home forum contact

Velkommen
Gæst
Søg

SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
22 Dec 2024, 22:25 Wester Jr. Træningsbanen En Libero taktik - Dis...
17 Dec 2024, 12:58 Broen13 Omklædning... Underlige ting
15 Dec 2024, 10:51 Broen13 Blogs The American Dream
11 Dec 2024, 19:07 andersnomanni Blogs SAF Challenge
02 Dec 2024, 19:48 andersnomanni Træningsbanen Taktikker FM24
29 Nov 2024, 16:21 Brodtgaard Challenges The real SAF Challenge
20 Nov 2024, 11:53 ydersog Klubsøgnin... Brighton & Hove Albion
Antal Registrerede Brugere: 23477
  0 Brugere, 660 Gæster Online.

Nyeste Bruger: rune.saksager
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andre Managerspil
| |-+  Nostalgi
| | |-+  FM2013
| | | |-+  Kategori: Træningsbanen
| | | | |-+  Barcelona-taktik
0 Brugere og 7 Gæster læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] 2 3 Udprint
Forfatter Emne: Barcelona-taktik  (Læst 14801 gange)
Berendt
Manager

Barcelona-taktik
« : 06 Nov 2012, 01:42 »

Med udgangspunkt i Zuika's indlæg "Messi i centrum" (her), har jeg forsøgt mig med en lignende taktik i FM13, og må indrømme at jeg er ganske tilfreds med resultaterne.

Formål med taktikken:
  • Få Messi til at lave rigtig mange mål, gerne 40 på en sæson
  • Vinde med overbevisning
  • Være spilstyrende i kampene

Fremgangsmåde:
  • Oprette taktikken fra bunden
  • Sætte, hvad jeg vil mene er, stærkeste hold
  • Gå på ferie frem til efter første sæson
  • Evaluerer på hvordan den første sæson er gået, og tage en test sæson mere

Taktikken

Rent numerisk tager jeg udgangspunkt i en 4-3-3, som Barcelona jo de sidste mange år har praktiseret, men for at gøre den mere up to date, har jeg valgt at forsøge at lave en rolle som 'falsk 9'er' - altså en angriber, som ikke rigtigt er en angriber. Det sås bl.a. ved sommerens EM, hvor Spanien spillede med Cesc Fabregas som 'angriber', eller når Barcalona spiller med Messi som 'angriber'. Herhjemme gør FC Nordsjælland det en gang i mellem, bl.a. europæisk, hvor de spiller med Mikkel Beckmann liggende helt fremme.

Positionerne:
Målmanden: Fungerer som 'sweeper (angreb)', altså en ekstra marksspiller når holdet er i besiddelse, og som kan være bagerste station i opbygningsspillet. Victor Valdés er egnet til denne opgave.
Midterforsvarerne: Er 'boldsspillende (forsvar)', og skal derfor være med til at deltage aktivt i det opbygningen. Især Gerard Piqué og Javier Mascherano er gode til dette.
Backs: Skal deltage langt fremme på banen som 'wingbacks (angreb)', så snart holdet er i besiddelse af bolden, og skal derfor være drible- og gemmenbrudsstærke. De skal endvidere være fysisk gode, både hurtige og udholdende. Jordi Alba på venstre, Dani Alves på højre.
Defensive midtbane: Skal primært støtte falde ned når holdet angriber, og reagerer ekstra forsvarer i tilfælde af boldtab. Her har jeg valgt en 'ankermand (forsvar)', og jeg regner med at Sergio Busquets skal klare den.
Centrale midtbane: Skal være mine playmakers, og dem der fordeler spillet. De to mest kreative på holdet, og dem der skal holde angrebene igang. Jeg har valgt både en 'dybdeliggende playmaker (support)', Andrés Iniesta, og en 'fremskudt playmaker (support)', Xavi.
Kanter: Her har jeg valgt at ligge dem helt frem på banen, og egentlig bruge dem som mine angribere, da det er vigtigt at de er ekstra offensive, bl.a. for at gøre plads til mine wingbacks. For at sikre at de også trækker med ind i banen, og søger afslutninger, har jeg valgt at sætte dem som 'indvendige angribere (support)'. Til disse roller har jeg valgt Alexis Sánchez på højre og Pedro på venstre.
'Falsk 9'er': Rollen som er tiltænkt Lionel Messi, måske verdens bedste fodboldspiller, og som Zuika er inde på i sit indlæg, så er det Messi der skal iscenesættes. For at få ham til at udfordrer forsvaret og søge afslutninger, har jeg også her valgt en 'indvendig angriber', men i modsætning til de to kanter, er denne rolle sat til 'angreb', for at han skal søge direkte mod forsvaret. Desuden vil jeg sætte denne position som 'target man', som skal spilles i fødderne.

Holdindstillingerne:
Generelt:
Stil: Da jeg gerne vil have alle spillerene til at deltage aktivt, og bevæge sig frit rundt på banen, har jeg valgt at sætte den til 'meget flydende'. Hermed skal forsvarer kunne angribe, og angribere forsvarer.
Strategi: Ikke overraskende vil jeg gerne have holdet holder fast i bolden, og dikterer kampens gang, derfor har jeg sat strategien til at være 'kontrollerende'.
Stillestil:
Afleveringsstil: En af grundtankerne bag det nye fodboldudtryk 'tiki-taka' er uden tvivl shortpassing - 'korte' præcise afleveringer, med en masse god bevægelse omkring boldholder. Hermed er holdets opbygningsspil også mere tålmodigt, da man gerne vil varme bolden i egne rækker.
Kreativ frihed: For at få tankerne om en flydende stil, en masse 'total fodbold' og en masse bevægelse ført helt ud i livet, og med de kvaliteter som de fleste Barcelona-spillere besidder, skal de selvfølgelig have lov til at være 'mere udfoldende' i deres kreative frihed.
Skærme af: En af de essentielle ting i Barcelonas spillestil, er deres hurtige og aggressive genpres, så her er den sat til at de skal 'presse mere på'.
Tackling: Selvom presspillet skal være aggressivt, har jeg alligevel valgt at sige, at vi skal være 'mere forsigtige' i vores tackling. Bl.a. i frygt for at hive for mange dumme kort.
Markering: Da spillerne har så stor offensiv frihed, som er tilfældet, har jeg valgt at sige at vi kører med 'zoneopdækning', da det ikke er altid at en forsvarende spiller står over for den samme spiller hver gang.
Indlæg: I mangel på en 'Jan Koller'-type, og da de offensive spillere ikke er så luftstærke, har jeg valgt at ville have 'hårde indlæg', i stedet for 'ballon-bolde'. Dette for at angriberne i feltet får nogle hårde bolde i medløb, som 'bare' skal sparkes ind.
Bevægelsesfrihed: Som nævnt flere gange, er det bevægelighed og kreativitet der skal kendetegne denne taktik, da det er noget af det Barcelona viser i virkeligheden, derfor har holdet her fået 'mere frihed'.
Specifike instruktioner:
Defensive linje: Som jeg har skrevet er presspillet vigtigt, og derfor er den også sat til 'højt pres'.
Bredde: Da det især er inde omkring midten, at de store kreatører er på holdet, vil jeg gerne spille lidt 'snævert', og sætte min lid til at spillerne her er gode nok - både 1v1 og til spil i små rum.
Tempo: Det er klart at jeg gerne vil have holdet til at sætte tempoet - samtidig vil jeg gerne sikre mig at vi gør det 'hurtigt', da det er med til at sætte modstanderen under pres, og samtidig vil trætte dem i længden.
Tidspild: Da vi gerne vil have bolden i kontrol, ved fødderne, og holde et højt tempo i spillet, er det vigtigt at vi 'sjældent' selv forsøger at dræbe kampen med tidsspild.
Fokus på afleveringer: Er sat til 'blandet', da det er med til at skabe en større variation i spillet, og med kanter der trækker ind, og backs der kommer med frem, er det uforudsigeligt hvor det næste angreb starter.
Kontraangreb: At fange modstanderen med en hurtig kontra lyder lukkende, men da det ikke er det vi vil, er det et 'nej' her.
Spil på offside: På grund af den store satsning frem ad banen, vil det være en smule naivt at tro at vi samtidig kan tillade os at forsøge at fange modstanderen i offside. Derfor er det selvfølgelig sat på 'nej'. Jeg vil hellere have vi falder tilbage, end at vi efterlader for stort et rum bag forsvaret.

Dødbolde:
Det er med spillermaterialet i Barcelona, ikke her jeg skal sende de høje skyts med frem, samt satse på at vinde alle duellerne efter hjørnespark (eller indkast langt fremme). I stedet skal indkast og frispark tages hurtigt og kort, for at sikre sig at holdet holder bolden i gang. Hjørnespark blive dog sparket mod nærmeste stolpe hvor jeg håber på en vidersnitning eller en nedfaldsbold.

Konklusion

For at kunne konkluderer på taktikken, har jeg valgt nogle enkle fokuspunkter ud, som jeg vil bruge til at vurderer succes eller ej.

• Få Messi til at lave rigtig mange mål, gerne 40 på en sæson
Her vil jeg se på hvor mange mål Messi laver i løbet af sæsonen kontra hvor mange kampe han spiller. Herefter ser jeg så på snittet af mål pr. kamp. Til sidst har jeg valgt også at se på hvor mange assist Messi laver.
MålKampeSnitAssist
Test 143540,8021
Test 239510,7622

• Vinde med overbevisning
Her vælger jeg at se på to forskellige ting; 1) Hvor mange kampe bliver der vundet, tabt eller spillet uafgjort? 2) Hvor mange mål scorer holdet samlet, og hvor mange mål bliver der lukket ind?
SejreNederlagUafgjortPointsnit
Test 13210141,95p
Test 240982,25p

Mål scoretMål pr. kampMål indkasseretMålforskel
Test 11101,954268
Test 21021,793666

• Være spilstyrende i kampene
Det kan være svært at gennemskue hvor meget possession man har samlet set over en hel sæson, alligevel vil jeg dog forsøge. Derudover vil jeg se på tre ting; 1) Hvad er det højeste spilovertag holdet har haft i en enkel, samlet, kamp? 2) Hvordan har possiossionen været i snit pr. kamp? 3) Hvad er holdets samlede afleveringssucces?
NOTE: For at kunne opnå et nogenlunde et fornuftigt sammenligningsgrund lag, har jeg valgt kun at fokuserer på Champions League kampe her. Afleveringsucces, er ligeledes kun Champions League kampe, og kun for de 11 spillere der tidligere er nævnt som startere.
Højeste possessionPossession pr. kampAfleveringsucces
Test 171 %57 %82 %
Test 260 %50 %79 %

Samlet vurdering:
Efter at have set på disse resultater af mine to test, så må jeg indrømme, at jeg er lidt skuffet. Possession har ikke været så højt som forventet, og Messi kunne måske godt have lavet et mål eller to mere. Dog skal det siges, at begge test endte med mesterskab, og 'Test 2' blev det også til sejr i Champions League.
Jeg tror problemet med mine test har været, at jeg ikke har haft tiden til at få arbejdet taktikken ordentlig ind, mens jeg ikke har lavet 'gameplan'. Jeg er derfor ikke i tvivl om, at lavede man et normalt save, og havde tid til at arbejde med holdet, kan opnå enorm succes med taktikken. Også fordi man vil have mulighed for at sætte instruktioner under kampen. Her vil jeg nok anbefale:
  • Hold besiddelse
  • Spil op fra forsvar
  • Spil gennem forsvar
  • Få bolden ind i bolden

Men har du fået lyst til at prøve kræfter med taktikken, kan den hentes her
« Seneste Redigering: 06 Nov 2012, 20:04 af Berendt » Logged

Nhg93
Førsteholdsspiller

Sv: Barcelona-taktik
« Svar #1: 06 Nov 2012, 05:38 »

Ser rigtig spændende ud! Hvilke resultater har du fået, med hensyn til de mål du satte dig?Smiley

mephistopheles
Lilleputspiller
*

« Svar #2: 06 Nov 2012, 08:31 »

Hvor kan man downloade den? Ser spændene ud.

Berendt
Manager

« Svar #3: 06 Nov 2012, 09:28 »

Har kørt to test indtil videre, og der har Messi ligget omkring 35-45 mål, men kører et par test mere i løbet af ugen, og skal nok komme med en konklusion fredag Smiley

@ mephistopheles : nej, har en dårlig vane med at være lidt varsom med hvad jeg ligger op, så før jeg ved at den virker, så holder jeg den for mig selv.

mephistopheles
Lilleputspiller
*

« Svar #4: 06 Nov 2012, 09:48 »

Øv det var dog arveligt. Men må bare vente med spændning så :-)

Nekker
Førsteholdsspiller

« Svar #5: 06 Nov 2012, 09:53 »

Poster lige her, fik også postet i Messi-tråden men tænkte den passer bedre her:

Jeg har tænkt på at prøve de her principper af på Chelsea, som jo er godt kendt for at være stærkest på omstillingerne fremfor det flydende short-passing spil. Men der er ikke lige en mand som passer ind i rollen som den falske 9´er.

Ashley Cole og Azpilicueta ville godt kunne fungere som WB og så har vi Mikel som en rigtig god ankermand. Mht. de boldspillende forsvarer vil det nok ikke passe Terry så godt, Luiz lidt bedre.

Men i angrebet vil Mata og Hazard være virkelig stærke som IA... Men så mht. angriberen. Kunne man ikke sætte Torres som dybdeliggende angriber? Så vil han søge ned i banen, modtage bolden i fødderne og derfra kunne bruge de centrale midt eller IA. På den måde vil han ikke ligge som en falsk 9´er, men vil stadig søge ned i banen og væk fra toppen for at give plads til IA.

Lampard ville fungere super som playmaker og så kan Ramires med hans fysik kunne bidrage i begge ender af banen, selvfølgelig knap så kreativ som Iniesta. Men her er der så mulighed for indkøb

Jeg tænker bare det kunne være sjovere at prøve med et hold, som er kendt for at spille knap så flydende fremfor verdens bedste klubhold. Starten man et spil op og fra starten træner dem i denne formation på høj intensitet, så tror jeg faktisk godt det ville kunne fungere. Med Chelsea kan man så trække de to IA ned som wings mod svære hold på udebane og spille lidt mere på kontra som Chelsea er virkelig stærke på...

Sir Jeppe
Landsholdsspiller

« Svar #6: 06 Nov 2012, 09:54 »

Øv det var dog arveligt. Men må bare vente med spændning så :-)

Han har jo nærmest beskrevet taktikken ned til mindste detalje... det tager ikke 5 minutter at lave taktikken som han har lavet den?

I øvrigt har jeg selv prøvet på at skabe noget lignende, dog med Messi som trequartista i stedet.
« Seneste Redigering: 06 Nov 2012, 09:55 af Sir Jeppe Nielsen » Logged

mephistopheles
Lilleputspiller
*

« Svar #7: 06 Nov 2012, 09:56 »

Det kan der være noget om ;-)

Berendt
Manager

« Svar #8: 06 Nov 2012, 09:59 »

Spændende, og hvad var dine resultater? Jeg synes ikke han i andre roller søger afslutningerne på samme måde :/ men ja selv taktikken er godt beskrevet, dog uden dødbolde..

Jeg er dog, over natten, kommet på en teori, som måske kan få ham (læs; Messi), til at lave flere mål Wink så det vil jeg teste et par gange også.

Berendt
Manager

« Svar #9: 06 Nov 2012, 10:11 »

@Nekker : spændende tanke! Og sad igår g diskuterede med en ven på steam, om hvilke hold taktikken vil kunne fungerer med fra start. Udover Spanien, Barcelona og FC Nordsjælland som er nævnt i indlægget, var netop Chelsea et outsider bud

Dette set i lyset af de spillere de har, og dem du selv nævner. Det jeg dog havde i tankerne var Mata på den ene kant, og så enten Torres eller Hazard på den anden, og så havde enten Oscar eller Hazard liggende som 'falsk 9'er'.. Ved dog ikke om de helt har evner til de roller der er..

Derudover ville jeg have Lampard som fremskudt, Rami som dybdeliggende og Obi Mikel som anker.. Igen har jeg ikke tjekket om de passer til rollerne.
« Seneste Redigering: 06 Nov 2012, 10:18 af Berendt » Logged

Nhg93
Førsteholdsspiller

« Svar #10: 06 Nov 2012, 10:28 »

Hvordan har det set ud med hensyn til boldbesiddelsen? Smiley og har du ændret på de enkelte spilleres afleveringer, langskud dybdeløb osv? Smiley

Sir Jeppe
Landsholdsspiller

« Svar #11: 06 Nov 2012, 10:36 »

Spændende, og hvad var dine resultater? Jeg synes ikke han i andre roller søger afslutningerne på samme måde :/ men ja selv taktikken er godt beskrevet, dog uden dødbolde..

Jeg er dog, over natten, kommet på en teori, som måske kan få ham (læs; Messi), til at lave flere mål Wink så det vil jeg teste et par gange også.

Resultaterne med holdet i det hele taget var som man kunne forvente det. Sejre i stort set alt, men det er vel ikke nogen præstation med Barca?

Med hensyn til Messi er der ingen tvivl om at han scorer flere mål som angriber eller indvendig angriber. Jeg følte bare ikke at man kunne udnytte hans exceptionelle evner fuldt ud som indvendig angriber. Min ide var at han ville lave flere assists, og være meget mere i den centrale rolle, som vi ser i virkeligheden som trequartista. Han scorede vist 30-35 ligamål + 20 assists med en sæsonkarakter på 8,4. Smiley

Nekker
Førsteholdsspiller

« Svar #12: 06 Nov 2012, 10:57 »

@Nekker : spændende tanke! Og sad igår g diskuterede med en ven på steam, om hvilke hold taktikken vil kunne fungerer med fra start. Udover Spanien, Barcelona og FC Nordsjælland som er nævnt i indlægget, var netop Chelsea et outsider bud

Dette set i lyset af de spillere de har, og dem du selv nævner. Det jeg dog havde i tankerne var Mata på den ene kant, og så enten Torres eller Hazard på den anden, og så havde enten Oscar eller Hazard liggende som 'falsk 9'er'.. Ved dog ikke om de helt har evner til de roller der er..

Derudover ville jeg have Lampard som fremskudt, Rami som dybdeliggende og Obi Mikel som anker.. Igen har jeg ikke tjekket om de passer til rollerne.

Spændene tanke med Oscar eller Hazard som falsk 9´er. Hazard er ikke særlig stærk i afslutningerne, men både ham og Oscar har jo et enormt potential man kan arbejde med.

Men Ramires som dybdeliggende play? Dvs man i holdindstillinger sætter ham som playmaker eller får han bare rollen uden at skulle agere som playmaker? For han er ikke særlig stærk med bolden. Torres kunne sagtens blive trænet som venste IA, og deruodver er der Mata og Sturridge. Lukaku er så lidt mere tvivlsom, men med god vejledning og udvikling ville han da nok kunne bruges. Romeu vil på sigt både kunne spille ankermand eller som sub for Ramires.

Men måske vil det høje pres gøre en mand som Terry meget sårbar? Han er på 10 i acc og 9 i hurtighed, det er ikke imponerende. Til gengæld er Luiz hurtig og til dels og Ivanovic...

Berendt
Manager

« Svar #13: 06 Nov 2012, 12:15 »

@Nhg93 - det har jeg ikke kigger nærmere på endnu, og nej, har ikke været så specifik med de enkle spillere...

@SJN - nej det er næppe en overraskelse Wink men lyder som om du har fået lidt det samme ud af Messi som jeg har. Men nu må vi se, justerer stadig lidt Wink

@Nekker - okay, så meget har jeg ikke set på de enkle spillere i Chelsea, men overvejer også at teste taktikken med andre hold end Barcelona. Og nej, det er udelukkende som rolle, at jeg har sat Rami som dybdeliggende playmaker. Jeg har ikke sat nogen spiller som playmaker, da jeg jo har to på banen der skal fordele spillet.

mephistopheles
Lilleputspiller
*

« Svar #14: 06 Nov 2012, 15:45 »

Jeg vil prøve mig med Arsenal og se om jeg kan få det til at fungere.

Sider: [1] 2 3 Udprint 

This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010