home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
I går kl. 22:40:08 Kenitho Challenges The real SAF Challenge
24 Sep 2024, 14:27 Broen13 Omklædning... Underlige ting
09 Sep 2024, 20:59 Bubbles Blogs #4 - FC Balzers & Liec...
02 Sep 2024, 15:06 cartoon Klubsøgnin... Manchester United
25 Aug 2024, 23:01 Nephilim Skadestuen FFP Fejl?
21 Aug 2024, 15:58 rheya Blogs "Ålleren" tilbage i Su...
25 Jul 2024, 08:58 andersnomanni Blogs Freiburg Gloryhunter s...
Antal Registrerede Brugere: 23425
  0 Brugere, 610 Gæster Online.

Indlæg: 1132881 over 31375 Emner
Nyeste Bruger: diazkeira740
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andre Managerspil
| |-+  Nostalgi
| | |-+  FM2012
| | | |-+  Kategori: Blogs
| | | | |-+  Indsæt Blog
0 Brugere og 4 Gæster læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] 2 3 4 Udprint
Forfatter Emne: Indsæt Blog  (Læst 19781 gange)
Indsæt_Navn
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline

 
Indsæt Blog
« : 21 Okt 2011, 18:30 »

Velkommen til min blog.

I skrivende stund sidder jeg og ærgrer mig over, endnu ikke at have modtaget mit FM, men det giver mig jo heldigvis noget ekstra tid til at forberede mig på spillet. Netop derfor skriver jeg denne introduktion til min blog netop i dag.

Dette blogprojekt har jeg haft i tankerne i meget lang tid, og jeg har fra starten været klar over, at det først ville se dagens lys ved udgivelsen af FM12. Nu står vi her, og spillet er endelig udkommet. For mig er denne blog noget helt ny. Der er formentlig folk, der har blogget om FM på denne måde før mig, men jeg har aldrig selv opdaget det, og derfor bliver det en spændende oplevelse for mit vedkommende. Ideen er nemlig den, at jeg vil skrive om mine erfaringer i samtlige af mine FM12-saves her, fremfor at holde mig til et enkelt spil. Dette betyder også, at jeg vil skrive om de taktiske, træningsmæssige og lignende fiduser, jeg opdager. Samt selvfølgelig at dele ud af de få ting, jeg har lært fra de tidligere CM- og FM-spil. Da det let kan gå hen og blive lidt uoverskueligt, vil jeg dele de forskellige posts op i andet indlæg, alt efter hvilket emne, de handler om. Samtidig vil jeg også lave et lille banner de forskellige typer posts, så man ikke behøver at læse et halvt indlæg før man finder ud af, hvad det egentlig handler om. Jeg regner kraftigt med, at modtage spillet i morgen, så jeg kan komme ”rigtig” i gang – både med at spille, og med at skrive indlæg til bloggen her.

Jeg håber, at denne blog vil falde i din smag, og at du vil kigge forbi fra tid til anden.

PS: Jeg undskylder på forhånd for eventuelle stave- og grammatikfejl. Jeg har ikke stavekontrol i mit Word, og overser til tider fejl.
Logged

Indsæt_Navn
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline

 
Sv: Indsæt Blog
« Svar #1: 21 Okt 2011, 18:31 »

« Seneste Redigering: 10 Dec 2011, 21:48 af Indsæt_Navn » Logged

Indsæt_Navn
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline

 
Sv: Indsæt Blog
« Svar #2: 21 Okt 2011, 18:43 »



Da jeg, som skrevet i introduktionen, endnu ikke har fået fingre i FM12, vil dette indledende indlæg handle om teorien bag træning i FM. Jeg er på ingen måde nogen mester til det, men jeg håber på, at det vil kunne gavne nogle af brugerne her på siden – om ikke andet, så ved at få dem til at lede efter yderligere information rundt omkring på nettet.

Som nogle af jer måske har opdaget, oprettede jeg i går nat en tråd inde på ”Træningsbanen”, hvor man kan downloade mine træningsskemaer. Som det står skrevet derinde, er de på ingen måde komplette endnu, men derimod en tidlig skitse, som dog bør være langt bedre end standard træningen. Derfor vil jeg lige gøre lidt reklame for min træningspakke her i tråden, da der med garanti er nogle brugere, der ikke har tid/lyst til, selv at lave træningsprogrammer. Tråden finder du her. Hvis du vælger at downloade dem, vil jeg opfordre dig til at læse README-filen, da det ellers kan være svært at forstå de mange forkortelser.

Nu da jeg har linket til mine træningsskemaer, vil jeg gå i gang med at forklare, hvad jeg baserer mine træningsprogrammer på. Det vil nok fylde et par indlæg.

Det hele startede med, at jeg i sin tid læste et indlæg på et engelske FM-forum, FM-Britain. Skaberen af denne tråd, ”wwfan”, havde i følge tråden brugt en masse tid på at lede efter forklaringer på, hvordan træningsdelen af spillet fungerede. Det endte med, at han fandt to forskellige gamers, der havde en masse gode teorier, og i sidste ende skabte han denne tråd, hvori der er en dybdegående forklaring af træningen i FM. Den er efterhånden lidt forældet, da den var skrevet til FM09, men den startede altså min interesse for træningen i FM. Derfor er det også der, mange af mine ideer kommer fra. Det vigtigste overhovedet er, at forstå hvordan man får stats til at stige og falde, og det vil jeg skrive lidt om i dette indlæg:

Hver enkelt form for træning repræsenteres af en såkaldt ”slider”, som du kan rykke en lille kugle rundt på (ligesom man gør, når man laver taktikker). Den kan vistnok rykkes 25 gange til højre. Gør man det, er den givne træning enormt intensiv. I den modsatte ende af slideren, trænes spilleren slet ikke i tingen. Det ses f.eks. ved markspillernes målmandstræning. Hvert ryk til højre fra nulpunktet (længst til venstre) vil jeg kalde et ”klik”. Jeg må lige skynde mig, at undskylde for den ringe forklaring.

Træningen fungerer sådan, at når en træningsform, lad os sige ”Defending” (”Forsvar” på dansk) står på nulpunktet, modtager spilleren ingen træning indenfor de ting, som ”Defending” dækker (Marking, Tackling og et par andre ting), og derfor vil spilleren falde i stats indenfor disse ting. Klikker du 7 gange til højre, vil spilleren forblive på samme statniveau (medmindre han stadig er under hans fulde potentiale, hvor han så sandsynligvis vil stige en smule alligevel). Klikker du i stedet ”Defending” 13 gange til højre fra nulpunktet, vil spilleren begynde at stige i denne stat, lige så stille og roligt. For hvert klik til højre efter #13 vil han stige lidt mere, op til klik nummer 19. Herefter vil han blot stige hurtigere, men ikke mere.
Det skal dog siges, at spillere har fastsat potentiale. Det betyder, at når en spiller når sit fulde potentiale, kan han ikke stige mere i noget som helst, uden at blive dårligere til noget andet. Hvis alle de forskellige former for træning er klikket mindst 7 gange til højre, vil han altså ikke kunne falde i noget, og dermed heller ikke stige (HVIS han har nået sit fulde potentiale, hvilket ikke mange spillere når). Har du f.eks. en angriber med al for meget i Marking, og for lidt i Finishing, kan det være værd at sætte Defending ned på under 7, så han bliver værre til Marking, og dermed kan ”ommøblere” nogle statpoint derfra, og til Finishing, som du til gengæld sætter længere op.

Jeg vil ende dette indlæg her, og forhåbentlig giver det nogenlunde mening. Dette er nemlig en ting, jeg selv føler, er svær at forklare ordentligt.
Senere vil jeg skrive et par indlæg om nogle af de øvrige træningsteorier, jeg arbejder efter, når jeg spiller FM.
Logged

Indsæt_Navn
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline

 
Sv: Indsæt Blog
« Svar #3: 21 Okt 2011, 22:42 »



Egentlig ville det nok være smartest, at vente med, at introducere et save, til jeg har fået spillet, og er gået i gang med det, så jeg ved, at jeg ikke kommer til at droppe det efter to kampe. Til gengæld vil jeg til den tid nok have noget sværere ved, at få mig selv til at gå i gang med at skrive, da jeg højst sandsynligt vil være helt optaget af spillet. Derfor vil jeg allerede nu fortælle lidt om mine tidlige FM-planer (som sikkert ændrer sig 374 gange i løbet af de næste par dage). Jeg ved på forhånd, at jeg på et tidspunkt vil spille ”Gundo’s Challenge”, men inden da, regner jeg med, at tage kampen op med Dafuge’s Challenge. Dafuge’s Challenge har kørt inde på det officielle FM-forum i mange år efterhånden, og er en rigtig sjov måde, at spille FM på. Den er dog også ret så tidskrævende, og kun de færreste gennemfører den nogensinde. Jeg har en ærgelig tendens til, at spille de første 2-4 sæsoner, og så give op, men igen i år vil jeg forsøge at klare den store opgave. Dafuge’s har nemlig, udover en generelt god udfordring, også et rigtig godt community. Udfordringens tilhørende tråd er typisk nærmest spammet i de første par uger/måneder efter et nyt FM er udgivet, og det er jo altid sjovt, at høre om andre folks spil.

Spillet går i bund og grund ud på, at man starter med en ikke-spilbar klub (mere om det senere) i England, og så knalder man ellers bare på, til man når toppen af Europa, ved at vinde Champions League. Det engelske mesterskab skal naturligvis også hentes, men det kommer ofte på vejen mod europæisk succes.
For at det ikke bliver for let, er der selvfølgelig et regelsæt. Blandt andet er det ikke tilladt at hente spillere, man ikke kan scoute. Det betyder ikke, at man skal scoute dem – så længe det er muligt, er det acceptabelt at hente spilleren. Der er dog to undtagelser; hvis spilleren kommer til prøvetræning hos din klub, har du lov til at hente ham, og hvis en agent tilbyder dig spilleren, er det også legalt.
Der findes naturligvis mange flere regler inde i den officielle tråd, men da den i sig selv er forholdsvis lang, vil jeg ikke skrive altsammen på herinde, da dette indlæg i så fald ville ende med at opnå en ulæselig længde.
I stedet vil jeg gå tilbage til det med, at man skal kontrollere en ikke-spilbar klub, da det godt kan virke lidt underligt. Om ikke andet, så grundet mit valg af ord. Ikke-spilbare klubber bør jo nemlig være.. ja, ikke-spilbare. I virkeligheden menes der dog, at man starter med at oprette et spil, hvor alle de engelske ligaer er loadet – og ingen andre. Her opretter man så en manager, som ikke skal have noget job. Han sendes på en dejlig lang ferie til den 24. juni 2012. Det er nemlig den dag, op- og nedrykning foregår på. Derfor kommer der hold op i den nederste række (Blue Square North/South), som tidligere befandt sig i ikke-spilbare divisioner. På denne dato slettes ferie-manageren så, og spillet er nu klar med nye hold. En ny manager oprettes, og han overtager det, af de nye hold, som man har lyst til at føre til tops. Der er selvfølgelig et trick, man kan benytte sig af, for at få det hold, man helst vil styre (der er en liste over mulige hold inde i den officielle tråd). Man kan nemlig gemme spillet den 23. juni, og re-loade, og køre frem til den 24 igen og igen, til ens foretrukne klub dukker op.

Jeg har allerede nu gjort mig nogle tanker om hvilke klubber, jeg godt kunne tænke mig at arbejde med. Holdet skal helst ikke have for stort et omdømme, da det så bliver for let, men samtidig skal det heller ikke være alt for lavt, da jeg før har mistet en masse motivation på, ikke at kunne hente nær så gode spillere som alle andre.
Indtil videre tænker jeg, at det nok bliver Hastings Utd (1000 reputation), Met Police (800 – lidt lavt, men genialt navn), Chippenham (950), Bradford PA (1150), Nantwich (950) eller North Ferriby (1050). For at give jer en idé om, hvordan disse klubber ligger rent reputation-mæssigt, kan jeg nævne, at den dårligste klub har 400 (og dermed nok aldrig kommer til at rykke op i den laveste række – det ville nok tage et halvt års konstant reloaden for at få dem frem), mens den bedste ligger på 1500. 1000-1100 er nok optimalt. Angående mit valg af hold, ender det nok med at blive et spørgsmål om hvilken klub, der har de fedeste trøjer. Jeg håber lidt på en bizzar kombination, alá pink + grøn eller lignende. Det kunne være sjovt. Jeg mener dog, at både Hastings, Chippenham og North Ferriby spiller i rød/hvide trøjer, så chancerne for sjove farver er næppe store.
Logged

g00n
FmFreaks' Venner
*

Offline Offline


 
Sv: Indsæt Blog
« Svar #4: 21 Okt 2011, 22:48 »

dafuge's Challenge er legendarisk. Jeg kigger ind fra tid til anden Smiley
Logged



Indsæt_Navn
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline

 
Sv: Indsæt Blog
« Svar #5: 21 Okt 2011, 23:10 »

Det er nemlig lige hvad den er, g00n! Jeg ærgrer mig sådan over, at jeg aldrig har fået gennemført den. Forhåbentlig bliver dette året, hvor det sker. ;-) Uanset om det er tilfældet, glæder det mig ihvertfald, at du vil kigge forbi.
Logged

g00n
FmFreaks' Venner
*

Offline Offline


 
Sv: Indsæt Blog
« Svar #6: 21 Okt 2011, 23:13 »

Det er nemlig lige hvad den er, g00n! Jeg ærgrer mig sådan over, at jeg aldrig har fået gennemført den. Forhåbentlig bliver dette året, hvor det sker. ;-) Uanset om det er tilfældet, glæder det mig ihvertfald, at du vil kigge forbi.

Har selv prøvet den et par gange for år tilbage med King's Lynn, men kom aldrig højere op end League Two. Jeg sucks Tunge
Logged



Indsæt_Navn
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline

 
Sv: Indsæt Blog
« Svar #7: 21 Okt 2011, 23:21 »

Så er vi to. Grin

Udover et enkelt spil, hvor jeg nåede League Two med Gloucester, er min bedste præstation en oprykning til Blue Square Premier med Cambridge. Min motivation plejer at dø, når jeg læser om dem, der tager alle 5 oprykninger i træk, mens jeg stadig roder rundt i de laveste to rækker efter et 3-4 sæsoner.
Logged

Indsæt_Navn
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline

 
Sv: Indsæt Blog
« Svar #8: 22 Okt 2011, 19:53 »



Egentlig burde jeg bare skrive en kort opdatering, hvori jeg præsenterer min nye klub, men grundet diverse FM-relaterede hændelser gennem dagen, kommer der lige en historie om min idioti med i gryden.

Da jeg fik installeret FM12, startede jeg med det samme et spil med alle de engelske ligaer, oprettede en manager, og sendte ham på ferie. Spillet nåede med overraskende hastighed den 23. juni, og jeg begyndte at reloade for at finde et af de hold, jeg ønskede at spille med. Selvfølgelig fik jeg ikke andet end 1350+ reputation hold på de første 5-6 reloads. Derefter kom der et enkelt 1150-hold. Det spil gemte jeg, for så kunne jeg i det mindste gå tilbage til det, hvis intet bedre dukkede op. Det gjorde der til gengæld, for efter omkring 10 reloads, og i alt en halv times tid brugt på den del, fandt jeg Oxford, hvis reputation ligger på 1000 ligeud. På dette tidspunkt, virker alt fint, og jeg begynder at spille med dette stribede mandskab. Efter en times spil, er jeg overrasket over, hvor svært det er blevet, at hente ordentlige spillere til en lille klub, i forhold til tidligere års forsøg på, at gennemføre Dafuge’s Challenge. Og netop som jeg sidder og tænker på det, kommer jeg i tanke om noget. Jeg havde glemt at slå ”Add Key Players”-indstillingen fra, da jeg oprettede spillet, og derfor var jeg nødt til at starte om. På dette tidspunkt har jeg spildt noget nær to timer (lidt under en halv på at simulere første sæson, nogenlunde det samme på at reloade, og en times spil med Oxford). Efterfølgende måtte jeg så, selvfølgelig, simulere første sæson påny, og reloade om igen. Endnu 45 minutter er på nuværende tidspunkt gået. Heldigvis ser det dog endelig ud til, at jeg er ved at have fundet et hold at spille med.
Efter endnu 7-8 reloads med blot et par semi-interessante klubber, fik jeg pludselig en virkelig interessant serie af hold op. Hitchin (1050 reputation), Worksop (1100 og orange trøjer) og Chippenham (950) kom nemlig alle op samtidig. De øvrige 3 klubber er lidt ligegyldige. Nu ved jeg ikke helt, om jeg når rigtig i gang med spillet i aften, da folk pludselig forsøger at ødelægge min FM-dag ved at invitere mig udendørs, men om ikke andet, giver det mig vel tid til at beslutte mig for, hvilken af de tre klubber, jeg vil starte med.
Logged

Indsæt_Navn
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline

 
Sv: Indsæt Blog
« Svar #9: 24 Okt 2011, 15:39 »



Sent i går eftermiddag kom jeg langt om længe i gang med FM12, og det endte med at blive Chippenham Town, der løb med æren af, at være min første klub. Årsagen var ret simpel; deres reputation var lavest. Som jeg skrev i det seneste indlæg, var der et par andre klubber, der interesserede mig, men i sidste ende måtte udfordringens sværhedsgrad prioriteres. Så føler man sig heller ikke lige så meget til grin, når man fejler challengen ved at rykke ned efter første sæson.

Manager ProfilInformation


Da holdet var valgt, gik jeg naturligvis i gang med spillet, og om det skyldes holdets lave omdømme, eller om spillet simpelthen er blevet sværere på denne front, skal jeg ikke kunne sige, men det er ihvertfald meget sværere at hente spillere, end det før har været. I tidligere udgaver af denne udfordring, har man med lethed kunnet hente de ungdomsspillere, Premier League-klubberne har smidt på fri transfer, men i år, har kun to af den slags været interesserede i at komme til Chippenham, og den ene af dem krævede endda en arbejdstilladelse, som er umulig at få i de laveste rækker, grundet lave lønninger. Til gengæld har FM12 en ny feature, som har gjort det muligt at finde nogle brugbare spillere. Scouts ankommer nemlig til klubben med en liste af spillere, som de anbefaler til klubben, og som allerede er scoutet, således at de er lovlige at hente i følge Dafuge’s regler, selv hvis de befinder sig i lande, hvor man ikke selv kan scoute. Ganske nyttigt. Nu har de spillere, jeg har fundet på denne måde godt nok været englændere, men alligevel har det hjulpet mig enormt.
Logged

Schmidt
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Indsæt Blog
« Svar #10: 24 Okt 2011, 16:01 »

Jeg følger! Smiley
Logged

Indsæt_Navn
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline

 
Sv: Indsæt Blog
« Svar #11: 24 Okt 2011, 17:01 »

Det er jeg glad for at høre, Schmidt. Det er altid sjovere, når nogen læser det, man skriver. ;-)
Logged

slindj93
Reserveholdsspiller
****

Offline Offline


 
Sv: Indsæt Blog
« Svar #12: 24 Okt 2011, 18:42 »

Følger også! Synes du har fået en rigtig god start, med nogle ting som interesserer mig. Især det med træningen! Forsæt  Peace
Logged

FM12 Barcelona (kun egen avl spillere) efter 5 sæsoner:

Vinder af ligaen: 4
Vinder af pokalen: 3 (5 finaler)
Vinder af CHL: 2
Balance (økonomi): 4,48 mia.
Anslået klubværdi: 12,06 mia.
Klubrangliste: Nr. 2
Stadionkapacitet: 102.980
Egen avl status/spillere i alt i 1. holdstruppen: 23/26

Indsæt_Navn
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline

 
Sv: Indsæt Blog
« Svar #13: 24 Okt 2011, 20:04 »

Mange tak, slindj93. :-)

Jeg håber på, at kunne få skrevet lidt om træningen, men det bliver måske lidt svært at finde tid til her i starten, hvor jeg har lidt fokus på mit save. Forhåbentlig er det dog ikke noget, der skræmmer dig væk. Peace
Logged

Indsæt_Navn
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline

 
Sv: Indsæt Blog
« Svar #14: 25 Okt 2011, 16:47 »



Stimer, stimer, stimer
Egentlig ville jeg have opdateret bloggen meget tidligere, men jeg har simpelthen været så grebet af spillet, at det ikke er blevet til noget. Det har hele tiden været ”lige en kamp til”, eller ”efter pokalturneringen”, eller ”når denne stime slutter”. Stime er netop nøgleordet i dette indlæg. Gang på gang, har jeg bidt mærke i måden, hvordan især lavere rangerede klubber lever i stimer. Efter en start, hvor vi spillede lidt blandet, med tre sejre og tre nederlag, kom vi ind i holdets første reelle stime. Syv kampe gik vi uden nederlag, og i denne periode hentede vi fire sejre og tre uafgjorte resultater. Det placerede Chippenham umiddelbart under play-off feltet. Her blev den blåtrøjede klub i et par kampe til, hvorefter den negative stime, der erstattede dens positive modstykke, fik has på os. Efterhånden ser det ud til at være ved at vende påny, men efter et nederlag mod Blue Square Premier-klubben Salisbury i den seneste kamp, er jeg ikke helt sikker. Selvsamme nederlag sendte Chippenham ud af FA Trophy i første runde, som klubben var kvalificeret til, efter en sejr over Hitchin i den tredje kvalifikationsrunde . Også i FA cuppen endte eventyret i første runde. I anden kvalifikationsrunde blev Frome besejret over to kampe, mens henholdsvis Eastleigh og Swindon S måtte lade livet i tredje og fjerde kvalifikationsrunde, før Bishop’s Stortford i sidste ende besejrede os, midt i holdets dårlige stime.

I Blue Square South befinder vi os i øjeblikket på 15. pladsen, hvilket er bedre, end det lyder, da der blot er seks point op til den play-off givende 5. plads. Samtidig er der hele 15 point ned til Tonbridge, som er placeret umiddelbart under nedrykningsstregen, så jeg er ret sikker på overlevelse. Om det kan blive til play-off deltagelse eller ej, må tiden så vise.

Logged

Sider: [1] 2 3 4 Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010