home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
29 Jan 2024, 11:35 Mulle68 Nostalgi Patches CM 4
Antal Registrerede Brugere: 23288
  0 Brugere, 454 Gæster Online.

Indlæg: 1132681 over 31362 Emner
Nyeste Bruger: pedenmedroden
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andet
| |-+  Fodbold
| | |-+  Kategori: VM 2010
| | | |-+  Sydafrika
0 Brugere og 1 Gæst læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] 2 Udprint
Forfatter Emne: Sydafrika  (Læst 6219 gange)
Indsæt_Navn
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline

 
Sydafrika
« : 10 Jun 2010, 18:56 »



Om Sydafrika som nation

Sydafrika led i mange år under Apartheid-styret, hvor der var en ekstrem racesplittelse, der i bund og grund handlede om, at landets hvide befolkning var hævet over andre i form af lov. Noget af det mest ufattelige ved dette er, at Apartheid først ophørte i 1994, hvorefter den nu verdensberømte Nelson Mandela og hans politiske parti, ANC, i stedet kom til magten. ANC har siden da siddet på politikken i Sydafrika, og det er på trods af, at Mandela trak sig tilbage i 1999. Han ses dog stadig som det helt store forbillede i Sydafrika, blandt andet som følge af, at han virkelig ofrede sig for, at slippe af med det undertrykkende regime, hvilket resulterede i 27 år i fængsel. Et af de 10 stadions, der vil blive brugt under sommerens slutrunde er kaldet Nelson Mandela Bay Stadium, hvilket kommer af, at den amt, det er placeret i, hedder Nelson Mandela Bay Metropolitan Municipality, og naturligvis er opkaldt efter den tidligere præsident.
På trods af nationens sociale forbedringer i forhold til tiden under Apartheid-styret, er der dog stadig masser af problemer i Sydafrika, der fortsat er et af de lande i verden, der er hårdest ramt af kriminalitet. Desuden er der store problemer med sygdom, heriblandt AIDS/HIV.

Forventninger til Sydafrika til VM anno 2010

Som værtsnation har sydafrikanerne en fordel i dette årtis første udgave af VM i fodbold, men det betyder bestemt ikke, at man kan være sikker på, at man vil se Sydafrika gå hele vejen i turneringen. Landet ligger nemlig sådan, at man allerede i gruppespillet risikerer at komme på overarbejde, da to af de tre modstandere er blandt de blot syv lande, der tidligere har vundet VM, nemlig Uruguay og Frankrig. Det sidste hold i gruppen er Mexico, som kan præsentere et meget ungt og talentfuldt hold, og dermed kan gruppen godt gå hen og blive endestation for Sydafrika. På den anden side er der dog også visse positiver, der kan skabe forhåbninger om at gå videre fra den indledende gruppe. Først og fremmest er værterne ubesejrede i hele ni kampe op til slutrunden, og desuden ser hverken Frankrig eller Uruguay ud til at være ved fordums styrke. Frankrig havde utrolig svært ved, overhovedet at kvalificere sig til slutrunden, og det er efterhånden så mange år siden, at Uruguay virkelig er kommet langt i et VM. I 2006 formåede sydamerikanerne end ikke at kvalificere sig, og tilbage i 2002 røg de ud i gruppespillet på bekostning af Danmark og Senegal, i en gruppe hvor netop Frankrig dog endte under Uruguay.
Alt i alt er det svært at sige præcis hvor langt, Sydafrika kan gå, da meget afhænger af, hvorvidt deres modstandere – især Frankrig – kan nå at finde formen forud for slutrunden, men med lidt held såvel som en god præstation fra værternes profiler, især Steven Pienaar, som har gjort et godt indtryk på mange i den netop overståede sæson, så vil det bestemt være muligt at gå videre fra gruppen. Gør man det, vil man kunne stå overfor enten vinderne eller toerne fra Gruppe B, og hvis man er så heldig at undgå Argentina fra Gruppe B, vil kvartfinalerne pludselig være et realistisk mål.

Gruppe A:

Sydafrika
Uruguay
Frankrig
Mexico

Kampprogram:

Sydafrika – Mexico (ÅBNINGSKAMP) [11. juni, 16:00 dansk tid]
Sydafrika – Uruguay [16. juni, 20:30 dansk tid)
Frankrig – Sydafrika [22. juni, 16:00 dansk tid)

Trup:

Målmænd:

16 Itumeleng Khune (22 år – 21 landskampe) [KAIZER CHIEFS]
22 Moeneeb Josephs (30 år – 14 landskampe) [ORLANDO PIRATES]
30 Shu-Aib Walters (28 år – 0 landskampe) [MARITZBURG UNITED]

Forsvarsspillere:

2 Siboniso Gaxa (26 år – 33 landskampe) [MAMELODI SUNDOWNS]
3 Tsepo Masilela (25 år – 27 landskampe) [MACCABI HAIFA]
4 Aaron Mokoena (29 år – 99 landskampe) [PORTSMOUTH]
5 Lucas Thwala (28 år – 17 landskampe) [ORLANDO PIRATES]
14 Matthew Booth (33 år – 26 landskampe) [MAMELODI SUNDOWNS]
19 Anele Ngcongca (22 år – 2 landskampe) [GENK]
20 Bongani Khumalo (23 år – 6 landskampe) [SUPERSPORT UNITED]
21 Siyabonga Sangweni (28 år – 3 landskampe) [GOLDEN ARROWS]

Midtbanespillere:

6 MacBeth Sibaya (32 år – 52 landskampe) [RUBIN KAZAN]
7 Lance Davids (25 år – 17 landskampe) [AJAX CAPE TOWN]
8 Siphiwe Tshabalala (25 år – 42 landskampe) [KAIZER CHIEFS]
10 Steven Pienaar (28 år – 46 landskampe) [EVERTON]
11 Teko Modise (27 år – 51 landskampe) [ORLANDO PIRATES]
12 Reneilwe Letsholonyane (27 år – 3 landskampe) [KAIZER CHIEFS]
13 Kagisho Dikgacoi (25 år – 30 landskampe) [FULHAM]
17 Surprise Moriri (30 år – 28 landskampe) [MAMELODI SUNDOWNS]
23 Thanduyise Khuboni (24 år – 5 landskampe) [GOLDEN ARROWS]

Angribere:

9 Katlego Mphela (25 år – 28 kampe) [MAMELODI SUNDOWNS]
18 Siyabonga Nomvethe (32 år – 74 kampe) [MOROKA SWALLOWS]
28 Bernard Parker (24 år – 26 kampe) [TWENTE]

Værd at bide mærke i er, at overraskende mange af de sydafrikanske spillere til daglig folder sig ud i hjemlandet, og uanset om det er tegn på, at værtsnationens hjemlige liga er ved at være ganske stærk, eller om det nærmere indikerer, at der er en mangel på gode spillere, så vil det sikkert kunne komme til deres fordel, da en række af spillerne dermed er vant til at spille på disse baner, og i dette klima. Udover de mange spillere, der normalt optræder i sydafrikanske klubber, er der også enkelte profiler rundt omkring i det europæiske, hvoraf jeg har valgt at fremhæve tre. Først og fremmest er der forsvarsgeneralen Aaron Mokoena, som jeg altid har haft et godt øje til. Han er solid som en klippe, og mon ikke det vil vise sig at være en vigtig egenskab mod de teknisk prægede modstandere i gruppen. Derudover er der den – i mine øjne – helt store profil, Steven Pienaar, som jeg egentig aldrig havde set noget specielt i før i år, men Gud hvor har han da været imponerende de gange, jeg har set Everton spille i sæsonen 09/10. Jeg kan meget let se Steven Pienaar fungere som det kreative midtpunkt på holdet, og hvis han spiller op til sit bedste, kan han let spille en stor rolle i et eventuelt avancement fra gruppespillet.
« Seneste Redigering: 10 Jun 2010, 19:32 af Indsæt_Navn » Logged

Indsæt_Navn
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline

 
Sv: Sydafrika
« Svar #1: 10 Jun 2010, 18:59 »

Så kom min præsentation af Sydafrika endelig op igen - kraftigt forsinket, hvilket I allesammen må undskylde mange gange, men truppen skulle opdateres osv., eftersom præsentationen sidst var blevet gemt inden cuttet, og efter et par travle dage, har der først været tid til det nu, hvilket jeg håber, er til at leve med. Smiley
Logged

nicolajtmadsen
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Sydafrika
« Svar #2: 10 Jun 2010, 19:00 »

Må sige af jeg ikke tror Sydafrika kan overraske selvom de er på hjemmebane, de har simpelthen ikke mandskabet til det.
Dog kender jeg jo ikke de fleste, men jeg tror ikke på dem.


Det er sku nedren af Zuma ikke er med selvom han ikke er i den bedste form så ville det være dejligt af se ham.
Logged

FCK

Jharn
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Sydafrika
« Svar #3: 11 Jun 2010, 11:09 »

Må sige af jeg ikke tror Sydafrika kan overraske selvom de er på hjemmebane, de har simpelthen ikke mandskabet til det.
Dog kender jeg jo ikke de fleste, men jeg tror ikke på dem.


Det er sku nedren af Zuma ikke er med selvom han ikke er i den bedste form så ville det være dejligt af se ham.

Jeg tror helt bestemt, at Sydafrika kan gå hen og overraske. De vil give deres højre arm for en sejr i hver kamp, og de kommer til at spille i et inferno af lyd, som måske vil irriterer modstanderen, men derimod sætte sydafrikanerne højere op.

Jeg tror lidt, at de går igennem gruppespillet uden et eneste nederlag. Som jeg ser det er deres trups styrke meget lig Uruguays og Mexicos, og her tror jeg, at de henter mindst 4 point. Frankrig præsterede svagt under kvalifikationen, og de har heller ikke imponeret i testkampene så vidt jeg har hørt. Dermed tror jeg helt bestemt, at Sydafrika kan drille dem.

Det bliver i hvert fald uhyre spændende at følge!
Logged

DeBuur
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Sydafrika
« Svar #4: 11 Jun 2010, 17:00 »

 Sydafrika kommer til at kæmpe for at hente point, jeg syntes Mexico spiller flot fodbold og kan deres angribere blive lidt skarpere i 2. halvleg så bliver de farlige... fin kamp i øvrigt
Logged

YNWA

-Fugge-
Juniorspiller
**

Offline Offline

 
Sv: Sydafrika
« Svar #5: 11 Jun 2010, 17:06 »

Hvorfor løber begge holds spillere rundt i Nike-støvler når begge hold spiller i Adidas?
Logged

søgaard
Gæst
 
Sv: Sydafrika
« Svar #6: 11 Jun 2010, 17:08 »

Hvorfor løber begge holds spillere rundt i Nike-støvler når begge hold spiller i Adidas?
Langt de fleste professionelle fodboldspillere har egen kontrakt med et eller andet støvlefirma. Her er Nike og Adidas selvfølgelig de største, hvilket også er grunden til at vi kommer til, at se langt de fleste spillere løbe rundt i Adidas' og Nikes VM-støvler, som har de samme farver uanset hvilken model det er. Det gør også, at det ser ud til at samtlige spillere løber rundt i samme støvler, men der kan reelt være tale om 5-6 forskellige modeller.
Logged

Frederik1994
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Sydafrika
« Svar #7: 11 Jun 2010, 17:09 »

Det er vel personlige aftaler, eller fordi Nike er storsponsor til slutrunden. Men ikke sikker.

Edit: Too slow  Skuffet
Logged

:-)

LosBlancos26
Gæst
 
Sv: Sydafrika
« Svar #8: 11 Jun 2010, 17:17 »

WELTKLASSE!
Logged

verdenskrig
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Sydafrika
« Svar #9: 11 Jun 2010, 17:18 »

KASSE!! Den er fandme effektivt hamret ind Opstemt
Logged

Jeg siger hele sandheden, kun sandheden, og altid sandheden Peace

men den tyske talentmasse er så enorm at jeg tror på et VM guld om to år  Smiley
Cool

Chamberlain15
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Sydafrika
« Svar #10: 11 Jun 2010, 17:19 »

Satme godt sat ind af Siphiwe Tshabalala Grin
Logged

Tidligere brugernavn: petur

Arsenal og Knattspyrnufélag Akureyrar <3

Har et stort had til især Tottenham.

Arsene Wenger: "I tried to watch the Tottenham match on television in my hotel yesterday, but I fell asleep."

Frederik1994
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Sydafrika
« Svar #11: 11 Jun 2010, 17:20 »

Ham kanten herover i vores side, han er sku hurtig på føderne Opstemt
Logged

:-)

Jharn
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Sydafrika
« Svar #12: 11 Jun 2010, 17:21 »

Som kommentatoren sagde, så kunne den bare ikke sidde bedre! Det var fuldt ud det maksimale han fik ud af den situation! Flot!!!
Logged

Marchena
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Sydafrika
« Svar #13: 11 Jun 2010, 17:24 »

Gaxa og Tshabalala virker som spillere der nemt kan få en karriere i Europa ud af dette VM. Synes begge spillere gør det fremragende indtil nu Smiley
Logged

“My father was a quitter, my grandfather was a quitter, I was raised to give up. It’s one of the few things I do well. I’m disturbed, I’m depressed, I’m inadequate, I’ve got it all!"
- George Costanza

http://threelittlefantas.blogspot.com/

Indsæt_Navn
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline

 
Sv: Sydafrika
« Svar #14: 11 Jun 2010, 18:00 »

Ærgeligt at ramme stolpen så sent i kampen, men sydafrikanerne kan vel ikke meget andet end at være nogenlunde tilfredse med resultatet, da Mexico sad på store dele af kampen. Personligt er jeg også glad for resultatet, da jeg håber på videre deltagelse i slutrunden, både for værterne, og dagens modstandere. Smiley
Logged

Sider: [1] 2 Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010