Jeg har spillet manager i mange år. Min første version var en dansk udgave med baggrundsbilleder af Brøndby der spillede mod Liverpool. Dan Eggen, Allan Nielsen og Steve McManaman. Man kunne kun styre danske hold og jeg valgte altid Brøndby. Jeg købte altid Roberto Baggio på fri transfer. Han var et vaskeægte scoop. Han, Jeppe Tengbjerg fra Hvidovre og en transferfri Mark Strudal var sikre mænd på holdkortet sammen med Ruben Bagger, Ole Bjur og ikke mindst Vilfort. Det var dengang. Siden har jeg vundet mesterskaber med Brøndby i stor stimer i nyere versioner. Af udenlandske klubber har jeg vundet mesterskaber med Atletico Madrid, Man City (før de kom til penge), Malmø, Lyon, Stade Malherbe Caen, Sheffield United, Middelsbrough, Sparta Prag og ikke mindst islandske Breidablik, som gik fra at være halvtidsproffer til at spille knock-out kampe i Uefa cuppen. Men jeg vender altid tilbage til Brøndby, for dem ved jeg hvor jeg har. Men det kan på en måde også blive for kedeligt.
De bedste spil jeg har haft, har været dem hvor jeg har rykket en klub langt. Det har været som oprykker i Ligue 1 med Caen, hvor jeg er endt som mester flere år i træk og europæisk succes. Det har været føromtalte Breidablik der blev gjort proffesionel og kom på europæisk eventyr, hvilket kastede et job af sig som manager i Sheffield, som jeg rykkede op i Premier League med og sidenhen blev engelsk mester og UEFA cup finalist med. Det er de spil der er sjovest, synes jeg. Derfor vil jeg nu gøre noget som jeg ikke har prøvet før, nemlig at tage en klub langt nede i systemerne og bringe den op, hvor det hele er sjovest.
Jeg har besluttet mig for at vælge en klub i Danmark. Jeg har hentet "Dansk ligaudvidelse til Serie 3 by DaSiimM" her
http://fmfreaks.dk/index.php?action=download;id=914 så jeg kan starte helt nede i Serie 3. Der må siges at være langt til toppen af fodboldens kransekage dernede fra. Det skal nok tage en god del sæsoner. Valget er faldet på
Odense Kammeraternes Sportsklub II. Jeg ved ikke helt hvorfor. Navnet er ret 70er-agtigt selvom klubben er fra 1930 og det kan jeg godt lide. Og så spiller de i rød og hvid stribet som Sunderland og det er jo helt ok.
Klubben har en anslået værdi på 80.000 kr og har hjemme på OKSon Park med plads til 3500 (jeg går ud fra at der er tale om ståpladser på græs). Vi starter i FBU Serie 3 Pulje 1 der ser således ud:
1. B67
2. BBB B
3. Bøgeparkens IF
4. DSIO B
5. Fjordager C
6. Holluf Pile- Tornbjerg Idrætsforening B
7. Ø.B. B
8. OKS II
9. Odense BK
10. Odense Chang B
Målsætningen for første sæson er naturligvis at vinde hele pisset på komfortabel vis. Her er ingen smalle steder og det skal nok kunne lade sig gøre med et hold fuld af fynboer. Jeg forestiller mig at Ymers drenge løber på banen til denne basker her:
http://www.youtube.com/v/r4UNoECibYk I hører fra mig
ps. på et tidspunkt lærer jeg nok at gøre bloggen pæn. Det er noget I kan li herinde har jeg lagt mærke til.
Edit: Det er lykkedes mig at finde (på Wikipedia
) noget info om klubben og dens historie:
"OKS blev stiftet den 30. januar 1930, som en sammenslutning af Gasværkets Sportsklub, Elværkets Sportsklub samt Telefonvæsenets Sportsklub og blev medlem af DAI. Dengang stod OKS for "Odense Kommunale Sportsklub", men fik sin nuværende betydning i 1945.
Hjemmebanen, OKSon Park, var i 1980'erne hjemsted for fodbold på højeste niveau. I 1979 sikrede klubben for første gang nogensinde oprykning til divisionerne; dengang 3. division. 1980: OKS spillede en forrygende sæson i blev nr. 2 i 3. division, og sikrede sig dermed oprykning til 2. division (landets næstbedste række) i første forsøg.
1981: OKS spillede en hæderlig sæson og endte som nr. 11 ud af 16. OKSon Park var et skræmmende sted at spille for enhver modstander, og OKS gav da også tørre tæsk til store hold som AaB, AB, BK Frem, Fremad Amager og Randers Freja.
1982: OKS bevarede positionen lidt under midten af tabellen og endte endnu engang som nr. 11 i 2. division
1983: Med en flot 5. plads i landets næstbedste række, var klubben kun 6 points fra en oprykning til Danmarks fineste række
1984: OKS endte på en skuffende 14. plads og rykkede dermed ned i 3. division
1985: OKS spillede en flot sæson, men endte med 40 points på 3. pladsen. Greve IF og Vanløse IF rykkede op i 2. division med hver 41 points.
1986: 3. division inddeltes i en øst- og en vestkreds. Vinderne fra hver kreds ville rykke op i 2. division. OKS udmærkede sig endnu engang som værende lige ved og næsten. OKS endte på en 2. plads i 3. division vest og glippede for andet år i træk oprykningen.
1987: Nok engang endte OKS på en andenplads. I 1987 skulle de næstbedste hold fra de to 3. divisionskredse spille to oprykningskampe om en tredje billet til 2. division. Her skulle OKS møde BK Avarta, og efter at have spillet 1-1 hjemme på OKSon Park, drog OKSerne østpå og vandt med 1-0. Hermed var oprykningen en realitet
1988: Som oprykkere formåede spillerne at skaffe OKS' bedste placering i Danmarksturneringen nogensinde: en 4. plads i landets næstbedste række, 2. division.
1989: Efter endnu en succesfuld sæson endte OKS atter på en 4. plads – denne gang kun 5 points fra oprykning
1990: Danmarksturneringen bestående af 1. division, 2. division samt 3. division øst og vest spillede på sidste vers i sin daværende form. Fra 1991 ville det fremover hedde Superligaen, 1. division samt 2. division øst og vest. Antallet af deltagende hold skulle samtidig reduceres fra 56 til 40. Det led OKS under, så selvom klubben endte på 9. plads betød det alligevel, at klubben måtte rykke ned til det kommende og NYE 2. division.
1991: Første sæson i den nye reform blev en halvårig turnering, da sæsonerne fremover skulle spilles fra sommer til sommer, og ikke længere fra vinter til vinter. OKS endte på en 6. plads
1991/1992: Efter både grundspil og slutspil endte OKS på en 7. plads
1992/1993: OKS nåede kun at spille grundspillet. Her endte klubben på en klar sidsteplads, og nåede således ikke med til forårets slutspil i 1993, men måtte rykke ned til Danmarksserien.
En gylden periode på 12 år i de danske divisioner var hermed slut for OKS
Den sportslige deroute fortsatte ned gennem rækkerne til serie 1, men klubben er nu i fremgang igen og befinder sig pt. i Danmarksserien, pulje 2"
Jeg må derfor være OKS' 2. hold i Serie 3, men i dette spil virker det ikke til at de to klubber har noget med hinanden at gøre. Jeg håber ihvertfald at de kan spille i samme liga, så jeg ikke ender med at slutte mit eventyr inden jeg når Danmarksserien