home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
28 Jun 2024, 10:39 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
22 Jun 2024, 13:58 andersnomanni Blogs Freiburg Gloryhunter s...
15 Jun 2024, 22:56 szukizek Blogkonkur... 16# Hjertet banker kun...
15 Jun 2024, 21:04 Wester Jr. Blogkonkur... The beautiful game
14 Jun 2024, 20:45 Broen13 Blogkonkur... [33] Journeyman - Syv ...
14 Jun 2024, 20:44 Broen13 Blogkonkur... #22 - Danish Viking Wa...
14 Jun 2024, 13:42 andersnomanni Klubsøgnin... Inspiration
Antal Registrerede Brugere: 23344
  0 Brugere, 850 Gæster Online.

Indlæg: 1132853 over 31369 Emner
Nyeste Bruger: anastasiyakavi...
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andet
| |-+  Kategori: Baren
| | |-+  Regeringens undervisningspolitik!
0 Brugere og 2 Gæster læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] 2 3 Udprint
Forfatter Emne: Regeringens undervisningspolitik!  (Læst 6378 gange)
Borelli BB
Landsholdsspiller
******

Offline Offline

 
Regeringens undervisningspolitik!
« : 02 Maj 2006, 16:36 »

Vi fortsætter diskussionen fra chatten her:

Jeg er som sagt meget imod regeringens undervisningspoliti k. De vil afskaffe gruppeeksamen, sabbatår, 10. klasse og meget mere. De forstår bare ikke at det ikke er det os elever vil have, og det efter min mening heller ikke er vejen frem.

Hvad synes I?
Logged

Gosser
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Regeringens undervisningspolitik!
« Svar #1: 02 Maj 2006, 16:39 »

Vi fortsætter diskussionen fra chatten her:

Jeg er som sagt meget imod regeringens undervisningspoliti k. De vil afskaffe gruppeeksamen, sabbatår, 10. klasse og meget mere. De forstår bare ikke at det ikke er det os elever vil have, og det efter min mening heller ikke er vejen frem.

Hvad synes I?

Jeg har udtalt mig i chatten, så her: "ingen kommentarer"

Wink
Logged


Gosser
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Regeringens undervisningspolitik!
« Svar #2: 02 Maj 2006, 16:40 »

..jeg har dog lige en ting; jeg er utrolig enig i DNE's udtalelser!
Logged


United-styrer
Gæst
 
Sv: Regeringens undervisningspolitik!
« Svar #3: 02 Maj 2006, 16:40 »

Gruppeeksamen er ikke nødvendigvis det, elever vil have. Jeg ønsker ikke gruppeeksamen, da jeg mener, at man får et forkert indtryk af den enkelte elevs evner, hvilket jo er meningen med det hele, men en ekstremt dårlig elev kan luske sig til en bedre karakter, end han/hun fortjener, hvis denne elev er i gruppe med en ekstremt dygtig elev og vice versa.

Mht. til tiende klasse og sabatår så har regeringen og landet brug for, at folket kommer hurtigt på arbejdsmarkedet, så de kan tjene penge til staten, hvis økonomien skal holde sig kørende. Man kan ikke altid gøre alle tilfredse, desværre :-)
Logged

Borelli BB
Landsholdsspiller
******

Offline Offline

 
Sv: Regeringens undervisningspolitik!
« Svar #4: 02 Maj 2006, 16:41 »

Til DNE's svar i chatten:

DNE jeg tror ikke at du har sat dig ind i emnet. Det fungerer sådan at regeringen vil have flere individuelle test, prøver, eksamner og andet gejl. Det handler ikke kun om 20. min, men om et helt skoleforløb!!!
Logged

freshy
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Regeringens undervisningspolitik!
« Svar #5: 02 Maj 2006, 16:41 »

Først vil jeg sige at jeg er supertilfreds med regeringen og håber de bliver siddende mange år frem for venstre er det bedste parti i Danmark

MEN vores undervisningsminist er burde virkelig fyres han har lavet så meget lort i alting, hvis vi kan få ham afskaffet vil regeringen være perfekt.
Logged


Borelli BB
Landsholdsspiller
******

Offline Offline

 
Sv: Regeringens undervisningspolitik!
« Svar #6: 02 Maj 2006, 16:44 »

Gruppeeksamen er ikke nødvendigvis det, elever vil have. Jeg ønsker ikke gruppeeksamen, da jeg mener, at man får et forkert indtryk af den enkelte elevs evner, hvilket jo er meningen med det hele, men en ekstremt dårlig elev kan luske sig til en bedre karakter, end han/hun fortjener, hvis denne elev er i gruppe med en ekstremt dygtig elev og vice versa.

Mht. til tiende klasse og sabatår så har regeringen og landet brug for, at folket kommer hurtigt på arbejdsmarkedet, så de kan tjene penge til staten, hvis økonomien skal holde sig kørende. Man kan ikke altid gøre alle tilfredse, desværre :-)

Damn jeg er i modvind her!  Opstemt

Troede sgu' at der var flere "røde", ligesom mig, men nu må jeg jo bare kæmpe for min sag!  Smiley

Det med at de dårlige elever kan gemme sig og dermed få en god karakter, den holder ikke. Der bliver dømt på hvordan man samarbejder, og hvordan man gør det selv. Fordi en fra ens gruppe gør det godt, betyder ikke at man får 10 selvom man ikke rør en finger.

EDIT: Det ser ud til at jeg får det sidste ord!  Wink
« Seneste Redigering: 02 Maj 2006, 16:52 af Borelli BB » Logged

Zone 43
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Regeringens undervisningspolitik!
« Svar #7: 02 Maj 2006, 16:57 »

Jeg har udtalt mig i chatten, så her: "ingen kommentarer"

Wink

Det sagde hun også i går Smiley

Jeg synes at man bør have gruppeeksmanen, jeg er glad for at det var der sidste år. Det er jo også valgfrit om man vil op alene.
Logged

Jeg ved, de har sagt, det er en stor ting for Brøndby. Men det er satme også en stor ting for mig
 - Daniel Agger.


DNE
Landsholdsspiller
******

Offline Offline

 
Sv: Regeringens undervisningspolitik!
« Svar #8: 02 Maj 2006, 16:58 »

Det sker kun meget sjældent, at jeg er enig med den nuværende regering, men på lige netop dette område må jeg erklære mig enig. Individuelle eksamener forbereder en på de eksamener man kommer til at opleve senere i livet, hvor der ikke er nogen at støtte sig op ad. Når man kommer dertil, er det altså rart at have siddet i situationen før, det giver mere ro, og overskud til det, det egentlig handler om, nemlig at få scoret en god karakter. Karakteren fra folkeskoleeksamen er på ingen måde vigtig i det videre forløb, 99,9% af befolkningen vil aldrig få brug for at vise en eneste karakter fra folkeskolen. Derfor er det optimale man kan få ud af en folkeskoleeksamen, efter min mening, at man får eksamensrutine. Der er jo ikke meget ved at have fået 11 i folkeskolen, hvis man ender med at få dumpekarakter på grund af nervøsitet, i den eksamen, der virkelig betyder noget.

Hvad sabbatår, 10.klasse, som vel egentlig også godt kunne gå under betegnelsen sabbatår (det kunne den i hvert fald for 10 år siden), angår, så er det en kendsgerning, at Danmark er det land, hvor uddannelserne er billigst (læs gratis for manges vedkommende), hvor støtten er højst (SU) og hvor de unge er længst tid om at få en uddannelse, ikke fordi de ender med en bedre uddannelse, end deres jævnaldrende fra udlandet, men simpelthen fordi de er for længe om at komme igang. Der er grundlag for at spare millioner her. Vi er simpelthen for forkælede her i Danmark. Det er vel ikke rimeligt, at vi skal betale så mange penge i skat, bare fordi ungdommen er vægelsindet (eller rettere trækker studietiden/drukfesttiden), og skal bruge flere år på bare at vælge en uddannelse, som de har tænkt sig at gøre færdig. Så er vi altså langt ude over hvad begrebet solidaritet dækker over.

Jeg kan sagtens sætte mig ind i, at man ser helt anderledes på tingene, når man sidder i folkeskolen, og snart skal til eksamen, det ville jeg da også selv have gjort dengang. Men nu har jeg været hele møllen igennem, og har gjort mig nogle erfarringer med hvad der kommer efter folkeskolen, og set i bakspejlet, er jeg faktisk glad for, at der ikke var noget der hed gruppeeksamen da jeg gik i folkeskolen (på nær i fysik), for jeg tog en uvurderlig eksamensrutine med mig derfra, som kom mig til gavn i de efterfølgende eksamener. Derfor mener jeg faktisk, at den solidariske holdning er, at være for afskaffelsen af gruppeeksamen.
Logged

KF
Landsholdsspiller
******

Offline Offline

 
Sv: Regeringens undervisningspolitik!
« Svar #9: 02 Maj 2006, 16:58 »

Hvorfor tror folk, at svage elever kan gemme sig? Er folkeskolelærer utrolig inkompetente - eller taler I af erfaring?

Jeg var oppe sidste år, og der var skam fx en tremandsgruppe, hvor karakterne hed 10, 10 og 7. De svage elever kan ikke gemme sig - og forsøger de bliver de jo blot straffet yderligere, fordi de intet siger.

Danmark skal i fremtiden fx konkurrere på vores samarbejde og vores innovativitet (mon der er et ord, der hedder det?), og så dur det ikke, at man gør alt til individuelt arbejde.
Logged

"We wouldn't buy this club at all if this wasn't West Ham. It makes no commercial sense for anyone to buy this club and it's amazing that two other people wanted to buy it."

KF
Landsholdsspiller
******

Offline Offline

 
Sv: Regeringens undervisningspolitik!
« Svar #10: 02 Maj 2006, 17:07 »

Det sker kun meget sjældent, at jeg er enig med den nuværende regering, men på lige netop dette område må jeg erklære mig enig. Individuelle eksamener forbereder en på de eksamener man kommer til at opleve senere i livet, hvor der ikke er nogen at støtte sig op ad. Når man kommer dertil, er det altså rart at have siddet i situationen før, det giver mere ro, og overskud til det, det egentlig handler om, nemlig at få scoret en god karakter. Karakteren fra folkeskoleeksamen er på ingen måde vigtig i det videre forløb, 99,9% af befolkningen vil aldrig få brug for at vise en eneste karakter fra folkeskolen. Derfor er det optimale man kan få ud af en folkeskoleeksamen, efter min mening, at man får eksamensrutine. Der er jo ikke meget ved at have fået 11 i folkeskolen, hvis man ender med at få dumpekarakter på grund af nervøsitet, i den eksamen, der virkelig betyder noget.

Hvad sabbatår, 10.klasse, som vel egentlig også godt kunne gå under betegnelsen sabbatår (det kunne den i hvert fald for 10 år siden), angår, så er det en kendsgerning, at Danmark er det land, hvor uddannelserne er billigst (læs gratis for manges vedkommende), hvor støtten er højst (SU) og hvor de unge er længst tid om at få en uddannelse, ikke fordi de ender med en bedre uddannelse, end deres jævnaldrende fra udlandet, men simpelthen fordi de er for længe om at komme igang. Der er grundlag for at spare millioner her. Vi er simpelthen for forkælede her i Danmark. Det er vel ikke rimeligt, at vi skal betale så mange penge i skat, bare fordi ungdommen er vægelsindet (eller rettere trækker studietiden/drukfesttiden), og skal bruge flere år på bare at vælge en uddannelse, som de har tænkt sig at gøre færdig. Så er vi altså langt ude over hvad begrebet solidaritet dækker over.

Jeg kan sagtens sætte mig ind i, at man ser helt anderledes på tingene, når man sidder i folkeskolen, og snart skal til eksamen, det ville jeg da også selv have gjort dengang. Men nu har jeg været hele møllen igennem, og har gjort mig nogle erfarringer med hvad der kommer efter folkeskolen, og set i bakspejlet, er jeg faktisk glad for, at der ikke var noget der hed gruppeeksamen da jeg gik i folkeskolen (på nær i fysik), for jeg tog en uvurderlig eksamensrutine med mig derfra, som kom mig til gavn i de efterfølgende eksamener. Derfor mener jeg faktisk, at den solidariske holdning er, at være for afskaffelsen af gruppeeksamen.


Nu består folkeskoleeksamen jo ikke udelukkende af gruppearbejde. Fag som dansk, tysk og engelsk er jo individuelt, og i de fag, hvor der er gruppearbejde er det bestemt kun til gavn. Matematik og fysik er fag, hvor der ligger 'rigtigt' arbejde, hvor der skal laves forsøg og fx måles op. Det er rart at være flere til det - du når meget mere, og har dermed mere at præsentere for din lærer og censor.

I Danmark har vi i gennemsnit spildår på 5,4 år, hvilket vil sige, at vi bruger 5,4 unødvendige år, inden vi er færdige med vores uddannelse - og du har ret: det er for meget. Jeg mener dog ikke, at 10.klasse er der, hvor der skal skæres. 10. klasse hjælper rigtig mange, og jeg kender ihf. mange, hvor 10. klasse har givet dem det sidste skub, så de kunne klare en gymnasiel uddannelse. Jeg mener, at der hvor der bør indskærpes er når unge hopper ud af en uddannelse, eller når de får den fjollede idé, at ville ud og arbejde efter stx. Jeg mener her, at det er helt fair at skære i SU'en eller hvordan regeringen vil 'straffe' disse folk.

Alt i alt: Gruppeeksamen er skam kun til gavn i mine øjne. Samarbejde er en af de ting vi i Danmark er 'tough' til, og det skal vi forblive. Der er trods alt også de individuelle fag, hvor man kan forberede sig til de mere betydningsfulde eksamener senere i livet.
Logged

"We wouldn't buy this club at all if this wasn't West Ham. It makes no commercial sense for anyone to buy this club and it's amazing that two other people wanted to buy it."

MeeLo
Gæst
 
Sv: Regeringens undervisningspolitik!
« Svar #11: 02 Maj 2006, 17:07 »

Damn jeg er i modvind her!  Opstemt

Troede sgu' at der var flere "røde", ligesom mig, men nu må jeg jo bare kæmpe for min sag!  Smiley

Det med at de dårlige elever kan gemme sig og dermed få en god karakter, den holder ikke. Der bliver dømt på hvordan man samarbejder, og hvordan man gør det selv. Fordi en fra ens gruppe gør det godt, betyder ikke at man får 10 selvom man ikke rør en finger.

EDIT: Det ser ud til at jeg får det sidste ord!  Wink

Du har medvind herfra, af endnu en rød! Smiley

Jeg mener også at regeringens undervisningspoliti k er helt af helvede til. Jeg vil have gruppeeksamen tilbage, heldigvis nåede jeg at tage sådan en i 9. klasse, men her i 10. klasse skal jeg til individuel eksamen. - Det at afskaffe 10. klasse er også helt hen i vejret. Det kan godt være som United-Styre siger at der mangler folk på arbejdsmarkedet, men det er bevist at elever der stresser igennem sit uddannelsesforløb opnår dårligere resultater end elever, der tager det stille og roligt ved eksempelvist at tage en 10. klasse mellem folkeskolen og de gymnasiale uddannelser. Nææh, istedet for at fjerne 10. klasse burde man gøre mere ud af den, for på nuværende tidspunkt udvikler man sig ikke på andre måder end at man bliver mere moden.(Ihf. på min 10. klasse)
Logged

DNE
Landsholdsspiller
******

Offline Offline

 
Sv: Regeringens undervisningspolitik!
« Svar #12: 02 Maj 2006, 17:08 »

Til DNE's svar i chatten:

DNE jeg tror ikke at du har sat dig ind i emnet. Det fungerer sådan at regeringen vil have flere individuelle test, prøver, eksamner og andet gejl. Det handler ikke kun om 20. min, men om et helt skoleforløb!!!

Vi kan hurtigt blive enige om, at der ikke skal være flere prøver i folkeskolen, så så jeg hellere at man helt afskaffede eksamen i folkeskolen, og læren i stedet bare gav en årskarakter. Det er trods alt læren der har fingeren på pulsen, med hvem der kan hvad i en klasse. Men det får man ikke just eksamensrutine ved. Men jeg er enig i, at det er hul i hovedet at indføre flere prøver i folkeskolen, det var bedre at koncentrere sig om at lære eleverne noget, det er jo trods alt det de er der for  Thumbs Up

Men en gruppeeksamen er intet værd, når man kommer videre fra folkeskolen, den giver ikke den eksamensrutine der skal til, for at tage de værste nerver, når man en dag sidder i en individuel eksamen. Og får man ikke engang den rutine med sig, så er folkeskoleeksamen intet værd, og så kan man lige så godt afskaffe den helt.
Logged

Hawkins
FmFreaks' Venner
*

Offline Offline


 
Sv: Regeringens undervisningspolitik!
« Svar #13: 02 Maj 2006, 17:13 »

Jeg kan huske min folkeskoletid. Dengang gik jeg også til gruppeeksamen i et par fag, og det var egentlig fint nok. Det blev først noget irriterende lort når man skulle lave noget i en gruppe over flere dage, hvor folk kunne finde på ikke at lave en skid, og til fremlæggelsen havde de så ordet i deres magt, og scorede høje karakterer, selvom de ikke havde lavet noget. Se det var noget der kunne irritere. Så ingen gruppe eksamen nej.

Mht. sabbatår og 10. klasse har det hjulpet mig utroligt meget. Jeg gik i 10. klasse, og blev modnet utrolig meget af det, ellers ville jeg have haft det meget svært i folkeskolen. Vi var kun 10 elever i min 10. klasse, og derfor blev man tvunget til at blive mere udadvendt og ikke gemme sig bag de andre, og det har været en stor succes for mig. Så lad os endelig beholde den til de fremtidige lidt mere tilbageholdne elever.

Og så vil jeg lige sige. Det med at folk bare skal sparkes i gang med en uddannelse er noget L O R T. Hvad nytter det at vi spilder 3-4 år af vores liv på en uddannelse som man kun kan holde ud i nogle få år? Jeg har været på arbejdsmarkedet siden jeg gik ud af handelsskolen for 4 år siden, og jeg har hele tiden holdt mig i gang og har fået utrolig meget erfaring gennem at arbejde. Derfor har jeg også skiftet karrierevalg et par gange, og ligger stadig lidt i tvivl. Det er rigtig nok at folk skal i gang med arbejde eller uddannelse, men man må godt nok også kigge på de individuelle sager. Da jeg flyttede til Grenaa fik jeg ikke 1 dag hvor jeg kunne søge job, næh nej, jeg skulle i "straksaktivering" så jeg kunne pakke chokolade dag ud og dag ind, på trods af at jeg aldrig har været arbejdsløs. Og det er altså svært at få job i Grenaa. Jeg var heldig nok til at få det efter en måned, da jeg fik et job som 85 andre også søgte. Her kan man altså godt være lidt fleksibel, og lade folk få lidt tid til at søge, især i byer hvor der er mangel på arbejdspladser, som der er i Grenaa.

Desuden vil jeg lige kommentere at det er noget lort at regeringen smider folk på uddannelserne. Med et andet synspunkt. Her i byen bliver folk nemlig smidt ind i uddannelser som noget af det første som arbejdsløse. Og da pædagoguddannelsen er en af de letteste at komme ind på, har vi total overflod af pædagoger. Det er faktisk nemmere at få job i byen som uudannet pædagogmedhjælp end som pædagog. Vi har f.eks. 2 pædagoger i aktivering inde på min stue på mit arbejde (børnehave) lige nu. Og det er ikke fordi at de ikke kommer i lind strøm. De må lige tænke sig lidt om, de folk med de store hatte derinde.

Ah ja, en anden ting. Jeg synes også at det er noget lort at en uudannet kollega af min, vil uddannes til pædagog, men det vil koste hende 8.000 pr semester, altså sammenlagt 48.000 plus bøger osv. Hvorimod en arbejdsløs får den uddannelse næsten gratis. Det kan da ikke passe at en der driver tiden skal have fordel af at være arbejdsløs, i forhold til folk som der har knoklet for at betale skattepenge... Så hun skal fyres/sige op for at komme ind, og så er der 5 ugers karantæne osv. osv...

Godt nok en lorte regering vi har...
Logged

Citat af: g00n
Jeg holder aldrig op med at undres over folk, som tror at et internetforum på nogen måde er et demokrati, at man har ytringsfrihed, eller at det kan fungere som en retssal i praksis.

Hawkins
FmFreaks' Venner
*

Offline Offline


 
Sv: Regeringens undervisningspolitik!
« Svar #14: 02 Maj 2006, 17:18 »

KF du skriver:

Jeg mener, at der hvor der bør indskærpes er når unge hopper ud af en uddannelse, eller når de får den fjollede idé, at ville ud og arbejde efter stx. Jeg mener her, at det er helt fair at skære i SU'en eller hvordan regeringen vil 'straffe' disse folk.

Hvordan kan det hjælpe med at få folk i uddannelse, hvis man skærer i SU'en? Jeg vil personligt ikke begynde på en uddannelse som kun er baseret på SU, alene af den grund at den ikke engang kan betale min husleje. Hvis de derimod satte SU'en op, så man kunne betale husleje, regninger og leve af den, ville det derimod være en anden sag. Folk har simpelthen ikke råd til at tage en uddannelse, og det vil da ikke hjælpe at skære i SU'en.

Logged

Citat af: g00n
Jeg holder aldrig op med at undres over folk, som tror at et internetforum på nogen måde er et demokrati, at man har ytringsfrihed, eller at det kan fungere som en retssal i praksis.

Sider: [1] 2 3 Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010