1: Indledning
Det er nu tid til at indlede mig og MBJ’s arbejde. Vi vil som sagt forsøge at skabe en effektiv bundholdstaktik, der skal sørge for at du som bundhold ikke trækker det korteste strå, og en tur en række ned i systemet.
Fokuspunkter:Jeg vil nok gentage mig selv lidt nu, men vi har valgt nogle punkter vi vil lægge vægt stor på. Det er punkter vi mener, er vigtige for denne taktik, og punkter vi mener, kan redde dig som bundhold!
Solid defensiv – Dette kommer nok ikke som en kæmpe overraskelse, men det er dog noget der er livsnødvendigt, men også noget mange bundhold kæmper med.
Hvis man tager et kig i Premier League tabellen, kan vi hurtigt blive enige om grunden til at Blackburn og Bolton lægger til nedrykning. Det er ikke fordi deres angreb har slået fejl, de har scoret henholdsvis 22 og 25 mål hvilket kun bliver seriøst overgået af ligaens top-5. Ellers har resten af ligaen scoret mellem 15 og 27 mål. Det der koster begge hold er deres defensiv, det er de to hold der har lukket suverænt flest mål ind, og det der også er grunden til de roder rundt nede i bunden.
Dødbringende kontra – Dette kommer nok heller ikke som den store overraskelse, men ikke desto mindre er det stadig livs nødvendigt. Jeg tvivler på der findes et bundhold, der har opnået succes ved at satse på at kontrollere spillet. Om man kan lide det eller ej, så må man bare erkende som bundholdsmanager, at man er nødt til at spille defensivt. Derfor ligger ens store chance for at score mål på kontraangrebene. For at opnå succes som bundhold, er man nødt til at have en effektiv og kynisk kontra.
Organisation – En anden lidt anderledes ting vi ønsker at opnå er god organisation. Det kommer til at koste noget kreativitet og bevægelighed, men det er en anden ting man må erkende, hvis man er manager for et bundhold. Det skal være med til at sikre den solide defensiv, men det skal også sørge for at kontraen bliver kynisk. Holdet skal vide hvor de har hinanden, hvilke løb hinanden tager osv. Dette er også meget vigtigt som bundhold.
Samarbejde, vilje, selvtillid og god moral - Det der oftest, er det sværeste ved at være bundhold, er det mentale og holdets indbyrdes harmoni. Noget det i mine øjne kendetegner et rigtigt nedrykningsparat lortehold er at; selvtillid er en by i Rusland, moral er ikke eksisterende og hele holdet hader hinanden indbyrdes på kryds og tværs. Først der er man et rigtigt bundhold.
Vores mål er at skabe bundholdet med selvtillid, god moral og teamwork, da jeg mener at man kan slå alle hold, hvis man blot har det. Derfor bliver det også vigtigt med spillere der har høj rating i teamwork og arbejdsstyrke. Men det kommer der meget om senere. Er vi enige om, at der ikke er meget der er mere frygtindgydende, end at skulle møde et bundhold med god moral, og som ikke har noget at tabe hvis man er ligaens tophold? Det gælder uanset om det er Blue Square Bet North eller Premier League. Vi skal skabe bundholdet der er topholdenes mareridt.
Det er et par centrale ting vi vil lægge meget vægt på. Det kan godt være det ikke bliver prangende fodbold, men det er det eller nedrykning. Men jeg syntes det er flot fodbold, godt nok på en anden måde, at se sit bundhold få Man Utd’s forsvar til at ligne et par statister, fordi man lige har spillet en lynhurtig kontra med tre præcise afleveringer og en kynisk afslutning.
Lidt af det taktiske:Den dynamiske midtbane – i en taktik der ellers er overvejende stiv, har vi skabt det vi kalder den dynamiske midtbane. Den er skabt for at skabe overtal overalt på banen, det er kort sagt 3 spillere hvis roller bliver afgjort af hvem der har bolden hvor på banen. Det kommer der meget mere om senere, når vi kommer med nogle indlæg der omhandler det taktiske.
Spillernes roller på den centrale midtbane ser således ud;
Defensiv midt – Han bliver holdets ekstra forsvarsspiller, som dog ikke skal fungere som de andre forsvarsspillere. Han skal ligge lige foran forsvaret, og genere og bryde spillet alt det han overhovedet kan, han skal løbe røven ud af bukserne og jagte alt, så modstanderen ikke få et roligt øjeblik med bolden.
Felt-til-felt midt – han kommer ikke til at fungere som midtbane som en egentlig midtbane men som altmuligmand. Han fungerer som ekstra forsvarsspiller når modstanderen er bolden, med lidt samme rolle som ankermanden. I den opbyggende fase skal han være i stand til at vende spillet og bære bolden frem nede fra forsvaret, hvis ikke spilmulighederne er der frem ad banen. Ellers skal han gøre sig spilbar og få bolden fremad. Og i angrebet kommer han til at fungere som offensiv midt/trequartista og skal være holdets styrmand. Han skal sætte de andre spillere op til chancer, men han skal også selv være farlig. Holdets nøglespiller.
Boldvindende midt – mine erfaringer siger at kontraspil = boldvindene midt. De fungerer simpelthen bare sammen. Som support står der; ”han vil forsøge at erobre bolden langt oppe på banen.” Perfekt til at starte en kontra. Den boldvindende midtbanespiller er primært defensiv, men kan også tilbyde noget offensivt, da han skal lægge bag de offensive spillere som spilstation og spilfordeler.
Central midt support – lidt samme rolle som felt-til-felt spilleren, dog i lidt mindre omfang og fungerende lidt mere som midtbane. Han lægger lidt mere offensivt end felt-til-felt spilleren når han forsvarer, og lidt mere defensivt end felt-til-felt spilleren når der angribes. Men når bolden erobres i forsvaret er det ham bolden skal sparkes efter, da felt-til-felt spilleren på det tidspunkt højst sandsynligt vil lægge for defensivt der.
Formation – vi har valgt at tage den 4-1-3-2 som jeg startede med som udgangspunkt. Spillerrollerne ser ud som på billedet herunder, men det er igen også kun som udgangspunkt! Ellers vil vi også komme meget mere ind på det taktiske senere i forløbet.
Derudover kan vi også fortælle at vi ønsker ultra-kompakt spil, som naturligvis skal ske på en hjemmebane i minimumsdimensioner
. Det gør vi for at stresse modstanderens angrebsspil, da vores modstander oftest vil have størstedelen af spillet, og derfor meget mere regulært angrebsspil.
Det var en lille indledning fra vores side. Nu vil vi over det næste stykke tid gennemgå taktikken meget detaljeret,
som man har set Wester og Flink gøre det er hver af deres fabelagtige tråde.