Med udgangspunkt i Zuika's indlæg "Messi i centrum" (
her), har jeg forsøgt mig med en lignende taktik i FM13, og må indrømme at jeg er ganske tilfreds med resultaterne.
Formål med taktikken:- Få Messi til at lave rigtig mange mål, gerne 40 på en sæson
- Vinde med overbevisning
- Være spilstyrende i kampene
Fremgangsmåde:- Oprette taktikken fra bunden
- Sætte, hvad jeg vil mene er, stærkeste hold
- Gå på ferie frem til efter første sæson
- Evaluerer på hvordan den første sæson er gået, og tage en test sæson mere
Taktikken
Rent numerisk tager jeg udgangspunkt i en 4-3-3, som Barcelona jo de sidste mange år har praktiseret, men for at gøre den mere up to date, har jeg valgt at forsøge at lave en rolle som
'falsk 9'er' - altså en angriber, som ikke rigtigt er en angriber. Det sås bl.a. ved sommerens EM, hvor Spanien spillede med Cesc Fabregas som
'angriber', eller når Barcalona spiller med Messi som
'angriber'. Herhjemme gør FC Nordsjælland det en gang i mellem, bl.a. europæisk, hvor de spiller med Mikkel Beckmann liggende helt fremme.
Positionerne:Målmanden: Fungerer som
'sweeper (angreb)', altså en ekstra marksspiller når holdet er i besiddelse, og som kan være bagerste station i opbygningsspillet.
Victor Valdés er egnet til denne opgave.
Midterforsvarerne: Er
'boldsspillende (forsvar)', og skal derfor være med til at deltage aktivt i det opbygningen. Især
Gerard Piqué og
Javier Mascherano er gode til dette.
Backs: Skal deltage langt fremme på banen som
'wingbacks (angreb)', så snart holdet er i besiddelse af bolden, og skal derfor være drible- og gemmenbrudsstærke. De skal endvidere være fysisk gode, både hurtige og udholdende.
Jordi Alba på venstre,
Dani Alves på højre.
Defensive midtbane: Skal primært støtte falde ned når holdet angriber, og reagerer ekstra forsvarer i tilfælde af boldtab. Her har jeg valgt en
'ankermand (forsvar)', og jeg regner med at
Sergio Busquets skal klare den.
Centrale midtbane: Skal være mine playmakers, og dem der fordeler spillet. De to mest kreative på holdet, og dem der skal holde angrebene igang. Jeg har valgt både en
'dybdeliggende playmaker (support)',
Andrés Iniesta, og en
'fremskudt playmaker (support)',
Xavi.
Kanter: Her har jeg valgt at ligge dem helt frem på banen, og egentlig bruge dem som mine angribere, da det er vigtigt at de er ekstra offensive, bl.a. for at gøre plads til mine wingbacks. For at sikre at de også trækker med ind i banen, og søger afslutninger, har jeg valgt at sætte dem som
'indvendige angribere (support)'. Til disse roller har jeg valgt
Alexis Sánchez på højre og
Pedro på venstre.
'Falsk 9'er': Rollen som er tiltænkt
Lionel Messi, måske verdens bedste fodboldspiller, og som Zuika er inde på i sit indlæg, så er det Messi der skal iscenesættes. For at få ham til at udfordrer forsvaret og søge afslutninger, har jeg også her valgt en
'indvendig angriber', men i modsætning til de to kanter, er denne rolle sat til
'angreb', for at han skal søge direkte mod forsvaret. Desuden vil jeg sætte denne position som
'target man', som skal spilles i fødderne.
Holdindstillingerne:Generelt:Stil: Da jeg gerne vil have alle spillerene til at deltage aktivt, og bevæge sig frit rundt på banen, har jeg valgt at sætte den til
'meget flydende'. Hermed skal forsvarer kunne angribe, og angribere forsvarer.
Strategi: Ikke overraskende vil jeg gerne have holdet holder fast i bolden, og dikterer kampens gang, derfor har jeg sat strategien til at være
'kontrollerende'.
Stillestil:Afleveringsstil: En af grundtankerne bag det nye fodboldudtryk
'tiki-taka' er uden tvivl shortpassing -
'korte' præcise afleveringer, med en masse god bevægelse omkring boldholder. Hermed er holdets opbygningsspil også mere tålmodigt, da man gerne vil varme bolden i egne rækker.
Kreativ frihed: For at få tankerne om en flydende stil, en masse
'total fodbold' og en masse bevægelse ført helt ud i livet, og med de kvaliteter som de fleste Barcelona-spillere besidder, skal de selvfølgelig have lov til at være
'mere udfoldende' i deres kreative frihed.
Skærme af: En af de essentielle ting i Barcelonas spillestil, er deres hurtige og aggressive genpres, så her er den sat til at de skal
'presse mere på'.
Tackling: Selvom presspillet skal være aggressivt, har jeg alligevel valgt at sige, at vi skal være
'mere forsigtige' i vores tackling. Bl.a. i frygt for at hive for mange dumme kort.
Markering: Da spillerne har så stor offensiv frihed, som er tilfældet, har jeg valgt at sige at vi kører med
'zoneopdækning', da det ikke er altid at en forsvarende spiller står over for den samme spiller hver gang.
'Jan Koller'-type, og da de offensive spillere ikke er så luftstærke, har jeg valgt at ville have
'hårde indlæg', i stedet for
'ballon-bolde'. Dette for at angriberne i feltet får nogle hårde bolde i medløb, som 'bare' skal sparkes ind.
Bevægelsesfrihed: Som nævnt flere gange, er det bevægelighed og kreativitet der skal kendetegne denne taktik, da det er noget af det Barcelona viser i virkeligheden, derfor har holdet her fået
'mere frihed'.
Specifike instruktioner:Defensive linje: Som jeg har skrevet er presspillet vigtigt, og derfor er den også sat til
'højt pres'.
Bredde: Da det især er inde omkring midten, at de store kreatører er på holdet, vil jeg gerne spille lidt
'snævert', og sætte min lid til at spillerne her er gode nok - både 1v1 og til spil i små rum.
Tempo: Det er klart at jeg gerne vil have holdet til at sætte tempoet - samtidig vil jeg gerne sikre mig at vi gør det
'hurtigt', da det er med til at sætte modstanderen under pres, og samtidig vil trætte dem i længden.
Tidspild: Da vi gerne vil have bolden i kontrol, ved fødderne, og holde et højt tempo i spillet, er det vigtigt at vi
'sjældent' selv forsøger at dræbe kampen med tidsspild.
Fokus på afleveringer: Er sat til
'blandet', da det er med til at skabe en større variation i spillet, og med kanter der trækker ind, og backs der kommer med frem, er det uforudsigeligt hvor det næste angreb starter.
Kontraangreb: At fange modstanderen med en hurtig kontra lyder lukkende, men da det ikke er det vi vil, er det et
'nej' her.
Spil på offside: På grund af den store satsning frem ad banen, vil det være en smule naivt at tro at vi samtidig kan tillade os at forsøge at fange modstanderen i offside. Derfor er det selvfølgelig sat på
'nej'. Jeg vil hellere have vi falder tilbage, end at vi efterlader for stort et rum bag forsvaret.
Dødbolde:Det er med spillermaterialet i Barcelona, ikke her jeg skal sende de høje skyts med frem, samt satse på at vinde alle duellerne efter hjørnespark (eller indkast langt fremme). I stedet skal indkast og frispark tages
hurtigt og
kort, for at sikre sig at holdet holder bolden i gang. Hjørnespark blive dog sparket mod
nærmeste stolpe hvor jeg håber på en vidersnitning eller en nedfaldsbold.
Konklusion
For at kunne konkluderer på taktikken, har jeg valgt nogle enkle fokuspunkter ud, som jeg vil bruge til at vurderer succes eller ej.
- Få Messi til at lave rigtig mange mål, gerne 40 på en sæson
Her vil jeg se på hvor mange mål Messi laver i løbet af sæsonen kontra hvor mange kampe han spiller. Herefter ser jeg så på snittet af mål pr. kamp. Til sidst har jeg valgt også at se på hvor mange assist Messi laver.
| Mål | | Kampe | | Snit | | Assist |
Test 1 | 43 | | 54 | | 0,80 | | 21 |
Test 2 | 39 | | 51 | | 0,76 | | 22 |
Her vælger jeg at se på to forskellige ting; 1) Hvor mange kampe bliver der vundet, tabt eller spillet uafgjort? 2) Hvor mange mål scorer holdet samlet, og hvor mange mål bliver der lukket ind?
| Sejre | | Nederlag | | Uafgjort | | Pointsnit |
Test 1 | 32 | | 10 | | 14 | | 1,95p |
Test 2 | 40 | | 9 | | 8 | | 2,25p |
| Mål scoret | | Mål pr. kamp | | Mål indkasseret | | Målforskel |
Test 1 | 110 | | 1,95 | | 42 | | 68 |
Test 2 | 102 | | 1,79 | | 36 | | 66 |
- Være spilstyrende i kampene
Det kan være svært at gennemskue hvor meget possession man har samlet set over en hel sæson, alligevel vil jeg dog forsøge. Derudover vil jeg se på tre ting; 1) Hvad er det højeste spilovertag holdet har haft i en enkel, samlet, kamp? 2) Hvordan har possiossionen været i snit pr. kamp? 3) Hvad er holdets samlede afleveringssucces?
NOTE: For at kunne opnå et nogenlunde et fornuftigt sammenligningsgrund
lag, har jeg valgt kun at fokuserer på Champions League kampe her. Afleveringsucces, er ligeledes kun Champions League kampe, og kun for de 11 spillere der tidligere er nævnt som startere.
| Højeste possession | | Possession pr. kamp | | Afleveringsucces |
Test 1 | 71 % | | 57 % | | 82 % |
Test 2 | 60 % | | 50 % | | 79 % |
Samlet vurdering:Efter at have set på disse resultater af mine to test, så må jeg indrømme, at jeg er lidt skuffet. Possession har ikke været så højt som forventet, og Messi kunne måske godt have lavet et mål eller to mere. Dog skal det siges, at begge test endte med mesterskab, og
'Test 2' blev det også til sejr i Champions League.
Jeg tror problemet med mine test har været, at jeg ikke har haft tiden til at få arbejdet taktikken ordentlig ind, mens jeg ikke har lavet
'gameplan'. Jeg er derfor ikke i tvivl om, at lavede man et normalt save, og havde tid til at arbejde med holdet, kan opnå enorm succes med taktikken. Også fordi man vil have mulighed for at sætte instruktioner under kampen. Her vil jeg nok anbefale:
- Hold besiddelse
- Spil op fra forsvar
- Spil gennem forsvar
- Få bolden ind i bolden
Men har du fået lyst til at prøve kræfter med taktikken, kan den hentes
her