home forum contact

Velkommen
Gæst
Søg

SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
I dag kl. 20:39:37 g00n Blogs Minimalistic 2020
04 Jun 2025, 18:56 simka Omklædning... Sommer opdatering
03 Jun 2025, 21:57 NAsMaR Blogs Lutz Pfannenstiel FM22...
15 Maj 2025, 21:08 szukizek Blogkonkur... Blogkonkurrencen 2025 ...
09 Apr 2025, 19:48 andersnomanni Blogs SAF Challenge
04 Apr 2025, 14:43 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
17 Mar 2025, 14:40 szukizek Træningsbanen Fm Tweak
Antal Registrerede Brugere: 23573
  1 Bruger, 636 Gæster Online.

Nyeste Bruger: robbertwilson12
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andre Managerspil
| |-+  Nostalgi
| | |-+  FM2011
| | | |-+  Kategori: Træningsbanen
| | | | |-+  Artikel - At holde sin taktik succesfuldt
0 Brugere og 0 Gæster læser i øjeblikket dette emne.

Afstemning
Spørgsmål:  Er denne artikel/guide brugbar for dig?
Ja, yderst relevant
Nej, jeg er ikke blevet klogere
Ved ikke

Sider: [1] 2 3 Udprint
Forfatter Emne: Artikel - At holde sin taktik succesfuldt  (Læst 10605 gange)
Guldbrand
Blogmester

Artikel - At holde sin taktik succesfuldt
« : 20 Dec 2010, 20:55 »

At holde sin taktik succesfuldt:
Taktisk artikel af Guldbrand

At holde en taktik succesfuldt over en længere periode kan for mange være en vanskelig opgave, da man ofte løber ind i problemer og nedadgående formkurver. Problemet ligger ikke i at AI’en har læst taktikken som mange fejlagtigt tror, for faktisk er dette en myte som ikke er tilfældet! AI’en kan nemlig ikke aflæse ens taktik.

Det der vil være afgørende for om ens taktik skal fungere på langt sigt er re-ranking og ens evner til at have fingeren på pulsen og løbende forholde sig til dette. Re-ranking går i sin simpelhed ud på at spillet løbende vil ændre på rangeringen imellem klubberne alt efter de resultater de har opnået. Og med lidt logisk tænkning giver dette også god mening! En klub som har præsteret godt over en længere periode, og måske har en formkurve med flere sejre i træk vil naturligvis afkaste en vis form for respekt hos sin kommende modstander, hvilket også vil afspejle sig i deres taktik. Er eksempelvis FC Midtjylland inde i en god stime med flere sejre i træk, og et kommende møde med formsvage AaB i Aalborg, så vil AaB naturligvis have en større respekt for FCM end normalt, og have en mere afventende tilgang til spillet end de ellers vil have. Og netop dette er også tilfældet i FM.

Er du inde i en god stime, og har klaret dig markant bedre end forventet, så vil de andre klubber – Specielt de som er inde i en dårlig form, have en betydelig større respekt for dig, og vil - ganske som i virkeligheden, være mere afventede i deres taktik, eller ligefrem parkere bussen foran målet. Derfor er man også nød til i hver enkelt kamp at vurdere hvordan modstanderen spiller, og hvad man skal gøre for at trække sig sejresrigt ud af opgøret.

Der hvor rigtig mange falder i, er når man efter en sæson eller en periode med rigtig gode resultater, pludselig oplever at ens taktik svigter og resultaterne langt fra er imponerende. Dette er simpelthen fordi at modstanderen forsvare sig så kompakt på egne banehalvdel, at man har svært ved at bryde igennem, samtidigt med at modstanderen score på deres kontrachancer fordi de fanger dit hold i ubalance, og med for mange spillere med fremme. En klassisk fejl der er set mange gange før!

Det der er nødvendigt at gøre her, er at finde en måde at bryde deres taktik på. For eksempel ved at spille bredt og åbne for deres kompakte defensiv, eller ved at lokke modstanderen frem på banen ved at spille med en lav defensiv linje, og udnytte at deres linjer bliver strukkent ud, hvilket giver mere plads til dine spillere at udfolde sig på.

Det er også vigtigt at man holder øje med hvorvidt modstanderen spiller bredt over fløjene, eller udnytter pladsen mellem forsvaret og målmanden med dybe stikninger. Man kan ved at se kampene i 3D få et ganske udmærket overblik over deres måde at angribe på, og derfor også hurtigt counter det, enten ved at lukke af mellem forsvar og målmand ved at spille med en dybere defensiv linje, eller sætte den defensive linje længere frem for at modstå farlige situationer fra kanterne.

Der skal desuden gøres opmærksom på at der med hensyn til re-ranking er forskel på om man spiller liga kampe eller europæiske kampe, og at re-ranking køre separat imellem de to turneringer. Altså vil ens gode resultater fra ligaen, ikke få indflydelse på måden din modstander i en europæisk turnering vil spille mod dig.   

-    God fornøjelse

« Seneste Redigering: 20 Dec 2010, 20:57 af Guldbrand » Logged

Shaft
Manager

Sv: Artikel - At holde sin taktik succesfuldt
« Svar #1: 20 Dec 2010, 21:00 »

Fantastisk artikel!

Har altid selv troet at det var ens taktik som bare var blevet læst. Dette giver en muligheden for at bevare samme taktik samtidig med at man skal være lidt smart i ny og næ.

Samtidig er selve artiklen dejlig nem at læse og ikke så lang at man ikke gider læse den. Perfekto!

ItaliensLarsen
Manager

« Svar #2: 20 Dec 2010, 21:13 »

Hold da fast, en helt igennem fantastisk artikel!

Du har det jo med at lave nogle gennemførte artikler, som altid er til stor hjælp, og det er denne bestemt også!

whale
Gæst

« Svar #3: 20 Dec 2010, 21:13 »

Mange tak, meget brugbart! Dog en utroligt irriterende skrifttype imo. Skuffet

T.Iglemose
Førsteholdsspiller

« Svar #4: 20 Dec 2010, 21:15 »

Det lyder realistisk nok - men hvor har du info fra?

kanok
Reserveholdsspiller

« Svar #5: 20 Dec 2010, 21:17 »

Intet mindre end fantisktisk arbejde! Wink
Havde en fornemmelse af, at det fungerede sådan, men det bekræftede mig i min teori Smiley

Et spørgsmål:
Mod modstandere (f.eks. R. Madrid (1.) vs. Levante (20.)) der "parkerer bussen" vil du så spille bredt (og derved også indlæg mod Higuain) eller ind over midten med en dybere defensiv linje? Smiley
« Seneste Redigering: 20 Dec 2010, 21:18 af kanok » Logged

Ottesen
Lilleputspiller
*

« Svar #6: 20 Dec 2010, 21:18 »

Fremragende artikel! Virkelig interresant og lærerigt  Smiley

V-4-E
Førsteholdsspiller

« Svar #7: 20 Dec 2010, 21:28 »

Sjovt hvor hurtigt, at en sådan and kan blive skabt(AI læser ens taktik) - hvis din teori er sand.
I hvert fald giver det god mening (Y)

Know112233
Førsteholdsspiller

« Svar #8: 21 Dec 2010, 14:12 »

Virkelig flot skrevet Guldbrand, igen. Jeg lærte rigtig meget! Mange tak! Smiley

Guldbrand
Blogmester

« Svar #9: 21 Dec 2010, 15:50 »

Mange tak alle sammen for de pæne ord.. er glad for at kunne bidrage med den smule viden jeg har..   Smiley

Det lyder realistisk nok - men hvor har du info fra?

Fra div. sider på nettet, samt egne erfaringer.

Intet mindre end fantisktisk arbejde! Wink
Havde en fornemmelse af, at det fungerede sådan, men det bekræftede mig i min teori Smiley

Et spørgsmål:
Mod modstandere (f.eks. R. Madrid (1.) vs. Levante (20.)) der "parkerer bussen" vil du så spille bredt (og derved også indlæg mod Higuain) eller ind over midten med en dybere defensiv linje? Smiley

Tja, det kommer faktisk an på så meget. først og fremmest er du nød til at vurdere hvor god Higuain er i hovedspillet kontra deres centrale forsvarsspillere, for det nytter jo ikke at sende en masse bolde i feltet, hvis deres spillere er markant bedre.. Man kan selvfølgelig altid få nogle nedfaldsbolde, men i det lange løb vil det ikke fungere.

Men når de parkere bussen foran målet, så handler det gabske simpelt om at finde ud af hvordan man kan strække deres spillere fra hinanden, og hvordan du bedst muligt kan øge din chance for at score, hvad enten det er fra kanterne eller dybe stikninger etc.

Men noget der også er ekstremt vigtigt at huske er at holde folk tilbage i tilfælde af kontra chancer ! Det er også derfor jeg altid råder folk til at spille stift når man er favoritter, for så sikre man at de defensive spillere holder deres positioner i defensiven. Man kan selvfølgelig skifte over til flydende hvis man ønsker flere folk frem, men så skal man være sikker på at ens defensiv kan klare deres angreb alene..

asj89
Gæst

« Svar #10: 27 Dec 2010, 16:06 »

Du er jo genial! Jeg elskede dine taktiske teorier - og har også printet orginalen, før crashet ud - fordi jeg synes den var så god. Og du har dælme da hold niveauet i denne guide. KIU! Smiley

ptrN
Manager

« Svar #11: 27 Dec 2010, 16:20 »

Umådelig grim font og for mig en ubrugelig artikel, da jeg vidste det i forvejen. Om den kan bruges for andre skal jeg ikke kunne gøre mig klog på, men altid godt for siden, at du gider bruge tiden på det.

welbz is dat guy

asj89
Gæst

« Svar #12: 27 Dec 2010, 16:38 »

Umådelig grim font og for mig en ubrugelig artikel, da jeg vidste det i forvejen. Om den kan bruges for andre skal jeg ikke kunne gøre mig klog på, men altid godt for siden, at du gider bruge tiden på det.
Jeg er nu ikke enig i at det er en grim font. Kan dog ikke lide at punktummer o.lign. svæver.

Guldbrand
Blogmester

« Svar #13: 27 Dec 2010, 17:15 »

Tak til jer alle sammen.. At fonten ikke er lige populær hos alle var jeg godt klar over, men det var nu engang den jeg valgte. Og forhåbentlig er det indholdet der er af betydning, uden at fonten ødelægger det..   Smiley

Men at der indtil videre er 80% der har draget nytte af det, og endnu ingen der ikke har glæder mig meget. det betyder da at den har været meget relevant, og brugbar for brugerne. Og det er nu engang det vigtigste.. 

Til jer der godt vidste det i forvejen, hvorfor har i ikke skrevet en artikel.. Det handler jo om at hjælpe hinanden?   Wink

asj89
Gæst

« Svar #14: 27 Dec 2010, 17:25 »

Til jer der godt vidste det i forvejen, hvorfor har i ikke skrevet en artikel.. Det handler jo om at hjælpe hinanden?   Wink
Hvor er det godt sagt. Opstemt

Sider: [1] 2 3 Udprint 

This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010