kettler er kvalivare, men det er forholdsvis dyrt.
Problemet med hjemmetræning, og i særdeleshed med "styrketræningsbænk inkl. stang og vægte osv." er at man som regelt mister modet, og ret hurtigt syntes det bliver kedeligt.
Det er nemlig ikke alle der har den fornødne viden til at samme sætte et program med overnævnte redskaber.
Når tilbage til træningen.
Er selv Fitness instruktør, og står ofte over for de samme spørgsmål, som der har været oppe her på siden.Jeg vil lige kort berøre det der er vigtigts at vide, nå man begynder at træne.
Først.Der er mange forskellige programmer, for at nævne nogle få, fullbody, split, HST osv.
De vigtigste at kende er nok fullbody og split programmerne.
Fullbody - Betyder at du træner hele kroppen igennem hver gang.
Split - Du deler øvelserne op i 2 dele f.eks. det bliver brugt hvis du træner 3 eller flere gange om ugen.
Der findes selvfølge også 3, 4-splitprogrammer osv så er det bare 3 eller 4 dele.
Hvis jeg skal skære over en kam og anbefale noget, så vil jeg anbefale folk der lige er startet med at træne, ( op til 6 måneder cirke) at få sig et fullbody program, og så træne det 3 gange om ugen.
Hvis man vil rode med et splitprogram, så husk at nå du træner bryst, så træner du oftest også triceps, og rimelig tit skulder.
Nå du træner ryg, træner du oftest og biceps, og bagskulder.
Der er selvfølge untagelser, men det er meget sjældent.
Hvis du ikke ved bedre, så tag 10 gentagelser, og 3 sæt.Groft tegnet op, så skal den muskel du har trænet med 10 gent. holde pause 1-2 dage.
Ved 8 gent. - 3-4 dage
ved 6 gent. - 4-5 dage
Og det er vigtigt at overholde sine hvile pauser, ellers får man skader.
I et fullbody er det ikke nødvendigt at træne en muskel mere end 1-2 gange.
Et eks. på et fullbody kunne være.
Forside ben
Bagside ben
Bryst
Bryst
Triceps
Skulder
Ryg
Ryg
Biceps
Mave
Så kan man evt. cutte det lidt ned, ved at tilføre store øvelser, som træner flere muskler af gangen.
Protein pulver eller WeightgainerDe er ikke mirakel midler!
Protein pulver er som regelt fremstillet af valle, som er et biprodukt ved oste fremstilling, og det indeholder en stor mængde protein.
Det er ikke farligt, men man bør ikke spise det særligt ofte, med mindre man overhoved ikke kan spise nok til at tage på.
Det kan med fordel bruges 30min efter træning, hvor dine muskler er mere modtagelige for protein, og det er de færeste der kan have en portion kylling, med op og træne.
Weightgainer er præcis det samme, hvor der bare er tilsat kulhydrater.
Et par korte råd.1 - Få en aftale hos din træningsvejleder, det er oftest gratis, og de kan checke om du laver øvelserne korrekt.
2 - Læs om kost. Motiononline.dk er glimrende, og de har vist en artikel oppe lige nu om kost ( har dog ikke selv læst den)
Ellers så finde Jørger Storms meget berømte kost artikel.
3 - Lad nu for guds skyld være med at overtræne, det gør bare det hele meget værre, 3 gange om ugen er oftest nok.
4 - Husk at blive ved med at øge vægten i øvelsen, hvis man tager 30 kilo i bænkpress 1 måned, så bliver man altså ikke større. Så skift den hellere ud med en anden.
5 - Hvis du skal tage på, så er det vigtigt at du spiser rigeligt, især protein, da musklerne skal bruge næringen i mad til at blive større.
6 - Lad vær´ med at lade en anden "hjælpe" dig med at løfte stangen, fordi du skal have taget 10 gentagelser, så stop hellere, og tag lidt mindre på stangen næste gang.
Det virker kun for tosser der pumper sig med stoffer. (Groft sagt)
7 - Start altid med 10 mins opvarmning, så musklerne lige får ilt og blod.
Det kan ofte rede dig fra at få skader.
Der er sikkert noget jeg har glemt, og jeg gider heller ikke korrekturlæse den, men nu skal jeg altså sove, hvis i har spørgsmål, så skal jeg nok
prøve at se, om jeg ikke kan checke tråden, og så skrive tilbage herinde.
Hold da kæft en smøre jeg fik skrevet, det kan godt være jeg ikke skriver mange indlæg, men de er fandeme lange
Godnat og god træning
Mvh. Andersen