Sådan SKRIVER du en god blog:
“Guiden til at skrive en perfekt blog,” står der i banneret, eller hvad den grafiske bjælke hedder.
Jovist er guiden god til at beskrive hvordan man laver en god blog, men man kan ikke lave en perfekt. Derudover gives der ikke nok hints til at man kan SKRIVE en perfekt blog ud fra det.
Derfor vil jeg uden samtykke fra andre forsøge at hjælpe brugere med at forbedre deres skriftlige kundskaber. Ikke med nogen videre dybere mening andet end at jeg synes, der er kommet for stor fokus på det grafiske og flash mig her og der.
Det vigtigste for mig er det skriftlige. Det, der egentlig skal læses og ikke så meget andet.
Derfor har jeg udfærdiget 4 stk. fingerregler, der gør det lettere for dig at bryde læsermuren:
- Der findes én måde at skrive på - din egen:
Den må kræve en kort uddybning. For lad nu vær’ med at forsøge finurlige vendinger og pakke jeres sprog ind i diverse metaforer mv. hvis det ikke er jeres normale skrivemåde. Tag det som en dansk fristil, der skal give den bedst mulige karakter. For hvis I skriver på jeres naturlige måde, får vi bestemt en mere flydende tekst, der er mere sammenhængende og nemmere at komme igennem.
- Krydderi er godt, men man skal kunne smage maden!
Det er en lettelse, når man får læst en blog, der er prydet med nogle metaforer, sammenligner eller andet. Noget, der bringer bloggen op på et niveau, som ikke kun handler om kampen i FM. Men pas på! For selvom man har mange ideer i hovedet og det lyder godt i mellem jeres egne ører, så kan det godt forstyrre læsningen, at man pludselig springer for meget i fantasierne. Derfor må konklusionen være, at man vinder et par kokkehuer ved at spice teksten op, men anmeldelsen kan ikke blive god, hvis man kun kan smage krydderiet!
Denne er om muligt den vigtigste, for er denne variation ikke til stede, så forsvinder læserne og spændingen fra bloggen. Varier specielt hvordan sætninger startes. I flere - endda nogle af de såkaldt anerkendte blogs - starter forfatter konsekvent hvert afsnit på samme måde. Det er selvfølgelig meget fint, hvis man ved, at det virker, men i længden holder den desværre ikke. Du bliver nødt til at variere dit sprog. Derudover er det også en god idé at variere dine sætningsvalg. En huskeregel kan være fremgangsmåden med en lang og en kort sætning. Begrundelse følger: ingen orker at kæmpe sig igennem updates, der aldrig indeholder punktummer, men bare kører derudaf i én uendelighed, for det er da nok det værste i verden, synes i ikke også det er det? Se selv. Det kan rigtig nok fungere at sætte et par punktummer engang i mellem og ikke blot strø om sig med kommaer. Ydermere er der heller ingen der gider læse 3-ords - blogs. Der skal være kød på sætningerne - ellers bliver det et telegram…
- Du skal selv gide læse din update
Dette gør, at du inden du smækker updaten fra Word og over i forummet genlæser den og derved yder korrektur. Det er en god ting, for hvis du ikke selv gider læse dit værk, hvem skulle så ellers gide?
Det var 4 få regler. Dette er ikke endegyldige bud på nogen måde, men blot nogle, der har hjulpet mig til at komme lettere igennem al form for skriftlig arbejde.
Debattér, spørg, berus, hvad som helst!