Først og fremmest, undskyld at første indlæg er så langt, men startede med at skrive da siden var nede den anden dag og blev ligesom revet med. Blev inspireret af John Spurs blog herinde på sitet og fik derfor lyst til at starte forfra på mit spil og prøve at skabe endnu et super-Brøndby hold som kan klare sig i Europa og vinde ligaen igen og igen!
Meulensteen træder af!På et kortfattet pressemøde meddelte Brøndby-direktør Per Bjerregaard i dag at cheftræner René Meulensteen havde sagt sin stilling op allerede efter få uger i den traditions rige klub på vestegnen.
Den Hollandske reserve træner fra Manchester United var ellers blev spået som den rigtige mand til at overtage efter Michael Laudrup, men rygtet ville vide det at René og Bjerregaard kom op og skændes om klubbens status som rugekasse klub for Manchester United, en ting som bestyrelsen i Brøndby ikke ønskede at diskutere da de ikke følte en klub af deres størrelse skulle fostre andres talenter.
Der spekuleres allerede nu i medierne over hvem der skal overtage det brandvarme sæde i Brøndby IF hvor mange mener at Tøm Køhlert endelig er helt klar til at træde til, og med 3 uger til sæsonens første vigtige kamp, nemlig UEFA-Cup kampen mod Mika Ashtarak fra Armenien er der god grund til sved på panden fra Doktor Bjerregaard.
Ny cheftræner til Brøndby?Brøndby havde i dag, den første Juli, indkaldt til stort pressemøde på Brøndby-stadion og rygtemøllen blev startet med det samme – Den nye cheftræner var fundet!
Den spændte presse fik da også deres lyster styret da Per Bjerregaard præsenterede den kun 29-årige Chris Andersen som cheftræner.
”Det er fantastisk at Chris takkede ja til at træde til, han kender klubben ud og ind fra da han selv spillede her for et par år tilbage, jeg kan stadig kun ærgre mig over at en skade stoppede hans karriere.”
Efter den kortfattede tale fra Per Bjerregaard fik den nye chef-træner lov til at sige et par ord inden medie-stormen brød løs.
”Det er dejligt at være tilbage i den klub jeg værdsætter allermest, jeg var ikke et sekund i tvivl da Per kom til mig og spurgte om jeg ville stå i spidsen for klubben!”
- Hvad er dit mål for klubben efter salget af de forgangne sæsoners store profiler?
”Det er selvfølgelig ærgerligt at miste en spiller som Elmander eller Skoubo, men jeg er ikke et sekund i tvivl om at spillere som Duncan eller Ericsson har hvad der skal til for at løfte opgaven. Og mit mål for er selvfølgelig at kæmpe med om guldet hvert år og sørge for Europæisk succes til Danmark, det har vi virkelig brug for efter et par trange år.”
- Mange mener at de få spiller som Meulensteen nåede at hente inden han sagde op ikke har den fornødne kvalitet til at slå igennem på dette hold, hvad siger du til det?
”Lad mig gøre det klart allerede nu at alle spillere starter fra scratch hos mig. Der er selvsagt nogle som er mere inde omkring førsteholdet end andre, men enhver spiller kan blive fast mand så længe han beviser at han kan gå distancen.”
- Kommer vi til at se nogle nye ansigter i Brøndby-truppen efter du er trådt til?
”Det er ikke til at sige, men jeg har dog et par enkelte spillere i kikkerten.”
Chris Andersen afsluttede pressemødet med disse ord og et skævt smil – Pressen kunne nu kun spekulere på om den nye cheftræner har hvad der skal til.
Peder Siggaard bliver som assistent træner.
Spiller præsenteret i Brøndby!Kun 6 dage efter at Chris Andersen tiltrådte i klubben som chef-træner har han bragt et nyt ansigt til den ellers brede spillertrup. Der er snakke om den brasilianske boksspiller Wilton Figueiredo der er hentet i AIK Stokholm.
”Det er dejligt at se Wilton i en Brøndby-trøje” sagde Chris Andersen ved præsentationen af spilleren der havde fået trøje nummer 28 på. ”Wilton er en god afbalanceret angriber som jeg har store forventninger til. Men nu skal han lige have en chance for at falde til, så i ser ham nok først i kamp om et par uger. Han har trods alt en sprog-barriere der lige skal brydes.”
Der meldes allerede flere forstærkninger på vej til det skadesplagede Brøndby, heriblandt flere ulve fra Midtjylland. Desuden skulle stortalentet Freddy Adu også have afvist en kontrakt fra Brøndby af den simple grund at han lige var skiftet til en ny klub.
Mikkel Thygesen til Brøndby!Den 21-årige spiller var ellers i flere omgange blevet meldt på vej til udlandet, men Brøndby snuppede det store talent som menes at koste omkring 15 millioner.
”Mikkel er en sikker forstærkning til det her hold!” sagde Chris Andersen på pressemødet. ”Med Mikkel har vi fået endnu en ung og talentfuld spiller i klubben, så fremtiden ser lysere og lysere ud.
Selv havde den nye Brøndby-mand med nummer 29 på ryggen dette at sige om skiftet til sin nye klub:
”Brøndby er en fantastisk klub at komme til! Den er traditionsrig og kæmper om medaljer hvert år. Desuden får jeg også nu chancen for at komme ud i Europa og spille med hvert år hvilket bestemt gavner mine chancer for at komme videre senere i karrieren.”
Anfører Per Nielsen var heller ikke sen til at rose den nye Brøndby-mand. Per var sikker på Mikkel havde en lovende fremtid på Brøndby stadion.
En anden spiller der til gengæld ikke var tilfreds med købet af den ny spiller var den unge Martin Spelmann der ikke var sen i at lufte sin bekymringer om mindre spilletid.
Sørensen følger Thygesen til SjællandSørensen er ny spiller på Brøndby stadion
Dørene til presse loungen blafrer flittigt på Brøndby stadion disse dage. 2 dage efter at have henten Wilton Figueiredo hentede Chris Andersen midtbanespilleren Mikkel Thygesen fra FC Midtjylland, og blot en dag senere har Dennis Sørensen tage turen fra det midtjyske for at blive præsenteret som ny spiller i Brøndby.
Med købet af den 25-årige angriber og kantspiller menes det at Brøndby snart er færdige med at købe ind for denne sæson da transfer budgettet snart er brugt.
UEFA-Cup 1. kval runde – 1. kamp
Mika Ashtarak 1-2 Brøndby IF
0-1 Thomas Rasmussen (3)
1-1 Agvan Margousi (69)
1-2 Morten ’Duncan’ Rasmussen (90+)
KS: Mikkel Thygesen
Brøndby tæt på at skuffe!Det startede ellers fremragende for de blå-gule da Thomas Rasmussen efter et velspillet angreb kunne sætte sidste fod på til en 1-0 føring efter blot 3 minutter og herefter var det ren Brøndby dominans, men på trods af det gik de til pause med kun det ene mål.
I pausen skiftede Brøndby den unge David Williams ud med Hannes Sigurdsson da den unge Australier virkede træt. Det skabte dog ikke flere chancer oppe foran så det var da også med de offensive takter at Chris Andersen brugte de sidste to indskiftninger i det 60. minut da han skiftede Mike Jensen og Thomas Rasmussen ud for Mads Jørgensen og Marc Olsen.
Blot 9 minutter senere begik debutanten Mikkel Thygesen dog frispark lige uden for feltet hvilket skulle vise sig at være en dyr streg i regningen da Agvan Margousi scorede med et følt skud som var uden for målmand Stephan Andersens rækkevidde.
Den sidste halve time blev en tæt affære med store chancer til begge hold, men det skulle vise sig at indskiftningen af Mads Jørgensen blev en nøgle indskiftning da han i det 91. minut driblede forbi 2 forsvarere og serverede bolden til Duncan der med panden fik bolden ind i nettet.
Et godt udgangspunkt for Brøndby inden returkampen på Brøndby stadion.
Mikkel Thygesen blev på trods af den indirekte skyld til Mika’s mål valgt til kampens spiller for sin fremragende fighter indsats.
Per Nilsson til BrøndbyDen høje svenske center forsvarer blev i dag præsenteret på et kort pressemøde i Brøndby.
”Per er købt til at gå direkte ind i centerforsvaret ved siden af Per Nielsen da Mikkel Bischoff jo som bekendt er langtidsskadet” var cheftræner Chris Andersens eneste kommentar. Desuden blev det også luftet at der ikke kom flere forstærkninger til truppen. Tværtimod fortæller rygterne at nogle af spillerne skal sælges i den alt for brede trup.
Brøndby IF 1–1 Leverkusen (Ven)
1-0 Hannes Sigurdsson (19)
1-1 Stefan Kiebling (88)
KS: Stefan Kiebling
Brøndby underskriver kontrakter med en række ungdomsspillere.
Brøndby har sikret fremtidens spillere ved at underskrive kontrakter med de store talenter, heriblandt angrebs-esset Lukasz Cieslewicz.
Truppen for denne sæson:
Målmænd:
Stephan AndersenCasper Ankergren
Forsvar:
Mikkel Bischoff
Henrik Kildentoft
Daniel StenderupMartin Spelmann
Mark Howard
Per NielsenMorten Rasmussen
Trond Andersen
Per NilssonThomas Rytter
Asbjørn SennelsJoseph Elanga
Midtbane:
Marcus Lantz
Kim Daugaard
Martin RetovStefan Schmidt
Mike Jensen
Mads Jørgensen
Mikkel ThygesenKasper LorentzenDennis Sørensen
Thomas Rasmussen
Marc Olsen
Martin EricssonAngreb:
Nicolaj Agger
Jean-Philippe Peguero
Giovanni Rector
David Williams
Morten ‘Duncan’ RasmussenHannes Sigurdsson
Wilton Figueiredo
SAS-Ligaen
Brøndby IF 0-1 FC Midtjylland
0-1 Claus Madsen (16)
KS: Kristian Bak Nielsen
For mange nye ansigter?Et Brøndby-hold med mange nye ansigter i startopstillingen tog i dag imod ulvene fra Midtjylland. Udover debutanten fra sidste uges UEFA-Cup kamp, Mikkel Thygesen var Dennis Sørensen, Per Nilsson og Wilton Figueiredo også at finde på banen fra start på det skades plagede mandskab.
Holdet kunne ikke rigtig finde hinanden hverken angrebsmæssigt eller forsvarsmæssigt og det var da også klumpspil der i det 16. minut der gjorde at Claus Madsen kunne prikke bolden forbi en sagesløs Stephan Andersen.
Resten af kampen skete der ikke rigtig noget i begge ender, alligevel var det en nogenlunde tilfreds Chris Andersen der blev fanget udenfor stadion efter kampen.
”Jeg havde ikke forventet en sejr i dag, det vidste både jeg og spillerne. Men vent blot til de har fået lov til at spille lidt sammen, så er jeg sikker på at i nok skal få masser af underholdende fodbold.
SAS-Ligaen
Brøndby IF 3-0
Vejle Boldklub1-0 Martin Ericsson (29)
2-0 Morten ’Duncan’ Rasmussen (53)
3-0 Mikkel Thygesen (90+)
UEFA-Cup 1. kval runde – 2. kamp
Brøndby IF (7) 5-0 (1)
Mika Ashtarak1-0 Martin Ericsson (2)
2-0 Morten ’Duncan’ Rasmussen (15)
3-0 Thomas Rasmussen (52)
4-0 Mike Jensen (70)
5-0 Henrik Kildentoft (72)
KS: Thomas Rasmussen
SAS-Ligaen
Silkeborg IF 2-1
Brøndby IF1-0 Hörõur Sveinsson (7)
2-0 Thomas Raun (11)
2-1 Martin Ericsson (47)
KS: Thomas Raun
SAS-Ligaen
Randers FC 1-1 Brøndby IF
1-0 Djiby Fall (48)
1-1 Morten ‘Duncan Rasmussen (82)
KS: Per Nielsen
Manager aflægger statusEn måned inde i sin karriere som manager for Brøndby kan man ikke sige at det har været en succes oplevelse. 1 sejr, 1 uafgjort og 2 tabte kampe i den hjemlige liga er bestemt ikke hverdags kost for Brøndby men på trods af det er Chris Andersen fortsat optimistisk.
”En 7. plads i den hjemlige liga er selvfølgelig ikke noget jeg er tilfreds med, men vi er videre i UEFA-Cuppen hvor vi om et par dage møder Brann. Både Duncan og Ericsson har fået godt gang i målene, det jeg bare søger efter nu er at forsvaret finder formen og holder modstanderne væk. Men lad os nu lige give det noget mere tid og lade vores spillere komme tilbage fra deres skader før vi kan sige mere om truppen.”
Kasper Lorentzen er snart tilbage fra sin skade Brøndbys skadesliste ser p.t. sådan ud:
Mikkel Bischoff – 3 mdr.
Trond Andersen – 5mdr.
Thomas Rytter – 2 mdr.
Marcus Lantz – 2 mdr.
Martin Retov – 3 uger
Kasper Lorentzen – 2 uger
Jean-Philippe Peguero – 6 mdr.
UEFA-Cup 2. kval runde – 1. kamp
Brøndby IF 2-0
Brann1-0 Morten ’Duncan’ Rasmussen (42)
2-0 Mikkel Thygesen (50)
KS: Petter Vaagan Moen
Brøndby vandt kedelig kampDe danske vice-mestre tog endnu et spadestik mod dansk deltagelse i UEFA-Cuppens gruppespil da de hjemme besejrede Brann med 2-0.
Brøndby styrede kampen fra start til slut og det var helt fortjent da Duncan bragte dem foran lige før pausen.
5 minutter inde i 2. halvleg scorede Mikkel Thygesen så på et flot langskud, og med det var kampen ligesom afgjort. Ingen af holdene fik særligt store chancer efter det og den kedelige kamp endte altså 2-0. Et rigtig godt udgangspunkt for Brøndby før returkampen.
SAS-Ligaen
AaB 0-2 Brøndby IF
0-1 Morten ’Duncan’ Rasmussen (58)
0-2 Thomas Rasmussen (90+)
KS: Morten ’Duncan’ Rasmussen
SAS-Ligaen
Brøndby IF 2-0
FC Nordsjælland1-0 Morten ’Duncan’ Rasmussen (40)
2-0 Dennis Sørensen (45)
KS: Per Nielsen
UEFA-Cup 2. kval runde – 2. kamp
Brann (0) 0-2 (4) Brøndby IF
0-1 Morten ’Duncan’ Rasmussen (73)
0-2 Morten ’Duncan’ Rasmussen (76)
SAS-Ligaen
Brøndby IF 2-1
OB0-1 Jonas Borring (10)
1-1 Wilton Figueiredo (30)
2-1 Hannes Sigurdsson (72)
Brøndby rejser sig og slår OB!3 sejre i træk har fået Brøndby-fans til at juble, og efter at have ligget på en elendig 7. plads er den tidligere mester klub nu kravlet op på en 3. plads, 3 point efter Midtjylland og 6 point efter FCK der samtidig som Brøndby spillede uafgjort 2-2, altså point tab til førerne.
Brøndby startede ellers dårligt da OB’s enorme pres på hjemmeholdets forsvar gjorde at Jonas Borring fra kort afstand kunne heade bolden ind til 1-0.
Brøndby pressede hårdt tilbage efter at OB kom foran, det gav pote da Wilton i det 30. minut hamrede bolden i mål ude fra feltet. Brasilianerens første mål for klubben for vestegnen kom da også på et tørt sted da han havde spillet adskillige kampe uden at vise gode takter.
”Jeg er super glad for at have scoret i dag, det var en kæmpe forløsning. Nu må vi jo bare håbe på at de kommer på stribe” lød det fra den glade målscorer efter kampen. Samtidig havde han også ros tilovers for hans Islandske angrebs makker, Hannes Sigurdsson.
”Hannes scorer et utroligt flot mål, med en mand i ryggen lykkes det ham takke være fysik at få en bold lagt i fødderne, vende sig om og sparke bolden resolut forbi målmanden på kanten af feltet. Fremragende!”
Det ser ud til at cheftræner Chris Andersen får gjort nogle af kritikerne til skamme efter de var ude meget tidlig på sæsonen og kritisere ham for nogle dårlige resultater.
SAS-Ligaen
FCK 3-3 Brøndby IF
0-1 Dennis Sørensen (21)
0-2 Thomas Rasmussen (23)
1-2 Marcus Allbäck (41)
1-3 Dennis Sørensen (50)
2-3 Marcus Allbäck (60)
3-3 Fredrik Berglund (74)
KS: Dennis Sørensen
Uafgjort i underholdende New Firm opgørEt rødt kort til Martin Ericsson kostede Brøndby sejren i en velspillet kamp i Parken. Brøndby styrede kampen i hele første halvleg hvor de to fløje sørgede for målene til henholdsvis 1 og 2-0.
Marcus Allbäck sørgede 4 minutter før pausen at FCK reducerede og blot et minut senere blev Martin Ericsson sendt ud og gå skammens gang da han fik et rødt kort for en kynisk tackling i FCK’s straffesparksfelt.
Herfra så det ud som om det skulle blive trange kår for Brøndby, men spillerne kom ud til anden halvleg med fornyet gejst og godt og vel 40.000 tilskuere kunne se Thomas Rasmussen servere bolden til en uopdækket Dennis Sørensen i FCK’s felt som scorede til 1-3.
Det skulle dog blive overtals situationen der blev afgørende da FCK scorede to gange i træk, og selvom det unge stortalent David Williams havde en friløber i slutningen af kampen blev årets første New Firm opgør en underholdende uafgjort.
Cheftræner for Brøndby, Chris Andersen, blev fanget uden for Parken efter kampen.
”Det er jo en fantastisk stemning der er når de to hold mødes, det ved jeg jo selv fra dengang jeg spillede i Brøndby. 3-3 er et rimeligt resultat også selvom jeg syntes vi skulle have vundet. Martins røde kort koster os en del i spillet, men den slags sker jo i fodbold. Vi må bare sørge for at holde den gode form og forsøge at kæmpe os ind på toppen.”
SAS-Ligaen
Viborg FF 1-1 Brøndby IF
1-0 Christian Flindt-Bjerg
1-1 David Williams
KS: Stephan Andersen
UEFA-Cup 3. kval runde – 1. kamp
Frankfurt 2-1
Brøndby IF1-0 Benjamin Köhler (15)
2-0 Naohiro Takahara (47)
2-1 Morten ’Duncan’ Rasmussen (87)
Brøndby offentliggør samarbejde med amerikansk klub!Brøndby direktør Per Bjerregaard underskrev i går en kontrakt der gør den Amerikanske 2. divisions klub Miami FC til rugekasseklub for Brøndby IF. Klubben skulle være valgt på anbefaling af cheftræner Chris Andersen som ser muligheden for at leje sine unge spillere ud til denne klub som en fremragende mulighed.
Desuden betyder samarbejdet at Brøndby sammen med Adidas kan øge salget af merchandise ufatteligt meget ved indtægter fra Amerika.
SAS-Ligaen
Brøndby IF 2-2 Esbjerg FB
1-0 Morten ’Duncan’ Rasmussen (21)
2-0 Morten ’Duncan’ Rasmussen (42)
2-1 Jerry Lucena (45+)
2-2 Lars Christian Nielsen (82)
KS: Jerry Lucena
DAC 3. Runde
Næstved 0-2 Brøndby IF
0-1 Morten ‘Duncan’ Rasmussen (55)
0-2 Kasper Lorentzen (86)
KS: Morten ’Duncan’ Rasmussen
UEFA-Cup 3. kval runde – 2. kamp
Brøndby IF (1) 0-0 (2) Frankfurt
KS: Jermaine Jones
UEFA-Cup exit for BrøndbyBrøndby formåede ikke at score det ene mål der skulle til for at gå videre mod de tidligere Europa-cup mestre Frankfurt. Det så da ellers lovende ud da Brøndby satsede ultra offensivt og med et par store chancer i starten af kampen var Brøndby-fansene sikre på at de skulle gå hjem med den glade følelse af at være videre til gruppe spillet.
Men sådan skulle det ikke gå. Midt inde i anden halvleg blev Brøndbys angriber, Morten ’Duncan’ Rasmussen skadet, og eftersom han næsten alene har scoret alle Brøndbys mål i denne sæson var udfaldet da også at kampen endte 0-0.
”Vi er ude af europæisk fodbold denne sæson, og det er jeg selvfølgelig utrolig ked af, men det er tid til at kigge frem og satse alt på Superligaen nu” sagde en lidt formummet chef-træner for Brøndby efter kampen. Da han blev spurgt om Duncan’s skade havde han ingen kommentarer.
Brøndby signer Brasilianer
Der er tale om den 36-årige forward Edilson som kommer til klubben på en fri transfer.
Brøndbys skadesproblem på angrebsfronten blev forværret da Duncan blev skadet i sidste kamp mod Frankfurt, og man må sige det er af ren desperation at chef-træner Chris Andersen signer så gammel en spiller.