Brøndby Idræts Forening
Version: Freak-Up 1.3
René Meulensteen sat som chef-træner så Tom Køhlert bliver som ungdomstræner
Valgte ligaer:
Danmark: SAS-Ligaen, Viasat Sport Divisionen, 2. Division
England: Premier League, Coca-Cola Championship
Tyskland: Bundesligaen
Italien: Serie A, Serie B
Norge: Tippeligaen
Spanien: La primera, Segunda division A
Sverige: Allsvenskan
Brasilien: Campeonato Brasileiro A
Holland: Eresdivisie
Frankrig: Ligue Orange 1
Chok-tilstand på VestegnenMin historie begynder den 28 juni 2006. For ikke mindre end en måned siden havde Michael Laudrup sagt op som chef-træner i Brøndby IF grundet uoverensstemmelser med Per Bjerregaard. Flere bejlere meldte sig straks til jobbet, her i blandt mig selv, med en fortid som professionel fodbold spiller i Brøndby og et diplom på jeg lige havde bestået træner uddannelsen søgte jeg jobbet men blev afvist da en mere kvalificeret person kom til.
René Meulensteen kom til Manchester Uniteds ungdoms akademi med varme anbefalinger fra Sir Alex Ferguson, og alle begyndte straks at plapre op om at Brøndby nu havde fået en træner og at Brøndby skulle hente store talenter over fra Man Utd. Den første spiller kom også i form af Mark Howard, en ung engelsk midterforsvarer der blev hentet gratis til klubben. Han fik snart følge af Adam Eckersley der blev lejet, var han talentet der kunne dække vores venstre back? En position som både Asbjørn Sennels og Joseph Elange havde forsøgt uden held.
Disse handler blev fulgt op af nogle højst mærkværdige handler. Efter salg af både Daniel Agger, Morten Skoubo, Johan Elmander og Jonas Kamper manglede man i den grad spillere der kunne gå ind og gøre en forskel, især i det offensive. Derfor valgte man at hente Hannes Sigurdsson og Giovanni Rector, hvoraf den sidste ingen nogensinde havde hørt noget om.
Alt dette kulminerede så idag da jeg fik et telefon opkald fra ledelsen i Brøndby. Der ville blive holdt et pressemøde senere idag hvor offentligheden ville få af vide at Brøndby IF og René Meulensteen med øjeblikkelig virkning havde opsagt samarbejdet og hevet Eckersley med sig tilbage til Man Utd hvor han allerede havde fået et nyt job. Den officielle version skulle være at René familie blot efter lidt under en måned i landet ville hjem igen, mens Per (Bjerregaard) i telefonen gav mig et hint om at René ville have gjort Brøndby til rugekasse klub for Man Utd. En ting bestyrelsen bestemt ikke var glade for da deres ambitioner rakte højere end det. Per bad mig om at komme ind til en samtale en af de følgende dage.
Brøndby præsenterer ny chef-trænerLørdag d. 1 juli 2006
Per klappede mig på skulderen inden han gik ind til bordet i loungen til pressemødet på Brøndby stadion. Han havde tidligere indkaldt til pressemøde, og selvfølgelig vidste folk allerede hvad der skulle til at ske. Brøndby havde fundet den nye mand til at styre klubber mod nye og bedre tider!
Blitz lysene bankede derud af da han satte sig ved bordet inden han bad om ro.
"Først og fremmest vil jeg have lov til at takke for fremmødet her idag. Som i alle ved har der det sidste stykke tid været en masse tumult herude. Ansættelsen af René viste sig hurtigt at være en fiasko, og da vi fik besked om hans opsigelse skred vi straks til værks og fik fat i den kandidat vi havde som nummer 2 på vores liste. Han har tidligere spillet i Brøndby som angriber, indtil en skade satte en alt for tidlig stopper for hans karriere. Det er med glæde jeg præsenterer vores nye chef-træner, Chris Andersen!"
Ved disse ord gjorde jeg min entre og satte mig på stolen ved siden af Doktor Bjerregaard. Blitzene blændede mig da repræsentanterne for alle de store blade i Danmark fyrede løs, både med billeder og spørgsmål.
Per fik dog hurtigt dæmpet journalisterne og jeg fik ørenlyd til at sige hvad jeg ville.
"Tak skal i have. Jeg er utrolig glad for at jeg er blevet ansat i min drømmeklub, og jeg glæder mig til at komme ud og samle truppen så vi kan have en god snak om hvad der skal ske. Mit første mål er at nå ud i Europa. Dette skal gøres samtidig med at vi hænger fast i toppen af dansk fodbold, men for at dette skal ske, skal der udskiftes spillere på flere pladser. Jeg har allerede haft samtaler med disse spillere og nogle af dem er allerede sendt godt på vej.
Der er snakke om følgende spillere; Joseph Elanga, Kim Daugaard, Thomas Rytter, Morten 'Molle' Rasmussen, Giovanni Rector.
Dette kræver selvfølgelig at der kommer nye spillere til, men hvem jeg er på udkig efter vil jeg holde for mig selv da prisen har det med at stige drastisk på spillere der rygtes til andre klubber.
Som det sidste jeg har valgt at sige på dette pressemøde, vil jeg introducere et nyt spillesystem herude. Michael Laudrup har indført et 4-3-3 system der i de fleste kampe har holdt til flot og velpoleret spil, men det har også sørget for manglen af konsekvens og dermed lukket FC København ind på den danske fodbold scene med flere og flere mesterskaber de seneste år. Under mig kommer vi til at konvetere til en 4-3-1-2. En sikker 4-bak kæde, en midtbane med to kantspillere og en central styrmand, en offensiv midtbanespiller og 2 angribere.
Det var alt for idag, jeg håber det besvarer alle jeres eventuelle spørgsmål."
Armene røg i vejret da jeg sluttede min talestrøm, men jeg rejste mig blot og forsvandt ud af loungen. Puha, det havde virket perfekt. Jeg havde fortalt pressen præcis nok til at der ikke behøvede at blive skabt dumme rygter og artikler om spillerne der skulle skiftes ud, samtidig med at jeg fortalte at jeg bestemt ikke var en ny Michael Laudrup og dermed ville konventere til en anden spille stil.
På trods af mine konsekvente udtalelser kunne jeg dog næste dag i avisen læse at både Brøndby, FC København og Rosenborg var ude efter Odd Grenland talentet Per Nilsson. Kim Vilfort burde virkelig lære at skjule sig bedre...
Handler:Vi primære mål for Brøndby er at skabe et hold næsten udelukkende bestående af skandinaviske spillere der kan klare sig godt i Europa såvel som at vinde. Dette betyder dog ikke at jeg ikke vil købe spillere med andre nationaliteter og da sommerens handler var faldet på plads kunne jeg ånde lettet op.
Solgte spillere:
Morten 'Molle' Rasmussen til FC Midtjylland for 950.000 kr.
Kim Daugaard til Reggina for 1,7 millioner kr.
Joseph Elanga til Elfsborg for 4,75 millioner kr.
Alle tre er spillere jeg dømte for svage til at spille for det Brøndby hold jeg er i færd med at opbygge og derfor røg de videre. Ydermere er Thomas Rytter og Trond Andersen også begge sat til salg.
Købte spillere:
Per Nilsson fra Odd Grenland for 7,5 millioner kr.
Dong Fangzhou fra Manchester United for 15 millioner kr.
Jon Anders Riise fra Ham Kam for 10 millioner kr.
Samuel Holmén fra Elfsborg for 13 millioner kr.
Njogu Demba-Nyrén fra Esbjerg fB for 16 millioner kr.
Espen Ruud fra Odd Grenland for 7,25 millioner kr.
Mikael Dorsin fra Rosenborg for 9,25 millioner kr.
Kasper Schmeichel fra Manchester City for 5,5 millioner kr.
Nicolás Millán fra Colo Colo for 220.000 kr.
Yoel Goldstein fra Beitar Jerusalem for 2,4 millioner kr.
Dong kommer fra storklubben Man Utd Det er rigtig mange spillere at købe ind til et hold, og nogle af dem også til overpris, men det var de spillere jeg ville have og derfor måtte jeg også betale hvad klubberne forlangte. Stort set hele bagkæden er med disse indkøb udskiftet, eneste tilbageblivende som er sikker på en start plads er Per Nielsen. Men samtidig er han gammel, så derfor er Per Nilsson samtidig købt som en fremtidig erstatning. Mark Howard og Mikkel Bischoff vil derfor blive brugt som reserver.
På højre-back pladsen er Espen Ruud set til at gå direkte ind men at Anders Randrup langsomt skal oplæres, han e ung og har stadig mange mangler.
Venstre-back pladsen er nu blevet rigtig stærkt besat syntes jeg. Mikael Dorsin har en del rutine og har spillet i hvad der tidligere var Nordens største klub, men and Jon Anders Riise er et talent der klart er værd at satse på.
Til midtbanen er Samuel Holmén indkøbt. Det er meningen at både ham og Retov skal kæmpe om en startplads, ihvertfald indtil næste sæson hvor Stefan Gíslason kommer til klubber. Samuel kan også spille højre midt.
I angrebet har jeg købt Dong Fangzhuo og Demba. Dong er ung og jeg tror der med tiden kan komme mange mål ud af ham, mens jeg af Demba forventer at han skal ind og være makker for Duncan indtil næste sæson hvor Peter Madsen kommer til. Chris Katongo og David Williams vil derudover kæmpe indbyrdes om indskifter pladsen, og hvis de gør det godt, om en eventuel startplads.
Til sidst har jeg hentet to store talenter i Nicolás og Yoel. Begge bliver sendt ned til U-18 holdet da de ikke er spille berettigede til nogle af de andre hold da begge kun er 14 år.