Bolton Wanderers
Jeg startet op med Bolton i League One, og til trods for at de netop er rykket op fra League Two, så forventes det at man slutter i den bedste halvdel. Der er nogle fornuftige spillere i truppen og nogle ret gode lejespillere.
Rykkede op i Sky Bet Championship i første sæson. Den første halvdel af sæsonen var fuldstændig vanvittig og jeg kom et godt stykke foran Derby. Skulle møde netop Derby to gange inden for kort tid og forventede nogle svære kampe. Desværre, så blev Derby kørt over i begge kampe.
Kan ikke helt finde ud af om der er en bug i spillet, der gør at man har en urimelig stor fordel når man er "human manager" i spillet? For starter altid op med Manchester United og der kørte jeg også bare derudaf fra dag 1.
Taktisk har jeg brugt mere tid end jeg plejer på at analysere kampe, spilmønstre, løbemønstre og hvor og hvordan der bliver scoret imod mig. Det er denne taktik jeg også bruger med Bolton.
Rent taktisk er det en 4-1-2-2-1 eller 4-3-2-1 formation der i helt gamle dage i championship manager hed Christmas Tree Formation. Dog har jeg justeret den en smule. Oprindeligt lå de 3 på midtbanen på linje med 2 fløje og 1 central. Den centrale har jeg trukket ned som def. midt. De to fløje er "inverted wingers" med attacking mentality.
Grunden til at jeg bruger denne formation er, at jeg altid har sværget til 4-2-3-1 med to centrale midtbane, off. midt og to off. fløje og en enkelt på toppen. Det er vel nok siden Morten Olsen indførte den formation på landsholdet i år 2000
Før det var det en klassisk 4-4-2 a la Alex Ferguson.
Tilbage til min formation, så kunne jeg se at der igennem mange kampe med 4-2-3-1 formationen ofte blev scoret ved at mine to centrale forsvarsspillere blev skilt ad når den ene gik frem for at presse en angriber, der så spillede den i dybden bagved denne forsvarer. Ofte førte det til mål. I mange tilfælde startede det med boldtab på en af de offensive fløje, hvor der efterfølgende er et stort tomrum (som en trekant) mellem offensiv fløj, wingback og central midt, hvor modstander kunne spille sig forbi, for så at slå bolden ned bagved mine to centrale midt, hvorfor den ene af mine to centrale forsvarsspillere var nødt til at skubbe frem for at stoppe angrebet.
Så ved at rykke den ene centrale midt ned som def. midt, og skubbe den anden op som off. midt samtidig med at mine to fløje kom ned og ligge på midten af banen, så lukker jeg modstanderen inden mellem alle mine spillere. De betyder at jeg kan lave et højt pres hurtigere og mere intenst uden at det er på det mest intense niveau i indstillingerne.
Mine to backs har indstillinger som wing backs, og de kommer virkelig til sin ret i denne formation og får slået rigtig mange indlæg, der fører til mål. Sammenlignet med 4-2-3-1, så blev der for lidt plads når de skubbede med op, og man kunne ikke drage fordel ud af overlap som man kan her.
Det var lidt om det taktiske.
Økonomisk er Bolton en trængt klub. Det betyder at jeg efter oprykningen til Sky Bet Championship ikke har nogle penge overhovedet til at forstærke truppen med. Der er rigtig mange spillere, hvor kontrakten er løbet ud fordi der ikke har været økonomi til at forlænge, så derfor kommer jeg til at blive gevaldigt presset i denne sæson og skal slås for at undgå nedrykning. Jeg sværger til at bruge rigtig mange unge spillere og i denne sæson bliver det helt vildt, da jeg nåede at få signet 4 free transfers fra nogle af PL klubberne. Balancen er fra starten af sæsonen allerede på -6 mio £, så er spændt på, hvordan sæsonen forløber. Måske bliver klubben solgt eller der bliver tilført kapital. Uanset, så glæder jeg mig til at komme i gang.