home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
29 Jan 2024, 11:35 Mulle68 Nostalgi Patches CM 4
Antal Registrerede Brugere: 23282
  0 Brugere, 474 Gæster Online.

Indlæg: 1132681 over 31362 Emner
Nyeste Bruger: ArmaghRed92
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: FmFreaks.dk
| |-+  Konkurrencer
| | |-+  Blogkonkurrencer
| | | |-+  Kategori: Blogkonkurrencen 2021
| | | | |-+  SAF - En taktisk blog
0 Brugere og 1 Gæst læser i øjeblikket dette emne.
Sider: 1 [2] 3 4 Udprint
Forfatter Emne: SAF - En taktisk blog  (Læst 15795 gange)
Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: SAF - En taktisk blog
« Svar #15: 10 Apr 2021, 07:59 »

SAF - En taktisk blog

#10 – In possession

“When I see United attack, I want to see them attack with four things: pace, power, penetration and unpredictability.” - Og det er ud fra det SAF citat, at jeg har sammensat mine indstillinger, når holdet er i boldbesiddelse. Der skal være fart over feltet og det skal være kreativt.

Jeg starter altid med at lave holdindstillinger i balanced mentality. De ændrer sig automatisk, når man så skifter til f.eks. Attacking eller Defensive mentality. Det første jeg har set på, det er Attacking Width. Jeg ønsker bredde i spillet, så jeg strækker modstanderens forsvar ud. Det gør jeg for at skabe plads og huller i deres defensiv linje, som mine spillere på længdegraderne kan udnytte især min skarpretter på 9er positionen.

Derudover forventer jeg, at dominerer spillet mod de fleste modstandere. Målet på sigt er, at dominerer spillet mod alle modstandere. Det kræver selvfølgelig spillerroller såsom den klassiske wing eller den moderne Wingback, der befinder sig bredt, men det kommer jeg ind på senere. Jeg har valgt at sætte bredden et hak op fra standard til Wide. Denne indstilling fastholdes når jeg skifter til attacking mentality men ændres automatisk til Fairy Wide i Defensive mentality.

Der skal som nævnt fart over feltet når jeg har bolden, derfor har jeg sat tempoet i spillet op til Higher. I attacking mentality ændres det til Much Higher og i defensive til Standard. Ideen er, at der skal være fart i boldomgangen, så modstanderen ikke får tid til at komme på plads og hele tiden rykkes rundt. Passing Directness er sat som standard men når mentaliteten skifter til Attacking, så skifter den også automatisk til Slightly More Direct og kombineret med det højere tempo i boldomgang, så skulle det gerne give et angreb med fart på. Modstanderen skal ikke få lov til bare at sætte sig ned og parkerer bussen.

Det kræver selvfølgelig også god bevægelighed hos mine spillere, hvilket bringer mig videre til næste indstilling. Be More Expressive der øger spillerne kreative frihed og giver dem lov at bruge deres Flair og Vision men samtidig og giver dem lov til større frihed i deres løbemønstre og giver dem lov til at forlade deres position. Alt det skulle gerne give et mere levende angrebsspil, som modstanderen vil få svært ved at lukke ned.

Den sidste indstilling virker måske lidt som en modsætning i forhold til de taktiske tanker. Ideen er jo fart over feltet og fremad men den sidste indstilling handler om at bevarer roen med bolden rent defensivt. Jeg har valgt at sætte Play Out Of Defence til. Et rigtig tophold losser simpelthen ikke bolden frem, hvis de kommer en smule under pres. De forsøger at bevarer bolden og spille sig ud af presset. Det skal mit Man Utd hold selvfølgelig også. Og jeg oplever ikke, at det ødelægger omstillingsspillet eller tager farten af spillet. 
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Alfster
Blogmester
********

Offline Offline


 
Sv: SAF - En taktisk blog
« Svar #16: 10 Apr 2021, 16:14 »

Som altid wester, laver du kvalitetsblog. Plus så er jeg pjattet med klubvalget :-)  spændende køb med Dominic Calvert-Lewin. Har selv forsøgt lignende forsøg med united, men falder altid i suppegryden og henter udenlandske talenter og stjerner.  Har man en Kane eller Rice i overvejelserne til 2 sæson?
Logged

Følg mine blogs:
Europa rundt med start i Ruhr området
BLOGMESTER 2020
Danske Landshold
BLOGMESTER 2021

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: SAF - En taktisk blog
« Svar #17: 11 Apr 2021, 19:32 »

SAF - En taktisk blog

#11 – In Transition

Pres og genpres er et af grundelementerne i min taktik og så de hurtige omstillinger, hvor mine hurtige spillere på længdegraderne skal slå til. Derfor giver indstillingerne under In Transition næsten sig selv. Lige så snart bolden er tabt, så skal holdet lave genpres og når bolden så erobres, så skal de hen over stepperne. Så jeg har tilføjet tre ting.

Den første ting er Counter-Pres eller på dansk, genpres, da jeg gerne vil tilbageerobre bolden så hurtigt som muligt, når den går tabt.

Målet er selvfølgelig at sætte modstanderen under så stort pres som muligt og kombineret med mine defensive indstillinger, som vi kommer til i næste taktiske indlæg, så er genpres en del af det.

Genpres er også vigtig i forhold til næste indstilling, nemlig Counter. Jeg vil slå hurtige omstillinger så snart muligheden byder sig. Det er et af mine store styrker med taktikken.

Pres, genpres og omstillinger. Jeg scorer rigtig mange mål på den konto. Som de to mål mod Man City i Champions League kvartfinalen, som i kan se i klippet i bunden af indlægget.

Den sidste indstilling er Distribute Quickly, da jeg gerne vil have min målmand til at sætte spillet hurtigt i gang. Målet er at fange modstanderen ude af balance og straffe dem med omstillinger.

Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: SAF - En taktisk blog
« Svar #18: 12 Apr 2021, 07:18 »

Som altid wester, laver du kvalitetsblog. Plus så er jeg pjattet med klubvalget :-)  spændende køb med Dominic Calvert-Lewin. Har selv forsøgt lignende forsøg med united, men falder altid i suppegryden og henter udenlandske talenter og stjerner.  Har man en Kane eller Rice i overvejelserne til 2 sæson?

Tak  Smiley

Nej Kane er ikke en del af mine planer. Greenwood er et monster i rollen som skarpretter, så det er andre positioner jeg går efter.
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: SAF - En taktisk blog
« Svar #19: 12 Apr 2021, 07:18 »

SAF - En taktisk blog

#12 – Opstarten anden sæson

Efter første sæson tog jeg en skarp beslutning. Taktikken havde bevist sig selv, så jeg ville fremskynde min challenge en smule. Så jeg valgte, at jeg allerede nu ville reducere antallet af udlændinge i truppen til max. tre. Så sommeren gik med at finde engelske spillere, som kunne erstatte de udenlandske spillere, som jeg ville af med.

Jeg har valgt at beholde Pogba, Fernandes og Martial som mine tre udenlandske spillere. Det var de tre som var en del af start 11eren i sidste sæson. Romero er smuttet på en free transfer og De Gea, Lindelöf, Fred samt Matic er blevet solgt. Lingard er også blevet solgt. Dermed stod jeg og manglede seks spillere til truppen.

Jeg er gået efter helt unge spillere. Jeg har hele tre 16-årige spillere i truppen. Så mine forventninger i Premier League er at fastholde min position som top4 hold. Jeg forventer ikke at kæmpe med om mesterskabet i denne sæson. Det er truppen nok for ung og uerfaren til. Det blev til et par enkelte etableret navne men begge spillere som går ind i B-kæden. Jordan Pickford er hentet som back up til Henderson og Eric Dier er hentet som back up til McTominay.

Jeg fastholder det mest af min fortrukne start 11er men har lavet en enkelt ændring. Smalling og Maguires link up er ikke for godt, hvilket måske er grunden til min mindre gode defensiv sidste sæson. Derfor får Tuanzebe chancen i det centrale forsvar. Min plan er faktisk at hente en udenlandsk spiller til den position til næste sæson og sende enten Martial eller Pogba videre. Jeg kan simpelthen ikke finde en britisk spiller med højt nok niveau til den position.
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: SAF - En taktisk blog
« Svar #20: 13 Apr 2021, 07:31 »

SAF - En taktisk blog

#13 – Out of possession

Så griber vi fat i den sidste del af holdindstillingerne og kigger på Out of Possession. Målet er som tidligere nævnt at sætte et højt pres for at dominerer modstanderen. Målet er at erobre bolden højt på banen og derefter hurtigt spille fremad. Så indstillingerne giver ligesom i In Transition næsten sig selv. Jeg har tilføjet 3 ting.

Først har jeg tilføjet Higher Defensive Line. Et højt pres kræver at den defensive linje står højt. Det efterlader selvfølgelig rum bag mit forsvar, så fart og gode placeringsevne er et must for de defensive spillere.

Så er Higher Line Of Engagement også tilføjet. Presset skal starte højt og begynder allerede med min angriber og kanter, som skal presse op og supportspillerne der skal stoppe eventuelle pasningsmuligheder, så jeg enten erobre bolden eller de smider den væk med en lang bold.

More Urgent Pressing Intensity er den sidste indstilling. Presset skal være intens når modstanderen først krydser Line Of Engagement.

Det høje pres koster lidt rent defensivt når modstanderen spiller sig uden om mit pres og genpres, så bliver jeg selvfølgelig en smule sårbar. Den største styrke er ofte også svagheden. Jeg har dog vurderet, at fordelene opvejer ulemperne.
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Beckham23
Ynglingespiller
***

Offline Offline

 
Sv: SAF - En taktisk blog
« Svar #21: 13 Apr 2021, 14:53 »

SAF - En taktisk blog

#2 – Bosman Challenge


Som en del af challengen har jeg annulleret alle sommerens transfers og lejemål i Editoren. Det vil sige ingen Donny van de Beek, Diallo og Telles til gengæld er Smalling stadig i klubben. Grunden til dette er, at jeg selv vil have indflydelse på sommerens transfervindue, nu hvor klubben har en ny transferpolitik med fokus på britiske spillere. Jeg har ikke pillet ved andet i Editoren.



Fed blog!  Peace Har virkelig fanget mig ( UNITED + SAF  Thumbs Up) og inspireret mig (starter nu endnu et spil med United). Hvordan fjerner du sommerens transfer i editoren? Får du så ekstra midler at gøre med? Glæder mig til at se hvor din blog/dit spil ender.
Logged

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: SAF - En taktisk blog
« Svar #22: 13 Apr 2021, 19:16 »

Fed blog!  Peace Har virkelig fanget mig ( UNITED + SAF  Thumbs Up) og inspireret mig (starter nu endnu et spil med United). Hvordan fjerner du sommerens transfer i editoren? Får du så ekstra midler at gøre med? Glæder mig til at se hvor din blog/dit spil ender.

Måtte gå ind på hver enkelt spiller og sætte kontrakten tilbage til tidligere klub. Så lidt bøvlet. Gjorde ikke noget ved økonomien.
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Polaken
Ynglingespiller
***

Offline Offline


 
Sv: SAF - En taktisk blog
« Svar #23: 13 Apr 2021, 19:24 »

Fed fed blog Wester. Som altid!
Logged

I 1989 spillede John Stampe sin sidste Europa Cup-kamp i karrieren mod ingen ringere end Barcelona på Camp Nou. BT skrev dagen efter: "Kejser John var banens bedste. Han spillede som om, han ejede hver en centimeter af Camp Nous grønsvær."

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: SAF - En taktisk blog
« Svar #24: 14 Apr 2021, 06:13 »

Fed fed blog Wester. Som altid!

Tak  Smiley
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: SAF - En taktisk blog
« Svar #25: 14 Apr 2021, 06:14 »

SAF - En taktisk blog

#14 – ”Ankeret” og “Smørhullet”

Indtil videre har det taktiske handlet meget om spillestilen og strukturen men før man har en taktisk i fuld balance, så er taktiske termer som Balancespiller, Bindeled, Ankeret og Smørhullet utrolig vigtige. Så i de næste to indlæg vil jeg lige gennemgå de termers betydning sammen med spil og løbemønstre, inden vi kan bevæge os videre til spillerrollerne.

En taktik er bygget op omkring 3 kæder, forsvar, midtbane og angreb. Disse kæder skal gerne arbejde sammen og det kræver man får dem bundet godt sammen. Det duer ikke hvis der er for langt imellem kæderne. Balancespilleren er manden der binder forsvar og midtbane sammen og han befinder sig i rummet som jeg kalder ”Ankeret” eller nok mest kendt som 6eren. Bindeledet eller 10eren om man vil, det er spilleren som binder midtbane og angrebet sammen og han befinder sig i ”Smørhullet”. I min taktik har jeg en tredje og utrolig vigtig spiller, nemlig 8eren. Den spiller, som yder støtte til begge mellemrum.

Jeg starter med ”Ankeret”, hvor 6eren normalt befinder sig. Det er vigtigt at have en spiller som holder balancen på holdet og den opgave tilfalder ofte holdets 6er. En som fungerer som stødpude foran forsvaret, kan erobre bolde og som ofte spiller den sikkert videre til de mere kreative spillere. En som holder sin position centralt i banen og som ikke kommer i for mange fremadrettet løb, da han også skal samle løse bolde op og sætte den i rotation igen. Sidste men ikke mindst skal han sikre, at lukke eventuelle omstillinger ned.

Bindeleddet er den som skal binde midtbane og angreb sammen. Han skal gerne bevæge sig i rummet mellem midtbane og angreb. Dette rum kalder jeg ”Smørhullet”. Det er her meget af de offensive magi skal skabes i rigtige mange taktikker. Det er her den klassiske 10er som regel bevæger sig. Det kommer jeg ind på, når vi kommer til spillerroller.

Hvordan man fylder ”Smørhullet” ud, det varierer lidt. Der findes rigtige mange tilgange til dette. En grundregel er dog, at man skal sikre sig, at der ikke bliver for langt mellem midtbane og angrebet. Spiller man f. eks med en enkel mand på toppen og en flad 4 mands midtbane. Så er det vigtigt, at man vælger angriberen, spiller i support rolle, for ellers bevæger han sig for langt frem og binder ikke kæderne sammen. Hullet mellem midtbanen og angreb bliver for stort også selvom du har en playmaker som trækker derind. Jeg bruger dog en klassisk 10er i support på den offensive midtbane og kan derfor bruge en 9er/angriber i Attacking rolle.
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: SAF - En taktisk blog
« Svar #26: 15 Apr 2021, 06:49 »

SAF - En taktisk blog

#15 – Løbe og spilmønstre

Når du først du har balancespilleren, bindeleddet og din organisation er i balance, så er det vigtigt, at du tænker i løbemønstre. Du har ikke brug for, at spillerne løber i vejen for hinanden og fylder i de samme rum. Det nemmeste eksempel herpå er at spille med både Wingbacks og Wings giver ingen mening. De kommer til at løbe oveni hinanden og Wing giver ikke plads til Wingbacken på ydersiden, som jo er en Wingbackens funktioner rent offensiv. Wingbackens job er at holde bredden, netop fordi dit hold ingen klassiske Wings har.

Det hele handler om at fylde rum op og lade andre stå åbne, som fremadrettede spillere kan løbe frem i. Et andet eksempel er at spille en 4-2-3-1, hvor alle de 4 offensive er i attack. De kommer til at lukke rummene af for hinanden og ingen af dem falder ned og binder kæderne sammen. De vil løbe oveni hinanden og dit spil vil blive fastlåst. Det er vigtigt at tjekke op på hvad rollerne udfylder både i defend, support og attack. På den måde kan du regne ud hvilke rum de kommer til at optage i offensiven. Defensivt vil de falde ned på deres udgangspunkt og her er det rollen og holdets instruktioner der afgør, hvor meget de presser frem osv.

En god taktik i min verden, den er i balance. Den har en balancespiller, et bindeled, har en god organisation fordelt på roller med defend, support og attack. Der er tænkt i spillere der tager mellemrum og andre der tager længdegraderne og de bliver støtte af spillere der holder defensiven. I en god taktik er der tænkt over løbe og spilmønstre og er fyldt med roller som passer til den stil man vil spille.
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: SAF - En taktisk blog
« Svar #27: 16 Apr 2021, 07:00 »

SAF - En taktisk blog

#16 – Det centrale forsvar

Så er holdets struktur, spillestil og løbemønstre gennemgået og vi har fået på plads, hvilke holdinstruktioner det kræver. Nu det blevet tid til at finde de spillerroller, som jeg mener passer til taktikkens overordnet ideer. Jeg gennemgår spillerrollerne i de makkerpars/link ups som jeg ønsker i formationen og her starter vi med det centrale forsvar.

I formationen har jeg en defensiv midtbane som fungerer som stødpude foran det centrale forsvar, så jeg har ikke brug for stopper og har derfor valgt at begge spillere skal være i Defend rollen. Jeg ønsker samtidig, at de hænger godt sammen og holder linjen sammen, hvilket også gør, at jeg ikke bruger en af dem i cover. Men kunne en Cover spiller ikke være smart med den høje forsvarslinje taget i betragtning? Og jo, men jeg oplever, at når mit centrale forsvar blevet skævvredet fra hinanden, fordi en skubber op og en anden falder ned, så mister hele linjen sin struktur.

Den defensive struktur med en flad 4 backkæde med en stødpude foran dem, er et af mine grundelementer og det opnår jeg bedst med to Central Defender i Defend rolle.De skal tilpasse sig hinanden i forhold til pres og placering. Holde linjen sammen og der har jeg selvfølgelig haft Vidic og Ferdinand i tankerne.

Det kræver spillere som har en god placeringsevne og nogenlunde fart, når jeg spiller med så højt pres og forsvarslinje. Da jeg også spiller ret offensivt, så kræver det også spillere med en fornuftig teknik, da jeg gerne vil spille med ud af forsvaret og ikke bare losse bolden fremad. De skal dog ikke tage unødvendig risiko i deres spil og derfor har jeg tilføjet Take Fewer Risks. Det betyder, at de skal spille simple og sikre bolde og dermed overlade det mere kreative til spillerne længere fremme på banen.

Offensivt er deres opgave at få forsvarslinjen højt op og dermed presse modstanderen i bund, så pres og genpres sker så højt som muligt. De skal sætte løse bolde tilbage i rotation og spille sikkert, hvilket er endnu en grund til tilføjelsen af Take Fewer Risks.


Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Broen13
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: SAF - En taktisk blog
« Svar #28: 16 Apr 2021, 08:39 »

Ingen på FMFreaks er vel efterhånden i tvivl om dine evner som skribent og taktiker, og denne blog er blot endnu et eksempel på hvad du er i stand til når du sætter dig foran computeren og starter FM op (dette er absolut ment som stor ros fra min side af!).

Jeg må dog selv indrømme, at jeg efterhånden har læst rigeligt med blogs om Manchester United fra din side (jeg er selv United-fan), og ville lidt ønske at du prøvede en anden klub (er først i dag jeg har fået læst din blog af samme årsag). Jeg er dog med på at tid og motivation er en stor faktor for dig når du spiller FM (som du har beskrevet i dit første indlæg). Men før du har testet dig selv af i andre klubber, vil jeg ikke give dig titlen som den bedste FM-taktiker! Opstemt

Ovenstående skal udelukkende ses som lidt konstruktiv "kritik", for jeg læser selvfølgelig med resten af måneden også.
Logged

Så er jeg tilbage med en ny blog: Broen13 - FM24 - Journeyman

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: SAF - En taktisk blog
« Svar #29: 16 Apr 2021, 08:57 »

vil jeg ikke give dig titlen som den bedste FM-taktiker! Opstemt

 funny

Men har jeg nogensinde påstået det?

Og du har ret, jeg burde måske prøve andet men har ikke tiden og lysten mere. Jeg nyder kun FM med Man Utd og hele grunden til jeg stadig holder fast. Eneste grund til jeg laver denne blog er for at bakke op om FMF og blogkonkurrencen  Smiley

Så du skal ikke forvente der kommer noget andet fra mig i fremtiden. Næste gang jeg bidrager med noget, er nok næste år til blogkonkurrencen og 100% igen med Man Utd  funny
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Sider: 1 [2] 3 4 Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010