home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
I går kl. 14:53:35 andersnomanni Klubsøgnin... Inspiration
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
Antal Registrerede Brugere: 23290
  1 Bruger, 500 Gæster Online.

Indlæg: 1132682 over 31363 Emner
Nyeste Bruger: queenofnoida
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andet
| |-+  Kategori: Baren
| | |-+  Flytte hjemmefra-tråden
0 Brugere og 1 Gæst læser i øjeblikket dette emne.
Sider: 1 2 3 [4] Udprint
Forfatter Emne: Flytte hjemmefra-tråden  (Læst 9965 gange)
sebber1234
Gæst
 
Sv: Flytte hjemmefra-tråden
« Svar #45: 13 Feb 2014, 12:53 »

Jeg er en ung mand på 20 år, der pt. er i Praktik i Tyskland. Det er jeg frem til September i år, men derefter regner jeg med at skulle på universitetet i Aarhus, og studere International Virksomhedskommúnik a tion (Tysk/Kommunikation).
Det er der også nogle af mine venner , der skal, og derfor har vi snakket sammen om det ikke kunne være fedt at flytte i lejlighed sammen - så var man flere om, at dele de faste udgifter, og dermed gøre det billigere for os alle.

2 af mine venner vil gerne til Aarhus at bo for at komme tæt på uni, mens en anden ven gerne vil blive boende i Randers (Det er her vi alle bor nu)

Jeg er sådan lidt ligeglad med hvilken by det bliver, da jeg kan se fordele og ulemper begge steder.

Derfor har jeg listet følgende spørgsmål op, som jeg håber I kan svare på:


Hvor mange penge bruger man ca. om måneden?
Er det bedst at bo i Randers eller Aarhus? (Henvendt til dem, der evt. har erfaringer med disse byer)
Er det normalt at have studiearbejde ved siden af uni - hvis ja hvor mange timer om ugen, og ca. løn (Hvis I ønsker at oplyse det)
Hvad skal man være særligt opmærksom på når man flytter hjemmefra?
Hvad skal man regne med at bruge på indretning af lejlighed?


Jeg håber, jeg har stillet det forståeligt op.

På forhånd tak!! Smiley


 

« Seneste Redigering: 13 Feb 2014, 15:03 af sebber1234 » Logged

MichaelPaw
Gæst
 
Sv: Flytte hjemmefra-tråden
« Svar #46: 13 Feb 2014, 13:54 »

Jeg er en ung mand på 20 år, der pt. er i Praktik i Tyskland. Det er jeg frem til September i år, men derefter regner jeg med at skulle på universitetet i Aarhus, og studere International Virksomhedskommúnik a tion (Tysk/Kommunikation).
Det er der også nogle af mine venner , der skal, og derfor har vi snakket sammen om det ikke kunne være fedt at flytte i lejlighed sammen - så var man flere om, at dele de faste udgifter, og dermed gøre det billigere for os alle.

2 af mine venner vil gerne til Aarhus at bo for at komme tæt på uni, mens en anden ven gerne vil blive boende i Randers (Det er her vi alle bor nu)

Jeg er sådan lidt ligeglad med hvilken by det bliver, da jeg kan se fordele og ulemper begge steder - måske hælder jeg en smule mere til Randers, da det er noget billigere..


Derfor har jeg listet følgende spørgsmål op, som jeg håber I kan svare på:


Hvor mange penge bruger man ca. om måneden?
Er det bedst at bo i Randers eller Aarhus? (Henvendt til dem, der evt. har erfaringer med disse byer)
Er det normalt at have studiearbejde ved siden af uni - hvis ja hvor mange timer om ugen, og ca. løn (Hvis I ønsker at oplyse det)
Hvad skal man være særligt opmærksom på når man flytter hjemmefra?
Hvad skal man regne med at bruge på indretning af lejlighed?


Jeg håber, jeg har stillet det forståeligt op.

På forhånd tak!! Smiley

 
 
 

Hvor mange penge bruger man ca. om måneden? i kommer lang for 2000kr hver.
Er det bedst at bo i Randers eller Aarhus? (Henvendt til dem, der evt. har erfaringer med disse byer) hvis det var mig så klart Århus, da jeres studie er det. Der er rigtig mange billige lejligheder lidt udenfor århus, til ingen penge. i århus centrum kan i være heldige at finde en billig lejlighed Smiley
Er det normalt at have studiearbejde ved siden af uni - hvis ja hvor mange timer om ugen, og ca. løn (Hvis I ønsker at oplyse det) ja det er meget normalt. men bare pas på at du ikke tjener for meget. da du så skal betale det tilbage.
Hvad skal man være særligt opmærksom på når man flytter hjemmefra? Husleje og regninger samt mad Wink
Hvad skal man regne med at bruge på indretning af lejlighed? Du kan finde meget i den blå avis. Ellers er det også billigt at købe ind i IKEA. Smiley
Logged

Boxx
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Flytte hjemmefra-tråden
« Svar #47: 13 Feb 2014, 14:17 »

Derfor har jeg listet følgende spørgsmål op, som jeg håber I kan svare på:

Hvor mange penge bruger man ca. om måneden?
Er det bedst at bo i Randers eller Aarhus? (Henvendt til dem, der evt. har erfaringer med disse byer)
Er det normalt at have studiearbejde ved siden af uni - hvis ja hvor mange timer om ugen, og ca. løn (Hvis I ønsker at oplyse det)
Hvad skal man være særligt opmærksom på når man flytter hjemmefra?
Hvad skal man regne med at bruge på indretning af lejlighed?


Hey! Jeg er selv en ung mand på 22 år, og har boet alene i Aarhus i knap 2 år. derfor vil jeg prøve at give nogle råd videre:

1. Hvor mange penge bruger man ca. om måneden?

Dette varierer rigtig meget! Det afhænger af hvor man bor, og hvad ens vaner er. Jeg selv bor i en top lækker lejlighed med en kammerat til 3250 kr om måneden, med alt forbrug. (husleje er på 7500 fratrukket 1000 kr i blogstøtte). Derudover kommer selvfølgelig mad og en bytur en gang imellem. Jeg vil sige at man ret hurtigt kan komme op på en 4000 - 5000 kr om måneden, hvilket er lige under hvad man modtager i SU, men hav for øje at man også rigtig hurtigt kommer over dette beløb, og det er derfor en rigtig god ide at have en opsparing man kan trække på.

2. Er det bedst at bo i Rander eller Aarhus?

I min optik, helt klart Aarhus. Jeg har familie i Randers, men kommer selv fra Sønderborg, i den sydlige del af Danmark, og det eneste der kunne få mig til at flytte til Randers var billige husleje. Det er bare så meget federe når man er i samme by som alle ens kammerater og kan cykle frem og tilbage fra forskellige arrangementer osv. Desuden er Aarhus en ung by, der gør rigtig meget for de studerende såsom rabatter mv. Der er rigtig mange unge i byen, så mange mennesker der er på samme platform i livet som dig selv.

3. Er det normalt at have studiearbejde ved siden af ugen?

Dette er valgfrit. Jeg selv arbejder på Danfoss i sommerferien, som giver ca. 30.000 kr over et par måneder. Dette beløb + en opsparing kan godt få det til at løbe rundt i løbet af året.  Hvis man ikke ønsker dette, er studiejob en rigtig god mulighed, for også at få koblet teori sammen med praktik. Find et studiejob der passer til din linje, og hvad du selv mener vil give mening i forhold til det studie du er på. Angående timer ligger de fleste studiejob på omkring en 10 - 20 timer om ugen, med en timeløn på omkring 100. Her skal du tænke på at studierne er meget anderledes. Der er rigtig meget selvstudie, så du kommer selv til at administrere din tid. Der er også nogle studier, hvor man kan undervise årgangen efter en selv, i fag man allerede har haft. Dette er meget godt betalt (i hvert fald på studiet erhvervsøkonomi), og tager ikke alt for meget af ens tid. Det kræver godt nok at man får gode karakterer i faget.

Det er selvfølgelig op til en selv om man vil arbejde eller ej, og om man vil arbejde i den lokale fakta eller noget studierelateret. Jeg vil helt klart anbefale at finde noget studierelateret, men det kommer nok først når man er på de senere semestre. Derfor er det ok at have et job ved siden af, men ikke noget der tager alt for meget tid væk fra studiet (omkring en 10 - 15 timer i ugen er fint). Find dig dog først tilpas i byen, og se hvor meget tid du bruger på studier og hvor meget du har tilovers før du vælger at søge et arbejde!

4. Hvad skal man være særligt opmærksom på når man flytter hjemmefra?

At du er selv. Der er ikke længere nogen til at hjælpe dig med beslutninger i livet. Du skal selv stå for din lejlighed, din økonomi osv. Du kan jo altid ringe til dine forældre, men de betaler jo ikke din elregning osv. Desuden skal du være opmærksom på den lejlighed du og dine venner kommer til at bo i. Sørg for at den er nem at komme ud af, vis det viser sig at den er noget værre lort, eller du ikke kan bo sammen med dine venner. Der er alligevel noget andet at bo sammen med dem hele tiden, fremfor at se dem engang imellem. Skriv ikke under på noget, før det er flere der har læst det igennem, så der er flere øjne der kan se om der eventuelt skulle være noget galt med lejekontrakten eller lignende.

Tænk også på at hvis du lejer lejligheden og de andre lejer sig ind hos dig, må ingen flytte ind før de har underskrevet kontrakten, givet de så får andre rettigheder. Undersøg dette så i er sikre på at, når den ene/alle flytter/smidt ud, at i så ikke overtræder reglementet.

Du skal også være opmærksom på at hvis i alle deles om depositum og forudbetalt leje, så får i andre rettigheder, og i kan derfor ikke skille jer af med personer som i ikke længere vil bo sammen med.

5. Hvad skal man regne med at ruge på indretning af lejlighed?

Det er helt op til dig selv. Jeg foreslår IKEA der ikke ligger langt udenfor byen, og som regel har det mest basale som man går og mangler til en rimelig pris.. Men tænk ikke på at alt skal være der fra start af. Du skal også selv finde en stil du er tilpas med. Jeg rykkede blot seng, skabe, bord og tv ind i min lejlighed, og er derefter begyndt at indrette den efter hvordan jeg tænkte jeg ville have dette. Jeg er endnu ikke færdig med at indrette min lejlighed, siden der hele tiden kommer små ting frem som man godt kunne bruge.

Hvor meget det koster, er svært at sige, men begynd at samle ting sammen som du skal have med allerede nu. Køb  køkkenudstyr når det er på tilbud, for at spare penge derigennem, og lig det til siden til du for behov for det i din nye lejlighed. Det er forholdsvis dyrt at flytte ind, givet depositum og forudbetalt leje varierer meget. Regn derfor med at der nemt kan ryge mange penge på dette område, med møbler osv. Jeg vil gætte på der hurtigt kan forsvinde en 50.000 kr afhængigt af hvor meget man har købt inden da, hvor mange møbler man tager med hjemmefra, og hvor høj depositum og forudbetalt leje er.



Jeg håber denne væg af tekst, kan være dig og dine kammerater behjælpeligt, og jeg ser frem til at støde ind i dig i Aarhus!! Opstemt

P.s. Du er velkommen til at skrive med flere spørgsmål, enten personligt eller selvfølgelig inde i dette forum!
Logged

Jeg kan flyve.. i så lang tid det tager mig at ramme jorden fra jeg springer!

HrJensen
Ynglingespiller
***

Offline Offline


 
Sv: Flytte hjemmefra-tråden
« Svar #48: 16 Feb 2014, 15:06 »

Hvad er folks erfaringer med at flytte ind mod byen (København)?

Problemet er at jeg ikke har været skrevet op i diverse boligselskaber fra jeg var barn, og mulighederne er derfor begrænsede.

Er boligportal og personlige kontakter eneste mulighed?

Det skal lige siges at det er mig og min kæreste der vil flytte sammen. Hvad er folkets erfaringer med hvad man kan klare af husleje, når man er to personer på SU? (vi har arbejde ved siden af begge to, men jeg vil ikke være afhængig af dette da man kan miste det hurtigt som deltid). Umiddelbart tænker jeg et maks på omkring de 6000.

Håber der er nogen der vil dele deres erfaringer.
Logged

Sider: 1 2 3 [4] Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010