home forum contact

Velkommen
Gæst
Søg

SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
I går kl. 20:40:33 oxoberyt Blogs wiki software 2024
25 Nov 2024, 10:26 Broen13 Challenges The real SAF Challenge
20 Nov 2024, 11:53 ydersog Klubsøgnin... Brighton & Hove Albion
19 Nov 2024, 11:24 Lars Pedersen Omklædning... Ang. Spcs
14 Nov 2024, 20:58 andersnomanni Blogs SAF Challenge
24 Okt 2024, 21:05 Broen13 Blogs Rejsen gennem Portugal
24 Okt 2024, 17:05 Bubbles Blogs #2 - Et sidste save - ...
Antal Registrerede Brugere: 23459
  0 Brugere, 535 Gæster Online.

Nyeste Bruger: scarlett07071
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andre Managerspil
| |-+  Nostalgi
| | |-+  FM2009
| | | |-+  Kategori: Træningsbanen FM2009
| | | | |-+  Mentalitet vs. position?
0 Brugere og 2 Gæster læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] Udprint
Forfatter Emne: Mentalitet vs. position?  (Læst 1449 gange)
Hense_90
Juniorspiller
**

Mentalitet vs. position?
« : 05 Jan 2009, 14:51 »

Er der nogen, som kan forklare mig, hvordan mentalitet rent placeringsmæssigt fungerer?

Hvis men giver spillerne en offensiv mentalitet, står en normal venstre midtbane så længere oppe på banen, når man forsvarer, end hvis han var blevet givet en defensiv mentalitet?

Hvad så, når man har bolden? Står en normal venstre midtbane så også længere oppe på banen end den defensive udgave af en venstre midtbane?

Forstår det ikke helt, ligesom jeg heller ikke forstår, at forward runs er i spillet, hvis man kan bestemme, hvor højt oppe på banen, en spiller skal befinde sig?

Forstår heller ikke Football manager framework 09's definition på forward runs? Altså det med defend, support og attack, hvor de skriver, at hvis man giver en spiller mixed= support, så vil han gå med op og deltage i angrebet, men han vil samtidig ikke stå så langt væk fra hans defensive position.

Er der nogen, som kan forklare mig alle disse faktorer i spillet? Huh
« Seneste Redigering: 05 Jan 2009, 14:52 af Hense_90 » Logged

Excile
Juniorspiller
**

Sv: Mentalitet vs. position?
« Svar #1: 05 Jan 2009, 16:07 »

Svaret er nok ikke lige til desværre..
Det er nok nærmere et miks af det hele der afgør en spillers placering.
Et par eksempler:
En targetman vil tit have en pil tilbage, der betyder han sjældent foretager forward runs. Det betyder dog ikke at han står nede i forsvaret, da han jo stadig er angriber. Han står bare længere tilbage end normale angribere. Man kan jo så få ham endnu længere tilbage ved også at sætte hans mentalitet til defensiv.
Så ved en angriber er det nærmere et placeringsspørgsmål hvordan man sætter indstillingerne.

I en 442, vil man tit have en defensiv MC og offensiv MC. Her er det dog ikke blot "placeringen", men nærmere hele spillerens orientering. Hvis han får mange forward runs og offensiv mentalitet, vil han mest af alt være en del af det offensive spil hvor han for det meste vil ligge sig lige uden for feltet og styre spillet.
Den defensive med pilen tilbage og defensiv mentalitet vil hovedsagligt blive en del af holdets defensive team. Han vil i angrebet lægge sig endnu længere tilbage, og blot fungere som boldflytter.

Backsne er et andet sted hvor der er stor forskel, men også hvor man kan variere mere.
For det første kan man jo vælge den helt defensive, med def. mentalitet og pil tilbage. Men man kan også lade mentaliten være defensiv og sætte pil op. Så vil han lige pludselig forblive defensiv i hele holdets spil, MEN i ny og næ når chancen byder sig vil han tage en tur med op i angrebet.
Og så er der self. den kæmpe offensive back der bare ryger med i alt der ligner et angreb.

Mernild
Landsholdsspiller

« Svar #2: 05 Jan 2009, 16:17 »

Der er mange forskellige måder at tolke det på, og jeg kan derfor også godt forstå du bliver forvirret over det. Min vurdering af det er, at når du, som i Exciles eksempel, har en targetman til at have pil tilbage, så får det ham ikke til at stå mere defensivt generalt. En pil tilbage betyder jo bare at forward runs = sjældent. Derfor vil jeg sige at forward runs bare fortæller ham hvor ofte han skal prøve at løbe i hullerne/forsøge et overlap/trække sig fri til en offensiv stikning, hvorimod mentaliteten er hvor dybt/højt han skal lægge i banen generalt. Sådan ser jeg i hvert fald på det.
Jeg sætter altid min target man til at have en mentalitet på 6-7 stykker under min poacher (den hurtige angriber), da det er vigtigt at han er med helt nede i banen når spillet skal bygges op.

Edit: Men meget godt spørgsmål synes jeg egentlig. Lægger da i hvert fald op til lidt debat.
« Seneste Redigering: 05 Jan 2009, 16:21 af Mernild » Logged

plutonium
Manager

« Svar #3: 05 Jan 2009, 16:21 »

Pilene viser om han skal trække tilbage på banen når holdet ikke har bolden (pil tilbage), eller om han skal rykke endnu længere frem når du er i boldbesiddelse (pil fremad)

Sådan beskriver folkene bag FM pilene, så det må vi som spillere jo gå ud fra!

100 Film du skal se før du dør - kig ind og giv dit bidrag til FmFreaks' top100 filmliste Peace

Mernild
Landsholdsspiller

« Svar #4: 05 Jan 2009, 16:25 »

Pilene viser om han skal trække tilbage på banen når holdet ikke har bolden (pil tilbage), eller om han skal rykke endnu længere frem når du er i boldbesiddelse (pil fremad)

Sådan beskriver folkene bag FM pilene, så det må vi som spillere jo gå ud fra!
Ja det var i de gamle spil. Sådan fungerer det dog ikke i 09'eren, hvilket jeg egentlig synes er noget af det bedste der er sket taktikmæssigt de seneste par år. Det gav jo ikke rigtig nogen meninge at kunne sætte en pil frem og så have forward runs til sjældent. Men det kunne man de andre år, fordi pilene ikke nødvendigvis havde noget med dine foward runs at gøre. Men i år ER pilene forward runs, hvilket også er grunden til at man ikke længere kan sætte en pil fra midterforsvaren op til angrebet. Nu er der kun pil tilbage/ingen pil/pil frem   altså   forward runs sjældent/blandet/ofte.
Men ja du har ret i at det var forklaringen til "de gamle" pile.

plutonium
Manager

« Svar #5: 05 Jan 2009, 16:26 »

Jeg var faktisk ikke klar over, at de havde ændret det (jo, var godt klar over at pil-systemet ikke er det samme som forrige år, men troede faktisk det stadig var ud fra samme princip)

Man skal jo lære noget nyt hver dag, så jeg takker dig, Mernild Peace

100 Film du skal se før du dør - kig ind og giv dit bidrag til FmFreaks' top100 filmliste Peace

Mernild
Landsholdsspiller

« Svar #6: 05 Jan 2009, 19:22 »

Jeg var faktisk ikke klar over, at de havde ændret det (jo, var godt klar over at pil-systemet ikke er det samme som forrige år, men troede faktisk det stadig var ud fra samme princip)

Man skal jo lære noget nyt hver dag, så jeg takker dig, Mernild Peace

Ingen årsag plutonium Wink

Rasmus_Bjerregaard
Lilleputspiller
*

« Svar #7: 16 Jan 2009, 15:22 »

Er der nogen der ved hvor man indstiller mentaliteten (det med de der tal) på den enkelte spiller?
På forhånd tak. Smiley

Sider: [1] Udprint 

This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010