home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
29 Jan 2024, 11:35 Mulle68 Nostalgi Patches CM 4
Antal Registrerede Brugere: 23282
  0 Brugere, 323 Gæster Online.

Indlæg: 1132681 over 31362 Emner
Nyeste Bruger: ArmaghRed92
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Football Manager 2018
| |-+  Kategori: Blogs
| | |-+  En gang Odense, altid Odense V2
0 Brugere og 1 Gæst læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] 2 3 ... 5 Udprint
Forfatter Emne: En gang Odense, altid Odense V2  (Læst 48362 gange)
Gilly
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
En gang Odense, altid Odense V2
« : 28 Jul 2018, 18:33 »

En gang Odense, altid Odense #1


Introduktion
Stjernerne var evighedstalentet Freddy Adu, den temperamentsfulde britiske stopper Miles Addison og den franske venstreback Gaëtan Bussmann. Alligevel var det en beskeden dansker, Johan Absalonsen, der fra sin position på venstrekanten afgjorde Champions League finalen 2018 mod den gamle dame. 1-0 i det 83. minut var nok. OB havde vundet pokalen med de lange øre.

Det står nok som mit klareste Football Manager minde fra 2010, på trods af rigtig mange underholdende og ligeledes succesrige savegames; både med og uden OB. Trods de mere end 200km, plus et hav, til Fionia Park (Og ikke alt det andet pis det har heddet de senere år), så vækker thansen.dk-tribunen, område C1, stadig mange minder, selvom jeg langt fra har besøgt klubben så meget som jeg gerne ville. Senest sidste sommer hvor Jens Jakob Thomasens vrist sikrede os endegyldig overlevelse i endnu en skuffende Kent Nielsen sæson. Størst var oplevelsen dog som 11-årig, da vi kæmpede bravt, men Helveg’s lunkne inderside kostede avancement i Europa Cuppen. Siden den dag sparkede jeg altid selv med vristen fra de 11 meter.

2011 (og efteråret i 2010) var dog året hvor kærligheden til OB for alvor skulle sættes på prøve. Krisen ramte hårdt, og kapløbet med FCK i årene derinden blev til gruppemobning på legepladsen. Jeg frygtede da det var værst, at 1. Divisionen var fremtiden. Selvom jeg langtfra er den største og mest inkarneret OB-fan, har jeg siden da flået mig i den sparsomme hårpragt over folk som Ove Pedersen, Poul Hansen og senest Kent Nielsen og Jesper Hansen ligesom jeg har ligget søvnløs over Stefan Wessels mange drops - Specielt da jeg fra kælderen på et skummelt link med en 480 opløsning så ham forære Villareal en plads i Champions League. Det overskygger stadig en ellers glimrende præstation af målmanden selv. Alligevel er kærligheden til OB intakt.

Så selvom det er lidt kliché-agtig, at vi står og hopper efter hver sejr (når det en sjælden gang sker) og synger En gang Odense, altid Odense så passer det meget godt alligevel. For uanset om det er foran fjernsynet, med livebloggen kørende i baggrunden eller med flashscore i hånden, så følger jeg altid OB; Uagtet hvor sur, frustreret eller stolt jeg må være over indsatsen ugen forinden. Derfor må tiden for en OB-Blog være inde.


#Og Wester gjorde helt sikkert sit, til at jeg blev inspireret!
« Seneste Redigering: 07 Aug 2018, 11:24 af Gilly » Logged

Guldbrand
Blogmester
********

Offline Offline

 
Sv: En gang Odense, altid Odense
« Svar #1: 29 Jul 2018, 14:09 »

Er selv OB fan og kender derfor alt til de frustrationer man har som OB fan.. Klubben og potentialet er til meget mere, end det man har vist igennem snart et årti, og det virker til - som du også er inde på, at det desværre er udenfor banen at de fleste fejl begås..

Heldigivis har vi FM, så vi selv kan få lidt succes med vores favorithold, som gang på gang dummer sig (og netop som jeg skriver dette, har Randers lige bragt sig foran med 1-0 efter 1 minut af Rømer - typisk....)


Jeg følger spændt med her og håber du kan give lidt mere succes til OB..  Thumbs Up
Logged

Gilly
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: En gang Odense, altid Odense
« Svar #2: 29 Jul 2018, 16:08 »

Er selv OB fan og kender derfor alt til de frustrationer man har som OB fan.. Klubben og potentialet er til meget mere, end det man har vist igennem snart et årti, og det virker til - som du også er inde på, at det desværre er udenfor banen at de fleste fejl begås..

Heldigivis har vi FM, så vi selv kan få lidt succes med vores favorithold, som gang på gang dummer sig (og netop som jeg skriver dette, har Randers lige bragt sig foran med 1-0 efter 1 minut af Rømer - typisk....)


Jeg følger spændt med her og håber du kan give lidt mere succes til OB..  Thumbs Up
Jeg har faktisk småsvært ved at finde ud af, hvor årsagen reelt set ligger. Jeg nægter simpelthen at tro på, at de dårlige faciliteter kan være skyld i så stort et fald, selvom det selvfølgelig er et problem der skal løses, hurtigst muligt. Men spiller for spiller er vi jo ikke et dårligere hold end resten af Superligaholdene uden for Top 4-5 stykker, så det virker som om, der er noget helt fundamentalt galt i klubben et eller andet sted. Motivation, dedikation osv. Det er mit bedste bud; At klubben og spillerne simpelthen ikke har den rette indstilling til den realitet vi står i.

Derudover, så ligner Jesper Hansen jo også en mand der er panisk angst for at købe en ny Darko Bodul eller Dvalishvili (Vi kan jo også smide Welbeck ind her). Og dermed nøjes vi med bredde-spillere med Superligaerfaring, så vi så vidt muligt undgår et flop. Det synes jeg personligt er rigtig ærgerligt, for hverken Rømer, Lund, Ludwig, AK (I den senere tid), Thrane osv. er slået til. Der er altså ligeså mange fejlkøb med dansk pas, som der er fejlkøbte udlændinge. Dermed ikke sagt, at vi skal tilbage til et hav af udlændinge, men jeg synes ærlig talt, man bør udvide søgefeltet en smule. Hvis vi kan være interessante for Horsens/SønderjyskE profiler, så kan vi også være interessante for spændende udlandske folk, som vi så rent faktisk giver en chance.

I forhold til bloggen, så forsøger jeg så vidt muligt, at fralægge mig alle tidligere erfaringer fra de 3-4 saves jeg allerede har haft. Så selvom det ikke er et totalt nyt taktisk koncept (OB har jo sine begrænsninger), så forsøger jeg at komme så meget på udebane som muligt. Men jeg krydser fingre for, at det ikke går helt galt.. Men ellers passer det vel bare til virkeligheden igen, igen.. Græder
Logged

Maestrodk
Reserveholdsspiller
****

Offline Offline

 
Sv: En gang Odense, altid Odense
« Svar #3: 29 Jul 2018, 21:01 »

Sjovt, jeg sidder selv og overvejer OB. Jeg er ved at gå lidt død i mit Man Utd.-spil, hvor det er for nemt at vinde det hele Wink

Og med inspiration fra Grey Hair Gaming på YouTube, overvejer jeg nu at spille i Danmark.

Kan I lige holde en sidste salgstale om, hvorfor jeg skal vælge OB?
Logged

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: En gang Odense, altid Odense
« Svar #4: 29 Jul 2018, 22:18 »

Jeg følger med og håber jeg kan stjæle lidt ideer. For det BIF projekt giver mig lange løg.
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Gilly
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: En gang Odense, altid Odense
« Svar #5: 30 Jul 2018, 10:44 »

Sjovt, jeg sidder selv og overvejer OB. Jeg er ved at gå lidt død i mit Man Utd.-spil, hvor det er for nemt at vinde det hele Wink

Og med inspiration fra Grey Hair Gaming på YouTube, overvejer jeg nu at spille i Danmark.

Kan I lige holde en sidste salgstale om, hvorfor jeg skal vælge OB?
Det skulle da lige være, at du kan forsøge at løfte en tidligere topklub tilbage til toppen af Danmark. Men set i bakspejlet (Og nu jinxer jeg lige mig selv) så er OB's trup slet ikke så ringe endda, og den danske liga plejer at være forholdsvis lige til. Du får ikke de største talenter og bedste faciliteter, du får ikke den største økonomi - Du får en rigtig midterklub, der hverken er det ene eller andet. De sjoveste tider i OB er for mit vedkommende, dog ligeså snart Sæson 1 er overstået og oprydningsarbejdet og genopbygningen begynder. Så kan man stille alle mulige regler og begrænsninger for at gøre det mere udfordrende.
Jeg følger med og håber jeg kan stjæle lidt ideer. For det BIF projekt giver mig lange løg.
Jeg kommer ikke til at opfinde den dybe tallerken, for jeg sad et sted i Toscana og blev svært inspireret af din Brøndby-Blog, så det bliver meget i samme stil. Forhåbentligt med bedre resultater, men det tør jeg ikke engang love. Men jeg er glad for du kigger med - Det kan være det udvikler sig lidt hen ad vejen Smiley
Logged

Gilly
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: En gang Odense, altid Odense
« Svar #6: 30 Jul 2018, 10:54 »

En gang Odense, altid Odense #2


Målsætninger & Visioner
En klog mand (Som inspirerede voldsomt til denne blog) sagde engang, at man lynhurtigt kommer til at dominere i Superligaen. Det er nok også korrekt, hvis man spiller og handler derefter. Men nogle gange kan selve processen til dominansen være sjovere. Personligt er det dét jeg nyder ved Football Manager; Den velovervejede beslutning, den taktiske frustration og gamblingen i transfervinduet. Plug&Play og Pay2Win hører til de absolutte sjældenheder på min Steam Account.
OB's røde tråd:
  • Økonomi
  • Talenter
  • Udenlandske Profiler
  • Superliga-Erfaring

Dermed ikke sagt, at jeg helliger mig til at lave et fynsk Bilbao; På ingen måde. Planen er - Når jeg nu allerede citerer Jesper Hansen - at følge den røde tråd, som klubben lagde tilbage i 2014, efter 1 år med Jesper Hansen ved roret (Her skulle have været et link, som virkede igår da jeg skrev indlægget, men det er dødt her til morgen.. Måske det virker senere?). Planen er i og for sig ikke nogen revolutionerende fodboldlektion. Udvikl en bæredygtig økonomi, fokuser og integrer talenterne og spæd til med udenlandsk kvalitet. En rød tråd som jeg tror rigtig mange klubber følger og endnu flere Football Manager savegames har fulgt gennem tiderne. Hertil spædes så Jesper Hansens uforklarlige forkærlighed for mere eller mindre slidte Superligaspillere - Suppleret med mit eget ønske til hvordan OB egentlig burde agere og handle. Der er derfor ingen restriktioner i transfervinduet og alle er velkomne, Etableret som uerfaren. Ønsket er nemlig at videreformidle den udvikling OB er i fremfor at udvikle en ny diskurs for fynboerne. (Eller rettere: Stoppe den blødning klubben lider under og sætte skub i snart 4 år gamle planer).

Den altoverskyggende ambition med denne blog er at følge de retningslinjer som er beskrevet til højre (Og forhåbentlig kommer til syne i linket). Målet helliger ikke midlet og derfor vil jeg ikke gå på kompromis med ideerne fra klubben for at finde en smutvej til toppen af dansk fodbold. Ambitionerne er derfor også beskedne; de første håndfuld sæsoner skal klubben genopbygges, etablere sig i Top 10 og synliggøre den røde tråd. Herfra skal vi bevæge os op i Top 6, med ambitionen om at ligge på hele tiden, indtil vi i en fjern og urealistisk fremtid løfter pokalen med de store ører, ligesom for otte år siden.
Logged

Gilly
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: En gang Odense, altid Odense
« Svar #7: 31 Jul 2018, 20:32 »

En gang Odense, altid Odense #3


Trup og Taktik
En stor del af den hjemmelige dominans skyldes i høj grad det relativt lette valg af taktik. Det kræver - desværre - ikke den store taktisk snilde at blomstre som hold, hvilket jeg synes er en ærgerlig tendens i Football Manager - Især i 2018, hvor det virker som om at der er åbenlyse mangler i selve kampdelen (Lange bolde, 3-Mands angreb etc.). Derfor bærer tilgangen til dette save også præg af, at jeg har forsøgt at fralægge mig mine tidligere erfaringer og i stedet bygge taktikken op efter enkeltes spiller styrker, som samtidig formindsker de svagheder truppen nu engang har. Engang, ude i den fjerne fremtid vi snakkede om, har jeg et meget specifikt ønske til en bestemt taktik, som uden tvivl skal afprøves, men det er utopi at prøve at spille den ind nu, hvor spillermaterialet ikke er til det. Det bliver et fremtidsprojekt.

Til første sæson kommer taktikken til at være bygget op omkring en kontrolleret aggressivitet; både med og uden bold. Jeg har forsøgt 2-3 gange at prøve at forklare taktikken for mig selv uden at jeg blev helt tilfreds, men sandheden er, at det ikke er nogen større videnskab, hvorfor taktikken også er ganske ligetil. Der er fokus på at skabe en solid blok på banens sidste tredjedel som modstanderen ikke kan nedbryde, samtidig med vi spiller på omstillinger, som dog skal ske gennem flere stationer på banen. Opstillingen er som udgangspunkt en 4-4-1-1, men kan også blive til en 3-4-2-1 eller en 4-4-2 afhængigt af hvordan venstresiden og 10'eren positionere sig. Rimelig forenklet, handler det om at de tre forreste skal skabe plads i området enten mellem forsvar og målmand eller forsvar og midtbane (1). På den måde får vi brudt modstanderens kæder (Som Glen Riddersholm ville have elsket) og kan skabe en chance. Det stiller selvfølgelig rigtig store krav til både afleveringen, men også bevægeligheden og aggressiviteten hos de forreste. Alternativet, hvis vi ikke kan finde afleveringen, er at brede spillet ud til enten en offensiv venstreback eller højre wing, for at kommer udenom forsvaret i stedet for igennem.

Min 6'er kommer til at skulle skærme tomrummet der opstår i venstreside af (2), samtidig med han støtter den lidt mere kreative 8'er ved siden af ham. Det stiller store fysiske krav, og en rolle jeg kommer til at eksperimentere med, således den dækker for alle de defensive opgaver. Ved siden af ham ligger 8'eren som typisk vil være manden der slår den omtalte aflevering. Han skal sætte spillet for os og skaber chancerne. Jeg har valgt den dybdeliggende playmaker, for at trække ham en anelse tilbage på banen og dermed stadig holde balancen centralt. Med kun to mand i området, er det vigtigt at vi ikke er for flagrende på midten. De to kommer til at udgøre kernen på holdet defensivt, da forsvaret simpelthen bliver overløbet, hvis ikke min centrale kæde står stærkt.

Taktikken benytter sig af en Standard Mentality, for at give mig mest muligt plads til at designe taktikken og spillet efter mine ideer. Jeg spiller med en Flexible Team Shape, for at give de kreative kræfter muligheden for at udfolde sig, mens resten af holdet holder strukturen og undgår at blive fanget i ubalance. Den aggressive defensive stil kommer til udtryk med Close More Down, mens forsvarslinjen bevares som normalt, da jeg decideret dårlige erfaringer med at stå dybt, uden at være helt kompakt (Defensive backs og defensiv midtbane). De to centrale stoppere skal dog forblive på deres positioner, for at forsvare området foran målet, og forhåbentlig dæmme op for de lange bolde, som modstanderen er så glade for at slå. Offensivt har jeg valgt More Direct Passing, Pass Into Space og Play Out Of Defence. Jeg er ikke bleg for at smide den lange bold ned i tomrummet, hvis det er den rette aflevering, men generelt set vil jeg gerne at mit hold har flere stationer undervejs fremad banen. Forhåbentlig er de ikke for modsigende til at spillerne taber hoved.

Når en føring skal forsvares vælger jeg dog midlertidigt Counter Mentality og beder spillerne om at spille Higher Tempo. Hvis vi virkelig bliver presset i bund, dropper jeg også Play Out Of Defence for at få sendt bolden fremad mod de forreste i en kontra. Hvis vi derimod skal jage et mål, vil jeg så vidt muligt beholde det taktisk udseende, om end til sidst i kampen gå til Attacking Mentality og Pump Ball Into Box. Hvis vi i 80+ minutter ikke har kunne komme igennem til den rette chance, vil jeg hellere gå over til desperationfodbold og satse på tilfældigheden fremfor den samme opskrift, som ikke har lykkes de seneste 80 minutter.

Enkelte spillere har et par indstillinger for at strømline taktikken helt. Blandt andet indlæg fra baglinjen for de to bredde spillere, mens den Inverted Winger skal ligge smallere og længere fremme, ligesom 10'eren også har carte blanche til at skubbe frem ved siden af angriberen.

Jeg spiller sjældent med deciderede kæder af spillere, men derimod en stor bred førsteholdstrup. Visse spillere, Gryteburst, Thomasen, Desler og Eskesen har selvfølgelig længere snor end andre og færre rotationskampe, ligesom spillere i form også har længere snor. Ellers er planen løbende at rotere, så vi bevarer kvalitet på banen i alle kampe året rundt. Så længe truppen dog ikke er breddere end 18 mand, er det dog svært at opnå den rotation jeg gerne vil, så der vil blive drevet rovdrift på enkelte spillere.

Spillere som Joao Pereira, Jacob Buus, Nana Welbeck, Mathias Thrane og Rasmus Jönsson forsøges solgt allerede i dette transfervindue. Således kan jeg spare op imod 4 millioner lønkroner. Joan Simun Edmundsson får chancen for at vise sig frem som rotation for Eskesen, men han har også besluttet sig at forlade holdet ved kontraktudløb, selvom jeg gerne ville give ham en chance. Som udgangspunkt handler jeg sjældent i første transfervindue, også selvom truppen er smal, og det skulle kun være, hvis en gammel kending som Kalilou Traore skulle vende tilbage til Fyn eller at der opstod et decideret scoop til 6'er rollen. Ellers forbliver det nok en roligt transfervindue.
Logged

Gilly
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: En gang Odense, altid Odense
« Svar #8: 01 Aug 2018, 11:57 »

En gang Odense, altid Odense #4


Taktikken visuelt
Et er taktikken på papiret, noget andet er taktikken i praksis. Vi har haft en livlig åbning med 7 mål i 3 kampe efter et par svage træningskampe, og på den baggrund fristes man til at blåstemple taktikken. Defensivt har vi dog store vanskeligheder og har indkasseret 4 og leder stadig efter indstillingerne som sikrer at defensiven står som den skal – Specielt når vi er foran, hvilket vi senest var af flere omgange mod Horsens (2-0 og 3-1). Vi er virkelig sårbare i bagrummet, hvilket jeg har været lige siden 2018 kom ud. Selvom jeg er i overtal og står kompakt på midten, så kan en lang høj aflevering splitte hele forsvaret. Der skal faktisk bare 2 spillere på min banehalvdel til, for at forsvaret kan pilles fra hinanden.. En anelse useriøst, hvis du spørger mig. Løsningen søges stadig. Men nu til den visuelle præsentation (Klik på billederne for at se dem i større version).
KEP modtager en clearing fra AC Horsens, og allerede da han modtager bolden er vores positioner tydelige. 4-4-1-1 er blevet til 3-4-2-1 (Desler står en anelse højt til højre) og pladsen opstår som forventeligt omkring Casper Nielsen (Deep Lying Playmaker). Horsens' kæder er også meget tydelige, og det er nu op til Casper Nielsen at finde en vej igennem forsvaret (Med hjælp fra de andre selvfølgelig).
KEP spiller bredt til Ryan Johnson, som med det samme tager Casper Nielsen (DLP) med på midten. Horsens bliver straks fanget i ubalance, da én central midtbane støder frem, mens en anden holder sig dybt bag vores 10'er. Det giver enormt store rum at arbejde i. Casper Nielsen kan med en præcis aflevering finde alle tre områder foruden bagrummet bag Horsens' forsvar.
Casper Nielsen vælger dog ikke at bruge rummet (Hvilket også er en del af ønsket i taktikken - Afleveringen skal kun laves, hvis den giver mening), men tager i stedet Mikkel Desler med på kanten, hvor Ryan Johnson laver et underlap. Horsens' midtbane bliver fanget i ubalance og pisker hjem, hvilket igen åbner for plads hos enten 10'eren eller 8'eren. Samtidig er der massere af plads på midten foran 6'eren som holder den centrale position, mens Greve fra venstrekanten er begyndt at løbe i ryggen på forsvaret.
Johnson modtager bolden i underlappet og har nu flere muligheder. Eskesen (10'er) har stadig fint med plads i sit rum lige foran forsvaret, mens Helenius (ANG) truper bagrummet bag forsvaret, hvilken forhindrer den venstre centrale Horsens' forsvar fra at skubbe frem og dække af (højre på billede). Kæden er dog intakt og ganske tydelig, hvorfor vi stadig leder efter afleveringen der kan bryde forsvaret op. Greve (IW) pisker stadig fremad i det kæmpe rum der opstår ved småspillet i højre side. Derudover er det faktisk ligegyldigt at Horsens' spilleren der blev fanget i ubalance ikke er kommet hjem, da både Eskesen og Nielsen kan modtage bolden i det rum der opstår enten bag eller foran Horsens' midtbanen.
I dette tilfælde dækker Horsens ekstraordinært dårligt op, da begge backer står placeret helt forkert. Jeg vælger at tro på det er godt angrebsspil. Greve (IW) er løbet helt i ryggen på sin back, som kun har øje for bolden, mens modsatte back jager bolden, hvilket efterlader oceaner af plads i vores højreside. Uanset hvilken aflevering Eskesen måtte vælge, så kommer vi ned mellem back og central forsvar, hvilket er der, hvor vi gerne vil ligge aflevering. At det er Eskesen der slår afleveringen tager jeg mig ikke så meget af, for det kunne ligeså godt have været Casper Nielsen, der lå fremme i det viste område.
Eskesen vælger den målgivende aflevering til Greve, som sikkert eksekverer og bringer os i front med 1-0.

Sekvensen illustrerer rigtig godt, hvordan vi gerne vil spille fodbold. Korte aflevering fremad af banen, for så at slå den lidt længere og afgørende aflevering. Det betyder ikke så meget, at vi selv skal skabe spillet. Det handler om at være villig til at lave den aflevering som både det spanske og tyske hold ikke ville slå til VM, og samtidig være klar på at 9/10 gange bliver den nok blokeret. (Og her er det så at 6'erens rolle dæmmer op for omstillinger). Vi leder dog stadig kontinuitet og evnen til at kombinere sig igennem på lignende måde flere gange i løbet af kampen, hvor vi i øjeblikket har større succes med den direkte bold ned i bagrummet (Hvilket er okay en gang i mellem, men ikke hele tiden). Som yngre fodboldspiller tror jeg man lærte, at det hed Lang-Kort-Lang, hvilket næsten passer på opbygningen af angrebet. Det handler om at tvinge forsvaret til at rykke sig, og så udnytte de rum det efterlader.


Kampe:
0-0, FCN
4-1, Helsingør
3-3, Horsens
Spilmæssigt har det været okay. Ingen tvivl om, at de fem point skulle have været 7, men vigtigst af alt er der kommet gang i målscoringen, hvilket jeg til tider har haft svært ved. De kommende par måneder skal selvfølgelig bevise, hvor holdet reelt set står styrkemæssigt, og hvis vi kan ligge i området 5-10 er jeg personligt fint tilfreds. Det er først de kommende sæsoner, når jeg får sat præg på holdet og synliggjort den røde tråd, at vi – forhåbentlig – kan begynde at se resultaterne.

Transfermæssigt er det indtil videre kun lykkes at få solgt Joao Pereira for 465.000,-, men her var det vigtigste de 1.050.000,- vi sparede på lønkontoen. Rasmus Jönsson har været tæt på et par gange, men har afvist Brentford og et italiensk hold. Thrane, Welbeck og Buus virker mere realistiske på lejeaftaler, hvor jeg vil forsøge at spare flest mulige lønkroner; Men hellere en lejeaftale med 10% betalt, end slet ikke nogen aftale.
Logged

b0nb0n
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: En gang Odense, altid Odense
« Svar #9: 01 Aug 2018, 14:31 »

Spændende Smiley En ok start, og mon ikke det begynder at gå bedre, når spillerne får taktikken ind under huden Smiley
Logged

Wolverhampton - Klubben i England Smiley

Enevoldsen
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: En gang Odense, altid Odense
« Svar #10: 01 Aug 2018, 15:34 »

Rigtig spændende blog, jeg følger hvert fald med Smiley Fed analyse af målet, kunne være fint at se analyse af dit forsvar på samme måde ved et inkasseret mål!
Logged


Gilly
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: En gang Odense, altid Odense
« Svar #11: 01 Aug 2018, 16:15 »

Spændende Smiley En ok start, og mon ikke det begynder at gå bedre, når spillerne får taktikken ind under huden Smiley
Det håber jeg.. Det virker stadig lidt skrøbeligt til tider Smiley
Rigtig spændende blog, jeg følger hvert fald med Smiley Fed analyse af målet, kunne være fint at se analyse af dit forsvar på samme måde ved et inkasseret mål!
Mange tak. Jeg havde faktisk slet ikke skænket en tanke at lave samme analyse af et indkasseret mål. Det må jeg lige se om jeg kan få flettet ind. Tak for input Thumbs Up
Logged

Gilly
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: En gang Odense, altid Odense
« Svar #12: 01 Aug 2018, 17:42 »

En gang Odense, altid Odense #5


Kampe:
2-1, AaB
0-1, AGF
2-0, FCM
0-1, SønderjyskE
5-0, Ringe (Pokal)
Klar til efteråret
Vi slider med det på Fyn, men som transfervinduet er skredet frem, kan vi godt tillade os at kigge på sæsonstarten som værende godkendt. Det er ikke en dans på roser, men det er også mange år siden, det har været det. I stedet er det hårdt slid og arbejdssejre der kommer på kontoen. Angriberne - Hvad end det er Helenius eller AK - mangler mål og i øjeblikket er det Desler, Edmundsson og Greve der sikrer point. Det er velnok det største problem, som i løbet af efteråret skal løses, hvis vi skal bevare vores position i Superligaen. I forhold til den taktiske disposition, så klarer vi os faktisk ganske hæderligt. 6 af 15 mål er på en såkaldt Through Ball og en enkel pind på Long Ball. Kun fire er scoret i åbent spil (Indlæg/Kort aflevering), mens de sidste 4 er fra dødbolde. Det eneste vi mangler er sådan set kontinuitet. Kampen mod AGF var et kæmpe blackout, mens nederlaget mod SønderjyskE, var en kedelig nullert afgjort af et tvivlsomt straffespark. Defensivt er jeg dog tilfreds med indsatsen og de små ændringer ser ud til at bære frugt - For nu.

På transferfronten er en gammel kending vendt hjem. Midtbanen var svagt besat, da Rømer har haft det svært centralt, og det efterlod os med Jens Jakob Thomasen og Casper Nielsen. Jonathan Harboe har fået fem indskiftninger, men skulle en af de to andre gå i stykker var jeg solgt. Kalilou Traore skal løse dette problem. Maliseren var en stor succes sidst han var i OB, og han bringer noget fysik og power til midtbanen, når han holder sig skadesfri. Det var desværre en dyr fornøjelse på lønkontoen, mens hans løn bliver opvejet af salget af Joao Periera og Jacob Buus (Til Helsingør for 10.000,-). Derudover lykkedes det at udleje Nana Welbeck og Mathias Thrane, så vi sparer 2.145.000,- i løn - Hvilket er stort set det samme som Traore henter om året. Han har igen fået klasket nummer 18 på ryggen.

Det lykkedes desværre ikke at skippe Rasmus Jönsson afsted, på trods af at jeg havde tilbud på mellem 5-6 millioner fra både Brentford og Lech Poznan. Det ærgrer mig, for der var gode penge at hente på svenskeren, men sådan er det. Det kan vise sig at være fornuftigt, hvis ikke angriberne kommer i gang, for så kan jeg godt fristes til at give svenskeren chancen og se om han har mål i støvlerne.
Logged

Gilly
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: En gang Odense, altid Odense
« Svar #13: 02 Aug 2018, 11:31 »

En gang Odense, altid Odense #6 - Men nogen gange kan det simpelthen blive for meget!

Ren idioti
Tag det som en dårlig undskyldning, men gud hvor er det trættende at spille Football Manager 2018. Det virker så statisk og så scriptet. Jeg skal ikke påstå, at jeg er en Tactical Wizard, men jeg vil - uden at blinke - vove at sige, at jeg har en langt over middel fodboldforståelse, hvilket også var den primære årsag, til at jeg kunne drive fodbolden så langt som jeg gjorde, da jeg var yngre. Men måske den simpelthen bare ikke kan overføres til computeren? Jeg har gennem tiden spillet alt lige fra 6-1-3 til 5-3-2 og til 2-3-3-2 med stor succes, men Football Manager 2018 virker til at være ganske begrænset. Jeg dominerede i 11 år på Island med en 4-4-2, hvor det handlede om at sparke bolden ud af kommunen til to stærke angribere, men da jeg prøvede at spille fodbold med fødderne - Og mine spiller var langt bedre end modstanderne - var der lukket for ved kasse et. I Inter kunne jeg bygge en uhyre simpel, men effektiv, 4-5-1, men da jeg prøvede at tweake på taktikken begyndte holdet at bløde. Og så har jeg ikke engang rørt de tre angribere, som kan nedlægge alle hold..

Rent taktisk fungerede min OB-opstilling også. I 20 kampe (17 Superliga og 3 Pokal) blev mit forsvar ikke gennemspillet én eneste gang. 20 af 28 mål blev indkasseret ved indlæg (typisk efter en lang aflevering i dybden) eller Long Ball/Through Ball. De resterende otte var fra dødbolde. Og jeg kan ikke engang påstå, at jeg havde en offensiv indstillet taktik. Samtidig må jeg også erkende, at jeg blev ramt af angriberuheld, da mine fire angribere tilsammen lavede 7 mål i 20 kampe - Mathias Greve fra kanten lavede flere basser ene mand. Jeg har aldrig oplevet at kreere 3-5 Clear Cut Chances pr. kamp, og så kun score på én; Hvis jeg er heldig. Rent taktisk er der ikke noget der taler for (Eller imod), at det ikke skulle virke. Den offensive venstreside bliver kompenseret af 6'eren og en mere defensiv højreside - Og rollerne og indstillingerne blev endda forsøgt rettet til undervejs. Statistisk kom der også kun 2 flere assist imod mig fra venstre side af end højere og hele 16 fra midten af banen (På trods af det var her, jeg var mest befolket). Og jeg prøvede at stå dybt og højt, så kompakt som mine taktiske ønsker tillod, men jeg gider ikke at bruge 10 sæsoner til på at losse bolden frem imod to klodser i angrebet. Samtidig skal jeg snart have tredje hånd i brug for at tælle alle de dumheder, som jeg bliver mere og mere frustreret over i 3D-delen - Upressede afleveringer på 5 meter som mislykkes, lange bolden i dybden som forsvaret løber op og stopper på baglinjen (i stedet for at lade den gå ud til målspark) som en angriber efterfølgende tager og slår ind til en spejlblank kollega i boksen, håbløs positionering på 2. bolde osv.

Som man nok kan fornemme, så endte det ulykkeligt, da jeg efter 17 kampe og 18 point på en 11. plads blev afskediget. Det blev bare til 7 point i 11 kampe, efter at være startet fint. Og samtidig er jeg frustreret over, at se taktikken gøre det ganske fornuftigt til at starte med, for så bare at falde fuldstændig til jorden - Eller rettere; falder til jorden i Superligaen, mens jeg piller alle hold fra hinanden i pokalturneringen. Det er så absurd som det overhoved kan blive.. Og dermed ender jeg i samme position som Wester - Skal man starte forfra eller fortsætte i den bunke lort jeg har efterladt? - Det bliver nok det første, men først er det bare bedst lige at snuppe et par dages fri, for at lade frustrationerne aftage (Udover analysen af de uendelige dumheder, som Enevoldsen så fint foreslog).
Logged

Gilly
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: En gang Odense, altid Odense
« Svar #14: 02 Aug 2018, 15:08 »

En gang Sur, altid Sur #7

En lille opfølgning
Nævnte tidligere, som svar til Enevoldsen, at jeg ville prøve at lave samme analyse ved indkasseret mål, som jeg gjorde tidligere ved mit eget mål. Og det er måske en glimrende lejlighed nu, hvor jeg har brokket mig til ukendelighed over netop indkasseret mål. Så her kommer fire eksempler, der viser hvordan et ganske fint udgangspunkt kan løses meget simpelt. Det bliver langt om end med billeder, men jeg får luftet og illustreret min frustration.  De første to eksempler er et 2-0 nederlag mod Hobro på udebane, mens de sidste to eksempler er et 2-1 nederlag på udebane mod Lyngby efter at have været foran.
Jönsson laver en dårlig aflevering til Edmundsson på vej fremad banen. Afleveringen skulle med al sin tydelighed også have været efter Greve på kanten, men jeg accepterer at vi ikke er verdensstjerner. Til gengæld står vi glimrende positioneret med Traore (6’er) centralt på banen.
Den lange aflevering (Hvor Kirkevold tydeligvis er offside) bliver sent clearet og clearet ind imod midten, hvilket man lærer fra barns spæd er en dårlig beslutning. Bemærk desuden den horrible opdækning inde i feltet, hvor Hobro’s angriber står umarkeret selvom bolden er ganske farlig – Det er en opdækning vi ser igen senere i andre klip. Og nu vi er efter clearingen, så bemærk også hvor dybt den kommer – Hvorfor ikke lade bolden gå ud?
Vito vinder bolden – Det kan ske. Men vi står igen solidt på banen og er 9 mod 6 på vores banehalvdel med overtal omkring bolden. Bevares, der er et stort hul foran forsvaret, men enhver ved at forsvaret sidder i røven på deres mand og ikke giver ham lov til at vende. Alternativt begår man frispark - Det er set hundredevis af gange.
Vito spiller nu med ryggen mod mål, hvilket er ufarligt. Hobro’s back er trukket ind i banen, men vi er stadig lige mange omkring bolden (foruden af forsvaret står 2 mod 2 udenfor billede). Skal vi kigge negativt på situationen, så er jeg utilfreds med at 6’eren er så offensiv, og burde måske ligge en anelse længere tilbage som vist på billede. 2 spillere så tæt på hinanden er forholdsvis nemme at dække op. Men selvom der er et stort rum, så har Hobro ingen spillere til at udnytte det, fordi vi står godt organiseret og holder vores markeringer.
Afleveringen ligger dårligt og Babayan må komme meget dybt. Backen laver overlap for at kompensere. Lige nu står vi mere eller mindre perfekt positioneret. AK lukker afleveringen til venstre og Greve lukker af til højre. Brix med bolden har to muligheder. (1)Tilbage til målmanden, eller (2)en blød bold frem i rummet til Hobros midtbane, som kan slå den ud til fløjen. Begge muligheder er tilfredsstillende. 1 giver sig selv, men i og med at alle spillere løber i spilretning, så vil scenarie nummer 2 være ganske ufarligt. Vi er i overtal i feltet og har først adgang til rummet foran forsvaret (qua 6’eren og 8’erens nuværende position på banen). Med den måde Hobro står på, har jeg svært ved at se hvordan vi skal kunne stå bedre. BEMÆRK; KEP’s position i forsvaret, hvor han i øjeblikket er tættere på mål end Kirkevold, og dermed står korrekt.
Brix valgte den lange bold. Vi ser hvordan Tverskov stort set ikke har rørt sig ud af flækken, mens Antipas allerede er over bolden. Ligeledes er KEP kommet på den forkerte side, sammenlignet med før, hvor han faktisk havde flere meter at give af. Konklusionen er; Selvom alle spillere har frit udsyn til bold, så reagerer forsvaret simpelthen så sent på en lang aflevering, at skaden allerede er sket.
Og ganske rigtigt. Antipas har tid til at tæmme bolden, tage en berøring og slå den på tværs, hvor KEP stadig sejler håbløst efter (Og det er vel og mærke ikke en lang løbetur fra buen af feltet til det lille felt). Kirkevold scorer nemt efter at forsvaret er blevet splittet ad, af én simpel aflevering.
NYT EKSEMPEL

Nyt eksempel på at den dybe aflevering søges ofte. Minor har fået bolden efter en clearing og har en motorvej til venstre til Danny Olsen. Han vælger at blæse bolden ned i frimærket på trods af Kirkevolds figur faktisk vender imod bolden og dermed ikke er klar på den dybe aflevering.
Samme scenarie som sidst. Johnson stopper bolden et par centimeter fra baglinjen på trods af han er rimelig presset af Kirkevold (ikke meget, men lidt). Bemærk dog at han stopper bolden helt, og ikke tager den med i en blød bue ud til højre mod hjørneflaget, hvor han ikke blot får bolden over til favoritbenet, men også fjerner truslen fra mål. På midten står vi glimrende placeret – Vi er 6-2.
Johnson fortsætter nu ud forbi pølseboden, mens alle spillerne centralt begynder at løbe fremad. Johnson har bolden – så behøver vi ikke dække op. Alle tre forsvarsspillere er på vej fremad, mens Antipas i feltet stadig har blik for bolden og løber på tværs (Illustreret med pilene). Dette er hvad jeg mener, når jeg siger at spillet virker scriptet. Der er næsten dømt til at være mål i den givne situation, fordi forsvarsspillerne stopper med at dække op, mens angriberne stadig jager bolden - Der er altså en form for fejl eller mangel i opdækningsscenariet .
Sidste billede behøver ingen forklaring. Kirkevold snupper en helt fri bold, og kan let spille Antipas fri på midten, hvor vi igen halser langt efter i opdækning. Det skulle næsten ikke være muligt, men Antipas er faktisk mindre presset i det lille felt, end Kirkevold var før. Det her var så et eksempel på, at forsvarsspillere stopper bolden umotiveret, som jeg snakkede om i sidste indlæg.
NYT EKSEMPEL

Mod Lyngby er billede det samme. Lang bold løbes op af forsvaret og stoppes på baglinjen, men Lund vil også ud og smage stadionpølsen. Det resterende forsvar (De highlightede på billede) enten forlader sin position eller drop helt at løbe tilbage og sælger dermed Gryteburst i målet.
Det er næsten unødvendigt at kommentere, men Jeppe Kjær er ikke bare fri – Han er ..tja.. uberørt?
Bum

NYT EKSEMPEL

Vi spurter videre til næste scenarie. Et angreb har været under opsejling, men AK Jacobsen taber bolden. Ser vi igen på positioneringen, så står vi igen med 6’eren centralt, om end en smule langt fremme sammenlignet med Lyngbys 10’er, hvilket dog kan forsvares af, at vi har bolden. Desuden burde bolden have været ude til Greve, når nu Brandrup er så langt inde i banen, men det er trods alt OB der spiller
Bolden tabes og Saeid spiller bredt til Lumb. Igen står vi og dækker mand-mand på midten og da Lyngby kun spiller med én angriber er vi faktisk defensivt i overtal. Vi kan endda highlighte Desler (hvis jeg ellers var så god til redigering), som er mange meter foran sin mand, så vi er rigtig godt stillet defensiv (Skulle man tro). Bemærk desuden, hvordan vi dækker godt op for Marcussen på fløjen, som også er pakket ind.
Lumb laver en mærkelig tilbagelægning og Lund vælger at clearer bolden (Eller rettere; En følt afleveringen lige ned imellem Kløve og Johnson som har droppet opdækningen på et øjeblik). Til gengæld kan vi her snakke om at stå forkert. AK er for offensiv, Traore er på den forkerte side og Greve dækker nul og nada op ude til venstre (Højre på billede). 6 mod 7 på modstanderens første tredjedel var ikke det jeg forventede med Normal Defensive Line
Marucssen modtager ”clearingen” (Der stod rent faktisk clearing in game). Udover at Kløve skal ind og lukke det illustrerede hul, så har vi faktisk fået reddet en træls situation ganske glimrende. Eneste problem er selvfølgelig at hverken KEP eller Lund kigger på angriberen og samtidig står alt for højt på banen – Igen Normal Defensive Line er illustreret et stykke bag midtercirklen, når man designer sin taktik. Reelt set skulle den mørke gut fra Lyngby også modtage bolden, for han er retvendt og i fart, men i FM18 er der bedre løsninger!
En lang bold! Bemærk igen hvordan vi er 1 mod 7, og hvis forsvaret havde fulgt det taktiske råd og stået en anelse lavere, så kunne afleveringen ikke laves. Men er de ikke bare fanget ude af position? Nej, Lyngby laver fire afleveringer – 2 af dem er baglæns. Selv jeg kunne være nået på plads!

Langt og utilfredsstillende. Men jeg fik luftet og vist mine frustrationer (igen). Det er en ærgerlig tendens. Jeg kunne også sagtens viser sekvenser, hvor den lange aflevering igen bare bliver braget ned i hjørnet til en angriber/kant, som slår et indlæg med tilhørende mål. Det er simpelt, grimt men uhyre effektivt, desværre. Og meget, meget demoraliserende!
Logged

Sider: [1] 2 3 ... 5 Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010