home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
29 Jan 2024, 11:35 Mulle68 Nostalgi Patches CM 4
Antal Registrerede Brugere: 23282
  1 Bruger, 400 Gæster Online.

Indlæg: 1132681 over 31362 Emner
Nyeste Bruger: ArmaghRed92
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: FmFreaks.dk
| |-+  Konkurrencer
| | |-+  Blogkonkurrencer
| | | |-+  Kategori: Blogkonkurrencen 2021
| | | | |-+  SAF - En taktisk blog
0 Brugere og 1 Gæst læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] 2 3 4 Udprint
Forfatter Emne: SAF - En taktisk blog  (Læst 15786 gange)
Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
SAF - En taktisk blog
« : 01 Apr 2021, 07:59 »

SAF - En taktisk blog

#1 - Intro

Mit bidrag til årets blogkonkurrence er en taktisk blog, hvor jeg den næste måneds tid vil gennemgå min FM21 taktik trin for trin. Jeg har igennem tiden skrevet en del om det taktiske i blogs og indlæg her på FMFreaks, så derfor vil der være en del ”genbrug” men det skal ses i forhold til opbygningen af den nye taktik. For nye læsere håber jeg, at der er en masse nyt at hente. For jer som har læst mine taktiske ting før, der håber jeg, at taktikkens udformning og målsætning kan inspirere lidt.

Taktikken er min egen lille hyldest til Sir Alexander Champman Ferguson. Derfor tester jeg selvfølgelig taktikken i Man Utd. Der vil være hovedfokus på den taktiske gennemgang og det vil fylde ca. 2/3 af bloggen, mens selve savegamet vil fylde den sidste 1/3, hvor jeg kort fortæller om resultaterne på banen, ny ankommende spillere osv.

Motivationen for denne blog og taktik bunder i mit forhold til Man Utd. Faktisk er hele min motivation for FM21 bundet op på Man Utd. Jeg er stadig vild med Football Manager men tiden bliver mere brugt på CS GO, når jeg gamer. Jeg har i de senest år mest brugt FM som en slags terapi, hvor jeg har forsøgt at genrejse Man Utd. For hold nu kæft Man Utd har været håbløse på alle fronter siden SAF sagde farvel.

Det har været en F'ing joke med de skiftende managers og skiftende stilarter, indkøb af spillere, som ikke passer ind i den efterfølgende managers stil og dermed forfra hver eneste gang. United har mistet sin identitet og mit mål med denne blog er at få Man Utd tilbage på sporet med en spillestil som passer til klubben og som bringer minder tilbage til tiden med SAF. Derfor er alle spilleroller og taktiske ideer nøje gennemtænk og trækker referencer tilbage til netop SAF-æraen.
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: SAF - En taktisk blog
« Svar #1: 02 Apr 2021, 06:48 »

SAF - En taktisk blog

#2 – Bosman Challenge

For at udfordre mig selv og taktikken en smule, nu hvor jeg spiller med et stort hold, så har jeg valgt at spille med challenge regler. Den challenge jeg har valgt, falder i tråd med mine referencer til SAF. Jeg kigger mod 90’ernes United hold før Bosman-dommen og dengang man kun måtte have tre udenlandske spillere på banen. Til gengæld var der ingen begrænsning for antallet af Britiske spillere. Så passer den også fint ind med virkeligheden og alt det med Brexit. Min udfordring er ret simpel:

•   Vind Premier League med trup med max. 3 udenlandske spillere (ikke UK)

•   Truppen må fra 2023-24 sæsonen kun indeholde 3 udenlandske spillere

Med denne udfordring håber jeg, at savegamet får en smule længere holdbarhed end med frit spil. Jeg forventer, at sværhedsgraden for udfordringen er nok til at jeg ikke total dominerer ligaen, som jeg helt sikkert ville komme til med et frit savegame.

Som en del af challengen har jeg annulleret alle sommerens transfers og lejemål i Editoren. Det vil sige ingen Donny van de Beek, Diallo og Telles til gengæld er Smalling stadig i klubben. Grunden til dette er, at jeg selv vil have indflydelse på sommerens transfervindue, nu hvor klubben har en ny transferpolitik med fokus på britiske spillere. Jeg har ikke pillet ved andet i Editoren.

Hvor meget jeg når på en måned, det ved jeg ikke. Jeg håber at nå 2-3 sæsoner, som ville være nok i første omgang til at vurderer taktikken. Jeg forventer dog ikke at gennemfører challengen inden blog konkurrencen er slut men forsætter selvfølgelig savegamet medmindre jeg bliver fyret undervejs.
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: SAF - En taktisk blog
« Svar #2: 03 Apr 2021, 09:14 »

SAF - En taktisk blog

#3 – Opstarten første sæson

Nu hvor hverken Telles, van de Beek eller Cavani er kommet til United, så stod jeg i opstarten og manglede et par spillere til min førsteholdstrup. Jeg stod især og manglede en venstre back og en angriber og jeg kiggede selvfølgelig efter britiske spillere, eftersom jeg skal reducere antallet af udlændinge i truppen fra de nuværende ni til tre og det skal ske i løbet af de næste tre sæsoner.

Til venstre back skulle jeg finde en back up til Luke Shaw, da jeg simpelthen ikke havde penge til at finde en ny til start 11eren. Prisskiltet på spillere som Tierney, Chilwell og Saka er langt over mit budget pt. så valget faldt på Rico Henry fra Brentford, som kunne hentes for 12,5 mio. £. Grunden til pengene er lidt små er, at jeg smed godt med penge efter en ny angriber. 60 mio. £ smed jeg efter Dominic Calvert-Lewin som skal tage konkurrencen op med Greenwood og Martial om pladsen som holdets 9’er.

Med de to nye spillere på plads, så har jeg truppen klar til første sæson. En A-kæde som burde opnå den top 4 placering jeg går efter. En A-kæde der også kun indeholder tre udenlandske spillere, så jeg er faktisk ikke langt fra målet i den forstand. Til gengæld har jeg hele 6 udenlandske spillere i B-kæden. I denne sæson har jeg solgt godt og grundigt ud af mine udenlandske spillere. Fosu-Mensah, Dalot, Chong, Bailly og Pereira er alle fortid i klubben. I næste sæson forventer jeg, at Romero, Matic og Mata bliver skiftet ud.
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: SAF - En taktisk blog
« Svar #3: 04 Apr 2021, 10:13 »

SAF - En taktisk blog

#4 – Fergusons struktur

Min taktiske tilgang til FM har været meget den samme siden FM09. Det stammer fra en taktisk guide som jeg var med til at oversætte på FMDanmark. En guide som findes her på FMF i en nyere version fra året efter og som i finder her: Taktiske Teorier FM10. Dengang blev den kaldt den taktiske bibel indenfor FM og mange af grundelementer holder stadig vand. Det er fra FMDanmark guiden, at jeg fastholder nogle grundprincipper, når jeg laver en taktik. Guiden havde fokus på hvordan man opbyggede taktikker og hvordan man opnåede bestemte former af spillestile, f.eks. den flydende totalfodbold også kendt i nyere tid som tiki-taka, som især blev kendt under Guardiola’s tid i Barcelona.


Jeg blev især inspireret af det afsnit der omhandlede Sir Alexander Chapman Ferguson og hans taktiske struktur. Her var kodeordet balance som i FM21 versionen under Team Fluidity kaldes Flexible. Et system som var bygget op omkring bestemte spilleroller der arbejdede sammen i makkerpars og hvor der er balance mellem antallet af spillere i defensive, support og attacking duty. Det er den struktur som jeg går efter med denne taktik og kodeordet er balance.

Den taktiske motor i FM har selvfølgelig ændret sig en del igennem årene men det sker altid med små skridt ad gangen. En af de nye ting er, at holdet overordnet struktur i Team Fluidity nu bestemmes af holdets Mentality kombineret med antallet af spillere i Defensive, Support og Attacking Duty. Førhen kunne man selv vælge om man ville have flydende, balanceret eller struktureret spillestil uagtet antallet af spillere i de forskellige roller.

Det nye system giver meget mere mening efterhånden som jeg har vænnet mig til det. For mens Defensive og Attacking duty er fastlåste opgaver, så er support den mere flydende rolle. Så hvis man vil have en flydende spillestil, så skal man have en del spillerroller i Support duty. Vil man derimod have en mere fastlåst struktur, så er de Defensive og Attacking duty man fylder mere op med.

Jeg går efter Flexible Team Fluidity, da der her er mest balance mellem forsvar, spillere i mellemrum, support til kanterne og spillere på længdegraderne. For at opnå dette har jeg ved markspillerne valgt 3 spillere med defensive duty, 4 i support og 3 i attacking. Når jeg kombinerer det med holdets Mentality, som vi kommer ind på i næste afsnit, så opnår jeg Flexible Team Fluidity.
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: SAF - En taktisk blog
« Svar #4: 05 Apr 2021, 07:51 »

SAF - En taktisk blog

#5 – Formationen

Målet med min formation er at skabe en uforudsigelig taktik med mange forskellige spillerroller og med en god balance mellem spillere i mellemrummet, i bredden og på længdegraderne. Vigtigste mål er dog at skabe gode makkerpars i formationen, f.eks. et godt link up mellem backs og kanter men disse makkerpars kommer jeg til senere.

Valget af formation bunder også i, at jeg gerne vil give plads til mange af de forskellige spillerroller SAF brugte i sin tid. For op igennem 90’erne var Man Utd et klassisk 442 hold men i 00’erne fulgte SAF med tiden og brugte flere formationer som f.eks. 4411 og 433. De klassiske wings og bredde midtbanespillere blev også skiftede ud med de mere moderne Inside Forwards. CR7 er måske bedste eksempel på dette. Han startede som højre wing men hans successæsoner var som Inside Forward i venstre side.

Med den asymmetriske formation håber jeg på, at få plads til flere spilleroller, så der er variation i spillet. Her skal der både være plads til den klassiske wing men også den moderne Inside Forward, den klassiske Full Back og den moderne Wingback, der skal være plads til den hårde hund på midtbanen og playmakeren og der skal være den klassiske kreative 10’er og selvfølgelig målræven som OGS, Ruud van Nistelroy m.fl som SAF altid har yndet at bruge.
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: SAF - En taktisk blog
« Svar #5: 06 Apr 2021, 07:35 »

SAF - En taktisk blog

#6 – Midvejs første sæson

Jeg er halvvejs igennem den første sæson. Helt som ventet er Man City med i toppen af ligaen og de ser stærke ud. Jeg forventer ikke at vinde mesterskabet, der er City nok for stærke men jeg forventer klart at slutte top 4 og med mine præstationer hidtil i Premier League, så jeg godt på vej. Og jeg forventer faktisk endnu bedre resultater i foråret. I efteråret var jeg nemlig hårdt ramt af længerevarende skader hos flere nøglespillere, blandt andet Maguire og Fernandes.

Min optimisme bunder også i taktikken, som begynder at tage form. Spillerne er ved at vænne sig til strukturen og de er begyndt at opbygge gode makkerpars. Jeg specielt tilfreds med det link-up Bruno Fernandes og Mason Greenwood har opbygget på den halve sæson. Fernandes er den kreative 10’er som skaber rigtig mange chancer til ham selv og resten af holdet og Greenwood er ofte manden der omsætter disse chancer til mål. Greenwood udvikler sig rigtig godt og jeg er sikker på, at han bliver et monster i fremtiden.

Jeg er også fint med i de andre turneringer. Jeg skal spille finale i League Cuppen, er videre til 1/8 finalerne i FA Cuppen og skal møde Real Madrid i Champions League knockoutrunden. Mit hovedfokus er dog Premier League men en pokal i en af de andre turneringer ville selvfølgelig være rart.

Januars transfervindue bød på en enkel ændring i truppen. Jeg solgte Mata, hvis kontrakt ville udløbe til sommer og jeg tænkte, at jeg lige så godt kunne få lidt penge for ham inden da. Den kun 16-årige Jamie Bynoe-Gittens har overtaget han plads i truppen. Bynoe-Gittens hentede jeg i sommers til mit u23 hold og hans udvikling og store potentiale gør, at jeg allerede nu giver ham en plads i førsteholdstruppen.

Dermed er jeg nede på 8 udenlandske spillere i truppen. Jeg forventer at skifte 3 mere til sommer. Romero hvis kontrakt udløber og Matic som ikke helt passer ind med de roller jeg bruger på midtbanen. Hvem den sidste bliver, det ved jeg ikke helt endnu. De Gea er ikke helt tilfreds med rollen som 2. målmand, Fred og Lindelöf er også udenfor start 11eren, så det bliver en af de tre.
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester Jr.
Ynglingespiller
***

Offline Offline


 
Sv: SAF - En taktisk blog
« Svar #6: 06 Apr 2021, 18:47 »

Er begyndt at bruge den taktik med Dortmund! Den virker godt.  Opstemt
Logged

Min far er Wester - i 2024 bliver jeg blogmester.

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: SAF - En taktisk blog
« Svar #7: 06 Apr 2021, 19:51 »

Er begyndt at bruge den taktik med Dortmund! Den virker godt.  Opstemt

Alt din far laver virker  Thumbs Up

Ja måske bortset fra mine børn  funny Boooooom!
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: SAF - En taktisk blog
« Svar #8: 07 Apr 2021, 06:40 »

SAF - En taktisk blog

#7 – Fergusons spillestil

Et af mine favoritcitater fra Ferguson er: “Attack wins you games, defence wins you titles” - Det er et citat, der rammer hans ideer om fodbold med en god balance mellem forsvar og angreb. Men der skal mere til for at skabe en spillestil. Rigtig mange steder har jeg læst tidligere spillere og trænere nævne Fergusons tilgang og spillestil. Senest har jeg læst en artikel hvor René Meulensteen udtaler:

I’d just been promoted to first-team coach at Manchester United when Sir Alex Ferguson called me into his office. “Listen Ren, I want to have a quick chat about how I like to see United perform.”

He was standing by a flipchart where he’d scribbled notes down over three pages: one on defence, one talking about possession and one about attacking. “When I see United attack, I want to see them attack with four things: pace, power, penetration and unpredictability.”

Bang, bang, bang, bang. He spoke in the same way he wanted his team to play.


Andre nævner kreativitet, fantasi, mod og vilje. Når man kombinerer det med hans fokus på balance og hans tro på, at angreb vinder kampe mens forsvar vinder mesterskaber, så får man Fergusons spillestil. Og det er det, som jeg prøver at ramme i FM. En spillestil med balance mellem angreb og forsvar, en god struktur men med plads til kreativitet og med vilje til at angribe med fart og uforudsigelighed.
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Guldbrand
Blogmester
********

Offline Offline

 
Sv: SAF - En taktisk blog
« Svar #9: 07 Apr 2021, 21:13 »

Alt din far laver virker  Thumbs Up

Ja måske bortset fra mine børn  funny Boooooom!
Parenting at its best...   funny

Men en god blog, med et rigtig lækkert og ganske simpel opsætning - Just as I like it  Thumbs Up
Logged

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: SAF - En taktisk blog
« Svar #10: 08 Apr 2021, 07:29 »

SAF - En taktisk blog

#8 – Mentality

Taktikken er en Plug&Play taktik. Det vil sige, at jeg ikke ændre formation, spillerroller mm. fra kamp til kamp men heller ikke under selve kampene. Det eneste jeg ændrer, det er holdets mentalitet. Som jeg nævnte tidligere, så har holdets Mentality indflydelse på Team Fluidity. Jeg bruger 3 spillere i defensiv rolle, 4 i support og 3 i Attacking. Det betyder, at fra Cautious Mentality op til Very Attacking Mentality så fastholdes Flexible Team Fluidity, hvilket er målet. Når jeg skifter til de to Defensive indstillinger, så skifter Team Fluidity til Structured, hvilket jeg er ok tilfreds med. En mere struktureret stil gør ikke noget, når jeg skal forsøge at holde et resultat.


Mentality bliver derfor mest bestemt ud fra, hvad jeg lige føler holdet har brug for men som udgangspunkt starter jeg hjemmekampene med Attacking mentality og udekampe i Balance mentality. Derefter skifter jeg rundt alt efter hvordan kampene forløber.

Defensive bruger jeg f.eks. kun når jeg skal køre et resultat hjem de sidste 10 minutter af en kamp. Måske lidt før hvis jeg er stort foran. Og Very Attacking ligeledes hvis jeg jagter et resultat i de sidste 10 minutter.

Et andet eksempel kunne være, at jeg er foran 2-0 i en udekamp efter 20 minutter. Så skifter jeg til Cautious Mentality som har større fokus på omstillinger og jeg dermed vil straffe modstanderen på kontra. Sætte mig en smule tilbage og måske overlade modstanderen bolden og så slå til på de omstillinger. Noget som SAF også yndede at bruge. På den måde var han pragmatiskker og ikke romantiker.
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

MBJ
Landsholdsspiller
******

Offline Offline

 
Sv: SAF - En taktisk blog
« Svar #11: 08 Apr 2021, 08:28 »

Fed blog, Wester!
Logged

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: SAF - En taktisk blog
« Svar #12: 08 Apr 2021, 20:10 »

Parenting at its best...   funny

Men en god blog, med et rigtig lækkert og ganske simpel opsætning - Just as I like it  Thumbs Up


Som han håner mig i CS GO, så tager jeg enhver chance for payback  funny
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: SAF - En taktisk blog
« Svar #13: 08 Apr 2021, 20:12 »

Fed blog, Wester!

Tak  Smiley
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: SAF - En taktisk blog
« Svar #14: 09 Apr 2021, 09:21 »

SAF - En taktisk blog

#9 – Afslutning første sæson

Helt som forudsagt, så var Man City for stærke i Premier League og dermed måtte jeg ”nøjes” med en 2. plads. Målsætningen var dog en top4 placering og derfor er jeg tilfreds med min kampagne i ligaen. Jeg er faktisk mere end tilfreds med sæsonen. For ud over en godkendt placering i ligaen, så var jeg med helt fremme i alle turneringer. Hvilket gjorde, at kampene lå som perler på en snor i slutningen af sæsonen. Som også var med til, at jeg mistede momentum i ligaen.

I Champions League kom jeg helt frem til semifinalerne før jeg mødte overmagten. Bayern var simpelthen stærkere end mig over de to kampe og vandt fortjent med 3-1 samlet. Undervejs slog jeg både Real Madrid og Man City ud af turneringen, så jeg er meget tilfreds med mine præstationer i Champions League.

Det blev også til to nationale pokalfinaler, hvor jeg vandt min første pokal, da jeg slog Burnley i League Cup Finalen. Årets store højdepunkt kom dog, da jeg vandt verdens ældste turnering, FA Cuppen, mod lokalrivalerne fra Man City. Det var virkelig en dejlig sejr.

Hvad angår taktikken, så vil jeg sige den er godkendt. Det er rigtig fine resultaterne med en trup, hvor jeg ikke hentede store forstærkninger. Det jeg er mest tilfreds med, det er holdets evne til at score mål. Det blev til 96 scoringer i Premier League. Greenwood havde en kanon sæson med samlet 35 mål i alle turneringer og et målsnit i Premier League med et mål hvert 99. minut. Så rollen som holdets skarpretter virker i hvert fald og det kommer vi mere ind på senere.

Pointen med at angreb vinder kampe og forsvar vinder mesterskaber, det passer superfint med denne sæson, for min defensiv var ikke helt i top. Jeg afskriver det dog til kvaliteten hos mine spillere og ikke manglede kvalitet i taktikken.
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Sider: [1] 2 3 4 Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010