JANUAR 2008Van Der Vaart viste klassen
20. kamp i Æresdivisionen fra DSB Stadion, AlkmaarAZ Alkmaar (10) – Ajax Amsterdam 0-2 (0-0)
0-1 Klaas-Jan Hunterlaar (46)
0-2 Rafael Van Der Vaart (49)
MOM: Rafael Van Der Vaart (8)
Vi får tre meget vigtige points med hjem fra den svære udekamp på DSB Stadion i Alkmaar.
Selvom AZ slet ikke har formået at leve op til de seneste sæsoners flotte resultater i år, så er de altid svære at spille imod på udebane.
Vi har det også svært i første halvleg, som er en rodet forestilling uden de store muligheder til nogle af holdene. Det ændrer sig heldigvis i anden halvleg, hvor vi allerede i halvlegens første minut kommer foran 1-0 ved Huntelaar og bare 3 minutter senere er Van Der Vaart på pletten, hvilket reelt lukker kampen, da AZ som sagt slet ikke kan få noget til at hænge sammen.
Huntelaar og Suarez - en målfarlig duo
4. runde af den hollandske pokalturnering fra Haarlem Stadion, HaarlemHaarlem (D1) – Ajax Amsterdam 1-3 (0-2)
0-1 Luis Suarez (9)
0-2 Klaas-Jan Hunterlaar (11)
1-2 Antonino Furfaro (straffe, 62)
1-3 Luis Suarez (73)
MOM: Luis Suarez, Ajax (9)
Jeg prøver at ændre lidt på det taktiske til dagens pokalkamp, da jeg stadig leder efter et godt alternativ til vores normale 4-2-3-1 opstilling.
Jeg skifter til at spille med en diamant på midtbane og to angribere på toppen. Taktikken lykkes ganske godt, da begge angribere scorer mål. Det eneste, jeg ikke bryder mig om er, at vi giver en del chancer væk til Haarlem, men de formår ikke at udnytte andet end et straffespark.
I kvartfinalen skal vi igen på udebane og denne gang mod en langt sværere modstander. Vi skal til Groningen i kvartfinalen.
Veteranen Jaap Stam
har indtil videre haft en god sæson
21. kamp i Æresdivisionen fra Amsterdam ArenAAjax Amsterdam – Vitesse (13) 1-1 (0-0)
1-0 Jaap Stam (60)
1-1 Juan Gonzalo Lorca (81)
MOM: Jaap Stam, Ajax (8)
Vi spiller en rigtig god kamp i dag mod Vitesse og derfor er det ekstra ærgerligt, at vi dummer os og lader dem tage det ene point med hjem.
Jeg har sagt det mange gange, men det er også et tilbagevendende problem; vi scorer simpelthen ikke nok på de mange chancer, vi får tilspillet os, mens vores modstandere ofte ikke skal bruge mere end et par chancer på at score mod os.
I dag er desværre ingen undtagelse, da Lorca’s afslutning er den første af nævneværdig karakter fra Vitesse.
Det er selvfølgelig også bedre at spille disse kampe uafgjorte frem for at tabe dem, men det er samtidig meget frustrerende at se så mange af vores scoringsmuligheder blive misbrugt.
22. kamp i Æresdivisionen fra Amsterdam ArenAAjax Amsterdam – Willem II (10) 1-0 (0-0)
1-0 Fernando Belluschi (83)
MOM: Fernando Belluschi, Ajax (8)
Willem II er et godt mandskab, som også viser sig meget svær at knække i dagens opgør.
De formår at ødelægge vores spilkoncept, hvilket betyder vi aldrig rigtig kommer i gang med vores sædvanlige chanceskabende spil.
Heldigvis for os viser vores argentinske troldmand på højrefløjen, Fernando Belluschi sig endnu en gang fra hans bedste side og tager sagen i sin egen hånd med små ti minutter igen. Hans mål bliver sejrsmålet og vi holder med sejren trit med de førende fra Feyenoord og NAC Breda.
Rafael er arkitekten på vores hold
23. kamp i Æresdivisionen fra Vijverberg, DoetinchemDe Graafschap (14) – Ajax Amsterdam 0-2 (0-1)
0-1 Klaas-Jan Hunterlaar (31)
0-2 Rafael Van Der Vaart (65)
MOM: Rafael Van Der Vaart, Ajax (8)
Endelig en kamp, hvor vi ikke overlader noget til tilfældighederne.
Vi styrer kampen mod De Graafschap fra start til slut og endnu en gang er det et af nyindkøbene før denne sæson, der viser rigtig gode takter.
Selvom Rafael Van Der Vaart har været lidt svingende i sine præstationer siden han kom tilbage til Ajax, så må han betegnes som vores vigtigste spiller og en spiller, der kan gå ind og gør en forskel, når der virkelig er brug for det. Det gør han blandt andet i dag med en assist og en scoring i vores 2-0 sejr.
Denne sejr og de andre resultater i denne spillerunde betyder, at vi efter 23 kampe fører Æresdivisionen.
Æresdivisionen efter 23 kampe