Jeg har i mange år spillet FM, og er den type, som godt kan lide at bruge massere af tid på mine taktikker og de instrukser i taktikken.
Dog må jeg indrømme, at jeg ofte føler at det i FM 2012 udgaven aldrig har været en succes for mig, og at jeg aldrig har haft den store succes med et hold endnu, hvor jeg hat tænkt "holdop det køre som aldrig før, jeg er UOVERVINDELIG."
Det har egentlig aldrig været det store problem for mig, at vinde kampe på hjemmebane, men hvad dælen gør vi så lige når vi er oppe imod et hold, bare på udebane???
- Skal jeg forsøge at bevare en måske offensiv mentalitet, som jeg plejer at gøre på hjemmebane?
- Skal jeg rykke min forsvars kæde tilbage?
- Skal jeg indordne mit spil efter modtanderens præmisser?
- Skal jeg spille direkte, for ar få bolden opad banen med lange bolden, eller kan jeg overhovedet spille mig ud af det med kortere afleveringer?
Hvad har i erfaringer med når i er på udebane, skifter i fuldstændig jeres taktik ud, eller har i en backup taktik? Ville være dejligt med en masse supplementer og kommentar til hvad i gør på udebane?
Det var 1 spørgsmål. Nu kommer nummer 2.
Ofte har jeg brugt tid på at tænke over selve holdinstruktionerne, efter jeg har lavet taktikken. Det er generelt set, men ikke taget udgangs punkt i om jeg er på hjemme- eller udebane.
For eksempel, har jeg måske taget udgangspunkt i at jeg et spansk hold, hvor jeg gerne vil have bolden mest muligt, hvor min spillestil er teknisk og offensiv. Der vælger jeg at spille kontrollerende og flydende med korte afleveringer og et højt pres for at kunne tilbagekæmpet boldet hurtigst muligt og bevare bolden i egne rækker.
Men hvad er egentlig nøglen til succes, alt efter hvem man møder og hvilket hold man er?
En af mine kammerater har nemlig gjort mig skeptisk overfor det taktiklæssige. Er det overhovedet nødvendigt at lægge kræfter i at sætte en god taktik for at få succes, eller er det andre ting der er betydende. Ham kammeraten har nemlig et super gem med Napoli, hvor han har formået at vinde ligaen og den italienske pokalturnering.
Hvad han gjorde; var at stille op med en 5 2 3 startopstilling, hvor han gjorde noget man typisk ikke ville gøre?
Han havde et midterforsvar bestående af 3 mænd. 2 offensive wingbacks som både er med offensivt og defensivt i overgangsfasen. 2 centrale midts - en playmayker og en boldvindene. 2 offensiv fløje fungerende som wing angreb. Og til sidst en komplet angrebsspiller (Cavani) som han spillede i fødderne.
Han spillede flydene og kontrollerende, hvor kontra-angreb var vinget af med et flueben.
Men det specielle var, at resten var sat til at være standard!?
Er det detmindste der skal til for at vinde en italiensk serie A? Drengen ændrede nærmest intet igennem hele sæsonen og brugte INGEN tid på at gruble over hans taktik. Altså hvad kan man gøre for at slå dem og dem på den og den måde?
Og det er det jeg plejer at gøre!
Mit store spørgsmål er her. Hvilke holdinstruktioner skal man bruge hvornår, alt efter hvilket hold man er?
- Hvornår er det væsentligt at spille flydene eller stift?
- Hvornår skal jeg bruge mandsopdækning og hvornår skal jeg bruge zoneopdækning?
- Hvornår skal jeg spille med mere frihed, og hvornår skal jeg spille med mere frihed?
- Hvornår skal jeg spille direkte og hvornår skal jeg spille med korte afleveringer?
- Hvornår er det nødvendigt at spille med kontra angreb?
Det kan godt være at jeg lader til at være nysgerrig, men det her nogle af de ting jeg godt kunne tænke mig at blive en lille smule klogere på, og hvor folk har deres erfaringer?