– MÅNEDENS CHALLENGE -
NATIONALITET 
– INTRO - Jeg fandt lige noget i gemmerne fra da jeg skrev challenges til FM22, men den skal da offentliggøres (er man interesseret i nogen af dem jeg FIK lagt op, så
ligger de her)!
Nu skal vi til en lidt anden udfordring end jeg plejer at dele. Denne gang skal det ikke handle så meget om dine evner til at vinde (det skal du selvfølgelig stadig, men det er ikke hovedessensen af denne challenge), men derimod sammensætningen af din trup. Det er nemlig således at der er forskellige muligheder for at spænde lidt ben for sig selv, ved at lave restriktioner for sig selv, som eksempelvis Atletic Bilbao i Spanien, som kun må købe baskiske spillere.
Dette ligger til dels op af denne filosofi, men er man ikke hooked på at spille med et rent engelsk hold, så har jeg herunder tre varianter af denne type save.
Opsætning af saveStart et spil op med så mange ligaer som overhovedet muligt - f.eks. samtlige nationer og ligaer (Det medfører selvfølgelig at spillet går langsomt).
Database-størrelsen er irrelevant i og med at man har så mange ligaer med, så small DB er fint.
Den eneste editorændring der er acceptabel er at gøre diverse landshold spilbare.
- Check "Deaktiver spilleregenskaber"
- Check "Forhindre styring af hold, hvor der allerede er managere"
- Check "Forhindre brug af Live Spil-Editor"
Opsætning af avatarI dette save er det dig selv der bestemmer sværhedsgraden - jo lavere licens og erfaring, jo sværere bliver det. Da det handler mere om sammensætningen af dit hold, bestemmer du selv om du vil starte i 3. division i Danmark eller La Liga i Spanien. Udfordringen er spillerbaseret og ikke klubbaseret - dermed bestemmer du også selv lidt om varigheden af udfordringen.
Regler om jobsDu bestemmer helt selv hvilken klub du vil spille med! Som udgangspunkt er dette et save hvor man kun er manager for én klub, da det handler om trupsammensætningen
. Ved at vælge eksempelvis Arsenal fremfor Atletic Bilbao er du selv med til at bestemme sværhedsgraden.
Alle spillere man tilføjer til ens ønskeliste skal enten være scoutet af ens talentspejdere eller tilbudt en af agenter. Spillerne som kan scoutes kan findes på følgende måder (Player Search funktionen er FORBUDT land til enhver tid!):
- Igennem scouting assignments
- Modstandere
- Rygter (hvis pressen kæder dig sammen med en spiller)
- Nyheder omkring fritstillede spillere (her er det vigtigt at notere at det ikke er tilladt at subscribe til alle ligaer i spillet da man derfor får alt for mange nyheder omkring dette.
Man skal basere sine taktikker ud fra den samling standard-taktikker der er i spillet fra starten af og så lave ændringer ud fra dem. Det samme gør sig gældende for træningsprogrammer.
Træningskampe skal arrangeres af en assistent.
Specifikt vedr. de forskellige typer af trupsammensætningerNationalisering "nem" - Vind ligaen og Champions League med en trup hvor alle spillere kommer fra samme land som klubben (har de mere end en nationalitet kan de være med indtil de skulle vælge at spille landskampe for et andet land - herunder newgens).
Nationalisering "svær" - Vind ligaen og Champions League med en trup hvor alle spillere kommer fra samme land men ikke med samme nationalitet som klubben (har de mere end en nationalitet kan de være med indtil de skulle vælge at spille landskampe for et andet land - herunder newgens). Du vælger selv sværhedsgraden, hvilket vil sige at hvis du eksempelvis spiller med Real Betis, kan vælge at spille med et fuldt hold af Franskmænd, eller Nigerianere - alt efter hvor svært du vil gøre det (jeg er med på at nogle ligaer ikke tillader et helt hold med spillere af en anden nationalitet, men så kan man øge sværhedsgraden yderligere ved at finde spillere der har dobbelt nationalitet. Du bestemmer helt selv hvor stor udfordringen skal være!
Regnbuen - Vind ligaen og Champions League med en trup hvor alle spillere kommer fra forskellige lande - ingen må komme fra samme land (dobbelt nationalitet er OK, så længe de ikke spiller for samme landshold), og der skal være spillere fra alle kontinenter - Asien, Afrika, Oceanien, Syd- og Nordamerika og Europa (det er svært at finde spillere fra Antarktis, så spring bare denne over).
God fornøjelse!