home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
29 Jan 2024, 11:35 Mulle68 Nostalgi Patches CM 4
Antal Registrerede Brugere: 23280
  0 Brugere, 251 Gæster Online.

Indlæg: 1132681 over 31362 Emner
Nyeste Bruger: queenofsjaipur
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andre Managerspil
| |-+  Nostalgi
| | |-+  FM2010
| | | |-+  Kategori: Træningsbanen FM2010
| | | | |-+  Taktiske Teorier
0 Brugere og 1 Gæst læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] 2 3 ... 7 Udprint
Forfatter Emne: Taktiske Teorier  (Læst 63883 gange)
Guldbrand
Blogmester
********

Offline Offline

 
Taktiske Teorier
« : 22 Jun 2010, 20:05 »

Taktiske Teorier - Også til FM 11

Forord:
Følgende guide tager udgangspunkt i egne erfaringer, og kan på ingen måder ses som en facitliste, men mere en retningsgivende måde at sætte sin taktik op på. Guide er ligeledes skrevet for at komme de downloadede taktikker til livs, for at give den enkelte bruger mulighed for en bedre forståelse for det taktiske i FM, og mulighed for selv at kreere sin taktik.

Hele det taktiske grundlag tager udgangspunkt i at gøre det modsatte af sin modstander, for på den måde bedst muligt at counter dem. Dette gør sig gældende i både sin formation, og de generelle strategier hvor jeg i denne guide tager udgangspunkt i de generelle strategier (Filosofi & Startstrategi) Det er udelukkende ved brug af disse to indstillinger jeg sætter min taktik, med stor personlig succes!

Hvad er Filosofi?
(Filosofi findes inde under ”taktik” --> ”instruktioner” --> ”Holdinstruktioner”)
Under fanebladet ”Filosofi” har man mulighed for at vælge mellem seks forskellige indstillinger, der indikere hvor meget spillerne vil bidrage i flere faser af spillet. Det er udelukkende en indstilling der fortæller hvor stationære dine spillere skal agere på banen, eller hvor meget løbefrihed de har. Desto mere stift du spiller, jo mere stationære vil dine spillere agere på banen, mens jo mere flydende du spiller, desto mere vil den enkelte spiller bidrage til flere faser af spillet. Det har altså ingen indflydelse på kreativ frihed, driblinger, afleveringer etc.

Alle indstillinger har hver deres styrker, men som udgangspunkt mener jeg at man skal spille enten stift eller meget stift når man er favorit og flydende eller meget flydende når man er underdog. Dette mener jeg da det formodes at man har det bedste hold spiller for spiller og derfor bør det ikke være nødvendigt  at åbne udnødvendigt op i ens defensiv for at jagte scoringer. Denne opgave bør ens offensive spillere selv være i stand til at udføre, da de er bedre offensive spillere end ens modstanders forsvar er af defensive spillere. Samtidigt bør ens defensive spillere også selv være i stand til at afværge et angreb, uden defensiv hjælp fra de mere offensive spillere.

Omvendt, er man underdog mod et hold der er bedre end ens selv, og derfor også må formodes at være bedre spiller for spiller, så bør man spille mere flydende. Dette er fordi at ens spiller i langt større grad er nød til at samarbejde og bakke hinanden op for at forsvare sig. Ens spillere er hele tiden nød til at være to mand omkring modstandernes spillere, for at afværge dem.

F.eks. skal backen hjælpe kantspillerne for at bryde et angreb på midtbanen, mens den ene centrale forsvar skal være klar til at bakke backspilleren op, hvis det mislykkedes i første forsøg at bryde deres angreb – Dette skabes igennem en flydende spillestil. Ligeledes er angrebet afhængige af løb fra midtbane og backs for at skabe overtals situationer i offensiven for at bryde igennem deres forsvar, og for at komme til farlige situationer.

Hvad er Startstrategi?
(Startstrategi findes inde under ”taktik” --> ”instruktioner” --> ”Holdinstruktioner”)
Denne indstilling giver mere eller mindre sig selv, og behøver derfor ikke den store introduktion. Indstillingen afgøre enten i hvor stor en grad man skal spille offensivt eller defensivt. Det er dog vigtigt at man her kigger på sin modstander og deres måde at spille på, fremfor selv at vælge. I nogle tilfælde vil man opleve at en bedre modstander og favorit vælger at spille defensivt, hvorfor man selv er nød til at spille offensivt for at counter dem. Det er her specielt afgørende at aflæse den modstanderrapport man modtager fra sin talentspejder inden et opgør, for at finde ud af hvordan ens modstander spiller.   

Hvordan aflæser jeg min modstander?
Specielt to ting er afgørende når man skal aflæse modstanderen, for at finde frem til den rette taktik. Først og fremmest er man nød til at vide hvordan ens modstander spiller for at counter dem. Dette gøres igennem modstanderrapporten, hvor der vil stå om de enten spiller offensivt, defensivt eller om der slet ikke står noget. Står der at de spiller offensivt, så skal man spille defensivt. Spiller de defensivt så skal man spille offensivt, og hvis der intet står, så skal man efter mine erfaringer spille standard. Man kan så løbende foretage ændringer hvis kampens forløb ikke går som forventet.

Den næste parameter man skal kigge på er oddsene inden opgøret. Det er nemlig ud fra oddsene at man kan vurdere hvorvidt man skal spille flydende eller stift. Som sagt, jo større favorit man er, jo mere stift skal man spille, og omvendt hvis man er underdog. Nedenunder har jeg lavet en tabel som kan anvedes. Det er dog vigtigt at gøre opmærksom på at denne er retningsgivende, og ikke facit.

Retningsgivende, ikke facit!
Stor underdog: Hvis dine odds for sejr er 4.00<, Flydende/Meget flydende
Underdog: Hvis dine odds for sejr er mellem 3.00-4,00, Flydende
Tæt opgør: Hvis dine odds for sejr er mellem 2.50–3.00, Balancerert/flydende
Tæt opgør: Hvis dine odds for sejr er mellem 2.20–2.50, Balancerert/stift
Favorit: Hvis dine odds for sejr er mellem 1,80 - 2.20, Stift
Stor favorit: Hvis dine odds for sejr er 1.80>, Meget stift

Ekstra tilføjelse: Hvis modstanderens odds for sejr er over 5, så spil kontra/flydende. Men så snart du score, så skal du ændre det til Stift/kontrollerende eller Stift/offensiv.

- Der skal dog gøres opmærksom på, at man i nogle tilfælde med stor succes kan spille flydende som storfavorit, eller hvis man ønsker at jagte en sejr. Hvis ens angribere ikke formår at bryde modstanderens forsvar, så kan det være en fordel at tillade flere løb fra andre spillere for at lægge et yderligere pres. Men som hovedregel kan ovenstående anvendes.
« Seneste Redigering: 31 Maj 2011, 12:16 af Guldbrand » Logged

Guldbrand
Blogmester
********

Offline Offline

 
Sv: Taktiske Teorier
« Svar #1: 22 Jun 2010, 20:16 »

Efter at mine gamle teorier gik tabt efter FMFreaks nedbrud, har jeg forsøgt mig på at skrive en ny, og kortere udgave af mine teorier. Håber de vil blive lige så godt modtaget som den gamle.   Thumbs Up

Mvh Guldbrand
Logged

BIG Bauke Mollema
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Taktiske Teorier
« Svar #2: 22 Jun 2010, 20:22 »

Jeg synes det her er fantastisk! Som stor fan er taktik, er det fedt at læse. Jeg bruger meget tid på min taktik i FM, og på det punkt er jeg perfektionist. Jeg er enig i meget af det du siger, og det er samtidig en stor hjælp for dem der ikke kan finde den rette taktik, eller har svært ved taktikker. Fedt initiativ. Respekt for det. :-)
Logged

xxbikbokxx
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Taktiske Teorier
« Svar #3: 22 Jun 2010, 20:22 »

Ser rigtig godt ud Guldbrand Wink!
Som det jo altid gør Smiley
Logged

Hala Madrid!

Ariana Grande
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Taktiske Teorier
« Svar #4: 22 Jun 2010, 20:31 »

Ændrer du slet ikke på andet end de to ting når du laver taktik Guldbrand?
Logged


Guldbrand
Blogmester
********

Offline Offline

 
Sv: Taktiske Teorier
« Svar #5: 22 Jun 2010, 20:35 »

Ændrer du slet ikke på andet end de to ting når du laver taktik Guldbrand?
Nej det er udelukkende de to indstillinger jeg piller ved, når jeg opsætter min taktik.. Der kan dog være enkelte tilfælde hvor jeg ændre i selve opstillingen for at counter min modstanders formation. Men som udgangspunkt er det kun de to indstillinger jeg bruger.
Logged

bacigo
Ynglingespiller
***

Offline Offline


 
Sv: Taktiske Teorier
« Svar #6: 22 Jun 2010, 21:32 »

1. Hvor ser du om din modstander spiller offensivt? - står det i kamp raporten?
2. Skifter du også off eller def taktik efter din modstander selvom du er stor farvorit?

På forhånd tak for hjælpen Smiley
Logged


Guldbrand
Blogmester
********

Offline Offline

 
Sv: Taktiske Teorier
« Svar #7: 22 Jun 2010, 21:40 »

1. Hvor ser du om din modstander spiller offensivt? - står det i kamp raporten?
2. Skifter du også off eller def taktik efter din modstander selvom du er stor farvorit?

På forhånd tak for hjælpen Smiley

1) det står i den scoutrapport du får inden opgøret, - såfremt du har sat en talentspejder til at scoute næste modstander.

2) Ligegyldig dine odds, så skal du spille det modsatte af hvad der står i scoutrapporten. Så spiller de offensivt, så spiller du defensivt. og omvendt.. Står der intet, så skal du bare spille balanceret.   Wink
Logged

søgaard
Gæst
 
Sv: Taktiske Teorier
« Svar #8: 22 Jun 2010, 21:52 »

Som udgangspunkt er det da utrolig spilødelæggende/defensivt, at anlægge din egen taktik på modstanderens taktik. Jeg må også indrømme, at jeg aldrig direkte anlægger min taktik efter modstanderens styrke. Derimod kører jeg mit eget holds koncept, både på hjemmebane og udebane. På udebane er udgangspunktet selvfølgelig mere forsigtigt og det samme, når jeg møder ligeværdige hold. Jeg har dog altid synes, at det er forkert at sætte sin taktik efter hvem modstanderen er og hvordan de spiller. Jeg er af den mening, at ved at sætte sit udgangspunkt efter hvilken modstander man står overfor, så ender det tit ud i noget, som ligner det Grækenland spiller. Altså defensivt fodbold, hvor fokusset er på, at holde modstanderen fra at spille, frem for selv at spille fodbold.
Logged

bacigo
Ynglingespiller
***

Offline Offline


 
Sv: Taktiske Teorier
« Svar #9: 22 Jun 2010, 21:53 »

1) det står i den scoutrapport du får inden opgøret, - såfremt du har sat en talentspejder til at scoute næste modstander.

2) Ligegyldig dine odds, så skal du spille det modsatte af hvad der står i scoutrapporten. Så spiller de offensivt, så spiller du defensivt. og omvendt.. Står der intet, så skal du bare spille balanceret.   Wink

Super, tak.

Et sidste spørgsmål - skifter du de to ting inden kampen eller når du har bekræftet holdopstillingen og er inde i kampen?
Logged


Guldbrand
Blogmester
********

Offline Offline

 
Sv: Taktiske Teorier
« Svar #10: 22 Jun 2010, 21:55 »

Super, tak.

Et sidste spørgsmål - skifter du de to ting inden kampen eller når du har bekræftet holdopstillingen og er inde i kampen?
Efter at jeg har bekræftet min holdopstilling, og er inde i kampen.. Men man kan jo gøre som man selv syntes er nemmest   Wink
Logged

Guldbrand
Blogmester
********

Offline Offline

 
Sv: Taktiske Teorier
« Svar #11: 22 Jun 2010, 22:06 »

Som udgangspunkt er det da utrolig spilødelæggende/defensivt, at anlægge din egen taktik på modstanderens taktik. Jeg må også indrømme, at jeg aldrig direkte anlægger min taktik efter modstanderens styrke. Derimod kører jeg mit eget holds koncept, både på hjemmebane og udebane. På udebane er udgangspunktet selvfølgelig mere forsigtigt og det samme, når jeg møder ligeværdige hold. Jeg har dog altid synes, at det er forkert at sætte sin taktik efter hvem modstanderen er og hvordan de spiller. Jeg er af den mening, at ved at sætte sit udgangspunkt efter hvilken modstander man står overfor, så ender det tit ud i noget, som ligner det Grækenland spiller. Altså defensivt fodbold, hvor fokusset er på, at holde modstanderen fra at spille, frem for selv at spille fodbold.

Tja, er uenig med dig..  Først og fremmest så har man stadig sin "grundtaktik" i ens opstilling samt de roller du giver de enkelte spillere. At man skifter fra at spille mellem offensivt, standard eller defensivt er vel meget normalt, da man ikke kan forvente at spille offensivt på udebane mod f.eks. Barcelona. 

Faktisk er det ikke meget mere anderledes end det du gør.. Du har "blot" lavet nogle forudindstillet taktikker der gerne skulle dække de mulige scenarier du kommer ud for.. Det vi/jeg gør, er bare at indstille op til hver enkelt kamp, for at ramme modstanderen bedst muligt.
Logged

alex_champen
Reserveholdsspiller
****

Offline Offline


 
Sv: Taktiske Teorier
« Svar #12: 22 Jun 2010, 22:19 »

Super, tak.

Et sidste spørgsmål - skifter du de to ting inden kampen eller når du har bekræftet holdopstillingen og er inde i kampen?

Det gode ved at vente til man har bekræftet er at denne taktiske ændring ikke ændrer på ens grundtaktik, så hvis man ændrer noget og glemmer det, som for eksempel at gå fra offensiv til defensiv, ændres det kun i den pågældende kamp, syntes jeg personligt gør det nemmere Smiley
Logged

søgaard
Gæst
 
Sv: Taktiske Teorier
« Svar #13: 22 Jun 2010, 22:30 »

Tja, er uenig med dig..  Først og fremmest så har man stadig sin "grundtaktik" i ens opstilling samt de roller du giver de enkelte spillere. At man skifter fra at spille mellem offensivt, standard eller defensivt er vel meget normalt, da man ikke kan forvente at spille offensivt på udebane mod f.eks. Barcelona. 

Faktisk er det ikke meget mere anderledes end det du gør.. Du har "blot" lavet nogle forudindstillet taktikker der gerne skulle dække de mulige scenarier du kommer ud for.. Det vi/jeg gør, er bare at indstille op til hver enkelt kamp, for at ramme modstanderen bedst muligt.
Ja, selvfølgelig skal man have stammen og mener faktisk ikke, at man kan sige, at min er en standard taktik, da jeg faktisk ændrer en del alt efter hvilke spillere, som jeg smider ind i startopstillingen, da jeg meget kører med rotation i truppen. Jeg går dog ikke ind og direkte ændrer i indstillingerne. Derimod vælger jeg blot nogle mere defensive indstillede spillere. Selve konceptet i form af holdindstillinger og opstillingen synes jeg dog, at man bør beholde uanset hvilke scenarie, som man er ude i.

Det er dog tydeligt, at vi har to forskellige syn på det og jeg siger heller ikke, at din er forkert Smiley Jeg vil dog aldrig sætte mit spil efter modstanderen, men derimod lade modstanderen sætte sit spil efter mig Smiley
Logged

Erzael
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Taktiske Teorier
« Svar #14: 22 Jun 2010, 22:39 »

Det var dejligt, at du fik skrevet dette indlæg igen Guldbrand. Jeg syntes personligt det var nogle spændende teorier som du havde fået bikset sammen, og ærgede mig over de var gået tabt her forleden, da jeg ville ind og se dem. Men nu er de her igen, og skal helt sikkert afprøve dem endnu engang, da det er ved at være et stykke tid siden jeg sidst har stiftet bekendtskab med dem.
Logged


Sider: [1] 2 3 ... 7 Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010