Velkommen
Gæst
SENEST AKTIVE EMNER
Dato
Forfatter
Forum
Emne
20 Nov 2024, 11:53
ydersog
Klubsøgnin...
Brighton & Hove Albion
19 Nov 2024, 11:24
Lars Pedersen
Omklædning...
Ang. Spcs
14 Nov 2024, 20:58
andersnomanni
Blogs
SAF Challenge
03 Nov 2024, 19:31
Brodtgaard
Challenges
The real SAF Challenge
24 Okt 2024, 21:05
Broen13
Blogs
Rejsen gennem Portugal
24 Okt 2024, 17:05
Bubbles
Blogs
#2 - Et sidste save - ...
17 Okt 2024, 23:31
Svartowiz
Omklædning...
Sommer opdatering
Antal Registrerede Brugere:
23453
0 Brugere, 1061 Gæster Online.
Nyeste Bruger:
Seraphinang
FORUM
FmFreaks Forside
Forum: Andre Managerspil
Nostalgi
Kategori: Blogs fra de ældre udgaver
Strømgodset - og den store ungarer
0 Brugere og 2 Gæster læser i øjeblikket dette emne.
Sider:
[
1
]
2
3
Forfatter
Emne: Strømgodset - og den store ungarer (Læst 4475 gange)
fodboldfjols
Juniorspiller
Strømgodset - og den store ungarer
«
:
06 Maj 2008, 19:06 »
Hej allesammen. Jeg har i min tid læst mange blogs om FM, mest de engelske på SIgames, men også en del af jeres herinde. Jeg vil kaste mig ud i en blog der tager sit udgangspunkt i det norske. Vi starter i en bil på vej mod Oslo, jeg er nyudnævnt træner i Strømgodset. Håber I kan li det. Here goes:
Lidt udenfor Oslo fik jeg øje på skiltet mod Marienlyst Stadion. Her huserede de lokale helte fra Strømgodset. Det var en broget flok der mødte mig foran Strømgodsets træningsanlæg, søndag den 1. juli 2007. Udover en god håndfuld håbefulde juniorer, stod i alt 24 spillere og kiggede afventende på mig. Sammen med dem stod en ældre herre i jakkesæt og bød mig velkommen. Det viste sig at være klubbens formand Ivar Strømsjordet. Sjovt som alting heromkring hedder noget med strøm… Strømgodset havde efter 12 kampe 14 points og lå lige over nedrykningsstregen på en 11. plads.
’Nå, jeg vil lade jer lære hinanden at kende. Drenge, det her er jeres nye træner. Tag godt imod Mathias fra København’. Mere nåede han dårligt at sige før han var forsvundet ind i det lille klubhus.
I truppen kunne jeg genkende Christer George (tidligere AGF) Frederik Winsnes (AaB), André Bergdølmø (Ajax, Borussia Dortmund og FCK) og den tidligere norske landsholdsmålmand Espen Johnsen. Herudover skilte en sært udseende fyr sig ud. Peter Kovacs. Manden var ungarer og stor som et bjerg. ’Ham skal vi nok kunne bruge til et eller andet’, tænkte jeg og satte spillerne i gang med lidt let træning med bold. Og så gik jeg stille og rolig rundt og snakkede med de enkelte spillere, for at danne mig et overblik over min trup.
Jeg startede med at kigge lidt på målmandstræningen. Jeg er af den holdning, at en målmand er ikke alt – men han er eddermame vigtig for sit hold. Thomas André Ødegaard, målmandstræner med fortid som aktiv målmand i Strømgodset, redegjorde situationen for mig. ’Vi har to rigtig gode målmænd her i truppen. Adam Larsen på 19 og så Espen Johnsen som du kender. Han er her dog kun på en lejekontrakt fra Rosenborg… – men tro mig! Adam er der fremtid i. Han styrer sit felt og han holder på bolden uanset hvor den sidder!’. Det kom bag på mig at Espen Johnsen kun var i klubben på en lejekontrakt. Jeg kaldte ham over til en lille snak. ’Hey Chef’, sagde han med et stort smil. Jeg spurgte til hvordan han havde det i klubben. Hans svar beroligede mig. Efter at være blevet tredjevalg i Rosenborg havde han bedt om at komme væk og Strømgodset havde været oplagt. Han boede faktisk tættere på vores anlæg i udkanten af Oslo end Trondheim. Og jeg kunne se, at han var opsat på at vise bestyrelsen i Rosenborg at de havde taget grueligt fejl, da de havde vraget ham til fordel for de to unge målmænd Alexander Lund Hansen og Rune Almenning Jarstein. Den indstilling kunne jeg godt lide. Jeg noterede mig at vi skulle forsøge at sikre os Espen permanent – og at vi havde en stærk reserve i Adam Larsen. Således var der styr på målmanden og jeg kunne nu kaste mig over markspillerne – heriblandt den kolossale ungarske angriber.
______
Følger op når jeg har dannet mig et overblik over resten af truppen. Så meget er jeg ikke inde i norsk fodbold...
«
Seneste Redigering: 06 Maj 2008, 19:10 af fodboldfjols
»
"I couldn't settle in Italy... it was like living in a foreign country."
Ian Rush
fodboldfjols
Juniorspiller
Sv: Strømgodset - og den store ungarer
«
Svar #1:
06 Maj 2008, 20:42 »
Taktiske overvejelser:
Uden større indsigt i den norske liga havde jeg svært ved at lægge mig fast på et system. Strømgodset havde tidligere spillet en 5-3-2 med Wingbacks, men nu lå de også og rodede rundt i bunden af tabellen. Det måtte bestemt være tid til at eksperimentere. Umiddelbart lå en klassisk 4-4-2 ligefor. Men jeg ville spille den med en hængende angriber, der skulle stå for det kreative og falde tilbage i banen og støtte midtbanen. Helt oppe foran skulle jeg selvfølgelig have en klassisk norsk tankcenterforward. Afhængig af kvaliteten i truppen skulle vi spille stærkt kontrollerende i forsvaret, men dog afventende. Og så ellers være farlige på kontraer. Det var mit udgangspunkt, da jeg gik i gang med at udtage truppen til næste kamp; 3. Runde af den Norske Pokalturnering – ude imod Rosenborg BK.
Target-man:
Man siger at ethvert godt fodboldhold starter med et solidt forsvar. Alligevel valgte jeg at sætte mig for at finde min foretrukne centerforward. Han skulle være stor, hovedstødsstærk og også gerne koldblodig foran kassen. Tre umiddelbare kandidater stod og spillede overligger.
Thomas Smørum: En god teknisk angriber der under træningen havde vist sig særdeles kold foran mål. Han lod dog lidt tilbage at ønske rent fysisk og virkede ikke helt tryg i hovedstødsduellerne
.
Peter Kovacs: De 2 meter ungarer. Stor brutal angriber. 10 landsholdskampe og et enkelt mål for Ungarn.
Thomas Finstad: I Thomas følte jeg, at jeg havde svaret på mange af mine overvejelser. Han forenede stor styrke, springkraft, præcision i hovedstødene og afslutningssikker. I hvert fald så længe bolden falder ned til hans højre ben. Men stod det til mig skulle han aldrig bruge andet end den øverste halvdel af hovedet til at berøre bolden. Desuden havde Thomas Finstad en god fart og et godt blik for spillet. Thomas’ efter eget udsagn største præstation i karrieren var, da han i ’99 for Stabæk scorede mod Deportivo La Coruña i UEFA Cuppen. Thomas Finstad skulle være mit førstevalg.
AMC:
Min hængende angriber ville blive holdets kreatør. Han skulle slå nogle gode stikninger til Finstad, men endnu vigtigere være hurtig til at opfange nedfaldsboldene i angrebet. Og det var et must at han kunne sende bolden i nettet med hårde velplacerede spark. Kun at forlade sig på Thomas Finstads pandebrask ville være for naivt og ensidigt. Ikke overraskende var Strømgodset ikke fyldt med tekniske kreatører, men et par stykker skilte sig ud som kandidater til postionen, begge med afrikanske aner.
Komlan Amwou: Klubbens nyeste spillere hentet i det seneste transfervindue hos ghanesiske Heart of Oaks men født i nabolandet Togo. 23 år gammel, yderst pasningsstærk og kreativ og med en nogenlunde fart og teknisk kunnen. Komlan taler fransk og engelsk, så kommunikationen bør gå let.
Ousman Nyan: 31 årig gambianer med tilsammen 9 sæsoner i Strømgodset, kun afbrudt af et mindre europæisk eventyr, der bla. gik gennem Panathinaikos og franske AC Ajaccio. Vendte for tre år siden hjem og skrev kontrakt med sin tidligere klub. Udover evnen til at drible rundt om de store norske midtbanespillere besidder Nyan en god portion erfaring og en professionalisme, der forhåbentlig kan tjene som et forbillede for Komlan. De to er ret ens som spillertyper og kommer til at kæmpe om pladsen som hængende angriber. Ikke optimalt – jeg så gerne et decideret førstevalg, men rotation er jo blevet så moderne…
Ian Rush
fodboldfjols
Juniorspiller
«
Svar #2:
06 Maj 2008, 22:36 »
2 x MC
På den centrale kan jeg konstatere vi er utrolig stærkt besat. Her jeg på udkig efter hårdtarbejdende alsidige spillere, der kan præstere 90 min i området fra boks til boks.
Fredrik Winsnes: Mit førstevalg til den centrale midts venstre side. Ene alene fordi jeg kan huske hvad han stod for i Aab, og det var ikke småting. En komplet midtbanespiller i god form og med den fordelagtige egenskab at han har et godt skud udefra. Også på dødbolde.
Kristian Sørli: Enhver træners drøm, forstået på den måde at han nærmest dækker samtlige pladser på banen. Sørli ligger altid en 100% arbejdsindsats for dagen og kæmper en vis legemsdel ud af bukserne. Derfor tror jeg, at jeg kan få mest ud af at bruge ham som leder af presspillet på den centrale midts højre side. Udover førnævnte Lars Fuhre er der ingen åbenlyse garderinger til den centrale midt, og da begge førstestartere har rundet de 30 og kan forventes at løbe ind i skader er dette selvfølgelig ikke holdbart. Om en måned åbner transfervinduet og så vil jeg se om ikke jeg kan finde en defensiv midt mere.
Højrekanten:
I højre siden har jeg to spillere der gør sig gældende. Først og fremmest
Stian Ohr: Stian er en udmærket wing med et godt boost de første vigtige meter. Derudover dribler han overbevisende og slår et udmærket indlæg. Jeg har muligvis en assist-konge her.
Som gardering står Steffen Nystrøm på spring, men han mangler lige det sidste før han kandiderer til start 11’eren. Desuden kan Christer George, der i forvejen sidder på bænken bruges på begge kanter.
Venstrekanten:
Strømgodset ser yderst potente ud i venstresiden. Her er mange strenge at spille på.
Mattias Andersson: skiller sig ud offensivt. Måske ligaens hurtigste kant og særdeles brugbar i kontrafasen. Er desværre ude med en knæskade, men forventes klar om en måned. Derudover råder truppen over to venstrebacks, som også kan bruges længere fremme ad banen. Normalt er venstrekanten svær at besætte, men her har vi endnu et luksusproblem. Af de to backs, Samir Fazlagic og Joel Riddez, er Riddez det mest oplagte valg på midtbanen. Dette bygger jeg på at Riddez er en anelse stærkere fysisk og slår et bedre indlæg end Fazlagic. Riddez bliver venstre midt indtil Adersson er klar.
Højre back:
Her ligger holdets akilleshæl. Vi er tyndt besat på den back plads.
David Driscoll, 20 år, ligner en fremtidens mand på positionen, men han døjer med en ondartet knæskade. Desuden kan Sørli, som er udset til en rolle på den centrale midt, spille højre back. Men her skal vi have en klassespiller.
Venstre back:
Samir Fazlagic: En udmærket venstre back, der også har lidt at byde på fremad i banen. Desuden har vi i midterforsvaret en række spillere der kan gardere på venstre back pladsen.
Centrale forsvarer: I Norge skal de centrale forsvarere konkurrere med ensomme tank centerforwards. Hovedstødsdueller er altafgørende. Det forestiller jeg mig i hvert fald. I truppen har vi:
Glenn Andersen: Stærk i luftrummet, hårdt tacklende, fornem placeringsevne kombineret med en god fart. Glenn er sikker mand i min forsvarskæde. Han har en forkærlighed for glidende tacklinger. Ikke tosset i et land med 9 måneders vinter…
Alexander Aas: Søreme om ikke vi har endnu en gammel kending fra SAS-Ligaen. Aas minder på mange mådeer om Glenn A, men han virker en anelse underlegen i alle spillets facetter i forhold til sin forsvarskollega. Det rokker dog ikke ved, at Aas er en okay forsvarsspiller.
André Bergdølmo: Stor forsvarsspiller med tonsvis af rutine, der dog ikke er helt så sikker i luftrummet som jeg gerne så. Desuden er André alt andet end hurtig og lader i det hele taget til at have passeret toppen. Hvilket er ret sandsynligt eftersom dåbsattesten afslører at han har rundet de 35. Andre sparker et godt frispark, og det siges at han er iskold fra 11-meterpletten.
Konklusion:
Start 11’er til 4-4-1-1
*********** Finstad ***********
**************Nyan***********
*Andersson**Winsnes**Sørli**Ohr*
*Fazlagic**Aas**Andersen**Driscoli*
************Johnsen***********
Tranfermålsætning: Vi ser tynde ud i den defensive bredde. I næste vindue skal vi have fundet en højre back, en gardering til centerforsvaret og en ekstra defensiv midtbanespiller. Ellers synes jeg at det ser fornuftigt ud. Vi må vente og se. Om to dage skal vi til Trondheim og spille med om pokalen. Europæisk i næste sæson kunne være sjovt, om end jeg anser det for højest usandsynligt.
Ian Rush
Mc
Førsteholdsspiller
«
Svar #3:
06 Maj 2008, 23:04 »
syntes der er alt for meget tekst , mangler lidt billeder osv
Paolo Di Canio Legenden OVer dem alle !!
Jesper han er gay allez allez allez (:
ÅÅÅRH KÆRE MIKE , TAG DIG SAMMEN , TAG NU OG GÅÅ !
MIKE JENSEN RAUS !!
fodboldfjols
Juniorspiller
«
Svar #4:
06 Maj 2008, 23:20 »
Med mig som træner får klubben også et nyt hierarki. Jeg har besluttet mig for at tage anførerbindet fra Riddez og give det til Aas, der er en født lederskikkelse på en fodboldbane. Vice Kaptajn bliver Winsnes.
Den første kamp – udebane mod Rosenborg i den norske pokalturnerings 3. runde
Rosenborg – Strømgodset: 1-0 (0-0)
82 Koné
SIF Line-up: (4-4-1-1) Johnsen * Fazlagic – Bergdølmo – Andersen – Sørli * Riddez – Winsnes – George – Ohr * Nyan * Finstad
Referat:
En begivenhedsrig første halvleg ender målløs. Den første halve time var vi fint med i kampen, men i det sidste kvarter kommer Rosenborg meget mere ind i kampen. Vi har dog et enkelt farligt forsøg udefra, hvor Winsnes er tæt ved at narre Rosenborgs keeper. I slutminutterne før pausen bliver Bergdølmo liggende efter en duel mod Steffen Iversen og han må lade sig udskifte i pausen. Det udstiller vores mangel på bredde i forsvaret. Jeg må rokere rundt så Fazlagic glider ind centralt, Riddez kommer ned på (LB) og ind på venstrekanten kommer den skudstærke Nordkvelle. I starten af anden halvleg pådrager C George sig et slag og jeg tager ham ud for en sikkerheds skyld. Ind kommer det unge håb Lars Fuhre. I flere omgange klarer Fazlagic sig rigtig fint som central forsvarer. Rosenborg spiller hårdere end jeg havde forventet, og indkasserer en række gule kort. Jeg tilpasser taktikken, så mine tekniske spillere holder lidt længere på bolden. Rosenborg skruer op for tempoet og kommer i perioder til at sidde tungt på kampen. Mine negle bides ned… Otte minutter før tider dukker Koné op ved bagerste stolpe og header Rosenborg på sejrskurs til 1-0. Rosenborg holder føringen hjem og kan fortjent gå videre til den næste runde. Jeg sidder tilbage med et par kritiske skader, men også med klarhed over, at spillerne et langt stykke hen ad vejen spiller efter min taktik i dag.
Ian Rush
fodboldfjols
Juniorspiller
«
Svar #5:
06 Maj 2008, 23:22 »
Hej MC. Tak for din kritik, men jeg er af den gamle skole og ikke så god til det med at indsætte billeder. Kan også selv bedst lide blogs hvor det sproglige fylder meget. Jeg håber du har lyst til at læse lidt med alligevel.
Mvh
Mathias
Ian Rush
NichlasKirk
Gæst
«
Svar #6:
06 Maj 2008, 23:26 »
Hej fodboldfjols
Jeg vil meget gerne hjælpe med billeder, dog så ikke det overskygger dit høje skriftlige niveau.
Hvis du er interseret kan du bare skrive
fodboldfjols
Juniorspiller
«
Svar #7:
07 Maj 2008, 00:13 »
Hej Nichlas.
Haha, tak skal du have. Det er pænt af dig, men der er sgu ikke så meget pænt at illustrere fra norsk fodbold. Jeg ved godt at der er nogle grafiske genier i blandt jer (og der venter helt sikkert nogle vellønnede jobs i reklamebranchen til de bedste). Men jeg vil gerne holde bloggen i den her stil, håber det er okay.
Mvh
Mathias (der er ked af han engang valgte brugernavnet Fodboldfjols, men kunne ikke finde på noget bedre ;-)
Ian Rush
fodboldfjols
Juniorspiller
«
Svar #8:
07 Maj 2008, 00:53 »
Heldigvis slap jeg ud af pokalen uden alvorlige skader. Jeg var ret bekymret under kampen. Men vi slap, og det var vigtigt, for vi ser tyndt besat ud i visse områder.
Tippeligaen 13. runde
Sandefjord – Strømgodset 1-3 (1-0)
2 Finnbogason
61, 87 Ohr
90 Kovacs
SIF Line-up: (4-4-1-1) Johnsen * Fazlagic – Bergdølmo – Andersen – Sørli * Riddez – Winsnes – George – Ohr * Amewou * Finstad
Referat:
Da Nyan ikke kom frem til det helt store har jeg valgt at sætte ham af holdet til fordel for Amewou. Nyan får chancen i 2. halvleg. Chokstart! Allerede efter 2 min kommer Sandefjord foran, da de scorer på et knaldhårdt indlæg. Skidt start. Jeg kan igennem første halvleg med tilfredshed konstatere at vi efter Sandefjords tidlige scoring sætter os solidt på kampen. Min største bekymring er kampens dommer Jon Skjervold, der deler kort ud til højre og venstre. I halvlegen giver jeg spillerne besked på at skrue gevaldigt op for tempoet, og det giver porte, da Ohr efter hurtigt kombinationsspil på midten spilles fri i højre side og scorer sikkert til 1-1. Kovacs kom ind med et kvarter tilbage, men sætter ikke rigtig sit præg på kampen. Det gør Ohr til gengæld, da han med under tre minutter tilbage modtager Glenn Andersens lange bold på højrekanten og spurter ind og scorer sit andet mål i kampen. 1-2 og en træner der skriger at spillerne skal køre den hjem nu! Og hvad er nu det? Langt inde i dommerens tillægstid dukker Kovacs op i feltet og header Ohr’s (hvem ellers) indlæg i nettet. Jeg kan notere på min blok, at højrekanten og konceptet kørte som smurt i dag!
I dagene op til den næste kamp sikrer jeg mig Fazlagics fremtid. Han bliver belønnet med 1.100.000 DKKR over de næste tre år. Årsagen er, at han har vist så fornemme takter, at der har været interesse fra især Lyngby og FC Nordsjælland. Men at miste en forsvarsspiller på nuværende tidspunkt ville være unødig gambling. I næste runde venter Odd, der skuffede med 0-0 i deres sidste kamp mod upåagtede Fredrikstad. Det gode resultat mod Sandefjord har sendt os fra nedrykningsstregen og ind midt i tabellen på en 8. plads. Et godt resultat mod Odd på 10. pladsen vil være guld værd. Det bliver en rigtig ’6 points’ kamp. Min taktik vil blive at holde spillet i højresiden hos formstærke Stian Ohr og forsøge at spille i et højt tempo, som vi gjorde det så vellykket i 2. halvleg mod Sandefjord. Min spejder forudsiger at Odd’s spillestil minder om min egen, men at deres angriber er hurtigere end han er hovedstødsstærk. Det er nu, det bekymrer mig at jeg ikke har et alternativ til Bergdølmo i bagkæden…
Tippeligaen 14. runde
Odd Grenland – Strømgodset 1-0 (1-0)
SIF Line-up: (4-4-1-1) Johnsen * Fazlagic – Bergdølmo – Andersen – Sørli * Riddez – Winsnes – George – Ohr * Amewou * Finstad
Referat:
Vi kommer fint fra start og sætter os med vores høje tempo forbløffende hurtigt på kampen. Desværre bliver der dømt straffe til Odd, da Glenn A lidt uheldigt fælder Odds hurtige angriber Bärlin. En gammel kending, Morten Fevang, eksekverer sikkert og vi er bagud 1-0. I løbet af de første ti min havde vi tre store chancer som Finstad brændte med stor overbevisning. Måske jeg skulle prøve at give Kovacs chancen fra start næste gang. Nej, jeg venter, kontinuitet og tillid er altafgørende for angribere. I resten af anden halvleg slås Odds spillere om, hvem der kan lave det mest svinske firspark på min enlige angriber Thomas Finstad. De henter 3 gule kort på dette, men deres mission lykkes og Finstad må lade sig skifte ud i pausen med en ’potential head injury’ (har altid syntes den lyder meget led..) Jeg var ikke klar over at norsk fodbold var så hårdt igen, men det kunne jeg måske have sagt mig selv.. Ind med Kovacs og de 6.5 fod muskler. Han få besked på at være ekstra offensiv nu da vi er bagud. Efter 55. min må jeg konstatere at det ikke går som ventet. Vi er ikke kommet ind i kampen. Vil forsøge at sætte lidt flair på banen i form af Nyan. Ind i stedet for Christer George og Winsnes lidt tilbage i banen. Så nu har jeg Kovacs helt i front og de to boldglade afrikanere lige bagved. De få frit løb for kreativiteten af mig. Noget må der ske! 15 min senere kan jeg med tilfredshed se at vi igen er inde i kampen og skaber masser af chancer. Jeg tvivler bare på om vi får hentet det udlignende mål? Imens sidder jeg og spekulerer på, hvordan Odds flamboyante højrekant Fernando de Ornelas fra Venezuela nogensinde er endt i norsk fodbold. Svaret blæser stadig i vinden da dommeren efter 94 min har fået nok. Vi taber 1-0, men dagens positive oplevelse var at se, hvor meget rum de to afrikanere Amewou og Nyan skaber til hinanden, når de er på banen samtidigt.
Ian Rush
fodboldfjols
Juniorspiller
«
Svar #9:
07 Maj 2008, 02:35 »
Tippeligaen 15. runde (første hjemmekamp med mig som træner:)
Strømsgodset – Tromsø 2-0 (2-0)
18, 33 Ohr
SIF Line-up: (4-4-1-1) Johnsen * Riddez – Bergdølmo – Andersen – Aas * George – Winsnes – Sørli – Ohr * Amewou * Finstad
Referat:
Endelig skal jeg stifte bekendtskab med vores hjemmebane, det lille hyggelige Marienlyst Stadion med plads til 8500 gæster. Modstanderen er Tromsø, der frister en tilværelse som rækkens absolutte bundprop otte points efter os. Vi skal bare vinde i dag. Aas er tilbage efter sin skade og glider ind på højre back. Til gengæld er Fazlagic ude med karantæne efter sine mange kort i de foregående kampe. Efter 18 min får vi tilkæmpet os et frispark i en god position lige udenfor Tromsøs straffesparksfelt. Ohr rammer bolden klokkerent og sender den ind i krogen, helt uden chance for Tromsøs klippe i målet, Knut Borch. Det mål ved jeg luner hos vores fremmødte tilhængere, der selvfølgelig er vilde med den målfarlige wing. I det 32. minut får vi endnu et frispark. Sørli sparker bolden hård og fladt gennem muren, og Borch når kun at parere bolden helt nede ved venstre stolpe. Den falder ud til Stian Ohr der elegant drejer den forbi den store klodsede keeper. 2-0! Ohr er jo helt fantastisk!! Fansne stormer ned og hylder deres helt bag ved banden. Kort før pausen er min hidtil målløse Targetman Thomas Finstad tæt på at score efter et hjørne. Det ægrer mig at han ikke har fået hul på bylden. Scorer han ikke i dag giver jeg Kovacs chancen fra start næste gang noterer jeg i min bog. Finstad fylder dog godt oppe foran og det er hans fortjenste at Ohr får så meget plads at boltre sig på ude på højrekanten. I 2. halvleg går gassen af ballonen og vi spiller kedelige 45 min, dog uden at Tromsø nogensinde kommer frem til noget. Vi vinder 2-0 og jeg kan yderst tilfreds køre hjem fra stadionet med en god fornemmelse i maven. ’Bliver Ohr ved sådan her, er det kun et spørgsmål om tid før nogen får øjnene op for ham siger jeg til min trofaste labrador MacGyver’, da jeg slukker natlampen.
Da jeg skimmede sportssiden i Verdens Gang havde jeg nær fået mine cornflakes galt i halsen. Udover de forventede roser til Ohr for hans flotte præstationer, kunne man i en lille notits læse, at Vikings manager Uwe Rössler udtale ’at Strømsgodsets stærke ungarske angriber Peter Kovacs ville passe perfekt ind på hans Viking hold og han kunne så godt som love, at han når transfervinduet åbnede om en uges tid kunne præsentere ham for klubbens fans. Viking var en klub der ville spille med om de europæiske pladser, og i den…’ min mobiltelefon ringede. Det var en journalist fra det lokale dagblad, der ville have en kommentar til Kovacs-historien. Jeg skal gerne indrømme at medie-delen af jobbet bestemt ikke er noget der interesserer mig (på sin vis minder jeg måske om en vis Hr Køhlert, selvom jeg er noget yngre) men jeg fik da fremstammet, at ’Kovacs selvfølgelig vil kunne erhverves for det rette beløb. Jeg har jo ingen interesse i at holde på en spiller, der ikke er i start 11’eren’.
Da jeg kom ud til træningsbanen var spillerne allerede i gang med at slæbe rundt på målene. Det gør de meget heroppe i Norge. Jeg fik øje på Kovacs og kaldte ham til side. Jeg gjorde ham klart, at hvis interessen var gensidig ville han selvfølgelig få lov at rejse. Jeg besluttede i det øjeblik at lade ham starte inde i næste kamp. Nu håbede jeg bare, at han ville kvittere med et par kasser.
Tippeligaen 16 runde
Lyn Oslo – Strømsgodset 0-1
84 Finstad
SIF Line-up: (4-4-1-1) Johnsen * Fazlagic – Bergdølmo – Andersen – Aas * Riddez – Winsnes – Sørli – Ohr * Amewou * Kovacs
Med Kovacs som lovet allerlængst forrest løb holdet ind på det imponerende Ullevål stadion. Jeg havde en sær fornemmelse af, at vi ville blive tørret godt og grundigt. Alligevel lavede jeg ikke om på den taktik, der havde vist sig holdbar indtil nu. Lyn havde i den indledende fase et par store chancer, men Espen Johnsen klarede flot hver gang. Han er i sandhed en glimrende målmand. Det undrer mig at han ikke kunne bruges i Rosenborg. Pludselig kom Ohr fri på højrekanten og stormede af sted mod Lyns mål. Osloklubbens australske venstreback Stefanutto kom i en grim glidende tackling bagfra, der sendte Ohr til jorden med et skrig. Katastrofen var til at få øje på, da fysioterapeuterne bar den letbenede wing fra banen. Vores læge Grete Homstøl sendte mig et blik, der ikke efterlod tvivl om, at det her ikke var godt. Jeg sendte Christer George på banen med besked på at holde sig tilbage og være med til at forsvare nullet – i hvert fald frem til pausen. Det lykkedes og kampen vil i store træk ikke blive husket for noget særligt. Med otte min igen lod jeg Kovacs komme ud og sendte Finstad på banen. Kovacs havde ikke grebet chancen, og jeg var nu bestemt indstillet på at lade ham rejse nordpå til Stavanger. I det 83. minut får vi så et frispark ude omkring hjørneflaget. Winsnes sender bolden ind mod forreste stolpe – og dér dukker Finstad op og header os foran til 1-0! Fantastisk. Jeg kan med fryd se at min manøvre bærer frugt. Finstads trods-reaktion er ikke til at tage fejl af, det var et kraftfuldt mål han scorede der. Endelig en kasse fra min centerforward. Og endnu bedre; Stefanutto bliver liggende bagerst i feltet. Han gør tegn til at en af vores spillere har givet ham en albue i hovedet i forbindelse med eksekveringen af frisparket. Dommeren har dog ikke set noget – og det har jeg heller ikke. Men jeg kan ikke lade værre med at grine hånefuldt indeni, da han kommer fra banen med en ispose på panden… Kort efter fløjter dommeren af. Jeg er utrolig lettet over mine bange anelser blev gjort til skamme, men jeg kan alligevel ikke vente med at få fysioterapeutens dom over Ohrs skade.
Grete Homstøl møder mig allerede i spillertunnellen under det store stadion. ’Tag det roligt, det er okay. Knæet har det fint, det var bare et slag. Til gengæld har han en mindre brud på kæben som han pådrog sig under faldet. Det er enormt uheldigt, men tre uger, så er han klar igen!’ Det var gode nyheder, men tre uger uden vores suveræne stjerne. Nu var gode råd dyre – men heldigvis vidste jeg, at sommerens transfervindue åbnede på onsdag d. 1 august…
Ian Rush
fodboldfjols
Juniorspiller
«
Svar #10:
07 Maj 2008, 03:00 »
Da jeg i bilen på vej hjemad afhørte min telefonsvarer blev jeg glædeligt overrasket. Bestyrelsesformande
n havde indtalt en besked om at klubben var nået til enighed med Stabæks 29 årige forsvarer Inge André Olsen. Jeg var glad og spændt på at træffe Inge André. Det var en stor tilfredstillelse at klubben havde fundet en forsvarer som jeg havde bedt dem om.
Da jeg sidst på aftenen smækkede stængerne op i sofaen kunne jeg i NRK’s FodboldMagasinet se, at Ohr trods sin skade blev kåret til månedens spiller i Tippeligaen. Og jeg vandt Månedens træner Award. Fedt nok. Måske kunne det lukke munden, på de kritikere udenfor klubben, der havde set med skepsis på min ankomst til den Norske hovedstad!
Her et blik på stillingen, som den tager sig ud den 1. august. Husk på at jeg kun har været træner siden den 1. juli, og derfor kun har været ansvarlig i de seneste fire kampe:
Pos Pld Pts Team
1st 16 30 Rosenborg
2nd 16 27 Start
3rd 16 27 Lillestrøm
4th 16 24 Lyn
5th 16 24 Brann
6th 16 23 Strømsgodset
7th 16 22 Fredrikstad
8th 16 21 Stabæk
9th 16 21 Aalesund
10th 16 21 Viking
11th 16 20 Vålerenga
12th 16 19 Odd
13th 16 13 Sandefjord
14th 16 10 Tromsø
[ Okay, det her vil jeg gerne have et fif til hvordan man kan gøre smartere? ;-) ]
Ian Rush
Søren91
Landsholdsspiller
«
Svar #11:
07 Maj 2008, 07:07 »
Fortjener en kommentar! Skriftligt suverænt, og det er vigtigst! Keg læser med
fodboldfjols
Juniorspiller
«
Svar #12:
07 Maj 2008, 14:45 »
Hej Søren. Tusind tak skal du have.
Ian Rush
NichlasKirk
Gæst
«
Svar #13:
07 Maj 2008, 15:04 »
Citat af: fodboldfjols 07 Maj 2008, 00:13
Hej Nichlas.
Haha, tak skal du have. Det er pænt af dig, men der er sgu ikke så meget pænt at illustrere fra norsk fodbold. Jeg ved godt at der er nogle grafiske genier i blandt jer (og der venter helt sikkert nogle vellønnede jobs i reklamebranchen til de bedste). Men jeg vil gerne holde bloggen i den her stil, håber det er okay.
Mvh
Mathias (der er ked af han engang valgte brugernavnet Fodboldfjols, men kunne ikke finde på noget bedre ;-)
Det er bare helt i orden, men syntes du skulle have tilbudet
Du kan da få ændret dit navn her på forummet
fodboldfjols
Juniorspiller
«
Svar #14:
07 Maj 2008, 15:29 »
Tippeligaen 17. runde 3-3
Strømsgodset IF – IK Start (Olsens debut)
SIF Line-up: (4-4-1-1) Johnsen * Fazlagic – Aas – Andersen – Olsen * Riddez – Winsnes – Fuhre – George * Amewou * Finstad
Ohr er ude med brud på kæben og Sørli sidder over med karantæne. Inge André Olsen starter inde på højre back i stedet for Aas, der er rykket ind centralt, og Inge André Olsen får dermed debut efter sit skifte fra Stabæk. Med Aas og Andersen liggende centralt i forsvaret har jeg fået det forsvar jeg har ønsket mig. Det sprængende punkt i dagens opstilling er, hvordan den kun 17 årige Lars Fuhre klarer sin 8. kamp i Norges bedste række. Første halvleg forløber uden dramatik og vi går til pause uden scoringer. Men anden halvleg er knapt fløjtet i gang før dommeren vurderer at Aas begår straffespark og Starts Ole Martin Årst scorer til 0-1. Hurtigt beslutter jeg mig for at hive unge Fuhre ud og sætte Nyan ind, så jeg forhåbentlig ad den vej kan se os skabe nogle chancer. Ved samme lejlighed bytter jeg en træt Finstad ud med Kovacs. Kort efter bliver vi tildelt et frispark fra en god position. Winsnes går til bolden og udligner. 1-1. I det 68. minut sparker Winsnes hjørnespark i vores højre side. Bolden sejler ind over forsvaret og ved bagerste stolpe dukke Aas op og header os på 2-1. Aas har gjort skaden ved straffesparket før god igen! Det er hans første mål i sæsonen. Men glæden varer kort. Kun godt fem min senere er det Stabæks Ole Martin Årst der scorer igen; denne gang til 2-2. Men i det 81’s tyvende minut dukker Amewou pludselig op foran en dyb stikning ind i feltet. Med en flad inderside sender han bolden i nettet under Starts hjælpeløse målmand. 3-2! Men så dukker Børufsen op og kommer igennem Strømsgodsets forsvarskæde. Men der er det Espen Johnsen der kommer hurtigt ud – men han laver straffe!! Andet straffespark i kampen til IK Start. Årst scorer til 3-3! Og det bliver også slutresultatet. Hvilken dramatisk kamp!
Tippeligaen 18. runde
Strømsgodset IF – Viking Stavanger 0-0 (0-0)
SIF Line-up: (4-3-3) Johnsen * Fazlagic – Aas – Andersen – Olsen * Riddez – Winsnes – George * Amewou - Nyan * Finstad
Preview:
Idag er det tid til lidt luftforandring. Mens jeg stod og tankede på den lokale benzinstation og bandede over hvor dyr en Snickers er i Norge, fik jeg øje på en familie i SIF trøjer. Det er lidt en sjældenhed i gadebilledet, nogen stor fanskare har vi bestemt ikke. Med et foreløbigt snit på 6835 lod vi en del tilbage at ønske for de store norske klubber; Rosenborg, Brann og Vålerenga, der alle lå tæt op ad de 20.000 tilskuere i snit. Da jeg skruede dækslet på tanken kom familiens 10-11 årige dreng over, og spurgte om han ku få min autograf på en fodbold. Mens jeg fumlede efter noget at skrive med, fortalte han, at vores 3-3 kamp mod Start havde været den bedste kamp han nogensinde havde set. ’Ha, sådan kan man være så forskellige’, tænkte jeg, for jeg var stadig skuffet over vi havde lukket tre mål ind. Men drengen havde fat i noget – publikum havde været ellevilde. Så da jeg i timerne op til kampen lagde brikker på taktiktavlen blev det i en ny formation. En 4-3-3, med de tre forreste spillende i en trekant inde centralt og altså uden fløje (Ohr, vores mest gennembrudssikre kant var jo skadet.) Til gengæld ville jeg kunne have mine to afrikanere hængende bag Finstad. Amewou og Nyan havde hidtil vist fin forståelse for hinanden. Ha! Nu skal jeg sku vise de nordmænd at der findes andet fodbold en kick’n’rush. Måske var det naivt, for Strømsgodset besidder ikke kvalitet til at spille 4-3-3. Men jeg tænkte på den lille dreng på tankstationen. Hvis han da fattede noget om taktik, så ville han blive ellevild…
Referat:
Til min store forbløffelse stillede Viking op i en næsten identisk formation. Dam nit. Hvis jeg bare havde haft gjort mit forarbejde grundigere. Jeg havde næsten ikke skænket det en tanke, at et norsk hold kunne finde på at spille 4-3-3. Der er så mange fordomme om norsk fodbold. Jeg besluttede mig for ikke at gribe ind. Nu måtte vi se, hvem der ville vinde dysten – og for én aften blev der spillet La Liga fodbold i en forstod til Oslo… Tilskuerne blev ikke skuffet. Ihvert fald ikke over spillet. Første halvleg blev spillet i et hæsblæsende tempo med masser af detaljer og små kække kombinationer. Det var dog sparsomt med afslutninger, men kreerer man chancerne, så skal de nok komme. Pausestilling 0-0. Jeg var godt tilfreds med at se os sætte os tungt på spillet i de første 10 min af anden halvleg. Presset resulterede i tre hjørnespark, der desværre blev headet lige ved siden af mål – de to af gangene af Alexander Aas og en enkelt gang af Finstad. Flere gange blev der jublet på tribunerne over det lækre pasningsspil, der var af høj kvalitet. Mod afslutningen af kampen skiftede jeg en træt Finstad ud. Det høje tempo var mere end den store normand lige kunne klare i 90 min. Ind med Kovacs. Scorer han i dag, så køber de ham, tænkte jeg. Det blev dog kun til syv min på banen for ungaren, der slog sig voldsomt i en nærkamp med Vikings egen viking, defensiv midt Børre Steensild. Nu var gode råd dyre, men heldigvis havde jeg Thomas Smørum med på bænken. Han er en helt anderledes type end de store centerforwards. Lille og skudsikker. Jeg bad ved udskiftningen Christer George, der var ude for at få en tår vand, om at lægge sine indlæg i fødderne på Smørum. I samme ombæring sendte jeg Andersson ind på venstrekanten. Han var netop blevet meldt klar efter sin skade og ville have godt af lige at få ti min på banen. Der faldt ingen scoringer i kampens døende min, men det var en af de 0-0 kampe, der vil blive husket for flot fodbold. Bare ærgerligt vi ikke havde skarpheden foran kassen. Sjovt som en taktisk flot 0-0 kamp kan glæde mig som manager, mens fansne så ud til at have det sjovest, da begge holds taktiske oplæg faldt fra hinanden i sidste spillerundes 3-3-kamp mod Start. Men jeg noterede mig med glæde, at vi havde stået solidt i forvaret og holdt nullet.
Med hele 14 dage til næste spillerunde havde jeg endeligt tid til at kigge truppen yderligere igennem. Klubformand Ivar kom ned og satte sig ved siden af mig under eftermiddagstræning
en. Han fortalte at klubben havde afvist et bud på unge højreback David Driscoli, som han mente havde en stor fremtid i klubben. Jeg delte ikke umiddelbart hans syn på Driscoli, men jeg havde heller endnu ikke set ham spille, da han tilsyneladende altid var skadet. Men jeg var glad for at klubbens økonomi tillod os at holde på marginalspillere. Ivar gav mig et klap på skulderen og sagde, at det var godt at jeg var kommet til klubben. Og at vores bud på Helsingborgs norske midtbanemand Espen Nystuen var blevet afvist.
Midtugen bød på en venskabskamp mellem Norge og Argentina. Sydamerikanerne spillede sprudlende flot fodbold og vandt fortjent 0-3. Strømsgodset har ingen spillere inde omkring landsholdet, heller ikke U21 eller U19. På vej hjem fik jeg en sms om at vi har hentet en 14 årig forsvarer fra Fredrikstad ved navn Vestle Nilsen. Han spås en spændende fremtid af vores scout.
Tippeligaen 19. runde
Fredrikstad FK – Strømsgodset IF 1-0 (0-0)
63 Myklebust
SIF Line-up: (4-4-1-1) Johnsen * Riddez – Aas – Andersen – Olsen * Andersson – Winsnes – Sørli – George * Nyan * Finstad
Preview: Fredrikstad ligger a points med os på 6 pladsen, vi har dog en minimalt bedre målscore på én pind i vores favør. Andersson får chancen fra start på venstrekanten. Riddez rykker tilbage på (LB) og Fazlagic glider ud på bænken.
Referat: Første halvleg ender 0-0. Fredrikstad sidder i perioder tungt på kampen, men vores forsvar ser uhyggeligt solidt ud. Stor tilfredshed med det herfra. Finstads ’flick-ons’ til Nyan spiller dog ikke helt efter bogen. Jeg giver Nyan en pil fremad og siger at han skal løbe endnu mere i dybden. Nyan er altså en dejlig spiller, og han trækker en masse frispark på han fantastiske dribleture. Det er dog Fredrikstad der kommer på scoringstavlen til 1-0, da Johnsen kun halvklarer et forsøg udefra og Myklebust scorer på riposten. Jeg sender Ohr og Amwou til opvarmning. Ohr sætter med det samme sit præg på kampen og er her og der og alle vegne. Bagkæden får besked på at trække fremad og det resulterer i et intenst pres fra vores side. Det bærer dog ikke frugt og vi taber desværre 1-0. 5 kampe uden nederlag er godkendt, og som Arsene Wenger siger ’Hvis bare mit hold vinder de 4 kampe, så pyt med om de taber hver 5.’
Ian Rush
Sider:
[
1
]
2
3
Vælg et område:
-----------------------------
Football Manager 2024
=> Omklædningsrummet
=> Blogs
=> Træningsbanen
=> Skadestuen
=> Klubsøgning og -erfaring
=> Spillersøgning og -erfaring
=> Challenges
Football Manager 2023
=> Omklædningsrummet
=> Challenges
=> Træningsbanen
=> Blogs
=> Skadestuen
Football Manager 2022
=> Omklædningsrummet
=> Blogs
=> Skadestuen
=> Træningsbanen
=> Challenges
Football Manager 2021
=> Omklædningsrummet
=> Blogs
=> Træningsbanen
=> Skadestuen
=> Challenges
=> Idéfabrikken
Football Manager 2020
=> Omklædningsrummet
=> Skadestuen
=> Træningsbanen
=> Blogs
=> Challenges
Football Manager 2019
=> Omklædningsrummet
=> Skadestuen
=> Træningsbanen
=> Blogs
=> Challenges
=> Idéfabrikken
Football Manager 2018
=> Omklædningrummet
=> Lower League Management
=> Skadestuen
=> Træningsbanen
=> Blogs
=> Challenges
===> November challenge
===> December challenge
===> Januar/februar challenge
===> Journey for the money
Football Manager 2017
=> Omklædningsrummet
=> Træningsbanen
===> Det taktiske panel
=> Skadestuen
=> Blogs
=> Månedens anbefaling
=> Challenges
===> Europæisk Outsider
===> Galiciens helte
===> Genrejsningen af Østtyskland
===> Journey for the money
===> Mine FM17 saves
=> Designerfreaks
=> Idéfabrikken
Football Manager 2016
=> Omklædningsrummet
=> Træningsbanen
=> Skadestuen
=> Blogs
=> Månedens anbefaling
=> Lav din egen klub
=> Idéfabrikken
=> Designerfreaks
=> Netcaféen
=> Challenges
Football Manager 2015
=> Omklædningsrummet
=> Træningsbanen
=> TV-Stationen
=> Netcaféen
=> Challenges
=> Skadestuen
=> Blogs
=> Idéfabrikken
=> Designerfreaks
=> Månedens anbefaling
=> FmFreaks anbefaler
Football Manager 2014
=> Omklædningsrummet
=> Træningsbanen
=> Skadestuen
=> Netcaféen
=> Challenges
=> TV-Stationen
=> Blogs
=> Idéfabrikken
=> Designerfreaks
=> Månedens Anbefaling
Andre Managerspil
=> Nostalgi
===> Blogs fra de ældre udgaver
===> FM2013
=====> Omklædningsrummet
=====> Træningsbanen
=====> Spillersøgning og -erfaring
=====> Klubsøgning og -erfaring
=====> Skadestuen
=====> Netcaféen
=====> Challenges
=====> Lower League Management
=====> TV-Stationen
=====> Blogs
=====> Idéfabrikken
=====> DesignerFreaks
=====> Månedens anbefaling
===> FM2012
=====> Omklædningsrummet
=====> Træningsbanen
=====> TV-stationen
=====> Skadestuen
=====> DesignerFreaks
=====> Netcaféen
=====> Blogs
=====> Idéfabrikken
=====> Månedens anbefaling
===> FM2011
=====> DesignerFreaks
=====> TV-stationen
=====> Annonceringer
=====> Idéfabrikken
=====> Omklædningsrummet
=====> Træningsbanen
=====> Skadestuen
=====> Netcaféen
=====> Blogs
===> FM2010
=====> Blogs FM2010
=====> Netcaféen FM2010
=====> Annonceringer FM2010
=====> Omklædningsrummet FM2010
=====> Træningsbanen FM2010
=====> Spillersøgning og -erfaring FM2010
=====> Klubsøgning og -erfaring FM2010
=====> Skadestuen FM2010
=====> Lower League Management FM2010
=====> Idéfabrikken FM2010
===> FM2009
=====> Idéfabrikken FM2009
=====> Træningsbanen FM2009
=====> Blogs FM2009
=====> Lower League Management FM2009
=====> DesignerFreaks FM2009
=====> Skadestuen FM2009
=====> Netcaféen FM09
=====> Omklædningsrummet FM2009
=====> Spillersøgning og -erfaring FM2009
=====> Klubsøgning og -erfaring FM2009
=> Pro Cycling Manager
=> Football Manager Live
===> Blogs
=> DesignerFreaks
=> Annonceringer FM2012
Andet
=> Fodbold
===> VM 2010
===> EM 2012
===> VM 2014
===> EM 2016
=> Baren
===> Cykling
===> Redskabsrummet
=> Børnehaven
FmFreaks.dk
=> Introduktionsforum
=> Mødelokalet
===> Måneds awards
=> FmFreaks Blogs Hall of Fame
=> Konkurrencer
===> Premier League Picks
===> Champions Freak
===> Supertipperen
===> FmFreaks Awards 2007
===> Nekrolog Konkurrence 2008
===> Digtkonkurrence
===> VM-Konkurrence
===> Fmfreaks Tour de France konkurrence
===> Nekrologkonkurrencen, 2010
===> Nekrologkonkurrencen, 2011
===> Månedens mål
===> FMF Fantasy League
===> EM Last Man Standing
===> DM i Football Manager 2013
===> Prediction Mastery
===> Blogkonkurrencer
=====> Blogkonkurrencen 2016
=====> Blogkonkurrencen 2015
=====> Blogkonkurrencen, 2014
=====> Blogkonkurrencen, 2013
=====> Blogkonkurrencen, 2012
=====> Blogkonkurrencen, 2009
=====> Blogkonkurrencen, 2011
=====> Blogkonkurrence FM2008
=====> Blogkonkurrencen 2017
=====> Blogkonkurrencen 2018
=====> Blogkonkurrencen 2019
=====> Blogkonkurrencen 2020
=====> Blogkonkurrencen 2021
=====> Blogkonkurrencen 2022
=====> Blogkonkurrencen 2023
=====> Blogkonkurrencen 2024
===> FmF Mesterskabet
===> FmFreaks årsawards 2013
===> VM Last man standing
===> FmFreaks' årsawards 2014
Administrator forum
=> test
This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only.
« More Info »