home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
I dag kl. 09:35:20 Broen13 Blogkonkur... [13] Journeyman - Son ...
I dag kl. 00:44:38 Bubbles Blogkonkur... #5 - Danish Viking War...
I går kl. 18:03:39 Wester Jr. Blogkonkur... 3# Hjertet banker kun ...
I går kl. 18:01:13 Wester Jr. Blogkonkur... The beautiful game
13 Maj 2024, 13:45 Svartowiz Blogkonkur... Blogkonkurrencen 2024 ...
29 Apr 2024, 14:53 andersnomanni Klubsøgnin... Inspiration
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
Antal Registrerede Brugere: 23301
  2 Brugere, 336 Gæster Online.

Indlæg: 1132739 over 31368 Emner
Nyeste Bruger: Jøddi
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andre Managerspil
| |-+  Nostalgi
| | |-+  FM2012
| | | |-+  Kategori: Træningsbanen
| | | | |-+  Hvordan bliver man god til FM?
0 Brugere og 0 Gæster læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] Udprint
Forfatter Emne: Hvordan bliver man god til FM?  (Læst 3970 gange)
mathiasnh
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Hvordan bliver man god til FM?
« : 19 Mar 2012, 21:38 »

Nu har jeg jo læst en masse blogs herinde på siden. Og jeg kan tydeligt se, at der er nogen vanvittige FM-spillere! Opstemt

Jeg har selv spillet FM i 4 år, men er langt fra det niveau som mange på fmfreaks præsterer Smiley

Mine spørgsmål: Hvordan bliver man så god? Har i nogen gode råd? Hvad gør i for at vinde f.eks PL med Everton inden for få år?

Jeg er klar over, at dette nok er lidt langhåret at svare på, men ville være dejligt, hvis nogen gjorde et forsøg!

Grunden til jeg spørg er at jeg selv er igang med et "start uden job" spil, hvor jeg nu er i Everton, og er på kanten af fyring Skuffet

Mvh. Mathias
Logged

Neal Caffrey!

plutonium
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Hvordan bliver man god til FM?
« Svar #1: 19 Mar 2012, 21:45 »

Det provokerende svar: øvelse, øvelse, øvelse Wink

Det er et spørgsmål om at få alle delelementerne i spillet til at fungere sammen, så man kan skabe et stærkt hold. Som regel er det faktisk ikke så svært at få et hold til at 'overpræstere' hvis man bare stiller den rigtige taktik.

Jeg vil sige, at man sagtens kan skabe fantastiske resultater uden at pille ved træningsskemaerne, men man er nødt til at sætte sig ind i de enkelte skills og taktik-delen af spillet, for at få det hele til at arbejde godt sammen. Derudover skal man have en klar plan for fremtiden, så man kun køber spillere der kan hjælper en i den retning man gerne vil. Selvom man i 2015 bliver tilbudt Nani for småpenge, så er det ikke nødvendigvis ensbetydende med at man skal købe ham. Hvis han ikke passer ind på holdet, så er der ingen grund til det.

Derudover er det en god ide (omend ikke en livsnødvendighed) at sætte sig ind i hvordan man scouter gode og billige talenter. Det kræver lidt øvelse, men man får lynhurtig styr på hvad det er man skal kigge efter.

Men det er virkelig bare et spørgsmål om trial and error. Spil spillet så meget som muligt og lær af de fejltagelser du uundgåeligt vil lave. Så tager det ikke lang tid før man er klar til at tage spillet med storm!
Logged


100 Film du skal se før du dør - kig ind og giv dit bidrag til FmFreaks' top100 filmliste Peace

slindj93
Reserveholdsspiller
****

Offline Offline


 
Sv: Hvordan bliver man god til FM?
« Svar #2: 19 Mar 2012, 21:47 »

Det er jo et stort spørgsmål, så jeg vil kun tage fat i nogle få ting, som måske kan gøre en forskel.

Først er det vigtigt, at din taktik balancerer. Dvs. at der både skal være defensive, supportere og angribende spillere. Dette skal du altid tænke over, når du laver en taktik. Der skal være balance, så alle ikke stopper frem. Men samtidig skal du se på holdets styrke. Et hold som Everton, skal nok spille defensivt mod topholdene, mens man skal hente pointene mod midter- og bundholdene. Så en solid defensiv mod de store og lidt mere angribende mod de små. Derudover er der en masse gode ideer (Guldbrand har lavet nogle gode teorier) til hvad man ellers kunne gøre. Men det er vigtigt, at du giver din taktik tid i kampforberedelsen! og sætter den på max, for at få indlært den så hurtigt som muligt. Du skal også tilpasse taktikken efter spillermaterialet i starten, og så efter nogle sæsoner bygge dit eget koncept op og så købe spillere til det. håber det hjalp lidt, ellers skriv igen.

Lige en opfølger:

Balance i taktikken
Underdog/favorit
Taktiske teorier (Guldbrand)
Kampforberedelse
Bygge taktikken efter spillerne
Logged

FM12 Barcelona (kun egen avl spillere) efter 5 sæsoner:

Vinder af ligaen: 4
Vinder af pokalen: 3 (5 finaler)
Vinder af CHL: 2
Balance (økonomi): 4,48 mia.
Anslået klubværdi: 12,06 mia.
Klubrangliste: Nr. 2
Stadionkapacitet: 102.980
Egen avl status/spillere i alt i 1. holdstruppen: 23/26

Anfield Road
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Hvordan bliver man god til FM?
« Svar #3: 19 Mar 2012, 22:00 »

kan du give os et link til guldbrand?
Logged

"Tag dog den forbandede bandage af...og hvad mener du egentlig med dit knæ!? Det er Liverpools knæ!" - Bill Shankly

ronen
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline

 
Sv: Hvordan bliver man god til FM?
« Svar #4: 19 Mar 2012, 22:04 »

Logged

Cesc
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Hvordan bliver man god til FM?
« Svar #5: 19 Mar 2012, 22:16 »

Hvordan man bliver god til FM er et kæmpe stort spørgsmål, der er meget svært at svare på. For hvornår er man god til FM? Fodbold handler også om held og tilfældigheder. Man er uheldig hvis ens to stjernespillere bliver skadet med brækket ben, og det kan godt ødelægge meget for en klub - i værste tilfælde sætte en nedrykning i spil, hvis man er et bundhold. Der er mange faktorer som spiller ind, men lad mig forsøge at skrive hvad der er i mine øjne er vigtigt for at komme frem med mindre hold og gøre dem bedre.

"Økonomisk kontrol"
Før at man kan handle over en længere periode i et spil (4+ sæsoner), så kræver det at man ikke fucker sin økonomi op. Det er vigtigt at man tænker på alle udgifter og på alle indtægter, for ofte får man underskud hver eneste måned (helt normalt) og over en lang periode kan det ødelægge meget for det kommende transfervindue du kommer ind i. Derfor skal man passe på ikke at handle for dyrt ind, men engang i mellem er det i orden at tænke kortsigtet og hente en stjernespiller fordi man har lyst til det.

"Taktisk viden"
Det er muligvis det vigtigste. For succes er det som man bliver målt på, om man er god til FM eller ej. Det handler jo bare om at tænke logisk og få det bedste frem i sine spillere som muligt. Det er meget enkelt synes jeg, og handler jo bare om at tænke på spilleren og få det bedste ud af hver enkel. Er en spiller dårlig til langskud, så lad være at sætte ham til at sparke langskud ofte. Taktisk viden kommer ved at se fodbold i fjernsynet, og gå op i fodbold osv.

"Få ungdomsspillere til at bryde igennem"
Give sine spillere chancen, og få dem til at komme igennem på førsteholdet er også en god ting at kunne for at være god til FM. Det hænger lidt sammen med økonomisk kontrol - for man kan spare rigtig mange penge ved det. Det vil jeg også sige er en meget vigtig ting at have styr på. Det kan læres ved at gøre det.

"Træning"
Jeg vil ikke sige det er SÅ vigtigt, men det giver klart et plus for det fremmer udviklingen af ens spillere. Jeg går selv meget op i det, og laver ofte programmer til hver eneste spiller - og det er MEGET nemt. Det handler også bare om at tænke logisk, har du en angriber behøver han ikke træne defensiv træning ret meget... Det er meget nemt vil jeg sige, for det handler ikke så meget om at vide hvordan man gør - for man kan ikke rigtig gøre noget forkert her. Du træner jo spilleren i netop det du ønsker han skal blive bedre til.

"Pressen"
Jeg oplever det betyder meget for spilleres moral hvad man siger i pressen. Det vil jeg sige handler om at kunne skabe en positiv atmosfære i klubben og sørge for spillerne aldrig er HELT tilfredse med deres præstationer og altid ved de kan gøre det bedre, men samtidig får ros når de fortjener det.

"Teamtalk"
Det er det som afgører allerflest af mine kampe. Har jeg spillet en dårlig første halvleg siger jeg med høflighed at jeg ikke er tilfreds med deres præstation og derved bliver alle spillerne motiveret eller fokuseret, og vender kampen. Jeg synes team talk er det allervigtigste i selve kampen, og det er det jeg går allermest op i. Jeg får aldrig negative spillere ved mine teamtalks, og det tror jeg er afgørende for at jeg nærmest altid har succes i mine spil.

Håber det hjælper dig, og andre hvis de finder det interessant :-)
Logged

mathiasnh
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Hvordan bliver man god til FM?
« Svar #6: 19 Mar 2012, 22:44 »

Tak for de hurtige svar Smiley
Dem vil jeg tage til mig

Jeg ville meget gerne smide et ss ind, men det er ikke mit speciale  crazy

Truppen Everton sommer 2013:

Målmænd: Howard, Mucha,

Forsvar: Coleman, Hibbert, Heitinga, Yobo, Distin, Jagielka, Baines

Midtbane: Cahill, Gueye, Rodwell, Ross Barkley, Osman, P. Neville, Joao Silva, Ben Arfa, Bilyaletdinov,

angreb: Saha, Tello, Babacar, Anichebe, Aquafresca

Sidder ikke ved FM nu, så jeg mangler nok lige en spiller eller to Smiley

Men, hvis i ser på denne trup, hvilken taktik/spillestil foreslår i så? Bare som udgangspunkt, er klar over at den skal ændres, udfra hvilken modstander man er oppe imod osv.

En ganske almindelig holdopstilling med disse spillere ville også hjælpe Opstemt
Og sidst men ikke mindst, hvor skal jeg forstærkes henne?

På forhånd tak


Mathias
Logged

Neal Caffrey!

slindj93
Reserveholdsspiller
****

Offline Offline


 
Sv: Hvordan bliver man god til FM?
« Svar #7: 19 Mar 2012, 22:53 »

Uden at kende spillernes stats alt for godt og endda slet ikke så meget i 2013 vil jeg dog mene, at en god hurtig træfsikker angriber altid er et must. I hvert fald for mig Smiley Så der ville jeg købe en Smiley

Vil mene, at du skal spille med 2-3 centrale midtbanespillere, da det er der din styrke ligger. ellers se hvor du er god henne og lav taktikken ud fra det Smiley
Logged

FM12 Barcelona (kun egen avl spillere) efter 5 sæsoner:

Vinder af ligaen: 4
Vinder af pokalen: 3 (5 finaler)
Vinder af CHL: 2
Balance (økonomi): 4,48 mia.
Anslået klubværdi: 12,06 mia.
Klubrangliste: Nr. 2
Stadionkapacitet: 102.980
Egen avl status/spillere i alt i 1. holdstruppen: 23/26

T.Iglemose
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Hvordan bliver man god til FM?
« Svar #8: 19 Mar 2012, 23:44 »

Taktisk skal du skabe et fundament - først og fremmest rent defensivt. Du skal have balance på holdet og helst 1 spiller mere end antallet af modstanderens angribere hjemme, så du ikke er alt for sårbar i omstillingsspillet. Det kan f.eks. være 3 stk du gerne regelmæssigt skal have hjemme, hvor dine centrale forsvarsspillere automatisk er hjemme. Det kan være de 2 første - så kan du have en def. midtbane, som du har på forsvar, så han ikke rykker frem eller en dybdeliggende playmaker. Alternativet kan være 2 backs, som begge står på support - det tæller i min optik som 2 stk halve Peace Hvis du vælger at stå højt på banen kan du med fordel anvende en sweeper keeper - men husk at målmanden skal besidde de vigtige kvaliteter for at spille denne rolle. Nok om forsvaret - nu skal vi til det sjove - score mål:
Du har helt sikkert forskellige typer af angribere, nogle er hurtige, hovedstødsstærke, fysisk stærke og teknisk stærke. Du skal sørge for at iscenesætte dem bedst muligt, så du udnytter deres styrker overfor modstanderens svagheder. Står modstanderen dybt er hurtige angribere knap så effektive, hvor en hovedstødsstærk spiller måske mere er sagen. Står modstanderen højt på banen og du har en hurtig angriber bør du udnytte hans forcer og spille ham i dybden eller i fødderne, så han kan løbe ned at score og ikke bruge fløje, der løber til baglinien for at smække den ind i hovedet på - ja modstanderens forsvarsspillere! ticked off Så sørg hellere for dine fløje spiller den i dybden til ham, hvor de vil være effektive med en hovedstødsstærk boksspiller. Måske har du en kreativ midtbanespiller, der skal slå sukkerballerne, men hvis det er en langsom angriber du har, så er det måske også en dårlig idé. Så er det bedre han også dribler og søger mod baglinien og smækker den ind i feltet til din targetman.
For ikke at skrive en hel roman, så stopper jeg her, for mulighederne er næsten uendelige og der er intet facit - forsøg at udnytte egne styrker og modstanderens svagheder! Opstemt
Logged

mathiasnh
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Hvordan bliver man god til FM?
« Svar #9: 20 Mar 2012, 10:23 »

Tak for svarene, dem vil jeg afprøve inden for de næste dage Opstemt

Mvh. Mathias
Logged

Neal Caffrey!

Spardle
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Hvordan bliver man god til FM?
« Svar #10: 17 Apr 2012, 20:23 »

Også hvis man gerne vil spare, så kan det være godt at finde gode ungdosspillere fra små klubber og lande hvor pengene ikke ligefrem hænger på træer Smiley
Logged

Burnley, Aab,  FC Barcelona, Schalke 04,
Burnley will win the PrL trophy again, it's just a question about time.
Pretiumque Et Causa Laboris

BuLa
Ynglingespiller
***

Offline Offline

 
Sv: Hvordan bliver man god til FM?
« Svar #11: 03 Maj 2012, 11:36 »

Mange gode bud på hvordan man bliver god til FM.
For mig har det vigtigste dog været at skabe et koncept i klubben jeg er manager for. Det skal, selvfølgelig, gradvist introduceres, fordi (som nævnt her i tråden) man skal stille taktikken efter spillerne til rådighed. Efter nogle år vil man dog kunne have formet holdet efter sin hjerne.

Stil dig selv spørgsmålet; hvordan vil jeg spille? Er det vigtigt at dominere kampen ball possesionvis? Er du ligeglad med at have bolden og skal den bare losses op til de forreste så hurtigt som muligt? Osv.

Udover taktikken er det vigtigt at spillerne, som sagt, passer til taktikken. Det kan du få dem til (udover at købe nye). Brug noget tid på at forbedre deres Prefered Moves, så de passer ind i konceptet. Eksempelvis har jeg, i mit nuværende Swansea spil, lært alle mine spillere at lave korte afleveringer og mange af dem har også "Plays his way out of trouble", så mit koncept om at have bolden meget og holde den ved jorden bliver holdbart.

Uden det bliver for Barcelona/ La Masia-agtigt, så giver PPMs en mulighed for at forme dine egne talenter udover "bare" at træne dem til forskellige stats.

Nå, ja. Og brug de værktøjer FM stiller til rådighed. Analyse-værktøjet under kampen siger rigtig meget om, hvordan dit hold spiller.
« Seneste Redigering: 03 Maj 2012, 11:45 af BuLa » Logged

Mikle123
Ynglingespiller
***

Offline Offline

 
Sv: Hvordan bliver man god til FM?
« Svar #12: 06 Maj 2012, 17:19 »

Hvordan fungerer analyseværktøjet og hvordan skal man bruge det? Smiley
« Seneste Redigering: 14 Maj 2012, 19:28 af Mikle123 » Logged

Sider: [1] Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010