Har længe arbejdet på en lidt fladere 4-4-2. Føler det giver lidt forskellige muligheder på den centrale midtbane, i forhold til 4-4-2 Diamant. Begyndte at arbejde med denne opstilling da jeg overtog Newcastle. Fik ikke den store succes med diamant opstillingen, specielt ikke hvad angik den centrale midtbane. Hvilket fik mig til at arbejde med en lidt fladere opstilling. Så min centrale midtbane fik et mere naturligt udgangspunkt.
Taktikken er udgangspunkt i hjemmekampe, men kan bruges på udebane hvor modstanderen pakker sig og spiller meget defensivt, hvilket typisk er de hold som ligger og roder i bunden af tabellen.
Har arbejdet meget med den defensive del, og det er her det meste arbejde ligger. Har efter 2/3 af sæsonen med Newcastle kun lukket 19 mål ind, imens jeg selv har banket 59 mål i kasse. Ligger med dette på 2. pladsen men mangler 3 kampe iforhold til nummer 1.
Opstilling:
Ved Denne opstilling kan det ses at Diamant opstillingen ikke helt er sluppet. Men med denne lidt fladere har jeg haft mere succes, da jeg her kan benytte lidt flere at mine spillere. Samt hurtigt ændre til at blive mere offensivt el. defensivt.
Indstiilinger: 
Under kampene ligger jeg meget mærke til hvordan chancer og boldbesiddelse fordeler sig efter ca. 20-25min. Er det meget lige imellem mig og min modstander, eller falder jeg ligefrem bagefter sætter jeg mentaliteten samt tempoet en anelse op. Resultere ofte i mere boldbesiddelse og flere chancer til mit hold.
Spiller altid med Kontra-angreb og offside. Dette gør jeg kan holde mit press oppe på banen. Har din modstander meget hurtige angribere, kan det være en god ide at sætte din linie 2-3 klik ned så den ligger en anelse dybbere.
Målmanden:
Er din målmand bedre til udspark en udkast, skal dette ændres. Får en ret stabil målmand som sjældent laver fejl, dog er han aldrig perfekt. Men det er jo kun et menneske som har lavet opstillingen!
Back:
Dette er det svageste punkt på mit hold, grundet de backs jeg har til rådighed. Spiller de bare en anelse under niveau bliver jeg som regel straffet af modstanderen. Skal ligges mærke til deres mentalitet. Bliver du overrendt af modstanderens fløje, skal deres mentalitet være lidt mere defensiv, så de får lukket hullet bag sig.
Holder begge mine backs tilbage en hel del. De rykker ikke så ofte med frem, og løber ikke så ofte med bolden (mest på grund af deres manglende evne til at kunne dette).
Central Forsvar: 
Ligger meget vægt på at de er stærke i luften, rimelig gode til at læse spillet. Men samtidig også har en anelse hurtighed, så evt. kontra angreb kan imødekommes/indhentes. Den kreative frihed bør ændres til lidt hvis de ofte begår fejl i deres spil og afleveringer.
Fløje:
Fløjenes mentalitet kan ændres så de er en anelse mere offensive, men resultere bare i mindre defensivt arbejde fra deres side. Satser ofte på fløje som er hurtige, gode til at drible samt har gode indlæg.
Defensive centrale midtbane
Ændre ikke meget i læbet af kampene, men man kan indsætte en mere offensiv spiller hvis en udligning jagtes. Her ændres metaliteten til mere offensiv, samt pillen tilbage fjernes.
Denne spiller ligger ofte og opsnapper 2. boldene fra dueller i angrebet. samt fordeler spillet ud til fløjene. En fysisk stærk spiller her med gode evner inden for afleveringer, samt takling er foretrukket.
Offensive centrale Midtbane:
Foretrækker en driblestærk og hurtig spiller. Splitter ofte forsvaret enten ved at sætte modstanderen direkte af eller smide gode stikninger til angriberne.
Angriberne: 
Bruger generalt to meget hurtige angribere, med fokus på afslutninger samt drbling. Men en kombination med en hurtig angriber, og en angriber som er meget hovestødsstærk virker præcist lige så godt. Var meget ked af mine angribere kun var meget hurtige, og ikke deciderede trusler i luften. Men efter at have set to hurtige angribere fuldstændig splitte et forsvar ad totalt i utallige (meget hurtige) kontra angreb, er dette nu min foretrukne opstilling.
Udebane Kampe: På udebane eller mod meget stærke spillere på hjemmebane, benytter jeg stort set samme taktik. Dog Spiller jeg ikke med offside fælden, og mit forsvar sættes en anelse dybere. Forsvarets mentalitet ændres også til at være en anelse mere defensiv.
Den defensive centrale midtbane for ændret ryk fremad til sjældent. Hvor den Offensive midtbane/fløjene og angriberne rykker fremad blandet. Dybe stikinger for alle spillere bliver rykket en gang tilbage, så dem som ofte ligger dybe stikninger gør dette blandet. Hvor spillere som ligger disse blandet gør det sjældent. Dette skulle gøre du ikke smider den så ofte væk, men holder lidt mere på bolden.
Holdet instruktioner er de samme, bortset fra den defensive linie og tidspild som jeg sætter til at være lidt oftere. Dog kommer du bagud på udebane og ikke helt er i så meget kontrol over spillet kan metaliteten og tempoet sættes lidt op. Dette virker ret godt fra start mod meget stærke hold som Chealsea eller Arsenal. Man lukkerutrolig godt af bagude, men man får stadig en god del chancer fremad banen.
Håber dette kan hjælpe nogen undervejs i deres karriere, ved i hvert fald denne taktik har kickstartet min ret så heftigt