home forum contact

Velkommen
Gæst
Søg

SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
I går kl. 19:04:23 Brodtgaard Challenges The real SAF Challenge
20 Nov 2024, 11:53 ydersog Klubsøgnin... Brighton & Hove Albion
19 Nov 2024, 11:24 Lars Pedersen Omklædning... Ang. Spcs
14 Nov 2024, 20:58 andersnomanni Blogs SAF Challenge
24 Okt 2024, 21:05 Broen13 Blogs Rejsen gennem Portugal
24 Okt 2024, 17:05 Bubbles Blogs #2 - Et sidste save - ...
17 Okt 2024, 23:31 Svartowiz Omklædning... Sommer opdatering
Antal Registrerede Brugere: 23453
  0 Brugere, 1026 Gæster Online.

Nyeste Bruger: Seraphinang
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andet
| |-+  Kategori: Baren
| | |-+  Kan du sætte udsagnsled & Grundled?
0 Brugere og 7 Gæster læser i øjeblikket dette emne.
Sider: 1 [2] 3 Udprint
Forfatter Emne: Kan du sætte udsagnsled & Grundled?  (Læst 8258 gange)
cbollerup
Gæst

Sv: Hvad skal stilen handle om?
« Svar #15: 14 Jan 2007, 20:00 »

Citat
Hvis du skriver om Henry eller en af de andre store stjerner, så får du højst en middelkarakter... Ingen lærer synes at fodbold er kunst.. Og derfor vil et portræt af en stor stjerne aldrig nå højden af karakter-skalaen.. Skriv hellere om ham den unge fyr fra Horsens, eller Madonna.. hvis man skal skrive noget så simpelt...
`

Lige mine ord, som sagt er man nok nød til at gå på kompromis med egne lyster, for istedet at slikke røv på sin karakter styrer.  Djævel

wirenfeldt
Gæst

« Svar #16: 14 Jan 2007, 20:06 »

En anden Arsenal-spiller kunne også være David Seaman?

Emillionaire
Gæst

« Svar #17: 14 Jan 2007, 20:18 »

eller Patrick Vieria

Niko
Gæst

« Svar #18: 14 Jan 2007, 21:55 »

Altså det behøver ikke være en fodbold spillere eller en anden person, den kan også være en historie Wink

Niko
Gæst

Sv: Kan du sætte udsagnsled & Grundled?
« Svar #19: 23 Jan 2007, 16:31 »

Så er stilen næsten færdig, det mangler bare rigtige komma'er, punktummer, udråbstegn, grundled, udsagnsled, afsint. M.m
Det er det jeg er dårligst til i dansk  Tunge, så tænkte på om i kunne hjælpe, mig lidt på vej, eller give et råd til hvordan man gør det lettere for sig selv.

Udsagnsled: Understreg
Grundled: Fed
Dobbelt grundled: Kursiv & Fed

Stilen ser således ud:

Thierry Henry – Europas farligste forward

Thierry Daniel Henry som er hans fulde navn er franskmand, han er født den 19/8 1977 i Les Ulís som er en forstad til det enorme Paris. Thierry Henry startede sin karriere som fodboldspiller i AS Monaco. Han kom allerede ind og debutere som 16 årig. Hans træner var Arsene Wenger. Henry spillede 106 kampe for AS Monaco. Han nåede endda af spille en Champions League finale som Monaco spiller. Han var med til VM 1998 hvor han var meget ung. Han spillede en god turnering og det fik, de største af Europas klubber til af få øjnene op for ham. Juventus fik købt ham for omkring 87,5 mio. kr. Han fik dog overhoved ingen succes i Italien. Arsenal købte ham, Det var hans gamle træner Arsene Wenger som var blevet træner for London holdet. Arsenal betalte ikke en ret stor sum penge for franskmanden.

Hans start i Arsenal blev ikke ligefrem verdens bedste, men hans gamle træner Arsene Wenger stolede på hans talent og på et tidspunkt blomstrede han op. Arsenal havde fået Verdens bedste angriber. Siden 2002 er Thierry Henry blevet topscorer i den bedste engelske række hvert år. Han er den mest scorende for Arsenal nogensinde og han er kun 29 år. Sidste år var Arsenal i Champions League finalen mod Barcelona, Arsenal var foran hele kampen 1-0. Men kampen endte 1-2 til Barcelona som scorede i de sidste 7 min. Henry underskrev en ny Arsenal kontrakt i sommers som holder ham til klubben ind til han bliver 34 år, han valgte at forlænge fordi Arsenal har fået et nyt kæmpe station ”Emirates Stadium” og at han måske vinder Champions League, som er det eneste trofæ han mangler at vinde.

United-styrer
Gæst

« Svar #20: 23 Jan 2007, 17:00 »

Thierry Daniel Henry - som er hans fulde navn - er franskmand. Han er født den 19. august 1977 i Les Ulís, som er en forstad til det enorme Paris. Thierry Henry startede sin karriere som fodboldspiller i AS Monaco, hvor allerede som som 16-årig debutterede. Hans træner var Arsene Wenger. Henry spillede 106 kampe for AS Monaco, og han nåede endda at spille en Champions League-finale som Monaco-spiller. Han var med til VM 1998, hvor han var meget ung. Han spillede en god turnering, og det fik de største af Europas klubber til at få øjnene op for ham. Juventus fik købt ham for omkring 87,5 mio. kr., men han fik dog overhovedet ingen succes i Italien. Senere købte Arsenal ham. Det var hans gamle træner, Arsene Wenger, som var blevet træner for London-holdet og hentede sin gamle stjerne. Arsenal betalte ikke en ret stor sum penge for franskmanden.

Hans start i Arsenal blev ikke ligefrem verdens bedste, men hans gamle træner Arsene Wenger stolede på hans talent, og på et tidspunkt blomstrede han op. Arsenal havde fået verdens bedste angriber. Siden 2002 er Thierry Henry blevet topscorer i den bedste engelske række hvert år. Han er den mest scorende for Arsenal nogensinde, og han er kun 29 år. Sidste år var Arsenal i Champions League-finalen mod Barcelona. Arsenal var foran 1-0 i næsten hele kampen, men det endte 2-1 til Barcelona, som scorede i de sidste syv minutter. Henry underskrev en ny Arsenal-kontrakt i sommers, som holder ham til klubben, indtil han bliver 34 år. Han valgte at forlænge, fordi Arsenal har fået et nyt kæmpestation, ”Emirates Stadium”, og fordi han måske vinder Champions League, som er det eneste trofæ, han mangler at vinde.

Jeg håber, det er i orden, at jeg bare skrev det ind :-)

Schleidt
Reserveholdsspiller

« Svar #21: 23 Jan 2007, 17:01 »

Et lille eksempel: Damen spiste bøffen, og manden spiste hesten.

For at finde udsagnsled : Et udsagnsord som man kan sætte "jeg" foran, fx spiser, spiste, spises. Derimod kan "spise og spist" ikke bruges.
For at finde grundled: Brug formlen hvem/hvad + udsangsled, så kommer det til at se sådan her ud "Hvem spiste" og det er så damen som spiste. Damen er grundled. Sæt en streg imellem udsagnsled og grundled, så de danner et par.
Så skal du checke om der er flere udsagnsled og grundled.
Det er der, spiste manden - Streg imellem.
Så har du 2 ordpar, og et sted imellem dem skal du sætte et "komma". Her er det efter bøffen. Så er der sat komma i den sætning.

Sådan har vi lært det .
« Seneste Redigering: 23 Jan 2007, 17:09 af Schleidt » Logged

JosepGuardiola
Gæst

« Svar #22: 23 Jan 2007, 17:04 »

Thierry Daniel Henry, som er hans fulde navn, er franskmand.

... Resten har United-styrer fixet :-P

United-styrer
Gæst

« Svar #23: 23 Jan 2007, 17:06 »

Et lille eksempel: Damen spiste, bøffen og manden spiste hesten.

Dit komma skal rykkes en plads til højre i denne sætning Wink

Schleidt
Reserveholdsspiller

« Svar #24: 23 Jan 2007, 17:16 »

Dit komma skal rykkes en plads til højre i denne sætning Wink

Jeg havde sat det mellem "bøffen" og "og" Ubeslutsom

Emillionaire
Gæst

« Svar #25: 23 Jan 2007, 17:44 »

man skal ikke sætte koma når der er et "og" ved siden af

United-styrer
Gæst

« Svar #26: 23 Jan 2007, 17:49 »

man skal ikke sætte koma når der er et "og" ved siden af

Jo, hvis du har to ledsætninger på begge sider.

Eks.:

Det var mig og en anden = intet komma

Jeg spiste, og det gjorde han også = komma

Afhænger dog også i visse tilfælde af, om man bruger det gamle eller det nye komma.

JosepGuardiola
Gæst

« Svar #27: 23 Jan 2007, 18:15 »

Jeg vil i øvrigt henvise til gehyden_babs signatur, hvis du ønsker hjælp til det der med kommaer:
http://www.dsn.dk/nfs/2001-2.htm#nyt%20komma%20-%20kort

søgaard
Gæst

« Svar #28: 23 Jan 2007, 18:59 »

Synes man skal tænke på hvad en lærer vil se, og hvis man skriver om sin lærers interesser, frem for sine egne, så tror jeg det giver pote.
Ellers vil jeg tilslutte mig jer andre, og sige at du skal skrive om Tony Adams og medaljens sorte side`?
Det skal være en mellemting, for hvis du skriver om en person du ikke
interesserer dig for overhovedet, så er det meget sjælden at stilen får den samme røde tråd gennem hele stilen, som hvis det var noget man virkelig var interesseret i..Smiley
« Seneste Redigering: 23 Jan 2007, 20:03 af søgaard » Logged

SaneSoul
Landsholdsspiller

« Svar #29: 23 Jan 2007, 19:23 »

Det skal være en mellemting, for hvis du skriver om en person du IKKE interesserer dig for overhovedet, så er det meget sjælden at stilen får den samme røde tråd gennem hele stilen, som hvis det var noget man virkelig var interesseret i..Smiley

Fixed Wink

You know what 'FEAR' stands for? It stands for 'False Evidence Appearing Real.' It's the darkroom where Satan develops his negatives.

Sider: 1 [2] 3 Udprint 

This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010