Hej Mikle og tak for de mange spørgsmål i indbakke
Du spørg lidt til de mange setup i tråden. Jeg har faktisk skrevet at jeg bruger global setup. dvs jeg bruger egentlig min egen globale setup. Men nu har jeg også spillet i mange år. Men selv om jeg ikke bruger de andre, så er det ikke ensbetydende med jeg ikke har benyttet mig af de andre setups tidligere. Jeg fornemmer din frustation og kan mærke du har mange ting du gerne vil... Men du har ikke den røde tråd. Nu ved jeg jo ikke hvor længe du har spillet fm. Men jeg tror du skal starte lidt i det små. Det betyder at du skal prøve dig frem med dit bif hold. og så ikke tænke så meget over du taber. Hellere at du har gjort et eller andet, end du "kun" har spillet en balanceret taktik og så egentlig ikke LÆRT om du skulle har gået mere frem på banen eller om du skulle har trukket dig tilbage. Brug notater for hver gang du møder en manager og dan dig nogle indtryk. Analysere hvorfor det evt gik galt. Hvad siger din manager ? Brug analysen under kamp. brug modstander intruktionerne og selvfølgelig brug fmfreaks. Det er det vi er her for
Nu har jeg beskrevet en måde at bruge spillet setup på. Dette vil faktisk passe rigtig godt på dig som er lidt en novice til dette. tør jeg godt sige
Denne er taget fra en anden side og beskríver rigtig godt de ting som skal tages med i overvejelserne
Citat:
Nogle ting som afgør hvordan dit hold spiller:
-du blir presset i bund
-de stiller sig med 11 mand bag bolden
-de spiller med lange bolde
-de spiller hårdt fysisk
-de spiller på kontra
osv. osv.
Altså altsammen noget som får indflydelse på kampen og dermed osse hvordan du bør sætte dit hold op. Nogle af tingene kan man forudsige. F.eks. bør FCK forvente at blive presset i bund på udebane mod Milan, mens de hjemme mod Horsens kan forvente at møde 11 mand bag bolden.
Udfra dette kan man opstille 5 måder at indstille holdet.
Defensivt
Kontra
Boldbesiddelse
Offensivt
Kontrol
Disse instillinger kan gemmes og hives frem før og under kampene. De fleste af jer har jo nok opdaget at det kan vlive nødvendigt med justeringer undervejs i kampen. AI´en har det jo med at ændre sin taktik alt efter om det går efter sejren, vil holde en føring, eller er tilfreds med resultatet. Så hvorfor skulle vi ikke gøre det samme.
DEFENSIVT:
-mentalitet: defensiv
-bredde: smal
-D-linie: dyb
-tackling: let
-skærme af: sjældent
-markering: tæt
-tempo: lavt
-tidsspilde: ofte
-stortset ingen løb fremad banen
-ingen frie roller
-få dybe afleveringer (through balls)
-lav kreativ frihed
-ingen pile frem på wings (f.eks. i en 4-4-2 som jeg bruger)
KONTRA:
-mentalitet: defensiv/normal
-bredde: smal/normal
-D-linie: dyb/normal
-tackling: let
-skærme af: sjældent
-markering: tæt
-tidsspilde: normal/ofte
-kun wings og angribere laver løb fremad banen
-1 eller 2 frie roller (wings eller angribere)
-MC laver dybe afleveringer (through balls)
-lav kreativ frihed
-korte pile frem på wings (f.eks. i en 4-4-2 som jeg bruger)
BOLDBESIDDELSE:
-mentalitet: normal/offensiv
-bredde: normal
-D-linie: normal
-tackling: normal/hård
-skærme af: normal
-markering: tæt blandet med løs (f.eks. angribere og OMC bruger løs markering)
-tempo: normal
-tidsspilde: normal
-Alle undetagen central forsvar og defensiv midt laver løb fremad banen (blandet/ofte)
-2 frie roller (wings eller angribere)
-alle laver dybe afleveringer (blandet)
-lav/normal kreativ frihed
-korte pile frem på wings (f.eks. i en 4-4-2 som jeg bruger)
OFFENSIV:
-mentalitet: Offensiv
-bredde: meget
-D-linie: høj (skubber op)
-tackling: hård
-skærme af: ofte
-markering: løs
-tempo: højt
-tidsspilde: lav
-Alle undetagen central forsvar og defensiv midt laver løb fremad banen (ofte)
-3 eller 4 frie roller (wings, angribere, OMC)
-Alle laver dybe afleveringer ofte (through balls)
-brug offside-fælde
-høj kreativ frihed på wings - normal KF på OMC+angreb
-Angreb+wings skal holde på bolden (Hold up ball)
-lange pile frem på wings (f.eks. i en 4-4-2 som jeg bruger)
KONTROL:
-mentalitet: Offensiv
-bredde: maksimal bredde
-D-linie: normal
-tackling: hård
-skærme af: ofte
-markering: løs
-tidsspilde: lav
-Alle undetagen central forsvar og defensiv midt laver løb fremad banen (ofte)
-3 eller 4 frie roller (wings, angribere, OMC)
-Alle laver dybe afleveringer ofte (through balls)
-brug offside-fælde
-høj kreativ frihed på wings - normal KF på OMC+angreb
-Angreb+wings skal holde på bolden (Hold up ball)
-lange pile frem på wings (f.eks. i en 4-4-2 som jeg bruger)
Se nu gælder det så bare om at bruge dem rigtigt.
En indikator som afgør hvor godt din taktik virker er boldbesiddelse, som gerne skulle ligge på 50+, og din aflevering% som gerne skulle ligge på 65+ - gerne 70% (i hverfald for hold som Man U, Milan, Barca osv.)
Citat slut
Selv om den er gammel, er den gangbar ! De "lange pile" er selvf udskiftet med ryk frem i taktikken
Ovenstående er også bare en måde at gøre det på ! Evt få læst noget omkring kampstrategier i div forums.
Boldbesiddelse er sku ikke så vigtig. Men det at dine spille rammer hinanden og tag det ikke så tungt hvis du ikke kan det første par gange. Herre gud, det er jo bare et spil
Når du har min erfaring om et par år, så begynder du at se niveauer og sætte dem ind i de taktikker som du bruger. Til sidst, så bliver det et par hurtige ryk med musen og du danner dig billeder ud fra de spillere du har til rådighed og bruger dem taktisk.
Se denne tråd:
http://fmfreaks.dk/index.php?action=printpage;topic=27728.0Jeg bryder mig ikke om at fortælle andre om hvordan de skal spille. Så derfor er mit råd at "gøre det selv" og lad dig ikke blive forvirret over de mange gode tiltag herinde. Men tag 1 ting ad gangen. En anden grund er at spiller materiale er forskellige, - hold til hold, så hvad der viker godt for mig, kan du måske slet ikke bruge.
Derfor kan det vise sig ved de 10 taktikker: at kontra kan bruges ved flere setups for nær offensive.. Tænk hvis du ved en lave standard taktik kan lave et perfekt kontra. Det handler om at tage nogle chancer og notere sig det til næste gang. Eller tage din ene angriber og sænke hans mentalitet, sænke Kr. frihed og tillade en off midt og hurtig angriber i den frie rolle. Det handler om at bryde kæderne hos modstanderen. Tænk ud af boksen. En anden er at sætte 2 holdspiller sammen, især hvor du kan ha problemer med modstanderen i et område eller du har 2 giftige angribere som bare "finder" hinanden
Spillere materialet. Synes helt klart at du skal kikke forcer og svagheder igennem hos alle i din trup og får sat de rigtige egnskaber under div dødbolde og får sat de rigtige spillere både ved defensiv hjørne og offensive inden du begynder på div taktikker.
Hilsen Dex