tager pladsen på superligaholdet fra en med større talent end ham.

Edit: vi er vidst rimelig enige umiddelbart, men du går bare fejl i diskussionen. Ingen siger superligaspillere bliver verdensmestre, dem lige under verdensmestre bliver verdensmestre

Camus gav klart udtryk for, at man kan dope sig til talent. Det mener jeg er direkte forkert, idet talent ligger i det at finpudse tekniske færdigheder gennem hårdt arbejde, det at have en taktisk forståelse for sporten og det naturlige instinkt. Det er det præmis jeg diskuterer ud fra, og det I kommenterede på. Hvis vi snakker ud fra helt forskellige præmisser, så er det klart, at ingen kan trænge ind til hinanden.

Vi er helt enige om, at doping kan give dig den fysiske edge, der kan presse dig foran spillere, der ellers er på samme tekniske og taktiske niveau. Det er klart. Men så snakker vi også rendyrket at det er det fysiske der kommer til at gøre forskellen, og det er dét doping kan. Doping kan ikke styrke dine tekniske eller faglige færdigheder. Det kan styrke din fysik, hvilket rigtignok kan hæmme den effekt træthed normalt har på de øvrige færdigheder, men det kan aldrig nogensinde styrke ens færdigheder.

Og jeg vil slå fast at jeg ikke diskuterer cykelsport. Jeg snakker rendyrket fodbold, for cykling interesserer mig ikke, og jeg ved ikke hvad der er tekniske og taktiske færdigheder at opnå.

100 Film du skal se før du dør - kig ind og giv dit bidrag til FmFreaks' top100 filmliste Peace

Njaourinho
Landsholdsspiller

« Svar #61: 24 Jun 2013, 19:36 »

Du fanger stadig ikke min pointe, Njao Smiley

Hvis du tager doping i morgen, bliver du så bedre teknisk og taktisk? Vi snakker ikke træthed, vi snakker dit rå tekniske niveau. Dit maksimale niveau. Det bliver jo ikke forøget af, at du får flere røde blodlegemer i årene. Det gør din taktiske indsigt heller ikke. Du bliver i stand til at løbe længere før du bliver træt, fordi du har mere tilgængelig ilt i kroppen.

Jeg er 100 % enig med dig i, at det udfald der vil være i det tekniske som følge af træthed bliver mindsket af doping, da doping hæmmer trætheden. Altså kan du levere til dit maksimum i længere tid af kampen, før træthed begynder at hæmme dig. Men dit maksimum bliver jo ikke øget af at tage doping. Jeg ved ikke hvordan jeg skal forklare det, for at I fanger min pointe?

Mht. max - så skulle det da meget gerne gøre mit max talent endnu. Det er vel derfor, jeg doper mig?

Anyway, mit valg af en spiller med meget lavt niveau var for at bringe gode gamle overdrivelse fremmer forståelse frem. Pumper vi Janus Drachmann fuld af doping (prof. fodboldspiller) bliver han jo ikke pludselig teknisk og mentalt god nok til at spille for Manchester United. Det kan godt være at han fysisk pludselig kan være med på et niveau han ellers ikke kunne, men det ændrer altså ikke på, at han har nogle begrænsninger, som bedre teknikere og intelligente spillere ikke har.

Og jeg afviser ingenlunde at doping finder sted i fodbold. Det jeg siger er, at en fodboldspiller ikke kan dope sig frem til succes på samme måde som en cykelrytter, da cykelsport lægger meget mere vægt på den rå udholdenhed end fodbold. Dermed ikke sagt at udholdenhed ikke er en stor del af fodbold, men jeg håber I forstår hvad jeg mener.

Jeg skal først lige beklage, hvis denne besked er noget rod med stavefejl m.m.  Jeg er lige røget over på iphonen, så det er årsagen.

Hvis jeg tog doping idag, ville jeg så blive bedre teknisk og taktisk? Selvfølgelig! Det er jo ikke manager. Det er menneskelige egenskaber. Jeg har allerede skrevet to gange, hvorfor jeg mener, at et boost i udholdenheden også påvirker de mange andre egenskaber en fodboldspiller skal være i besiddelse af - heriblandt noget fundementalt som teknik og overblik. Jeg er klar over, at jeg ikke bliver Messi over natten efter en indsprøjtning, og effekten måske er minimal på netop de to egenskaber, men på eliteplan er 'minimalt' bare enormt udslagsgivende, hvorfor der selvfølgelig er alle forudsætninger for systematisk doping i elitefodbold.
« Seneste Redigering: 24 Jun 2013, 19:43 af Njaourinho » Logged

plutonium
Manager

« Svar #62: 24 Jun 2013, 19:40 »

Vi er lodret uenige så, Njao Smiley

Du bliver ikke bedre til at tæmme en bold, til at lave en husmandsfinte eller til at skrue en bold ved at tage doping. Du bliver ikke bedre til at regne ud, hvor du skal placere dig i forhold til modstanderen eller hvordan modstanderen vil agere. Det strider ganske enkelt mod enhver form for logik, at doping skulle kunne gøre det.

Doping kan gøre den forskel, at dit tekniske og taktiske niveau ikke FALDER fra startfløjt til slutfløjt, men andet kan det heller ikke.

100 Film du skal se før du dør - kig ind og giv dit bidrag til FmFreaks' top100 filmliste Peace

Camus
Gæst

« Svar #63: 24 Jun 2013, 19:41 »

Når det bliver snakket om flid på træningsbanen, altså det er jo også en fordel at være frisk når man træner. Hvis du har energi til 2 tusind inderside afleveringer i stedet for 1 tusind, skader det jo nok heller ikke. Så spillere kan selvfølgelig opnå store fordele med effektiv systematisk doping, på alle parametre. Selvom der selvfølgelig også er noget der hedder talent, det bedste er selvfølgelig en kombination. Så når folk "beundrede Armstrongs "træningsflid" er der en smule mere at tilføje..

Som Njaurinho nævner vil det jo altid være en enorm fordel at være "frisk". Hvordan tror du Messi kan lave 2 mål lave 2 mål i hver aeneste kamp året rundt? Ville det være muligt for ham hvis ikke han havde kræfter til at løbe? "hjælpemidler" kan ikke gøre Janus Drachmann til Messi, men det kan tillader Messi at være Messi konstant. Derudover giver det selvfølgelig spiller muligheden for at flytte sig til et højere niveau, det er klart. Hvor gode forløb tror du Lavezzi, park, eller Ramires ville have haft uden deres stamina?

Til det med det mentale, hvor let er det at have mentalt overskud til at være topspiller hvis du er fysisk udmattet? At være "frisk" er selvfølgelig også her en fordel.

« Seneste Redigering: 24 Jun 2013, 19:45 af Camus » Logged

plutonium
Manager

« Svar #64: 24 Jun 2013, 19:48 »

Så langt er vi skam også enige, Camus. Doping kan påvirke hvor frisk du er i slutningen af kampen, så du kan blive ved med at spille op til dit bedste uden træthed som en negativ faktor.

Men hvordan i al verden skulle doping kunne gøre, at din tekniske udførelse bliver bedre fra start? Hvori ligger logikken bag det? Ja, friskhed på træningsbanen kan gøre, at du bliver bedre til at tilegne dig færdigheder, men det er ikke dopingen der gør det. Det er det at man faktisk går ud på træningsbanen og får trænet. Dermed bliver doping et redskab. Men det er altså ikke et mirakelmiddel, der kan lære en nye færdigheder.

Doping i sig selv kan ganske enkelt ikke forbedre andet end fysisk formåen. Og det er et faktum.

Camus
Gæst

« Svar #65: 24 Jun 2013, 19:51 »

Doping i sig selv kan ganske enkelt ikke forbedre andet end fysisk formåen. Og det er et faktum.
Og bedre fysisk formåen kan så hjælpe dig med resten..

plutonium
Manager

« Svar #66: 24 Jun 2013, 19:53 »

Og bedre fysisk formåen kan så hjælpe dig med resten..

Ja, men ikke skænke dig det.

Camus
Gæst

« Svar #67: 24 Jun 2013, 19:54 »

Derudover er der jo andre hjælpemidler til at opbygge råstyrke som jo også spiller en hel del ind.. Tænk på hvilket hold Yaya Toure ville være på,  hvis han var lige så svag i en nærkamp som Xavi, og ikke kunne løbe mere i en kamp end Berbatov gider..

brrrb
Juniorspiller
**

« Svar #68: 24 Jun 2013, 19:55 »

Camus gav klart udtryk for, at man kan dope sig til talent. Det mener jeg er direkte forkert, idet talent ligger i det at finpudse tekniske færdigheder gennem hårdt arbejde, det at have en taktisk forståelse for sporten og det naturlige instinkt. Det er det præmis jeg diskuterer ud fra, og det I kommenterede på. Hvis vi snakker ud fra helt forskellige præmisser, så er det klart, at ingen kan trænge ind til hinanden.

Vi er helt enige om, at doping kan give dig den fysiske edge, der kan presse dig foran spillere, der ellers er på samme tekniske og taktiske niveau. Det er klart. Men så snakker vi også rendyrket at det er det fysiske der kommer til at gøre forskellen, og det er dét doping kan. Doping kan ikke styrke dine tekniske eller faglige færdigheder. Det kan styrke din fysik, hvilket rigtignok kan hæmme den effekt træthed normalt har på de øvrige færdigheder, men det kan aldrig nogensinde styrke ens færdigheder.

Og jeg vil slå fast at jeg ikke diskuterer cykelsport. Jeg snakker rendyrket fodbold, for cykling interesserer mig ikke, og jeg ved ikke hvad der er tekniske og taktiske færdigheder at opnå.
Meh, han satte det overfor at være talentfuld, hvilket jeg tolkede som hele pakken og derfor også fysik, men jeg medgiver at jeg nok har fokuseret lidt meget på den del af det.
Vil nu mene at bedre fysik og udholdenhed godt kan hjælpe teknikken, men det kan jeg se både Njaorinho og Camus får skrevet om, så det vil jeg ikke gentage Smiley

plutonium
Manager

« Svar #69: 24 Jun 2013, 19:57 »

Jeg understreger igen, at doping ikke kan skænke dig store muskler og udholdenhed. Det kan hjælpe dig til at tune kroppen, men det gør ikke en volvo til en ferrari. Du skal stadig ned og træne røven ud af bukserne og lægge en helvedes masse tid og energi i det. Så kan doping styrke resultaterne, men det kan ikke skabe dem ud af det blå.

Det ligger ganske enkelt ikke de hverken kemiske eller fysiologiske egenskaber doping besidder.

Camus
Gæst

« Svar #70: 24 Jun 2013, 20:01 »

Så der findes ingen stoffer der kan hjælpe dig med at få større muskler?? Altså er din eneste pointe blot at Armstrong skulle kombinere sit misbrug med træning, og ikke bare kunne sidde hjemme i sofaen og få drop, og så vinde touren?? I så fald behøver ikke diskutere mere..

plutonium
Manager

« Svar #71: 24 Jun 2013, 20:06 »

Så der findes ingen stoffer der kan hjælpe dig med at få større muskler?? Altså er din eneste pointe blot at Armstrong skulle kombinere sit misbrug med træning, og ikke bare kunne sidde hjemme i sofaen og få drop, og så vinde touren?? I så fald behøver ikke diskutere mere..

Læs hvad jeg skriver Smiley

Anabolske steroider i sig selv giver ikke store muskler. Men hvis du styrketræner, så vil de anabolske steroider booste dit udbytte. Det eneste der faktisk i sig selv kan styrke din fysiske formåen er epo/bloddoping, da det giver dig et større antal røde blodlegemer her og nu. Men hvis du er i dårlig form kan du altså ikke pludselig løbe en maraton af den grund, da dine muskler og din organisme ikke er gearet til det. Det kræver stadig træning at få din krop i topform. Så kan doping gøre, at du går fra top10 til den bedste, som brrrb meget rigtigt beskrev det.

Du fik det til at fremstå sådan, at en talentløs person kan blive verdensmester, hvis bare han doper sig ordentligt. Bare tanken om at man kan gå fra middelmådig til den bedste er absurd. Det kræver stadig dedikation, indsigt og vilje at nå toppen.
« Seneste Redigering: 24 Jun 2013, 20:08 af plutonium » Logged

Camus
Gæst

« Svar #72: 24 Jun 2013, 20:13 »

Læs hvad jeg skriver Smiley

Anabolske steroider i sig selv giver ikke store muskler. Men hvis du styrketræner, så vil de anabolske steroider booste dit udbytte. Det eneste der faktisk i sig selv kan styrke din fysiske formåen er epo/bloddoping, da det giver dig et større antal røde blodlegemer her og nu. Men hvis du er i dårlig form kan du altså ikke pludselig løbe en maraton af den grund, da dine muskler og din organisme ikke er gearet til det. Det kræver stadig træning at få din krop i topform. Så kan doping gøre, at du går fra top10 til den bedste, som brrrb meget rigtigt beskrev det.

Du fik det til at fremstå sådan, at en talentløs person kan blive verdensmester, hvis bare han doper sig ordentligt. Bare tanken om at man kan gå fra middelmådig til den bedste er absurd. Det kræver stadig dedikation, indsigt og vilje at nå toppen.
Så det var tæt på din eneste pointe. Udover at jeg ikke kan dope mig til at løbe et godt marathon fra den ene dag til den anden, hvis jeg ikke er i form? Hvis det er det vi har diskuteret, har det været nonsens..

Jeg synes Yaya Toure er meget langt oppe blandt de bedste box to box spillere i verden. Men uden hans Stamina og styrke er jeg ret sikker på han ville være temmelig middelmådig..

Camus
Gæst

« Svar #73: 24 Jun 2013, 20:17 »

Dedikation betyder du er villig til at træne, ja det er stadig klart. Vilje betyder vel viljen til at gøre alt for at blive bedre, bl.a. doping. Og til det med indsigt, ved jeg ikke hvad du mener?  Ville nok ikke beskrive hovedparten af prof spillere som indsigtsfulde..

plutonium
Manager

« Svar #74: 24 Jun 2013, 20:17 »

Og din pointe er, at Yaya Toure udelukkende er blevet så god fordi han har dopet sig? Nogle fodboldspillere har formået at udnytte deres fysik optimalt, så det kompenserer for mangler andre steder. Det er langt fra alle spillere der vil kunne det, da det kræver et særligt mind set. Oven i det, så er det ikke alle der doper sig, der vil kunne opnå de samme resultater.

Nogle mennesker er også født med en naturlig høj udholdenhed, og hvis de oven i købet træner det og doper sig, så er det klart, at de får en fysisk formåen andre aldrig nogensinde vil kunne.

Og min pointe er ganske enkelt, at doping ikke kan gøre dig til en bedre sportsudøver. Men det kan give dig et boost, hvis det kombineres med målrettet træning. Det er stadig de spillere, der bruger time efter time på træningsbanen der bliver til noget. Det er ikke noget du kan dope dig ud af.

Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 Udprint 

This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010