Optakt:Navnet er Jesper NielsenTidligere erfaring:
Ungdomshold helt ned fra 10 års alderen. (Serie 6-spiller)
Favoritklub:
Chelsea FCStørste idol:
José Mário dos Santos Félix
MourinhoStørste drøm: At stå i spidsen for en dansk klub på
Chelseas størrelse OG/ELLER landstrænerposten for enten
England eller
Danmark.
Forhistorie:Bestyrelsesformand
Hans Munk Nielsen havde brug for forandring. Han ville revolutionere klubbens trænerhistorie ved at ansætte et ukendt talent. Han havde haft flere emner oppe med bestyrelsen, men valget var altså faldet på
Jesper Nielsen; den 25 årige unge uprøvede manager med det store talent. Ville denne unge mand (som faktisk var på alder med den gennemsnitlige spiller) være i stand til at bringe klubben frem i verden?
Hans Munk Nielsen blev overbevist under jobsamtalen.
Kontraktforhandling
erne var gået som smurt, da
Jesper Nielsen ikke stillede de store krav lønmæssigt, han ønskede blot at stå i spidsen for
FCK, som han havde fulgt siden han var helt lille.
Klubinfo:Navn: FC København (FCK)
Øgenavn: Byens Hold
Grundlagt: 1992
Trofæer:
10 - Superliga (Siden 1993)
4 - Danske Pokalturnering (Senest i 2009)
2 - Royal League (Turnering udgået)
3 - Dansk Super Cup (Turnering udgået)
Ærkerivaler: Brøndby og Lyngby
Begyndelsen:Mål:Bestyrelsen forventede følgende inden sæsonen:
Vinder af Superliga
Vinder af Pokalturnering
Nå Gruppespil i Champions CupPersonalet:Som første aktion i sin nye klub startede
Jesper Nielsen med at rense ud i sit personale. Mange mistede deres job gennem en gensidig opsigelse; heriblandt
Jan Michaelsen og
Brian Riemer.
Nogle fik dog lov til at blive;
Johan Lange,
Anders Storskov og
Per Wind fik blandt andet lov til at beholde deres stillinger, mens
Michael "Mio" Nielsen og
Brian Thomsen fik tilbudt en anden rolle i staben end deres hidtidige.
Ebbe Sand og
John Owens blev hentet ind som henholdsvis træner og førsteholdstræner.
Transfers:Jesper Nielsen havde tidligere udtalt sin transferpolitik om hovedsageligt at sikre unge talentfulde spillere til klubben, og dette må siges at holde stik da han hentede
Danny Olsen (280k) og
Mads Albæk (7,5mio) til klubben, begge spillere blev hentet i
FC Midtjylland.
Med 2 spillere på vej væk fra klubben;
Morten Nordstrand (FCN) og
Mathias Jørgensen (PSV), var der ingen grund til at svække truppens bredde yderligere. Altså, ingen salg i denne omgang.
Opstartsfasen:FC København fik en forrygende start på sæsonen med sejre over blandt andet
HSV,
Dynamo Kiev og
Everton. Selvom disse blot var venskabskampe var det helt sikkert et tegn på fremskridt fra sidste sæson.
Jespers Superliga debut blev dog også en succes med en sikker 3-0 sejr over titelaspiranterne fra
OB i Odense.
HB Køge blev nedlagt med 3-1 i Parken hvorefter det gjaldt den første europæiske prøve: Makedonske
Shkendija stod for tur og til alles store overraskelse endte opgøret i Parken med 3-3.
Returkamp:
Efter den store skuffelse mod
Shkendija, havde drengene brug for lidt selvtillid. Det hjalp lidt med en 1-0 sejr over
FC Midtjylland før drengene måtte rejse til Makedonien.
Denne gang skulle det dog gå en del bedre. Og med Dame N'Doye i topform er det altid meget lettere. Et flot hattrick fra Senegaleseren var med til at sikre mig en sejr på 5-1 (Samlet 8-4).
EURO Champions Cup:Næste prøvelse blev så irske Shamrock Rovers. En overkommelig modstander, hvor jeg dog ikke kunne tillade mig at spille som jeg gjorde imod Makedonerne i Parken.
Jeg var efterhånden kommet ind i en go stime i Superliga, hvor det eneste pointtab var 0-0 mod
Aab.
LFA var blevet slået ud af
Pokalturneringens 3. runde og
Shamrock Rovers blev nedlagt med 7-2 samlet.
Jeg var klar til Gruppespillet!
Lodtrækningen så ud som følger:

FC Porto

CSKA Moscow

Partizan
En drømmelodtrækning i mine øjne.
FC Porto var selvfølgelig favoritter til at vinde puljen, men jeg mente selv at jeg ville kunne spille lige op med CSKA, og Partizan var et hold der skulle slås - i begge opgør.

Jeg tog imod CSKA i Parken som det første. Denne kamp havde umådelig stor betydning, og jeg mente selv at den skulle afgøre om jeg endte 2'er eller 3'er i puljen.
Kampen var utrolig lige.. Der var chancer i begge ender, CSKA var dog en anelse bedre til at ramme inden for målrammen, hvilket betød at de fik 3 point med hjem til Rusland efter en spændende kamp der endte
0-1 på et flot langskudsmål af
Alan Dzagoev.
Porto var næste stop. Ingen havde de store forventninger og jeg måtte da også rejse hjem med et
5-2 nederlag i sækken. Rigtig god start for de små løver med de store drømme.
2 kampe og 0 point var ikke just prangende, men med fine præstationer i den hjemlige liga, var spillerne i stand til at holde modet oppe (alle undtaget Bolaños - som efterhånden søgte væk fra klubben pga. manglende spilletid.)
Jeg havde siden mit 0-0 opgør mod Aab kun tabt yderligere 3 point og lå på en sikker førsteplads med SønderjyskE som nærmeste forfølger (SAY-WHAT?!)

Kampene mod Partizan gik over forventning, med en samlet målscore på
7-0 (
3-0 og
4-0)
Nu ventede det afgørende opgør så mod CSKA.
CSKA havde nu hjemmebanefordelen, så det så meget mørkt ud for mine personlige Champions Cup drømme - bestyrelsen var jo tilfreds bare med at nå gruppespillet.
CSKAs superstjerne
Seydou Doumbia bragte værterne i front efter 22 minutters spil.
1-0
Konstantin Tkachenko gjorde det til
2-0 en halv time senere.
Jeg mistede her selv modet om et comeback, men blot 8 minutter senere får FCK reduceret.
Kris Stadsgaard med et drøn af et hovedstød, og hele holdet fik ny energi. 2-
1FCK presser på med alt hvad de har lært og efter 78 minutters spil bliver der dømt straffespark til FCK.
Magometshadil Bykov tog med hænder i feltet.
Cesar Santin tager straffesparket.... ... .. og scorer! 2-
2 med 12 minutter igen!
Jesper er ikke længe om at trække sine tropper længere tilbage på banen for at vente på at CSKA dummer sig.
Uheldigvis giver dette CSKA mere plads, og efter 88 minutters spil gør
Seydou Doumbia det onde ved FCK.
3-2 som også bliver kampens resultat.
Sidste kamp hjemme mod Porto var dermed uden betydning for begge hold. Porto havde allerede sikret sig 1. pladsen i gruppen og FCK kunne hverken nå at blive 2'er eller 4'er.
En kedelig kamp der endte
1-1
1. Porto +7 P:12
2. CSKA +6 P:11
3. FCK +2 P:7
4. Partizan -15 P:2
FCK 0-1 CSKA
Porto
5-2 FCKFCK 3-0 Partizan
Partizan
0-4 FCKCSKA
3-2 FCKFCK 1-1 Porto
EURO League ventede, men først kunne drengene nu gå på en velfortjent vinterferie, mens Jesper havde følerne ude efter forstærkninger.