home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
I dag kl. 00:50:28 szukizek Blogkonkur... Blogkonkurrencen 2024 ...
29 Apr 2024, 14:53 andersnomanni Klubsøgnin... Inspiration
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
Antal Registrerede Brugere: 23298
  1 Bruger, 571 Gæster Online.

Indlæg: 1132686 over 31364 Emner
Nyeste Bruger: thinktwice35
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andre Managerspil
| |-+  Nostalgi
| | |-+  FM2012
| | | |-+  Kategori: Træningsbanen
| | | | |-+  De store taktiske spørgsmål?
0 Brugere og 1 Gæst læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] Udprint
Forfatter Emne: De store taktiske spørgsmål?  (Læst 2399 gange)
marcusbruun
Lilleputspiller
*

Offline Offline

 
De store taktiske spørgsmål?
« : 18 Apr 2012, 14:41 »

Jeg har i mange år spillet FM, og er den type, som godt kan lide at bruge massere af tid på mine taktikker og de instrukser i taktikken.

Dog må jeg indrømme, at jeg ofte føler at det i FM 2012 udgaven aldrig har været en succes for mig, og at jeg aldrig har haft den store succes med et hold endnu, hvor jeg hat tænkt "holdop det køre som aldrig før, jeg er UOVERVINDELIG."

Det har egentlig aldrig været det store problem for mig, at vinde kampe på hjemmebane, men hvad dælen gør vi så lige når vi er oppe imod et hold, bare på udebane???

- Skal jeg forsøge at bevare en måske offensiv mentalitet, som jeg plejer at gøre på hjemmebane?
- Skal jeg rykke min forsvars kæde tilbage?
- Skal jeg indordne mit spil efter modtanderens præmisser?
- Skal jeg spille direkte, for ar få bolden opad banen med lange bolden, eller kan jeg overhovedet spille mig ud af det med kortere afleveringer?
Hvad har i erfaringer med når i er på udebane, skifter i fuldstændig jeres taktik ud, eller har i en backup taktik? Ville være dejligt med en masse supplementer og kommentar til hvad i gør på udebane?

Det var 1 spørgsmål. Nu kommer nummer 2.

Ofte har jeg brugt tid på at tænke over selve holdinstruktionerne, efter jeg har lavet taktikken. Det er generelt set, men ikke taget udgangs punkt i om jeg er på hjemme- eller udebane.

For eksempel, har jeg måske taget udgangspunkt i at jeg et spansk hold, hvor jeg gerne vil have bolden mest muligt, hvor min spillestil er teknisk og offensiv. Der vælger jeg at spille kontrollerende og flydende med korte afleveringer og et højt pres for at kunne tilbagekæmpet boldet hurtigst muligt og bevare bolden i egne rækker.

Men hvad er egentlig nøglen til succes, alt efter hvem man møder og hvilket hold man er?

En af mine kammerater har nemlig gjort mig skeptisk overfor det taktiklæssige. Er det overhovedet nødvendigt at lægge kræfter i at sætte en god taktik for at få succes, eller er det andre ting der er betydende. Ham kammeraten har nemlig et super gem med Napoli, hvor han har formået at vinde ligaen og den italienske pokalturnering.

Hvad han gjorde; var at stille op med en 5 2 3 startopstilling, hvor han gjorde noget man typisk ikke ville gøre?
Han havde et midterforsvar bestående af 3 mænd. 2 offensive wingbacks som både er med offensivt og defensivt i overgangsfasen. 2 centrale midts - en playmayker og en boldvindene. 2 offensiv fløje fungerende som wing angreb. Og til sidst en komplet angrebsspiller (Cavani) som han spillede i fødderne.

Han spillede flydene og kontrollerende, hvor kontra-angreb var vinget af med et flueben.
Men det specielle var, at resten var sat til at  være standard!?

Er det detmindste der skal til for at vinde en italiensk serie A? Drengen ændrede nærmest intet igennem hele sæsonen og brugte INGEN tid på at gruble over hans taktik. Altså hvad kan man gøre for at slå dem og dem på den og den måde?

Og det er det jeg plejer at gøre!

Mit store spørgsmål er her. Hvilke holdinstruktioner skal man bruge hvornår, alt efter hvilket hold man er?

- Hvornår er det væsentligt at spille flydene eller stift?
- Hvornår skal jeg bruge mandsopdækning og hvornår skal jeg bruge zoneopdækning?
- Hvornår skal jeg spille med mere frihed, og hvornår skal jeg spille med mere frihed?
- Hvornår skal jeg spille direkte og hvornår skal jeg spille med korte afleveringer?
- Hvornår er det nødvendigt at spille med kontra angreb?

Det kan godt være at jeg lader til at være nysgerrig, men det her nogle af de ting jeg godt kunne tænke mig at blive en lille smule klogere på, og hvor folk har deres erfaringer?   Ubeslutsom

Logged

MBJ
Landsholdsspiller
******

Offline Offline

 
Sv: De store taktiske spørgsmål?
« Svar #1: 18 Apr 2012, 14:44 »

Guldbrand giver her et fint indblik i forskellige facetter af spillet, og hvordan man skal håndtere forskellige seancer i spillets gang.
http://fmfreaks.dk/index.php?topic=26428.0

Dog kommer du med rigtig mange gode spørgsmål, som jeg ikke tror står deri, og som jeg heller ikke kan svare på, da min taktiske viden ikke er stor nok. Men hvis du læser hans teorier, burde du kunne finde svar på flere af dine spørgsmål. Men jeg er sikker på at andre her fra siden kan hjælpe dig med at finde svarene på dine andre glimrende spørgsmål.
Logged

Unknown
Ynglingespiller
***

Offline Offline


 
Sv: De store taktiske spørgsmål?
« Svar #2: 18 Apr 2012, 15:31 »

Jeg vil lige refererer til din problemstilling med din kammerats standard indstillinger. Jeg har nemlig et par kammerater som benytter sig af samme fremgangsmåde, og dette klarer de fint. Så jeg er enig med dig, er det opreklameret alt det taktiske i spillet? Eller er de bare heldige? Jeg bruger selv 20 min.- halv time, hver sæsonstart på at fikse taktikken til den nye sæson. Samt en del justeringer i løbet af sæsonen, nogle som fejler fuldstændig og enkelte med en del succes. Er dette spild af tid? Jeg tror selvfølgelig fuldt og fast på at den taktiske konsistens i spillet er værd at sætte sig ind i.
Logged

marcusbruun
Lilleputspiller
*

Offline Offline

 
Sv: De store taktiske spørgsmål?
« Svar #3: 18 Apr 2012, 17:03 »

Tak for linket ! Kan måske gøre mig en smule klogere.

Ja netop. Nogen formår at have succes bare ved at sætte en random startopstilling som det lige passer dem, hvor andre bruger megen tid på netop det taktiske
Logged

Ariana Grande
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: De store taktiske spørgsmål?
« Svar #4: 18 Apr 2012, 19:19 »

Jeg ændrer aldrig på min taktik.
Jeg bruger Westers 4-3-3 og det har jeg gjort stort set siden spillet udkom og jeg laver intet om! Virker det så virker det! Virker det ikke, så må jeg købe nogle andre spillere. End of story.

Jeg tænker tit op om jeg kunne opnå større resultater hvis jeg ændrede i taktikken, men jeg tror det ikke.
Jeg tror det fungerer fint nok sådan her og jeg er tilfreds sådan her.
Logged


Guldbrand
Blogmester
********

Offline Offline

 
Sv: De store taktiske spørgsmål?
« Svar #5: 18 Apr 2012, 19:42 »

Guldbrand giver her et fint indblik i forskellige facetter af spillet, og hvordan man skal håndtere forskellige seancer i spillets gang.
http://fmfreaks.dk/index.php?topic=26428.0

Dog kommer du med rigtig mange gode spørgsmål, som jeg ikke tror står deri, og som jeg heller ikke kan svare på, da min taktiske viden ikke er stor nok. Men hvis du læser hans teorier, burde du kunne finde svar på flere af dine spørgsmål. Men jeg er sikker på at andre her fra siden kan hjælpe dig med at finde svarene på dine andre glimrende spørgsmål.

Nu hvor du alligevel henviser til mine teorier, så vil jeg da lige tillade mig at henvise til den nyeste af dem.. http://fmfreaks.dk/index.php?action=news;start=20;news_id=1136

 Wink
Logged

rynke
Reserveholdsspiller
****

Offline Offline

 
Sv: De store taktiske spørgsmål?
« Svar #6: 18 Apr 2012, 21:50 »

jeg kan kun tilslutte mig Guldbrands guide... den giver dig en god "bund" at starte med, resten er fyldet, hvor du selv finder ud af med tiden og erfaring hvad der passer godt.

Jeg har altid spillet på nogenlunde samme måde, Guldbrand har egentlig bare formået at få det jeg gør, ned på tekst. (Selvf er det ikke præcis det samme, men meget af det.)

Ja, jeg kan godt li' pizza.
Logged

Det bedste manager der har været, er cm 0102 Smiley

marcusbruun
Lilleputspiller
*

Offline Offline

 
Sv: De store taktiske spørgsmål?
« Svar #7: 19 Apr 2012, 13:31 »

Ja okay. Det undrer mig virkelig at jeg ikke er støt på alt det her noget før. Synes virkelig der er substans i det alle Guldbrands teorier. Han er jo klog inden for spillet. At der så er nogen der ikke er enig med hans analyser, forstår jeg ikke. Men det giver så også et billede af hvordan folks taktiske tilgang er til spillet, og hvordan man hver især skaber sin egen succes.  Thumbs Up

Logged

Ariana Grande
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: De store taktiske spørgsmål?
« Svar #8: 19 Apr 2012, 13:32 »

Ja okay. Det undrer mig virkelig at jeg ikke er støt på alt det her noget før. Synes virkelig der er substans i det alle Guldbrands teorier. Han er jo klog inden for spillet. At der så er nogen der ikke er enig med hans analyser, forstår jeg ikke. Men det giver så også et billede af hvordan folks taktiske tilgang er til spillet, og hvordan man hver især skaber sin egen succes.  Thumbs Up



Jeg er en af dem der er dybt uenig i hans analyser.
Jeg mener det er spild af tid og slet ikke har så meget effekt som han tror det har.
Men ingen ved vel reelt set om det har en positiv effekt eller ikke, jeg kan bare konstatere at mit hold klare sig fin med det samme hele vejen igennem.
Logged


marcusbruun
Lilleputspiller
*

Offline Offline

 
Sv: De store taktiske spørgsmål?
« Svar #9: 19 Apr 2012, 13:44 »

Jeg synes vi skal give et forsøg i fællesskab, hvis nogen har lyst til at bidrage, med hver deres hold. Op til jer Wink !

Jeg vil prøve kræfter af med Guldbrandstaktik teorier, hvor jeg så vil forsøge at opdatere mine resultater, og skrive lidt om hvordan det er gået mig igennem kampene. Jeg vil lave et gem QPR. Og håbe på det bedste Smiley

Jeg vil prøve mig stille og roligt frem i de første træningskampe. Men i den første sæsonkamp skal jeg møde Tottenham på hjemmebane. Hvis vi skal tage udgangspunkt i Guldbrands taktiske teorier, så må i meget gerne hjælpe mig med at komme med jeres mening til hvordan jeg skal spille i den kamp Smiley
Logged

Guldbrand
Blogmester
********

Offline Offline

 
Sv: De store taktiske spørgsmål?
« Svar #10: 22 Apr 2012, 11:00 »

Jeg synes vi skal give et forsøg i fællesskab, hvis nogen har lyst til at bidrage, med hver deres hold. Op til jer Wink !

Jeg vil prøve kræfter af med Guldbrandstaktik teorier, hvor jeg så vil forsøge at opdatere mine resultater, og skrive lidt om hvordan det er gået mig igennem kampene. Jeg vil lave et gem QPR. Og håbe på det bedste Smiley

Jeg vil prøve mig stille og roligt frem i de første træningskampe. Men i den første sæsonkamp skal jeg møde Tottenham på hjemmebane. Hvis vi skal tage udgangspunkt i Guldbrands taktiske teorier, så må i meget gerne hjælpe mig med at komme med jeres mening til hvordan jeg skal spille i den kamp Smiley


Super at du gider at forsøge dig med mine teorier.. Men glem ikke, at der ligger meget mere bag det at få succes, end bare at benytte sig af mine teorier. En god taktik og ens håndtering af medierne samt team talksene, er også to vigtige elementer, som man bestemt ikke må undervurdere..
Logged

Sider: [1] Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010