home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
05 Jul 2024, 13:17 andersnomanni Blogs Freiburg Gloryhunter s...
28 Jun 2024, 10:39 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
15 Jun 2024, 22:56 szukizek Blogkonkur... 16# Hjertet banker kun...
15 Jun 2024, 21:04 Wester Jr. Blogkonkur... The beautiful game
14 Jun 2024, 20:45 Broen13 Blogkonkur... [33] Journeyman - Syv ...
14 Jun 2024, 20:44 Broen13 Blogkonkur... #22 - Danish Viking Wa...
14 Jun 2024, 13:42 andersnomanni Klubsøgnin... Inspiration
Antal Registrerede Brugere: 23344
  0 Brugere, 673 Gæster Online.

Indlæg: 1132854 over 31369 Emner
Nyeste Bruger: anastasiyakavi...
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andre Managerspil
| |-+  Nostalgi
| | |-+  FM2013
| | | |-+  Kategori: Omklædningsrummet
| | | | |-+  Ændringer på vej?
0 Brugere og 5 Gæster læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] 2 Udprint
Forfatter Emne: Ændringer på vej?  (Læst 4335 gange)
Lomaxx
Lilleputspiller
*

Offline Offline


 
Ændringer på vej?
« : 08 Jan 2013, 23:47 »

Efter selv at have spillet FM13 i et stykke tid og have læst side op og ned mht. folks kommentarer på spillet, står jeg tilbage med et par spørgsmål, som muligvis er stillet før, jeg har bare ikke fundet en sammenfattet løsning.

1) Hvad i alverden sker der for alle de fejl under kampene? Her tænkes både på de sindsyge spiller-tendenser, som bl.a. målmænd og forsvar er ustyrlige til at diske op med, og på de hær af indlæg, der bliver scoret på. Sidstnævnte er oppe som emne overalt, hvor man leder, og hvis det ikke er en bug af en art, så ved jeg snart ikke.

2) Er FM blevet et "Pros only" spil? Jeg sidder med en fornemmelse af, at det er blevet praktisk talt umuligt at få en realistisk simulering kørende af en sæson, medmindre man spiller med nogle af kongeholdene. Alle de råd, der gives såsom: Giv det nu tid, holdet skal spilles sammen, de skal vende sig til opstillingerne og lignendene har bare begrænset levetid, når man ved hjælp af et standard setup - uden nævneværdige ændringer og indkøb - ikke kan formå at få tingene kørt sammen. Jeg vil ikke vinde Seria A med Lazio, jeg vil bare ikke udspilles fuldstændgigt på eget græs mod Doria. Alle de sammenkørings emner står de andre hold vel også overfor.

Er der nogen, som ved, om der er ændringer på vej, eller er dette det nye FM for fremtiden? En trofast fan er ved at miste modet, og det huer mig ikke.
Logged

plutonium
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Ændringer på vej?
« Svar #1: 08 Jan 2013, 23:58 »

Den der med at man skal give taktikkerne og holdet tid køber jeg ikke Smiley

Jeg har givet mit hold masser af tid til at lære taktikken, og de gør det ikke mærkbart bedre. Jeg holder stadig ved, at de problemer der er enten skyldes, at min måde at tænke på ikke svarer overens med spillets opbygning (efter 6 år med lutter succesfulde spil tvivler jeg på at det er min fodboldhjerne der er forkert skruet sammen) eller at spillet ganske enkelt er blevet for snævert mht holdbare taktikker.

Jeg har den klare opfattelse, at hvis man vil have en rimelig sikker taktik, så er man nødt til at spille 4-2-3-1, for 4-4-2 eller 4-2-2-2 (mine to foretrukne taktikker) virker ikke i spillet. Jeg har prøvet flere forskellige måder at spille angrebsfodbold på, og intet virker. Og lad venligst være med at skrive ting som 'prøv at stå langt tilbage på banen', 'har du tjekket tempoet' og hvad folk ellers plejer at skrive. Jeg ved hvordan taktik hænger sammen i FM, og tro mig når jeg siger at jeg har prøvet alle de gængse ting.

Jeg tror ganske enkelt ME'en er lavet sådan, at den på det nærmeste favoriserer visse formationer mens den hæmmer andre. Selvom det er beundringsværdigt at de prøver at ramme tendensen i moderne fodbold, så er det ganske enkelt ikke sådan verden er skruet sammen. Mange hold spiller 4-4-2 eller 4-3-3 den dag i dag, og de bliver ikke udstillet på kryds og på tværs.

Jeg frygter at FM13 aldrig vil blive mit spil, for efter utallige patches har jeg kun haft succes med én af dem. Og da de så patchede igen faldt det hele sammen på ny. Jeg håber at FM14 bliver bedre, for pt har FM13 været et kæmpe flop i min bog.

Men måske er jeg bare ikke så god til FM som jeg gik og troede Tunge
Logged


100 Film du skal se før du dør - kig ind og giv dit bidrag til FmFreaks' top100 filmliste Peace

warmon
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Ændringer på vej?
« Svar #2: 09 Jan 2013, 00:13 »

Efter at have spillet fm-serie siden FM08, ja bevares har ikke været med så længe Wink, så synes jeg faktisk at FM13 har været det mest udfordrende til dato... Hvorfor? Fordi ME er blevet bedre, og giver en mere modstand. Man kan ikke bare lave en taktik, der passer til alle hold, og som smadrer alle hold... Det er jo en fed udfordring, at man selv skal skabe sin taktik. Alle har jo deres måde at se fodboldspillet på, og derfor forskellig måde at gribe taktikdelen an på...

Det er fair nok, men netop fordi ME er blevet mere realistisk, kan man ikke længere spille tiki-taka som oprykker eller bundhold, eller spille kontrafodbold som tophold. Det fungerer ikke... Man må simpelthen gå mere systematisk til værks, og se på hvilket materiale man har tilrådig fra starten, og langsomt arbejde hen mod det system man ønsker... Har man gode midtbanespillere i overflod, skal man jo ikke spille med wings, og omvendt... Synes ikke der er nogen taktikker der ikke virker, det handler om tilpasning.

Brugen af udråb oplever jeg desuden gør en kæmpe forskel, at lave små "udråbspakker" som passer til forskellige situationer gør underværker for ens taktik. Ligesom man i det virkelige liv har aftalt, hvad man gør i forskellige situationer, f.eks. foran med 1-0 og der er 5 min igen... Skal man så holde fast i ens angrebstaktik, eller skal man gå over til en taktik der er mere kontrollerende, hvor man holder folk bag bolden?

@ Lomaxx, jeg oplever altså ikke længere at mine forsvarsspillere laver mange hjerneblødninger, ej heller mine målmænd... Det sker da i ny og næ, men sådan er det jo også i det virkelige game, og det må vi blot acceptere... Indlæg synes jeg er rimelig nemt at lukke ned... Tving modstanderens fløje og backs ind i banen, og tving dem til at bruge det modsatte ben af siden de starten... Så bliver der så meget trafik i midten fra modstanderen, at de slet ikke kan komme igennem... Ja det kokser og smutter da, men igen... Det sker vel også i the real life?
Logged

Journeyman er mit bidrag til Blogkonkurrencen anno 2024, følg med!

Jimko18
Reserveholdsspiller
****

Offline Offline


 
Sv: Ændringer på vej?
« Svar #3: 09 Jan 2013, 00:25 »

Jeg tilslutter mig jeres frustrationer. Jeg har som sikkert mange andre spille manager siden 2001 og det har altid været en fornøjelse men jeg syntes at fm 13 har været for dårlig i forhold til Matchengien. Jeg kan givet et eksempel:

Jeg startede igår med Chelsea ikke 1 gang nej hele 3! gange startede jeg forfra med samme hold indtil jeg gav op! der var intet der virkede. Jeg prøvede 3 forskellige måder at spille på men intet bonus jeg blev latterliggjort den ene efter anden gang, Blev sågar fyret efter 18 kampe !
Jeg ved godt mange ville sige: Jamen så er du nok bare ikke bedre...! ", og det kan da godt være jeg er det, men stiller mig stadig uforstående overfor FM13....

trist....  
Logged

daugaard
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Ændringer på vej?
« Svar #4: 09 Jan 2013, 00:34 »


Det der er frustrerende for mig er at man kan komme ind i en kamp med en 4-0 sejr i baggagen, og stadig kan de lave lige præcis 5 mål...
Logged


Lomaxx
Lilleputspiller
*

Offline Offline


 
Sv: Ændringer på vej?
« Svar #5: 09 Jan 2013, 13:01 »

@Warmon - Udover at dit forslag mht. udråb og specifikt pres på modstanderes fløj, så leverer du den, desværre, meget slidte tale vedr. måden at spille FM på. Det med at vurdere holdet, foretage beslutninger og alt det der er jo noget fis, undskyld jeg siger det, for mange af os, der har været med en del år, som jeg kan se plutonium også skriver. Det er vi klar over, at man skal gøre Smiley

Meget af det, der ikke giver mening er, som jeg skrev i mit første indlæg, at ting bare ikke giver mening. Uanset hvordan man vender og drejer det, så kan det bare ikke passe (nu bruger jeg lige Lazio som eksempel igen) at man med et helt "rent" standard setup ikke kan hamle op med hold som Parma og Sampdoria på hjemmebane, og sågar ryge ud til latterlige Lokeren i kampen om Europa League. Sådanne situationer kan ikke reddes af råb fra sidelinjen, for i så fald vil den funktion have fået for meget magt.

Jeg havde også mine desperate øjeblikke i 12´eren og da også nogle af de tidligere versioner, men FM13 er bare ikke godt nok. Enten er det fordi, at der simpelthen er fejl, som ikke er rettet, eller også er det fordi, at spillet skal spilles på en anden måde, end vi er vant til (igen som plutonium skriver). Hvis sidstnævnte er tilfældet, bør det vel være oplyst et eller andet sted - og så kan vi altid diskutere om en evt. ny tilgang er god eller dårlig.

Håber ikke du - Warmon - tager mine ord personligt, det er bare så herre frustrerende at føle sig magtesløs over for et spil, der har været så stor del af, i hvert fald undertegnedes, spiltilværelse siden 90´erne.
Logged

T.Iglemose
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Ændringer på vej?
« Svar #6: 09 Jan 2013, 16:56 »

Sådan havde jeg det i FM12 synes jeg, hvor det var svært at finde en "standard-taktik", som virkede i størstedelen af kampene. Dog havde jeg meget succes og det skyldtes primært mine mange ændringer i løbet af kampene. Evt. shouts eller drastiske taktikændringer; nogle på rutinen, andre for at straffe modstanderen, hvor han er svagest.

Men, kan slet ikke nikke genkendende til det i FM13, hvor jeg har 3 mesterskaber på stribe med Spurs, dog er jeg startet svagt i 4. sæson og har faktisk stadig det meste af Spurs' hold tilbage som faste startere. Götze (1), Wilshere(3), Clichy(3), Podolski(4) og M'Vila(4) er kommet til og tallet i parantes er sæsonen. Af disse 5 indkøb er det kun de 3 førstnævnte, der betragtes som stamspillere, da Sandro og Adebayor er bedre.

Har ikke tweaket min simple 4-5-1, men har da fået nogle snittere hist og pist, men også uddelt klø til de store hold.
Især "pass ball to feet", "take a breather", "play wider", og "work ball into box" bruges afhængig af hvordan spillet fungerer.
Logged

Sunwell
Juniorspiller
**

Offline Offline

 
Sv: Ændringer på vej?
« Svar #7: 12 Jan 2013, 19:53 »

ME er mangel fuld og SI er godt selv klar over det. Gå ind på deres officielle forum og i vil se, at de arbejder på at få det ændret, men fordi de har lavet en helt ny ME til fm13 kommer det til, at tage tid.
Logged

Fitzpatrick
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline

 
Sv: Ændringer på vej?
« Svar #8: 12 Jan 2013, 20:09 »

Jeg har spillet siden CM03/04 og hvert år er spillet blevet sværere og sværere. Et par gange har jeg været ved at smide spillet i skraldespanden, men har altid holdt ved, også i FM12, hvor det ellers tog mig et halvt år at finde ud af noget som helst. Til sidst stoppede jeg med at spille i udvalgte lande, fordi jeg simpelthen ikke var i stand til at vinde noget som helst. Jeg er pivhamrende elendig til FM. Jeg er for doven til at scoute, jeg har EN taktik, som jeg maksimalt justerer lidt på i løbet af sæsonen og har mine spillere over 90%, så spiller de også selvom der er en vigtigere kamp forude. Det var sådan man spillede før i tiden og jeg er åbenbart relativt ringe til at følge med tiden, for jeg har ikke ændret mig en tøddel. Jeg var ved at dø da SI indførte spillerollerne og afskaffede pilene, fordi pilene gav mig følelsen af at være et taktisk geni, når mine spillere rykkede de andre rundt efter at have ændret på en pil.

Det var sgu tider, men jeg forstår også godt hvorfor SI bliver nød til at gøre spillet sværere end det var for 10 år siden, fordi man ellers taber alle andre end dovne skiderikker som mig, fordi der ingen udfordring er. Men der må sgu også være en grænse. FM12 var ikke for svært, men jeg har ikke prøvet FM13. Er det dog sådan at selv de taktikkyndige begynder at få irriterede trækninger, så kan jeg ligeså godt lade være med at købe spillet. Der må simpelthen være en grænse for, hvor svært spillet kan blive. Ellers må man sgu begynde at niveau-opdele FM, så jeg stadigvæk kan være med!
Logged

Build Me Up Buttercup!

Quixotry
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Ændringer på vej?
« Svar #9: 12 Jan 2013, 20:13 »

Jeg var ved at dø da SI indførte spillerollerne og afskaffede pilene, fordi pilene gav mig følelsen af at være et taktisk geni, når mine spillere rykkede de andre rundt efter at have ændret på en pil.
funny
Det var sgu tider, men jeg forstår også godt hvorfor SI bliver nød til at gøre spillet sværere end det var for 10 år siden, fordi man ellers taber alle andre end dovne skiderikker som mig, fordi der ingen udfordring er. Men der må sgu også være en grænse. FM12 var ikke for svært, men jeg har ikke prøvet FM13. Er det dog sådan at selv de taktikkyndige begynder at få irriterede trækninger, så kan jeg ligeså godt lade være med at købe spillet. Der må simpelthen være en grænse for, hvor svært spillet kan blive. Ellers må man sgu begynde at niveau-opdele FM, så jeg stadigvæk kan være med!
Jeg er HELT enig..!
Logged

Åh VK. Du forstår sandelig at skifte imellem den sympati og idioti som ingen andre.

MichaelHarlev
Gæst
 
Sv: Ændringer på vej?
« Svar #10: 12 Jan 2013, 20:20 »

Jeg har spillet siden CM03/04 og hvert år er spillet blevet sværere og sværere. Et par gange har jeg været ved at smide spillet i skraldespanden, men har altid holdt ved, også i FM12, hvor det ellers tog mig et halvt år at finde ud af noget som helst. Til sidst stoppede jeg med at spille i udvalgte lande, fordi jeg simpelthen ikke var i stand til at vinde noget som helst. Jeg er pivhamrende elendig til FM. Jeg er for doven til at scoute, jeg har EN taktik, som jeg maksimalt justerer lidt på i løbet af sæsonen og har mine spillere over 90%, så spiller de også selvom der er en vigtigere kamp forude. Det var sådan man spillede før i tiden og jeg er åbenbart relativt ringe til at følge med tiden, for jeg har ikke ændret mig en tøddel. Jeg var ved at dø da SI indførte spillerollerne og afskaffede pilene, fordi pilene gav mig følelsen af at være et taktisk geni, når mine spillere rykkede de andre rundt efter at have ændret på en pil.

Det var sgu tider, men jeg forstår også godt hvorfor SI bliver nød til at gøre spillet sværere end det var for 10 år siden, fordi man ellers taber alle andre end dovne skiderikker som mig, fordi der ingen udfordring er. Men der må sgu også være en grænse. FM12 var ikke for svært, men jeg har ikke prøvet FM13. Er det dog sådan at selv de taktikkyndige begynder at få irriterede trækninger, så kan jeg ligeså godt lade være med at købe spillet. Der må simpelthen være en grænse for, hvor svært spillet kan blive. Ellers må man sgu begynde at niveau-opdele FM, så jeg stadigvæk kan være med!

Har det fuldstændigt på samme måde, er helt enig i alt du skriver. Kan slet ikke følge med i FM13, intet jeg foretager mig virker, og har nu helt lagt FM13 på hylden, og er gået tilbage til FM12 som jeg nogenlunde kan følge med i. Har også taget mig selv i at tænke, om FM13 bliver mit sidste FM-spil, men jeg håber det bliver bedre i FM14.
Logged

Anfield Road
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Ændringer på vej?
« Svar #11: 12 Jan 2013, 20:38 »

Det var sgu tider, men jeg forstår også godt hvorfor SI bliver nød til at gøre spillet sværere end det var for 10 år siden, fordi man ellers taber alle andre end dovne skiderikker som mig, fordi der ingen udfordring er. Men der må sgu også være en grænse. FM12 var ikke for svært, men jeg har ikke prøvet FM13. Er det dog sådan at selv de taktikkyndige begynder at få irriterede trækninger, så kan jeg ligeså godt lade være med at købe spillet. Der må simpelthen være en grænse for, hvor svært spillet kan blive. Ellers må man sgu begynde at niveau-opdele FM, så jeg stadigvæk kan være med!

Jeg er enig i at FM13 ER for svært. Jeg synes virkelig at spillet virker utroligt random og ligeså snart man mener at have fundet en taktik der virker, så falder hele lortet sammen om øerne på en, med tre gange 0-3 i streg. I min bog ligner der ikke at der er hoved eller hale i taktikken, og du kan stort set gøre som du lyster. Resultatet er det sammen: En ordentlig snitte. Selvom jeg ikke har været med så længe(4. spil i serien), så ligner dette spil ingen af de foregående tre. Føler til tider at de fire års næsten konstant gaming ikke har lært mig en skid om FM når jeg spiller FM13. De erfaringer jeg har gjort mig, betyder ingenting i det her spil.

Dog ser jeg en inddeling i sværhedgrader som en usædvanlig dårlig ide. Den dag det sker er i mine øjne begyndelsen til enden. Dette il føre til at GM´en vil blive låst i sin måde at tænke på alt efter hvilken sværhedsgrad du har valgt, og dermed mister meget af dynamikken i spillet. Det jeg lidt synes er charmen ved FM er jo netop at alting afhænger af noget andet, og at forløbet altid er uforudseligt og komplekst.
Logged

"Tag dog den forbandede bandage af...og hvad mener du egentlig med dit knæ!? Det er Liverpools knæ!" - Bill Shankly

plutonium
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Ændringer på vej?
« Svar #12: 12 Jan 2013, 23:08 »

ME'en har også været den samme i FM10, FM11 og FM12, så vidt jeg husker, Anfield Smiley

Men jeg har spillet siden FM2006, og selvom jeg ikke har haft succes fra dag 1 i alle spillene, så har jeg rimelig hurtigt ved at prøve meget forskellige taktikker kunnet spore mig ind på, hvordan ME'en skulle spilles. Jeg har alle dage betragtet mig selv som værende relativt god til FM bedømt på mine resultater, men i FM13 kan jeg slet ikke få det til at virke. Jeg kan kun nikke genkendende til det Fitzpatrick siger, selvom jeg nok ikke er helt så 'doven' mht de forskellige elementer i spillet Wink
Logged


100 Film du skal se før du dør - kig ind og giv dit bidrag til FmFreaks' top100 filmliste Peace

HrJensen
Ynglingespiller
***

Offline Offline


 
Sv: Ændringer på vej?
« Svar #13: 12 Jan 2013, 23:35 »

Jeg er ramt af fuldstændig samme frustationer. FM har i den grad altid været mit game. I år ser der ud til at ske det jeg sidst ville tro. Jeg får det ikke spillet.

Først og fremmest forbedrer det ikke min oplevelse af at der hele tiden er fejl der ikke er blevet rettet. Jeg føler konstant at der er ting der skal forbedres og at der er nye patches på vej. Hvornår er dette spil fuldendt? Til februar som sædvanlig.

Jeg gider simpelthen bare ikke starte nye spil op, for så at finde ud af at jeg måske har fået spillet to sæsoner fyldt med fejl, eller værst af alt, at der bliver rettet noget som ikke bliver rettet i mit.

Når det er sagt, så får jeg også høvl i år. Synes ikke de taktiske elementer giver mening. Har oplevet at jeg har fået okay succes, men ikke på en måde som er realistisk og som gør spillet for sjovt. Jeg har med relativt gode hold (Milan), oplevet at måden at få succes på var at stå dybt og spille kontrabold - uanset hvem modstanderen i så fald var. Det er realistisk nok i nogle tilfælde, men ville aldrig være fremgangsmåden hvis man mødte et bundhold i virkeligheden. Det frustrerer mig ekstremt.
Logged

g00n
FmFreaks' Venner
*

Offline Offline


 
Sv: Ændringer på vej?
« Svar #14: 06 Feb 2013, 09:09 »

Jeg har spillet siden CM03/04 og hvert år er spillet blevet sværere og sværere. Et par gange har jeg været ved at smide spillet i skraldespanden, men har altid holdt ved, også i FM12, hvor det ellers tog mig et halvt år at finde ud af noget som helst. Til sidst stoppede jeg med at spille i udvalgte lande, fordi jeg simpelthen ikke var i stand til at vinde noget som helst. Jeg er pivhamrende elendig til FM. Jeg er for doven til at scoute, jeg har EN taktik, som jeg maksimalt justerer lidt på i løbet af sæsonen og har mine spillere over 90%, så spiller de også selvom der er en vigtigere kamp forude. Det var sådan man spillede før i tiden og jeg er åbenbart relativt ringe til at følge med tiden, for jeg har ikke ændret mig en tøddel. Jeg var ved at dø da SI indførte spillerollerne og afskaffede pilene, fordi pilene gav mig følelsen af at være et taktisk geni, når mine spillere rykkede de andre rundt efter at have ændret på en pil.

Det var sgu tider, men jeg forstår også godt hvorfor SI bliver nød til at gøre spillet sværere end det var for 10 år siden, fordi man ellers taber alle andre end dovne skiderikker som mig, fordi der ingen udfordring er. Men der må sgu også være en grænse. FM12 var ikke for svært, men jeg har ikke prøvet FM13. Er det dog sådan at selv de taktikkyndige begynder at få irriterede trækninger, så kan jeg ligeså godt lade være med at købe spillet. Der må simpelthen være en grænse for, hvor svært spillet kan blive. Ellers må man sgu begynde at niveau-opdele FM, så jeg stadigvæk kan være med!

Jeg har først lige set dette indlæg, men det kunne næsten lige så godt være skrevet af mig selv. Det markede med fed er 100% spot on. Eneste forskel er vist at jeg droppede de nyere spil tidligere. Jeg tror det sidste spil jeg spillede bare nogenlunde lang tid var FM10 - FM11 forsøgte jeg mig kun sporadisk med inden det blev opgivet, og FM12 og 13 har jeg slet ikke prøvet.

Hvis man kan leve med ikke at have opdaterede trupper, kan jeg kun anbefale at spille de tidligere versioner i stedet. Jeg har hygget mig gevaldigt med FM07, og efter det crash dumpede et par gange, hygger jeg mig næsten lige så meget med FM08.
Logged



Sider: [1] 2 Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010