home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
29 Apr 2024, 14:53 andersnomanni Klubsøgnin... Inspiration
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
Antal Registrerede Brugere: 23290
  1 Bruger, 395 Gæster Online.

Indlæg: 1132682 over 31363 Emner
Nyeste Bruger: queenofnoida
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andre Managerspil
| |-+  Nostalgi
| | |-+  FM2009
| | | |-+  Kategori: Blogs FM2009
| | | | |-+  Norge - veien tilbake til en ny gullalder
0 Brugere og 1 Gæst læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] 2 3 ... 7 Udprint
Forfatter Emne: Norge - veien tilbake til en ny gullalder  (Læst 18575 gange)
jona
Juniorspiller
**

Offline Offline


 
Norge - veien tilbake til en ny gullalder
« : 02 Jul 2009, 20:41 »

Har hatt en blogg her før, som handlet om Fiorentina, og prøver meg igjen nå. Den kommer til å handle om det norske landslag (hold).

Norge - veien tilbake til en ny gullalder

17. november 2007, Ullevaal stadion, Oslo: Klokka har passert ti og tåka ligger tjukt over nasjonalarenaen. Utenfor går det norske folk deppet og stille hjem. Tyrkia har slått Norge 2-1 og nok en gang har det norske landslaget mislyktes i å nå et sluttspill. Det er nå gått hele syv år siden sist Norge var med i det gode selskap. Det er det andre sluttspillet Åge Hareide mislykkes i å føre Norge til. Fire dager senere knuser Norge Malta 4-1 i Ta' Qali, men det hjelper så lite når Tyrkia gjør jobben mot Bosnia og vinner 1-0. Alt håp er ute: Norge spiller ikke EM i Østerrike og Sveits. Hele det norske folk roper på Hareides avgang, men to dager etter Malta-kampen kommer kontrabeskjeden.

- Ut fra en samlet vurdering og de positive tilbakemeldingene jeg har fått fra spillerne og ledelsen i Norges Fotballforbund, så har jeg bestemt meg for å fortsette som landslagssjef. Jeg er motivert for oppgaven, og sammen med spillerne og det øvrige støtteapparatet skal jeg jobbe knallhardt for å videreføre den positive utviklingen laget har hatt den siste tiden...

Siden 23. november, datoen Hareide bestemte seg for å fortsette, har det meste gått galt for landslaget. Det hele startet med et stygt 3-0-tap borte mot Wales som ble fulgt opp av en minst like dårlig kamp mot Montenegro, der Norge igjen slapp inn tre mål og tilslutt tapte 3-1. Mot Uruguay ble det defensive strammet opp noe, men heller ikke mot søramerikanerne klarte Norge å ta sin første seier av året. Noe MÅ skje og nok en gang ryktes det i Åge Hareides avgang.
« Seneste Redigering: 04 Jul 2009, 22:05 af jona » Logged

jona
Juniorspiller
**

Offline Offline


 
Sv: Norge - veien tilbake til en ny gullalder
« Svar #1: 03 Jul 2009, 14:27 »

Åge Hareide sparket som landslagssjef


Etter en lengre tid uten resultater og fremgang, fikk Åge Hareide i dag sparken som norsk landsslagssjef. Spekulasjonene har gått lenge, men på dagens pressekonferanse ble det altså offentliggjort: Hareide er ferdig som Norge-sjef.

Åge Hareide ble ansatt som landslagssjef for det norske landslaget i 2003 og har siden det bare lyktes delvis. "Nye-Norge" så vi aldri noe til og det samme gjorde vi heller ikke med sluttspill. Nesten er nok ordet som best oppsummerer Hareides trenerverv. Både i VM-kvalifiseringen til Tyskland-VM 2006 og i EM-kvalifiseringen til Østerrike og Sveits var det veldig nærme. Men nærme er ikke godt nok. Og nå er det altså slutt.

- Jeg har innsett at jeg ikke lenger har støtte hos det norske folk og derfor har jeg bestemt meg for å gå av. Det er selvsagt ikke ønskelig, men nå er det nå en gang blitt slik som det har blitt. Jeg respekterer avgjørelsen til Norges fotballforbund, sa Hareide på dagens pressekonferanse.

Hvordan oppsummerer du din egen innsats som landslagssjef?

- Jeg synes jeg har fått til både gode ting og mindre gode ting. Godt er det at vi har spilt mye bra fotball og vært så veldig nære sluttspill to ganger. Samtidig er det også en dårlig ting at vi har vært nære, men aldri klart det. Alt i alt er jeg dog ganske fornøyd med min innsats, selv om jeg gjerne skulle revansjert det med et siste forsøk på å nå et mesterskap.

Den sjansen får altså ikke Hareide, og istedet blir det med en helt ny trener på benken at Norge innleder VM-kvalifiseringen til Sør-Afrika-VM om to år. Hvem det blir vet ingen foreløpig, men arbeidet med å skaffe en erstatter er startet.

- Vi har startet arbeidet med å finne en ny landslagssjef, men ønsker ikke å gå ut med noen navn nå, sa fotballpresident Sondre Kåfjord like trøtt som vanlig.
« Seneste Redigering: 04 Jul 2009, 22:05 af jona » Logged

Jharn
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Norge - veien tilbake til en ny gullalder
« Svar #2: 03 Jul 2009, 14:39 »

Yderst spændende med en norsk blog..
Og Norge har jo et spændende lag, så der er helt sikkert muligheder for at få dem til en slutrunde.

Jeg læser med! Smiley
Logged

NiielsenxD
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Norge - veien tilbake til en ny gullalder
« Svar #3: 03 Jul 2009, 14:48 »

Jeg er sku også med! lyder rigtig spændende (-:
Norge har jo en masse klasse spillere på divese U-landshold, så det bliver sku en succes tror jeg!
Logged

- manchesterunited -
forever i'll be a
red devil.

SkovGaards
Landsholdsspiller
******

Offline Offline

 
Sv: Norge - veien tilbake til en ny gullalder
« Svar #4: 03 Jul 2009, 14:50 »

hvordan kan i to følge med? personligt fatter jeg virkelig bare ikke norsk:(
Logged


Bimmand
Gæst
 
Sv: Norge - veien tilbake til en ny gullalder
« Svar #5: 03 Jul 2009, 14:58 »

følger også med og spændende at det er på norsk så lærer man da lidt om det sprog
Logged

Jharn
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Norge - veien tilbake til en ny gullalder
« Svar #6: 03 Jul 2009, 15:37 »

hvordan kan i to følge med? personligt fatter jeg virkelig bare ikke norsk:(

Norsk er da det tætteste på dansk, som du kan komme. Jeg har personligt ingen problemer med at forstå, hvad der står. Jeg ser sågar norsk tv, når de sender deres fodboldmagasin Wink
Logged

jona
Juniorspiller
**

Offline Offline


 
Sv: Norge - veien tilbake til en ny gullalder
« Svar #7: 03 Jul 2009, 19:07 »

Kåfjord: - Flere navn på blokka


Åge Hareide er sparket og to måneder til VM-kvalifiseringen begynner er Norge fortsatt uten landslagstrener. - Ingen grunn til bekymring. Vi har flere navn på blokka, sier fotballpresident Sondre Kåfjord

- Det tar tid å finne en ny landslagstrener. En landslagsjobb er noe spesielt og det er mye som skal vurderes frem og tilbake før vi kan ta en endelig avgjørelse. Men som sagt har vi navn på blokka, så vi skjønner ikke denne bekymringen, sier Kåfjord. Hvor overbevist eller trygg man blir av Kåfjords uttalelser kan diskuteres, men det finnes trolig flere navn som kan bli Hareides etterfølger.

Trond Sollied er en mann NFF sterkt vurderer. Den tidligere Rosenborg-treneren har hatt stor suksess ute på kontinentet og ble lansert som Hareides etterfølger allerede før Åge Fridtjof fikk sparken. Problemet er dog at han for øyeblikket er ansatt i Heerenveen og det spørs om nederlenderne er villige til å gi slipp på treneren sin - etter bare et par uker i sjefsstolen i skøytebyen.

Det er tydeligvis nordmenn som gjelder for NFF, for kandidat nummer to er også norsk. Ståle Solbakken er et produkt av den gylne Drillo-generasjonen fra 90-tallet og har i likhet med Sollied også blitt nevnt som fremtidig landslagssjef. Ståle Salvatore er ikke lenger like populær i København, og det kan snart være "Exit Køben" for Solbakken om ikke så altfor lenge. Men akkurat nå er han fremdeles under kontrakt med FCK og det spørs om det ikke er et par år for tidlig for Solbakken å ta over det norske landslaget nå?

Om ikke tilgjengelige, så er i hvert fall Sollied og Solbakken de mest aktuelle kandidatene til å ta over for Norge. Et par ikke-navngitte utenlandske trenere har også blitt nevnt, men NFF har avvist alle spekulasjoner om eventuelle navn. Enkelte medier har dessuten hevdet at Nils Arne Eggen muligens gjør comeback som fotballtrener, selv om det er lite som tyder på at det skjer da Eggen senior for øyeblikket nyter det glade liv på Spanias solskyst med kona Karin.
« Seneste Redigering: 04 Jul 2009, 22:05 af jona » Logged

jona
Juniorspiller
**

Offline Offline


 
Sv: Norge - veien tilbake til en ny gullalder
« Svar #8: 03 Jul 2009, 23:38 »

Nils Arne Eggen gjør comeback - for landslaget!


Det ble verken Trond Sollied, Ståle Solbakken eller en utlending. Istedet har Nils Arne Eggen gjort sjokkcomeback som trener. Ikke for Rosenborg oldboys, men for det norske fotballandslaget.

Selv om enkelte medier spøkte om at Eggen burde ta over kriserammede Norge og at det kanskje var noe i det, reagerte de fleste med sjokk når de så hvem som satt bak alle mikrofonene og blitsregnet på dagens pressekonferanse. Ingen ringeere enn gamlefar sjøl; Nils Arne Eggen. En målløs presse brukte et par minutter på å få summet seg.

- Hva er grunnen til dette comebacket, Eggen?

- NFF ville ha meg. Jeg ønsket meg tilbake til treneryrket, og etter et par samtaler var det gjort. Ved siden av Karin (Eggens kone red.anm.) er det nok ingen hemmelighet at det er fotball jeg elsker mest av alt på moder jord. Og jeg har fått tillatelse fra fruen til å gjøre dette, sa Eggen.

- Du regner deg ikke selv for å være litt vel gammel for dette igjen, da?

- Gammel? Ha! Se bare på trenerne under sommerens Europamesterskap. Luis Aragonés, som ledet Spania til triumf er til og med tre år eldre enn meg. I dette yrket er ikke alder noen hindring. Den viktigste motivasjonen er å føle seg som en viktig del av et samhandlingsmønster som virker. Både for meg sjøl og for spillerne.

- Det sies at du må være på treningsfeltet hver eneste dag for å forme et lag. En skikkelig klubbtrener med andre ord. Hvordan ser du på utfordringene ved å ta over landslaget, som kun treffes et par ganger i året?

- Hvis du bare hører, glemmer du. Hvis du hører og ser, husker du. Men hvis du både hører og ser og samtidig handler, forstår du! Det er nok samlinger i året til at vi kan gjenreise Norges landslag. Det er ikke tid det står på.

Deretter gikk spørsmålene over til fotballpresident Sondre Kåfjord.

- Kåfjord. Er dette en rett avgjørelse med tanke på at Eggen ikke har så mange år igjen sitt liv som fotballtrener? Vi vil jo møte de samme problemene igjen når Eggen legger treneryrket på hylla for godt.

- Denne løsningen er både kortsiktig og langsiktig. Som Nils selv påpeker var Spanias sjef under EM tre år eldre enn ham. Og det er to år til VM i Sør-Afrika. Det er gått åtte år siden vi sist var med i et internasjonalt mesterskap, og vi er sikre på at Nils Arne har det som skal til for å ta Norge dit. Ansettelsen er også langsiktig da andre norske trenere, som f. eks Trond Sollied og Ståle Solbakken, har tilegnet seg enda mer erfaring når den tid kommer at Eggen slutter. Derfor ser jeg ingen problematikk i denne avgjørelsen. Dere vil vel ha med Norge i VM 2010, vil dere ikke?, avsluttet Kåfjord.

Dette blir Eggens andre verv som landslagstrener. Trenerlegenden ledet nemlig A-landslaget og OL-landslaget på midten av 70-tallet. Spørsmålet er derimot om Nils Arne Eggen vil greie og føre Norge tilbake til gamle høyder? Om bare en drøy måned venter første test i form av irlendsk besøk på Ullevaal.
« Seneste Redigering: 04 Jul 2009, 22:05 af jona » Logged

jona
Juniorspiller
**

Offline Offline


 
Sv: Norge - veien tilbake til en ny gullalder
« Svar #9: 04 Jul 2009, 11:48 »

Eggens første landslagstropp


Brede Hangeland er ute av landsalgstroppen etter å ha pådratt seg en kneskade på gårsdagens trening. Det gir Norges nye landslagstrener Nils Arne Eggen hodebry bare tre dager før oppgjøret mot Irland.

Det var i en duell med John Arne Riise at det smalt. Hangeland fikk en vridning i kneet og er satt ut av spill på ubestemt tid. En ting er derimot helt sikkert; Irland-kampen ryker uansett. Dermed tvinges Nils Arne Eggen til å tenke nytt og blir nødt til å komponere en ny forsvarsrekke - uten bautaen Hangeland.

- Vi bruker ikke tid på de som ikke kan spille for oss. Visst er Hangeland er veldig viktig spiller, men som sagt fokuserer vi ikke på det. Nå blir det istedet opp til de andre spillerne å vise at de duger, var Eggens kommentar.

Fra før av finnes Tore Reginiussen, Pa-Modou Kah, Morten M. Skjønsberg og Kjetil Wæhler i troppen. Planen var at en av de fire skulle kjempe om den andre midtstopperplassen, men nå blir det altså en kamp om begge plassene. Utifra gårsdagens formasjonstrening tyder mye på at det er Reginiussen og Kah som får i oppgave å stoppe Liverpool-spissen Robbie Keane om tre dager.

Videre er Bjørnar Holmvik, Tarik Elyounoussi, Trond Olsen, Espen Hoff og Morten Moldskred nye fjes i forhold til Åge Hareides aller siste tropp som landslagssjef. Spesielt de tre sistnevnte har imponert stort i årets Tippeliga.

- Gjennom hele våren har jeg sett Tippeligaen fra Spania og jeg har blitt imponert av alle tre. De har alle noe unorsk over seg. Fart, teknikk og de er ikke redde for å utfordre. Gjennombruddshissig heten har også til tider vært meget bra. Forhåpentligvis kan de ta det med seg til landslaget, sa Eggen som ikke ville love noen av dem spilletid mot Irland.

Ellers er det kanskje verdt å merke seg at Vålerengas Martin Andresen er vraket. Nå også som spiller.

Giovanni Trapattoni har kalt opp sine beste menn til møtet med Norge, og sparer sågar ingen spillere. Italieneren har sagt at han ser på kampen mot Norge som en god forberedelse til VM-kvalikken som starter til høsten.

- Vi vil ha flere dager sammen som vil bli veldig viktige. Vi har mye arbeid å gjøre, men jeg ser frem i mot det, sa Trapattoni.

- - - - - - - - - -

Troppen:

Målvakter: Rune Jarstein (Rosenborg), Jon Knudsen (Stabæk), Thomas Myhre (Viking)

Forsvarere: Tom Høgli (Tromsø), Jon Inge Høiland (Stabæk), Bjørnar Holmvik (Stabæk), Pa-Modou Kah (Roda), Tore Reginiussen (Tromsø), John Arne Riise (Roma), Morten M. Skjønsberg (Stabæk), Kjetil Wæhler (Vålerenga)

Midtbanespillere: Daniel Braaten (Toulouse), Tarik Elyounoussi (Heerenveen), Morten Gamst Pedersen (Blackburn), Trond Olsen (Bodø/Glimt), Christian Grindheim (Heerenveen), Per Ciljan Skjelbred (Rosenborg), Fredrik Strømstad (Le Mans), Alexander Tettey (Rosenborg), Fredrik Winsnes (Strømsgodset), Espen Hoff (Lyn)

Angripere: John Carew (Aston Villa), Thorstein Helstad (Le Mans), Steffen Iversen (Rosenborg), Morten Moldskred (Tromsø), Erik Nevland (Fulham)
« Seneste Redigering: 04 Jul 2009, 22:06 af jona » Logged

NiielsenxD
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Norge - veien tilbake til en ny gullalder
« Svar #10: 04 Jul 2009, 11:54 »

God update, du holder det meget simpelt f.eks med gennemgangen af truppen, det er helt fint Smiley

KIU!
Logged

- manchesterunited -
forever i'll be a
red devil.

Theis Mørup
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Norge - veien tilbake til en ny gullalder
« Svar #11: 04 Jul 2009, 11:56 »

Sjovt at læse om et landshold  Wink
Og især når du skriver det første på norsk Smiley - fedt lavet.

KIU  Opstemt
Logged

(:

The Red
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Norge - veien tilbake til en ny gullalder
« Svar #12: 04 Jul 2009, 12:04 »

Spændende! Det bliver rigtig fedt at følge det norske landshold, et hold med store muligheder. At du skriver norsk gør intet, da det er nemt nok at læse, ihvertfald langt hellere norsk end svensk Smiley
Logged

AaB - Liverpool

Følg min blog i blogkonkurrencen
Pride & Passion

jona
Juniorspiller
**

Offline Offline


 
Sv: Norge - veien tilbake til en ny gullalder
« Svar #13: 04 Jul 2009, 12:24 »

Takk for feedback.

Noen som vet hvorfor bildene mine blir så merkelige? De blir mye større enn det de opprinnelig er.  Huh
Logged

Theis Mørup
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Norge - veien tilbake til en ny gullalder
« Svar #14: 04 Jul 2009, 12:26 »

Hey, du kommer fra Norge ikke sandt?

Syntes det er meget flot at du så skriver en blog om norge på norsk Wink - Total fedt!

KIU igen Wink
Logged

(:

Sider: [1] 2 3 ... 7 Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010