home forum contact

Velkommen
Gæst
Søg

SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
I går kl. 19:04:23 Brodtgaard Challenges The real SAF Challenge
20 Nov 2024, 11:53 ydersog Klubsøgnin... Brighton & Hove Albion
19 Nov 2024, 11:24 Lars Pedersen Omklædning... Ang. Spcs
14 Nov 2024, 20:58 andersnomanni Blogs SAF Challenge
24 Okt 2024, 21:05 Broen13 Blogs Rejsen gennem Portugal
24 Okt 2024, 17:05 Bubbles Blogs #2 - Et sidste save - ...
17 Okt 2024, 23:31 Svartowiz Omklædning... Sommer opdatering
Antal Registrerede Brugere: 23453
  0 Brugere, 830 Gæster Online.

Nyeste Bruger: Seraphinang
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andet
| |-+  Kategori: Baren
| | |-+  Politik Indland- Udland
0 Brugere og 6 Gæster læser i øjeblikket dette emne.
Sider: 1 ... 41 42 [43] 44 45 ... 58 Udprint
Forfatter Emne: Politik Indland- Udland  (Læst 153472 gange)
MaKuMa
Ynglingespiller

Sv: Politik Indland- Udland
« Svar #630: 20 Mar 2013, 23:02 »

Tænk, at vi på dette lille forum har hele to, der gerne vil være sportsjournalister. Hvor mange andre ude i Danmark tror I ikke render rundt med samme drømme?

Har I overvejet, at der gerne skulle være en efterspørgsel efter jeres drømmejobs før I kan få dem? Lad mig lige minde om, at sporten er det område, hvor aviserne skærer ned først! Og det bliver absolut ikke mindre i fremtiden.

Mvh. MaKuMa

Formerly Known as Ian Smiley

Suckins
Førsteholdsspiller

« Svar #631: 20 Mar 2013, 23:04 »

Desuden skal jeg helt bestemt ikke have et sabbatår, som du ellers antog. Jeg skal som sagt uddanne mig til journalist. Om det bliver i Roskilde eller Århus står dog endnu i det uvisse. Men der er også lidt over et års betænkningstid endnu, så jeg stresser ikke over det.

Hvorfor ikke? Hvis du gerne vil læse til journalist, er det da et fag, hvor et sabbatår eller flere kun kan være gavn. Du får flere hår på brystet, mere livserfaring og kan generelt indfange en større viden, der kun kan være gavnligt for din optagelsesprøve, der jo langt fra bare er, at kunne skrive og sætte kommaer.

Jeg hører altid, at det er meget imødeset at have lidt andet med i bagagen end at komme direkte fra din gymnasielle uddannelse og vil uddanne dig til journalist. Det kunne fx også være en omgang på højskole med speciale i netop journalistik. Men det har du måske en anden opfattelse af.

former zoesuckins

MaKuMa
Ynglingespiller

« Svar #632: 20 Mar 2013, 23:06 »

Citat
Jeg tror, at du misser hele essensen af det, jeg prøver at fremlægge og anfægte her. Jeg er stor modstander af uddannelsessystemet som helhed. Derfor er det altså ikke kun de gymnasiale uddannelsers relevans, jeg kritiserer her. Jeg anfægter jo netop derimod den relevans eller mangel på samme, der optræder i de fleste uddannelser. Jeg synes, at der er alt for mange irrelevante parametre, man bliver bedømt på, som jo egentlig ikke har noget med uddannelsen at gøre. Det synes jeg virkelig er ærgerligt, da man dermed begrænser de store potentialer, der ellers gemmer sig i mange unge mennesker.

Det vil jeg meget gerne have, at du lige uddyber? Ideen er jo, at ungdomsuddannelsern e er generelistiske, mens de videregående uddannelser er temmeligt ensporede (nørdede).

Citat
Om jeg består til sommer, må tiden jo så vise.

Fra en matematikhader til en anden: Gør ALT for det! Så lover jeg dig, at du aldrig igen skal se matematik i den rene lorteform som det findes på gymnasiet!

Mvh. MaKuMa

Daniel Nordentoft
Manager

« Svar #633: 20 Mar 2013, 23:13 »

Faktisk var jeg i gang med mit indlæg da du postede dit indlæg. Og nej jeg har ikke tænkt mig at sidde o læse hele klamamsen, inden jeg trykker godkend.

Hermed svar på dit spørgsmål: Du ville være sportsjournalist(eller bare journalist) right? Her skal man eksempelvis være god til at opsnappe statistikker, læse den rigtigt og kunne beregne sandsynligheder. Det fag må simpelthen være så meget andet end bare at kunne tale godt for dig(Her ligger duv sit rimeligt lunt i svinget Wink ) og skrive en fin artikel. Derudover er matematikken i høj grad også med til at fremme din aktivitet omkring et specifikt problem og lede dig ad nye veje ud af det. Jaja, det er andre fag også, men Matematik har i sær den indvirkning på mig. Derudover vil det aldrig være en helt dårlig ide at kunne lægge 2 og 2 sammen uden at skulle finde lommeregneren frem, sådan i al almindelighed.

Og endelig så ved jeg fra kilder at Matematik er et krav på mange uddannelser, hvor Matematik ikke lige umiddelbart skulle virke så oplagt igen.
Jeg håbede inderligt, at du ville diske op med at bedre svar. At aflæse en statistik, er jo ikke noget, som kræver, at man har studeret matematik i 15 år. Det er jo helt basalt. Sandheden er ganske enkel; Matematik har ingen relevans for mig, og jeg kan forsikre dig og ikke mindst mig selv om, at det aldrig vil få en relevans i forhold til de passioner, jeg ønsker at dyrke.
Tænk, at vi på dette lille forum har hele to, der gerne vil være sportsjournalister. Hvor mange andre ude i Danmark tror I ikke render rundt med samme drømme?

Har I overvejet, at der gerne skulle være en efterspørgsel efter jeres drømmejobs før I kan få dem? Lad mig lige minde om, at sporten er det område, hvor aviserne skærer ned først! Og det bliver absolut ikke mindre i fremtiden.
Hvor vil du hen med det? Skal jeg så blot droppe mine planer, fordi der er en stor efterspørgsel?
Hvorfor ikke? Hvis du gerne vil læse til journalist, er det da et fag, hvor et sabbatår eller flere kun kan være gavn. Du får flere hår på brystet, mere livserfaring og kan generelt indfange en større viden, der kun kan være gavnligt for din optagelsesprøve, der jo langt fra bare er, at kunne skrive og sætte kommaer.

Jeg hører altid, at det er meget imødeset at have lidt andet med i bagagen end at komme direkte fra din gymnasielle uddannelse og vil uddanne dig til journalist. Det kunne fx også være en omgang på højskole med speciale i netop journalistik. Men det har du måske en anden opfattelse af.
Jeg vil ind så hurtigt som muligt. Hvis det ikke lykkedes mig, fordi jeg måske ikke har stort nok repertoire af paratviden således, at jeg ikke består prøven, så må jeg jo prøve lykken igen, når jeg har udvidet min horisont. Men det kan da godt være, at et sabbatår bliver en realitet, det tør jeg ikke spå om lige nu, men jeg vil gerne hurtigt ind på journalisthøjskolen .  

MaKuMa
Ynglingespiller

« Svar #634: 20 Mar 2013, 23:19 »

Citat
Hvor vil du hen med det? Skal jeg så blot droppe mine planer, fordi der er en stor efterspørgsel?

Jeg vil såmænd bare prøve at give et lille indblik i hvordan det hænger sammen. I er to unge mennesker ALENE på dette forum, der gerne vil være sportsjournalister. Lad os holde fast i det.

Til foreningen Danske Sportsjournalisters generalforsamling var der 7. marts i år i alt 67 fremmødte.

Og medmindre, at alle de 67 dør i den samme ulykke, så er det nok ikke fordi, at rekrutteringen til faget vil gå voldsomt i vejret fra år til år. Hvis vi antager, at der højt sat findes 300 sportsjournalister i Danmark, så er der vel en 15 stykker, der pensioneres hvert år - og det betyder ikke nødvendigvis, at jobbene genopslås af den grund...

Så nej: Du skal ikke droppe dine drømme. Du skal bare indstille dig på, at du med MININUM 50% sandsynlighed kommer til at lave noget andet.

Og der er pointen så, at eftersom matematik er kravet på de fleste videregående uddannelser, så er det dumt at smække den dør i allerede nu.
« Seneste Redigering: 20 Mar 2013, 23:22 af MaKuMa » Logged

Mvh. MaKuMa

Daniel Nordentoft
Manager

« Svar #635: 20 Mar 2013, 23:20 »

Det vil jeg meget gerne have, at du lige uddyber? Ideen er jo, at ungdomsuddannelsern e er generelistiske, mens de videregående uddannelser er temmeligt ensporede (nørdede).

Fra en matematikhader til en anden: Gør ALT for det! Så lover jeg dig, at du aldrig igen skal se matematik i den rene lorteform som det findes på gymnasiet!

Jeg anfægter relevansen af de fag, jeg studerer på nuværende tidspunkt på HHX, men som samtidig i nogle tilfælde er adgangskrav på videregående uddannelser, selvom det ingen reel relevans har for studiet. Altså kritiserer jeg hele uddannelsessystemet og ikke kun den gymnasiale del.

Tak for rådet. Jeg er dog hamrende elendig til det, hvilket tildels skyldes, at jeg ikke har nogen motivation for indlæring i faget, da jeg som utallige gange nævnt, ikke finder det brugbart og relevant for mit vedkommende. Men det er da klart, at jeg skal stræbe efter at bestå. Alt andet ville være uambitiøst. Men jeg frygter egentlig, at jeg dumper. Jeg ved ikke lige umiddelbart, hvad det vil betyde for mig.  

MaKuMa
Ynglingespiller

« Svar #636: 20 Mar 2013, 23:22 »

Citat
Jeg anfægter relevansen af de fag, jeg studerer på nuværende tidspunkt på HHX, men som samtidig i nogle tilfælde er adgangskrav på videregående uddannelser, selvom det ingen reel relevans har for studiet.

Hvilke fag eksempelvis?

Mvh. MaKuMa

Daniel Nordentoft
Manager

« Svar #637: 20 Mar 2013, 23:24 »

Jeg vil såmænd bare prøve at give et lille indblik i hvordan det hænger sammen. I er to unge mennesker ALENE på dette forum, der gerne vil være sportsjournalister. Lad os holde fast i det.

Til foreningen Danske Sportsjournalisters generalforsamling var der 7. marts i år i alt 67 fremmødte.

Og medmindre, at alle de 67 dør i den samme ulykke, så er det nok ikke fordi, at rekrutteringen til faget vil gå voldsomt i vejret fra år til år. Hvis vi antager, at der findes 300 sportsjournalister i Danmark, så er der vel en 15 stykker, der pensioneres hvert år - og det betyder ikke nødvendigvis, at jobbene genopslås af den grund...

Så nej: Du skal ikke droppe dine drømme. Du skal bare indstille dig på, at du med MININUM 50% sandsynlighed kommer til at lave noget andet.

Og der er pointen så, at eftersom matematik er kravet på de fleste videregående uddannelser, så er det dumt at smække den dør i allerede nu.
Jeg troede ellers, at jeg havde skåret dette ud i pap, men jeg prøver igen. Det her handler ikke om, om jeg tager matematik seriøst eller ej. Min anfægtelse handler udelukkende om, at jeg finder mange ting irrelevante i det danske uddannelsessystem, hvilket medfører, at mange unge mennesker med stort potentiale, vil få lukket døren, selvom de måske egentlig er mere kompetente end dem, der kommer ind på studiet. Selvom jeg angreb og anfægtede det gymnasiales relevans, så er det altså ikke kun dem, jeg er ude efter. Det er hele systemet. Det synes jeg er meget synd og spild af potentiale, tid og ressourcer.

Daniel Nordentoft
Manager

« Svar #638: 20 Mar 2013, 23:26 »

Hvilke fag eksempelvis?

I teorien dem alle sammen. Særligt matematik. Selv i dansk, som jo egentlig burde være utrolig relevant for mit eget vedkommende, så føler jeg egentlig ikke, at jeg lærer noget, som er brugbart.

Anfield Road
Manager

« Svar #639: 20 Mar 2013, 23:26 »

Jeg håbede inderligt, at du ville diske op med at bedre svar. At aflæse en statistik, er jo ikke noget, som kræver, at man har studeret matematik i 15 år. Det er jo helt basalt. Sandheden er ganske enkel; Matematik har ingen relevans for mig, og jeg kan forsikre dig og ikke mindst mig selv om, at det aldrig vil få en relevans i forhold til de passioner, jeg ønsker at dyrke.
Nej, det ved jeg da ved gud godt, og det er heldigvis heller ikke hvad jeg beder dig om. Men ikke desto mindre har jeg givet dig hvad du bad mig om: et svar. Jeg kan godt love dig for at der er nogen i min klasse, som virkelig ikke kan se hverken hoved eller hale i en ellers ganske basal statistik. Og hvis man så oven i købet vælger det fra på gymnasiet, så kan det vel blive hårdt at træde det hele op igen. Dermed ikke sagt at man aldrig lærer det, slet ikke, for det er som du selv siger ikke ligefrem den sværeste gren af faget.

Jeg advarer dig såmænd bare mod at lukke øjnene, faktisk kan jeg jo være ret ligeglad, men hvis du insisterer på ikke at ville bruge Matematik til noget, så vil jeg ikke træde mere i det.

"Tag dog den forbandede bandage af...og hvad mener du egentlig med dit knæ!? Det er Liverpools knæ!" - Bill Shankly

Daniel Nordentoft
Manager

« Svar #640: 20 Mar 2013, 23:31 »

Nej, det ved jeg da ved gud godt, og det er heldigvis heller ikke hvad jeg beder dig om. Men ikke desto mindre har jeg givet dig hvad du bad mig om: et svar. Jeg kan godt love dig for at der er nogen i min klasse, som virkelig ikke kan se hverken hoved eller hale i en ellers ganske basal statistik. Og hvis man så oven i købet vælger det fra på gymnasiet, så kan det vel blive hårdt at træde det hele op igen. Dermed ikke sagt at man aldrig lærer det, slet ikke, for det er som du selv siger ikke ligefrem den sværeste gren af faget.

Jeg advarer dig såmænd bare mod at lukke øjnene, faktisk kan jeg jo være ret ligeglad, men hvis du insisterer på ikke at ville bruge Matematik til noget, så vil jeg ikke træde mere i det.
Det handler igen ikke om hvorvidt, jeg vil tage et fag som matematik seriøst. Jeg tager eksempel og udgangspunkt i mig selv, da det virker mest nærliggende. I hvilke sammenhænge af et fremtidigt job, skal jeg kunne aflæse en graf? Hvis jeg skulle, ville det - som du selv også påpeger - ikke være en stor udfordring at få lært. Det kræver som bekendt ikke ret meget.

Det er sgu for nemt at sige, at man får brug for tingene, men hvis man ikke kan give nogle konkrete eksempler, så er det jo lidt ligegyldigt.

MaKuMa
Ynglingespiller

« Svar #641: 20 Mar 2013, 23:37 »

Citat
I teorien dem alle sammen.

I teorien? Hvad med i praksis?

Lad os nu lige få et par ting på det rene. Matematik er grundelementet i al naturvidenskab og ingeniørkundskab. Der var ikke opfundet noget som helst mere avanceret end en hammer, hvis ikke folk kunne matematik. Hvordan kan du påstå, at det ikke er relevant, at folk får en forståelse for?

Dansk lærer dig at læse indenad og giver dig en kulturforståelse, som gør det muligt for dig at forstå hvilket samfund Danmark er i forhold til omverdenen. "Læs en civilisations litteratur og du vil forstå hans tanker", sagde Nelson Mandela engang. Dansk lærer dig ydermere at tænke abstrakt, hvad du mere end noget som helst får brug for, hvis du gerne vil være journalist. Men lad mig give et eksempel på, hvad litteraturen og dansk kan lære dig:

I meget litteratur berettes der om ungdommens naivitet og idealisme, der ved nærmere eftertanke var ret langt ude. Folk, der i deres unge dage havde nogle tanker, som da de blev ældre viste sig at være urealistiske og ude af trit med virkeligheden. At denne pointe gengives i en masse litteratur kan eksempelvis fortælle dig, at du som 2.H'er måske ikke har så meget styr på dit liv som du føler på nuværende tidspunkt, og at du derfor måske ikke bør være så sikker i din sag, som du netop er. De bøger blev jo netop skrevet af folk, der selv var blevet klogere.

Mvh. MaKuMa

Daniel Nordentoft
Manager

« Svar #642: 20 Mar 2013, 23:40 »

I teorien? Hvad med i praksis?

Lad os nu lige få et par ting på det rene. Matematik er grundelementet i al naturvidenskab og ingeniørkundskab. Der var ikke opfundet noget som helst mere avanceret end en hammer, hvis ikke folk kunne matematik. Hvordan kan du påstå, at det ikke er relevant, at folk får en forståelse for?

Dansk lærer dig at læse indenad og giver dig en kulturforståelse, som gør det muligt for dig at forstå hvilket samfund Danmark er i forhold til omverdenen. "Læs en civilisations litteratur og du vil forstå hans tanker", sagde Nelson Mandela engang. Dansk lærer dig ydermere at tænke abstrakt, hvad du mere end noget som helst får brug for, hvis du gerne vil være journalist. Men lad mig give et eksempel på, hvad litteraturen og dansk kan lære dig:

I meget litteratur berettes der om ungdommens naivitet og idealisme, der ved nærmere eftertanke var ret langt ude. Folk, der i deres unge dage havde nogle tanker, som da de blev ældre viste sig at være urealistiske og ude af trit med virkeligheden. At denne pointe gengives i en masse litteratur kan eksempelvis fortælle dig, at du som 2.H'er måske ikke har så meget styr på dit liv som du føler på nuværende tidspunkt, og at du derfor måske ikke bør være så sikker i din sag, som du netop er. De bøger blev jo netop skrevet af folk, der selv var blevet klogere.
Oh my. Læs dog, hvad jeg skriver. Jeg skriver, at det for mit vedkommende ingen relevans har. Jeg har aldrig nogensinde påstået, at matematik som helhed ikke har nogen betydning. Det ville være rart, hvis du ikke lagde ordene i munden på mig, tak.

MaKuMa
Ynglingespiller

« Svar #643: 20 Mar 2013, 23:42 »

Hvis det ikke har nogen relevans for dig, hvorfor går du der så?

Det var ikke min mening at lægge ord i munden på dig. Det fremgik bare ikke, om du mente for dig personligt eller samfundsmæssigt. Hvis du mener, at det giver mening samfundsmæssigt - hvorfor vil du så lave det om?
« Seneste Redigering: 20 Mar 2013, 23:45 af MaKuMa » Logged

Mvh. MaKuMa

Daniel Nordentoft
Manager

« Svar #644: 20 Mar 2013, 23:45 »

Hvis det ikke har nogen relevans, hvorfor går du der så?
Det gør jeg naturligvis, fordi systemet er indrettet således. Jeg kritiserer jo netop systemet, men er jo nødsaget til at følge systemet, som det er bygget op, hvis jeg vil nogle veje i denne verden. Er det skåret ud nu?

Sider: 1 ... 41 42 [43] 44 45 ... 58 Udprint 

This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010