home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
I dag kl. 12:12:15 TindraTindra Blogs Chat GPT Gratis: En oö...
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
Antal Registrerede Brugere: 23281
  0 Brugere, 247 Gæster Online.

Indlæg: 1132682 over 31363 Emner
Nyeste Bruger: TindraTindra
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Football Manager 2018
| |-+  Kategori: Omklædningrummet
| | |-+  Udvikling af talenter (igangværende projekt) [guide]
0 Brugere og 1 Gæst læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] Udprint
Forfatter Emne: Udvikling af talenter (igangværende projekt) [guide]  (Læst 9585 gange)
Le Sygnok
Blogmester
********

Offline Offline

 
Udvikling af talenter (igangværende projekt) [guide]
« : 03 Jul 2018, 00:36 »

En lille intro
Jeg er efterhånden i tvivl om, hvor mange FM-udgaver, jeg skal tilbage før jeg sidst har haft et save, som på den ene eller anden måde ikke var centreret omkring talentudvikling.
Jovist er den overskydende tid ikke ligefrem, hvad den engang har været, men ikke desto mindre får jeg da fortsat kørt et par sæsoner afsted hvert år. I år er faktisk en af de bedre år længe, hvor jeg har fået et netspil op og køre med en ven, og vi har i FM18 rundet 10 sæsoner i et save, hvor jeg ikke husker hvornår jeg sidst har været så underholdt af FM – Hvis man ikke har prøvet et længere netspil før kan det klart anbefales. For pokker, der er altså noget andet til det, fremfor at sidde alene med et save.
Mig og min vens netspil har naturligvis ingen undtagelse været, når det kom til talentudvikling. Her kom det som det første i hovedfokus hos mig, og der gik da ikke mange sæsoner før jeg havde total forvandlet min klub. Hollandske PSV blev ført i en Champions League finale allerede i tredje sæson, hvor jeg dog måtte se mig slået af City efter straffesparkskonkur rence. Truppens ældste spiller (hvis man så bort fra 2 spillere, som begge var tredjevalg til deres respektive position) var 23 år efterfulgt af den næstældste på 21 år. Herfra var stilen ligesom lagt.

Desværre er det negative ved netspil, at man ikke altid kan samles på samme tidspunkt, hvor man gerne vil spille FM og så er savet ligesom sat på standby. Sådan er det også nu, så nu sidder jeg i stedet her og har besluttet mig for at igangsætte et større projekt, som jeg i et stykke tid har haft lyst til at se nærmere på. Eller rettere sagt, jeg har faktisk tre projekter i FM sammenhæng, som jeg gerne vil undersøge, men ét projekt af gangen.

Og projektet handler utroligt nok om – Talentudvikling (gør alle tre projekter faktisk, men lad det nu ligge).


FM’s engine
Der er mange aspekter i FM, hvor jeg undrer mig over, hvordan diverse ting egentlig er skruet sammen i spillet. Nogle features er nok yderst simpelt kodet, imens andre nok er lettere komplekse. Jeg kan dog godt lide at finde ”huller” i systemet, hvor man kan udnytte at det trods alt blot er en simuleringsmaskine, der kører ens save igennem.

Der kan være flere eksempler, hvor dette kan være yderst effektivt.
Fx i mit netspil - her havde jeg unægtelig nogle spillere, som var alt for gode til klubben og ønskede nye græsgange i større klubber, men trods de kom og drøftede deres bekymring omkring samme emne hver 5-6 måned i en periode på flere år, så fandt jeg ét enkelt svar man kunne give til spillere, som de 10 ud af 10 gange købte og derfra blev overtalt til at blive i klubben.
Og det var ikke bare én spiller, som der var snak om – det var over halvdelen af min A-trup på 22-25 spillere, som gerne ville videre omkring to gange pr. sæson, men jeg kunne tale samtlige fra det gang på gang uden moralen hos spilleren faldt synderligt.
Ganske enkelt fordi FM’s engine på dette punkt ikke er mere komplekst kodet, og små ting som dette var altså med til at gøre, at jeg relativt hurtigt fik kørt PSV mod toppen af verden.

Der er flere eksempler med dette. Taktik, teamtalks, kontraktforhandling for at nævne et par stykker. Find den rigtige metode i FM og den vil nok virke igen, igen og igen. FM’s engine er jo ikke kodet sådan, at dine spillere brokker sig over, at man giver den samme teamtalk uge efter uge. Tværtimod hvis man har fundet en metode, der virker til at motivere ens spillere, så skal den nok virke kamp efter kamp, år efter år.

Men hvordan er det så med talentudvikling? Er det bare at finde et 5-stjernet talent og så på banen med ham, og så er en ny Ronaldo udklækket efter et par år? Man kan fristes til at sige desværre – men så alligevel ikke. Det er netop her hvor FM er så genialt. Man kan tro nok så meget på én bestemt spiller og efter tre sæsoner finder man ud af, at han nok ikke helt var det talent som man gik og håbede på. Han endte aldrig med at udvikle sig det store. Man fik meldinger om, at han var ugidelig til træning og præstationerne på banen, når han fik chancen på førsteholdet, var heller intet højdepunkt.
Ganske som alle klubber har oplevet det i virkeligheden, og ganske som man selv har oplevet i alle ens FM saves.

Det der blandt andet gør det så komplekst med udvikling af talenter, er, at der er så pokkers mange parametre som angiveligt påvirker det i spillet, og det er altså det som jeg nu vil i gang med at undersøge nærmere.
Hvordan udvikler man egentlig sine talenter bedst?

Kommer jeg til at finde ud af samtlige parametre, som påvirker talentudvikling med så og så meget pr. øget tal i FM’s engine? Næppe.
Kommer jeg til at finde ud af hvilke metoder, som er mere effektive end andre og hvilke faktorer, der påvirker talentudvikling, man bør prioritere højere end andre? Højst sandsynligt.

Det skal nok blive godt.
« Seneste Redigering: 03 Jul 2018, 09:22 af Le Sygnok » Logged

Le Sygnok
Blogmester
********

Offline Offline

 
Sv: Udvikling af talenter (igangværende projekt) [guide]
« Svar #1: 03 Jul 2018, 12:43 »

Formålet
Så hvad er det jeg helt præcist gerne vil undersøge her i projektet/guiden?
For at skære det helt ud i pap her til at starte med, så har alle spillere i spillet et nuværende niveau (engelsk: Current Ability) – derfor forkortelsen (CA), og et potentielt niveau (engelsk: Potential Ability) – derfor forkortelsen (PA).

PA siger altså, hvor god en spiller potentielt kan blive. Alle spillere har et PA på 1-200. Det er bestemt på forhånd, hvilket PA samtlige spillere i spillet har – vi gider ikke snakke om negativt PA lige nu, vi holder det lige simpelt for en stund.
Alle spillere som løbende bliver genereret til spillet, vil også blive genereret med et bestemt PA.
Et PA kan aldrig blive ændret undervejs, men en spiller beholder derimod et identisk PA gennem hele ens spil. Der er altså sat et loft for, hvor god samtlige spillere maksimalt kan blive.

Hvad man herfra ønsker hos samtlige af ens spillere er følgende CA = PA.
Altså at ens spilleres nuværende niveau er lig det niveau, som de potentielt kunne opnå.

Er dette noget som alle spillere opnår før eller siden? Svaret er et stort nej.
Der er her rigtig mange faktorer i FM, som spiller ind, når en spiller skal forsøge at opnå sit fulde potentiale, og her er der lige så mange faktorer som kan gøre, at spilleren aldrig opnår sit fulde potentiale.

Men hvordan udvikler man så en spillers CA bedst muligt? Hvilke faktorer er det som overhoved spiller ind og hvilke parametre er mere vigtige end andre? Hvad skal man fokusere på i klubber med begrænsede ressourcer og er der én bestemt ting som er mere vigtigt end alt andet?

Det er hele formålet med de forsøg, som jeg vil køre igennem, for at finde ud af hvordan man udvikler en spillers CA bedst muligt.


Lidt om forsøget
Tilbage i FM14 lavede jeg noget lignende, som jeg kommer til at lave i dette projekt.
Jeg opstillede en række forsøg i min blog om La Lezama, som er Athletic Club’s ungdomsakademi. Jeg brugte en real time editor til at ændre forskellige faktorer i FM, som påvirker ens Youth Intake og fandt her ud af nogle ting, som angiveligt ingen andre var klar over på nogen FM sites i verden. Det var sgu meget sejt, synes jeg.
Går man ind på SI officielle forums, så kan jeg nu se, at dem som laver spillet har været ude at bekræfte forskellige påstande, om hvad der påvirker ens Youth Intake for lidt under et år siden. Et par af de ting, er præcis hvad jeg fandt frem til for lidt over fire år siden.

Siden jeg lavede mit projekt om La Lezama har jeg altid gerne ville lave videre på det, eller teste noget helt nyt, hvor udgangspunktet i forsøget er det samme. Jeg har dog altid holdt lidt igen med tanken om rigtig at starte det op, da der er pokkers meget arbejde i det. Men nu har jeg altså startet et nyt projekt op, og det bliver om noget et mere ambitiøst forsøg end, hvad jeg foretog mig i min blog om La Lezama.

Hvad der gjorde mit forsøg dejlig nemt under La Lezama projekt var, at jeg blot skulle trykke mellemrum én enkelt gang, dette fik mig én time frem i savet og så fik jeg et nyt sæt data, som jeg kunne bruge til mine test.
I det her projekt skal jeg anderledes spille mig gennem 10 måneder, for at få ét sæt data. Og skal jeg få nogle resultater som er nogenlunde holdbare at holde op imod andre resultater, så kan det ikke lade sig gøre at gå på ferie hen over de 10 måneder.

Så det er jo godt nok.. Jeg har dog fundet en måde at opstille forsøget på, så jeg får relativt meget data at kigge på, hver gang jeg har spillet én enkelt sæson.


Hvad påvirker udvikling i CA
Jeg skal heldigvis ikke på nogen større opdagelse, for at finde ud af hvilke faktorer der påvirker en spillers udvikling. Det er ret solidt dokumenteret på diverse FM sites.

Hos en spiller gør følgende parametre sig gældende:

  • Professionalisme – (Skjult egenskab), som kan udregnes ud fra spiller ”Personlighed” og ”Medie håndtering”.
  • Ambition – (Skjult egenskab), som kan udregnes ud fra spiller ”Personlighed” og ”Medie håndtering”.
  • Målrettethed – Påvirker ikke. Eller det er der i hvert fald enighed om, at det er en egenskab som bruges i spillets match-engine. Det er dog en egenskab som mange tror påvirker en spillers udvikling, og jeg har gerne prøvet at informere folk om, at det ikke hænger således sammen og man kan finde guides med forklaring om spilleregenskaber, hvor der står hvad den påvirker, og hvad den ikke påvirker.
    Men det skulle da ikke være første gang, at diverse FM-forummer siger én ting, hvor det så viser sig at være noget andet, som egentlig er sandt. Hehe. Ville altså være meget sjovt, hvis den rent faktisk vise sig at have indflydelse. Derfor har jeg den med.
  • Alsidighed – (Skjult egenskab) Påvirker heller ikke udvikling. Og det er der vidst heller ingen som tror. Jeg har dog nogle forsøg, hvor jeg skal se hvad en høj kontra lav alsidighed har af indflydelse, så derfor bliver den lige nævnt her.
  • Spilletid – En spiller der får meget spilletid, modsat en spiller som får lidt spilletid, skulle unægtelig udvikle sig bedre.
  • Træningsfokus på bestemt egenskab – Tidligere tog det en stor del af spillerens samlede træningskapacitet, hvis han skulle fokusere på at udvikle en bestemt egenskab. Dette kan jeg ikke se tegn på i FM18 (ret mig endelig hvis jeg tager fejl).
  • Træningsintensitet – Jo hårdere en spiller træner, desto bedre burde han udvikle sig. Dog en spiller som er utilfreds med høj træningsmængde, vil nok udvikle sig bedre af at træne mindre, men så være tilfreds med den mængde han træner.
  • Nyt spillertræk – Ligesom med træningsfokus på bestemt egenskab, så har det her tidligere også taget en stor del af en spillers træningskapacitet. Jeg kan dog heller ikke se her i FM18, at det skulle være tilfældet, men kan dog ikke forstille mig her, at det ikke
     skulle være tilfældet.

Hos et klubhold gør følgende parametre sig gældende:

  • Træningsfaciliteter – Har forskellige titler, som er baseret på tal fra 1-20, hvor 20 er de bedste faciliteter man kan have.
  • 1-5 stjernet trænere – Der er ti forskellige træningskategorier. Her kan man have 1-5 stjerner.
  • Programfastlæggelse (engelsk: scheduling) – Man kan vælge en balance mellem træning i kampforberedelse og generel træning. Mindre kampforberedelse = mere tid til generel træning. Til generel træning øges egenskaber.
  • Hviledage før og efter kamp – Flere hvile dage = færre træningsdage. Træningsdage øger egenskaber.


Så skulle vi være kommet ind på en lang række faktorer, som påvirker en spillers udvikling. Som man kan se er der en hel del, som kan spille ind og derfor også en hel del at teste. Der er enkelte af ovenstående ting, som jeg ikke har tænkt mig at teste i første omgang (Programfastlæggelse og hviledage, for at være præcis). Alt andet har jeg planlagt at teste. Hvordan det helt præcist kommer til at forløbe sig, vil jeg komme ind på i næste indlæg.
Logged

champione
Reserveholdsspiller
****

Offline Offline

 
Sv: Udvikling af talenter (igangværende projekt) [guide]
« Svar #2: 03 Jul 2018, 13:02 »

FEDT - jeg er så meget fan og læser.
Din blog om Bilbaos akademi dengang var så voldsomt fedt og inspirerende.
Det er jeg sikker på, at det her også bliver.

Talentudvikling er en så mega undervurderet og fed del af spillet!

Go for it!
Logged

QuesT
Reserveholdsspiller
****

Offline Offline

 
Sv: Udvikling af talenter (igangværende projekt) [guide]
« Svar #3: 03 Jul 2018, 13:37 »

UHHHH hvor dejligt du er tilbage med noget talent arbejde igen.

Jeg er allerede stor fan Smiley
Logged

turbo
Juniorspiller
**

Offline Offline

 
Sv: Udvikling af talenter (igangværende projekt) [guide]
« Svar #4: 03 Jul 2018, 13:44 »

Det bliver så fedt dette her Smiley
Logged

Boxx
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Udvikling af talenter (igangværende projekt) [guide]
« Svar #5: 03 Jul 2018, 14:08 »

Jeg er så meget på! Smiley Syntesselv jeg er god til talentudvikling, men jeg kan allerede nu se at jeg har begået fejltagelser hist og her.
Glæder mig til at høre mere om hvor jeg kan forbedre mig!
Logged

Jeg kan flyve.. i så lang tid det tager mig at ramme jorden fra jeg springer!

Le Sygnok
Blogmester
********

Offline Offline

 
Sv: Udvikling af talenter (igangværende projekt) [guide]
« Svar #6: 03 Jul 2018, 20:12 »

Forsøget i praksis
Jeg har overtaget styringen i FC Porto. Truppen er ændret markant i forhold til hvordan den normalt ser ud, når man starter op med Porto. Førsteholdstruppen består nu af 37 spillere, som jeg indtil videre har kørt én test igennem med.

Èn test består i at køre en hel sæson igennem. Dette sker i perioden 9. Juli 2017 frem til 20. Maj 2018. Herfra gør jeg status på, hvordan mine 37 forskellige spillere har udviklet deres CA, hvor der har været en lang række forskellige forudsætninger for at udvikle sig (Se seneste indlæg, afsnit ”Hvad påvirker udvikling i CA”).


Opbygning af trup til forsøg
Førsteholdstruppen består, som nævnt, af 37 spillere. Disse 37 spillere vil alle indgå i mine forsøg og blive evalueret på hver gang, jeg har kørt én sæson igennem.

Truppen er opbygget således, at der er lavet tro kopier af diverse spillere. Altså er mine to midterforsvarer identiske spillere.
Vi snakker samme alder, samme højde, samme vægt, samme egenskaber, samme skjulte egenskaber – dog hvor følgende egenskaber (Målrettethed, Ambition, Professionalisme og Alsidighed) varierer.

Det samme gør sig gældende for øvrige positioner på banen. Min RB/LB, mine to CM’s, RM/LM og mine to ST’s er ligeledes to tro kopier af hinanden – dog hvor RB/LB samt RM/LM er lavet med henholdsvis højre- og venstreben, som foretrukket ben med det som passer til deres respektive position (altså spillere i venstre side af banen er venstrebenet og vice versa).

Der er her forsøget opstår, hvor jeg måler de to identiske spillere op imod hinanden. De har dog den ene forskel, at én af parametrene fra afsnittet om ”Hvad påvirker udvikling i CA” bliver de to identiske spillere opstillet med to forskellige værdier, som er så langt fra hinanden som de kan komme.
Et eksempel er fra mine to identiske CM’s. Her vil de være identiske i alt med den ene undtagelse af professionalisme. Den ene vil have 1 i professionalisme. Den anden vil have 20 i professionalisme.

Det er altså på denne måde at alle 37 spillere bidrager til, at teste alle de forskellige faktorer som påvirker en spillers udvikling af sit CA.

I truppen er der også taget højde for diverse kontraktstatusser. Dermed er dem fra min start 11’er førsteholdsspillere/nøglespillere, hvorimod de resterende er ungdomsspillere/lovende talenter.
Dermed skulle jeg gerne slippe for løbende problemer, hvor diverse spillere ellers ville brokke sig over manglende spilletid.

Start 11’er og bænkspillere
Som udgangspunkt er det kun de 11 spillere, som er lavet til min startopstilling, der kommer til at spille.
Jeg vil altså ikke skifte ud undervejs i nogen kampe, da spilletiden ellers kommer til at variere meget hos de spillere jeg tester mod hinanden, hvilket højest sandsynligt vil bidrage til at nogle af spillerne vil få en fordel, når det kommer til deres udvikling, hvilket altså vil give et misvisende resultat.

Truppen er opbygget således, at der er én backupspiller til samtlige i min start 11’er. Så bliver min højreback fx skadet efter 27 minutter, så bliver jeg nødt til at sætte min backup til højrebacken ind. I den efterfølgende kamp, så vil jeg kompensere ved at udskifte min faste venstreback med min backup til venstrebacken, hvilket også vil ske efter 27 minutter.
På den måde er det altså kun min start 11’er som spiller hele sæsonen, og skiftes der ud grundet skade, så sørger jeg for at modparten får samme spilletid den efterfølgende runde.


Taktik
Ligesom truppen er opbygget med diverse identiske spillere, så har jeg ligeledes sammensat en taktik, som gør at diverse spillere har præcis samme roller og opgaver, som deres modpart. Dette gør forhåbentlig, at deres gennemsnit for sæsonen bliver nogenlunde identisk, og deres udvikling altså på denne front har samme forudsætning.

Der spilles en flad 4-4-2, hvor CB’s, RB/LB, CM’s, RM/LM og ST’s altså har samme rolle som deres makker.
Holdinstruktionerne er også sammensat, så der spilles lige meget over begge kanter, så taktikken er fuldstændig identisk, hvis man ser fra midten og ser ud mod højre og venstre side.


CA/PA og alder i truppen
Holdet er ligeledes opbygget på den måde, at ud af de 37 spillere, så er de 11 af dem lavet med et højere CA end de resterende 26.
Dette skyldes at jeg har lavet min start 11’er med et CA på 144-150, hvilket gør alle spillerne fra min start 11’er kunne gå ind i startopstillingen på hvilket som helst portugisisk hold. Dog hvor de har samme CA som de gode spillere fra Benfica og Sporting.

Samtlige spilleres PA er sat til 200.

Med hensyn til alder, så er alle spillerne i min trup lavet til at have følgende alder:

  • Spillere fra start 11’er: 21 år
  • Øvrige spillere: 18 år


Hvorfor varierer CA i truppen fremfor at være den samme?
Dette skyldes, at jeg har udvalgt rigtige spillere fr FM’s database, som jeg mener ville passe godt til den taktik, som jeg har valgt. Spillerne i startopstillingen er: Casillas (GK), Felipe (CB’s), Alex Telles (RB/LB), Arthur (CM’s), Marcos Acuna (RM/LM), Vincent Aboubakar (ST’s).

Hvor ovenstående spillere altså har et CA på 144-150, så er de øvrige 26 spillere i truppen valgt til at have et CA som er på 106-117. Igen CA der varierer, da jeg har udvalgt diverse talenter fra FM’s database, til de forskellige positioner.
Men naturligvis igen, hvor det talent som er lavet til (RM/LM) positionen er den samme spiller, som er kopieret og blot ændret til hans foretrukne ben passer til hans foretrukne position.


Skader, form og moral
Hvad så hvis der undervejs i forsøget er en spiller som ryger ud i tre måneder, eller en spiller som bliver skadet gang på gang, hvor han modpart ingen skader har i løbet af sæsonen?
Og hvordan vil jeg få samme start 11’er til at spille i omegn af 50 kampe på én sæson, uden at blive skiftet ud eller sparet i nogle kampe?
Eller hvad nu hvis jeg bliver uvenner med min venstrekant, så hans moral er helt i kulkælderen, imens højrekanten er helt i top?

Det vil vel alt sammen kunne have en stor indfydelse på den samlede udvikling set over én hel sæson?

Svaret her er simpelt – FMRTE
For pokker det her program er gyldent, til et forsøg som dette. FMRTE er en real time editor, som tillader en at ændre ting undervejs i savet. Jeg legede en smule med det, da jeg lavede mine forsøg til min blog om La Lezama. Her var det dog yderst begrænset, hvad jeg skulle bruge af funktioner fra programmet.
Men til det her forsøg har jeg fået leget en del med det, og det er altså genialt.
Med hensyn til skader, form og moral, så kan man i FMRTE gå ind under hvilket som helst hold og vælge ”Heal Team” og ”Inspire Team”.
Heal Team fjerner alle skader, og sættes deres ”Generel fysisk tilstand” og ”Kampskarphed” til 100%.
Og anderledes så tager Inspire Team og sættes deres ”Moral” til ”perfekt”.
På den måde sikrer jeg mig, at alle spillerne i min trup har lige forudsætninger for at udvikle sig, når det kommer til disse parametre.

Sidst så er FMRTE også nøglen til at teste mine forsøg. Det tillader mig nemlig til at se nærmere på mine spilleres CA, og se hvordan den har ændret sig hos mine spillere efter én sæson.


Gentagelse af forsøget
Gennem de 37 spillere, jeg råder over i truppen, er der en lang række egenskaber og træningsmetoder som testes. Hver gang forsøget starter på ny (9. Juli 2017I vil jeg dog ændre på enkelte parametre i klubben for at se på deres indflydelse. Disse er:

  • Træningsfaciliteter (TF) – Her vil jeg gerne teste klubben med 1, 10 og 20
  • 1-5 stjernet trænere (ST) – Her vil jeg gerne teste klubben med 1, 3 og 5 stjernet trænere

Dermed vil jeg gerne få testes følgende kombinationer:

TF=20 og ST=5
TF=10 og ST=5
TF=1 og ST=5

TF=20 og ST=3
TF=20 og ST=1

TF=10 og ST=3
TF=1 og ST=1

Ydermere vil jeg også gerne se nærmere på, hvor meget udviklingen kan varierer fra sæson til sæson med de samme forudsætninger, så i første omgang tester jeg det som jeg kalder for ”Ideel tilstand” – altså hvor TF=20 og ST=5.

Forsøget med Ideel tilstand vil jeg køre igennem i tre sæsoner, for at se hvor meget udviklingen hos diverse spillere varierer.
Er jeg så heldig at koden i FM til udvikling af CA er relativ simpelt sat sammen, så vil de tre sæsoners resultater ikke varierer det mindste, og så kan jeg køre de efterfølgende forsøg igennem færre gange, uden jeg skal frygte for at resultaterne nemt kunne have været anderledes. Desværre er dette dog nok ikke tilfældet. Da jeg forventer FM har et par parametre og tilfældigheder, som jeg ikke har mulighed for at tage højde for.

Men i første omgang må vi se, hvor meget det egentlig varierer, når jeg kører det samme forsøg tre gange igennem.
Det betyder altså også, at jeg som minimum gerne vil op og lave ni test (altså ni spillede sæsoner), for at teste det helt igennem. Oprigtigt ville jeg gerne teste det langt mere, men jeg må nok også være realistisk omkring, hvad jeg har mulighed for at nå.


Resultater gennem sæsonen
Noget der også kunne føre til en varieret udvikling fra sæson til sæson vil vel være forskellige præstationer i diverse turneringer?
Hvis jeg nu den ene sæson vinder ligaen og CL, men sæsonen efter kun bliver 3’er i ligaen og ryger ud i gruppespillet af CL, så vil det vel højst sandsynligt påvirke udviklingen på den ene eller anden måde.

For at undgå at dette bliver tilfældet, så har jeg på forhånd bestemt hvordan sæsonen kommer til at forløbe sig:

Ligaen: Mestre – Vinder samtlige 34 kampe
Pokalturneringen: Vinder
Liga Cuppen: Vinder
CL: Ryger ud i 1/8-delsfinalerne

For hyggens skyld vil jeg notere for hvert af mine forsøg, hvor mange kampe jeg har måtte spille om, for at mine "Resultater gennem sæsonen" måtte lykkedes.
« Seneste Redigering: 04 Jul 2018, 22:09 af Le Sygnok » Logged

Nodiem
Blogmester
********

Offline Offline

 
Sv: Udvikling af talenter (igangværende projekt) [guide]
« Svar #7: 03 Jul 2018, 20:18 »

Vil det ikke have indflydelse hvilke klubber du møder og slår (omdømme) ?

Synes at have observeret i sæsoner hvor jeg slår modstandere med meget højere omdømmer at mine spillere udvikler sig bedre, end walk-over modstandere?
Logged

Stolt indehaver af Månedens Blog November 2014
Nuværende blog : Balkan Dreaming

Vinder af FMFreaks Ligaen 14/15.
Vinder af FMF udfordre dig 2015
Vinder af BLOG konkurrencen 2018

Le Sygnok
Blogmester
********

Offline Offline

 
Sv: Udvikling af talenter (igangværende projekt) [guide]
« Svar #8: 04 Jul 2018, 08:38 »

FEDT - jeg er så meget fan og læser.
Din blog om Bilbaos akademi dengang var så voldsomt fedt og inspirerende.
Det er jeg sikker på, at det her også bliver.

Talentudvikling er en så mega undervurderet og fed del af spillet!

Go for it!

UHHHH hvor dejligt du er tilbage med noget talent arbejde igen.

Jeg er allerede stor fan Smiley

Det bliver så fedt dette her Smiley

Jeg er så meget på! Smiley Syntesselv jeg er god til talentudvikling, men jeg kan allerede nu se at jeg har begået fejltagelser hist og her.
Glæder mig til at høre mere om hvor jeg kan forbedre mig!

Fedt at høre allesammen. Det er altid sjovt at have nogle med på de her projekter.

Vil det ikke have indflydelse hvilke klubber du møder og slår (omdømme) ?

Synes at have observeret i sæsoner hvor jeg slår modstandere med meget højere omdømmer at mine spillere udvikler sig bedre, end walk-over modstandere?
Det er faktisk ikke noget, jeg nogensinde har tænkt det store over. Jeg kan godt forstå, hvor du vil hen med det. Det giver god mening, at man skulle udvikle sig bedre af, at møde sværere modstandere fremfor alle kampe er walkovers.

Det er dog ikke noget, jeg selv nogensinde har bemærket i FM, at det skulle være tilfældet. Og uden overhoved at vide det, så tror jeg ikke det spiller en rolle - baseret på de mange saves jeg har kørt med talentudvikling, hvor jeg har været i store som små klubber og spillet i lette som svære ligaer.

Det ville dog være spændende at prøve at teste. Jeg tror bare ikke, at jeg desværre får det gjort her. For det kommer til at kræve, at jeg sætter hele mit hold op i en ny liga, dermed også nyt hold, og det regner jeg ikke med, at jeg når.


Men byd endelig ind med ting som dette. Er der noget interessant med hensyn til talentudvikling, som jeg har overset, som jeg vurderer at kunne få plads til, så vil jeg meget gerne tage det med i mine forsøg.
Efter at have testet én sæson har jeg selv opdaget enkelte mangler, som kommer med i test nr. 2, og jeg kunne godt finde på at tage mere med, hvis der kommer noget interessant.


Jeg har lige én sidste update som kommer senere i dag med det sidste intro til forsøget. Endnu senere i dag satser jeg så på, at kunne vise data fra mit første forsøg, men er ikke helt 100% på, at jeg kan nå at færdiggøre den update. Satser dog stærkt på det.
Logged

Le Sygnok
Blogmester
********

Offline Offline

 
Sv: Udvikling af talenter (igangværende projekt) [guide]
« Svar #9: 04 Jul 2018, 15:30 »

Forventninger til forsøg
Gennem forsøget vil jeg teste en lang række faktorer, der påvirker udvikling af CA – både inden for den enkelte spiller, men også hvilke faktorer fra klubbens side, der ligeledes påvirker udviklingen hos en spiller.
I og med hvert enkelt af mine 37 spillere, bidrager på den ene eller anden måde til forsøget, vil der altså fås en del svar ud fra hvert enkelt sæson.

Jeg vil komme ind på de forskellige faktorer inden jeg starter testen op, for senere at se hvordan den viden jeg har, egentlig stemmer overens med de resultater som jeg senere hen vil få fra mine forsøg.

Professionalisme
Når det kommer til talentudvikling, så har jeg længe sagt følgende: Professionalisme > alt andet.
Jeg er helt overbevist om, at den skjulte egenskab ”professionalisme med længder er den vigtigste faktor.
Det synes jeg personligt selv, at have oplevet eksempler på save efter save. Unge spillere med høj professionalisme udvikler sig vanvittig eksplosivt, imens spillere med lav professionalisme nærmest ikke rykker sig.
Og giver jeg endelig de spillere med lav professionalisme en tutor, så deres professionalisme stiger, så stiger deres udvikling pludselig helt utroligt.

Herfra er jeg faktisk i tvivl om, hvilke faktorer der påvirker en spillers udvikling af CA mest - i hvert fald af de faktorer, der gør sig gældende hos en spiller.

Målrettethed
Jeg har gentagende gange understreget at ”Målrettethed” ingen indflydelse har.
Dette skyldes at jeg på diverse fornuftige FM-sites har kunne læse mig til det skulle være således, og det i stedet er en egenskab, der blot bruges af game-enginen under hvert enkelt kamp.
Men det skal da ikke være første gang, at jeg laver en test, hvor der er enighed om noget blot påvirker noget bestemt på diverse FM-sites, og det så rent faktisk viser sig at være anderledes.
Det ville jo være lidt skægt, hvis målrettethed rent faktisk viste sig at have indflydelse, men jeg tvivler nu stærkt.

Ambition
Jeg føler mig overbevist om, at ”Ambition” spiller en rolle på en spillers udvikling. Dog er jeg også yderst sikker på, at det blot en en light udgave af professionalisme, og ambition dermed påvirker i et langt mindre omfang end professionalisme.

Spilletid
Spilletid er jeg også fuldstændig overbevist om spiller en stor rolle, når det kommer til en spillers udvikling. Spiller en ung spiller regelmæssigt på førsteholdet kontra en som slet ikke spiller er jeg sikker på, at der vil ses en stor forskel på de to spilleres udvikling.

Her har jeg dog lavet en fejl i min test for første sæson, da jeg ikke har en identisk spiller som henholdsvis spiller og ikke spiller.
Dette bliver rettet op til forsøg nr. 2.


Træningsfokus på bestemt egenskab
Tidligere i FM tog det en vis procentsats af en spillers træningsfokus, at forsøge at udvikle én bestemt egenskab. Jeg kan dog ikke se at dette skulle være tilfældet i FM18 – ret mig endelig, hvis jeg tager fejl.
Tidligere har jeg oplevet, at en spillers udvikling nærmest går i stå, i alle øvrige egenskaber, hvis man sætter ham til at fokusere på én bestemt egenskab.
Men her i FM18 har jeg haft stor succes med at udnytte træningsfokus på bestemt egenskab, og jeg synes ikke det lader til at påvirke den generelle udvikling negativt.
Jeg tror derfor det er ændret til at ikke at have indflydelse på den samlede udvikling.

Træningsintensitet
Der kan vælges mellem tre træningsintensitete r – Hård, Medium og Lav. Jeg føler mig overbevist om, at træningsintensitete n spiller en stor rolle.
Det skal dog være harmoni mellem træningsintensitete n og den enkelte spillers professionalisme. Har man høj træningsintensitet til en spiller med lav professionalisme, så vil spilleren konstant gå og surmule over træningen. Her vil det i stedet nok bedre kunne betale sig at have en lav træningsintensitet, som spilleren så i stedet er tilfreds med.

Nyt spillertræk
Ligesom med træningsfokus på bestemt egenskab, så var det tidligere også således, at der stod at ”nyt spillertræk” ville tage en vis procentsats af en spillers træningsfokus.
Modsat træningsfokus på bestemt egenskab, så føler jeg mig overbevist om, at træning af nyt spillertræk fortsat påvirker den generelle træning i en negativ retning. Men det er ikke noget, jeg overhoved er sikker på – trods jeg ikke kan se, at det står i FM længere, som det ellers tidligere har gjort. Igen, ret mig endelig hvis jeg tager fejl.

Her har jeg igen lavet en fejl i min test for første sæson, da jeg ikke har oprettet spillere til at teste dette. Det ved jeg ikke lige, hvordan jeg fik overset.
Dette bliver rettet op til forsøg nr. 2.


Træningsfaciliteter
Jeg føler mig overbevist om, at træningsfaciliteter er noget af det vigtigste. Er det bedre end professionalisme? Det tror jeg dog ikke. Jeg tror på at man kan udvikle en spiller med ringe faciliteter, men derimod perfekt målrettethed. Anderledes har jeg set tegn på, at en spiller i en klub med perfekte træningsfaciliteter, men som har lav professionalisme ikke udvikler sig.
Jeg vil dog stadig skyde på, at træningsfaciliteter er den næst vigtigste faktor, når det kommer til at udvikle en spillers CA.

1-5 stjernet trænere
Et godt stykke oppe på listen over det jeg forventer mig blandt de vigtigste faktorer er trænere med høje stjerner i den enkelte træningskategori. Jeg tror ikke på, at det er ligeså vigtigt som professionalisme og træningsfaciliteter, men jeg tror på at det ellers er oppe blandt de bedre ting at fokusere på. Nok på højde med træningsintensitet, hvis jeg skal give et bud.


Oversigt over truppen
Det var meningen, at jeg gerne vil slutte af med en oversigt over min trup, hvor jeg kort gennemgår de forskellige spillere, jeg har lavet for at teste diverse faktorer, og hvordan de hver især bidrager til at teste forskellige faktorer. Dog blev min gennemgang af hvordan jeg forventer diverse ting påvirker udvikling af CA en smule længere, så ”Oversigt over truppen” får en update for sig selv, der kommer senere i dag.
Logged

Le Sygnok
Blogmester
********

Offline Offline

 
Sv: Udvikling af talenter (igangværende projekt) [guide]
« Svar #10: 04 Jul 2018, 22:08 »

Oversigt over truppen
I min trup oversigt vil jeg gennemgå de forskellige faktorer jeg tester, og på hvilken måde det kommer til at foregå sådan helt præcist.
Vi starter ud med at se nærmere på, hvad jeg tester med diverse målmand fra min trup, derfra CB’s, så RB/LB. På midtbanen ser vi først på mine CM’s efterfulgt af mine RM/LM og slutteligt kigger vi på, hvad jeg tester med mine ST’s.

Hvorfor er der forskel på omkring 30 CA på spillere?
Inden jeg forklarer diverse test, vil jeg kort lige forklare, hvorfor der er forskelligt CA på de spillere som starter inde kontra de spillere, som ikke kommer til at spille.

I starten var planen blot at lave 11 forskellige spillere, som var gode nok til at opnå de forventninger, der var til klubben.
Det var så meningen at de 11 spillere skulle kopieres nok gange til at teste de ting, jeg gerne ville.
Dog kom jeg senere til at tænke på, at spillere med et CA på +140 næppe ville udvikle sig uden spilletid, og jeg kom derfor på løsningen om, at lave 11 spillere med det planlagte CA, som skulle sørge for en god sæson, og så have de resterende med et mindre CA, men som så kunne udvikle sig uden spilletid.


De forskellige forsøg med truppen
Vi starter ud med mine målmænd. Truppen indeholder 7 målmænd. Her testes følgende:

M – A – P
M – A – P er en forkortelse, som vi kommer til at støde en del på, når jeg viser min data frem. Forkortelsen står for Målrettethed – Ambition – Professionalisme.

Jeg har fire målmand, som jeg tester her, hvor jeg henholdsvis tester M – A – P med minimum, mellem og maksimal værdi. Dog tester jeg fire i alt, da min faste målmand Casillas (21 år) ikke er den samme kopi som Mile Svilar (18 år). Derfor ville det ikke være holdbart, at holde Casillas op imod Svilar.



Altså testes følgende fra tabellen her:

  • Casillas, 21 år. 20 Målrettethed, 20 Ambition og 20 Professionalisme. Start CA på 144 og skal have spilletid hele sæsonen.
  • Mile Svilar, 18 år. 20 Målrettethed, 20 Ambition og 20 Professionalisme. Start CA på 112 og skal ikke have spilletid.
  • Mile Svilar, 18 år. 10 Målrettethed, 10 Ambition og 10 Professionalisme. Start CA på 112 og skal ikke have spilletid.
  • Mile Svilar, 18 år. 1 Målrettethed, 1 Ambition og 1 Professionalisme. Start CA på 112 og skal ikke have spilletid.

Første test altså ikke den mest specifikke test, men hvor begge skjulte egenskaber, som påvirker udvikling (samt Målrettethed) testes med med minimum, mellem og maksimal værdi, for at se hvilket udfald dette vil have gennem en sæson.


Træningsintensitet
Under træningsintensitet testes tre målmænd ligeledes. Det er tre tro kopier af Mile Svilar, som alle har 20 i M – A – P. Eneste forskel er her, at de hver især testes med henholdvis Let, Middel og Hård træningsintensitet gennem sæsonen.
Svilar får ikke spilletid i sæsonen.




Målrettethed
Vi springer til forsvaret, hvor diverse CB’s testet i egenskaben Målrettethed.
Vi har to kopier af Felipe, der skal spille hele sæsonen og som har identiske egenskaber med den ene undtagelse, at Målrettethed er sat til henholdsvis 1 og 20. Ambition og Professionalisme sættes til neutralværdier (10).

Samme test gør sig for mine backups til midterforsvarer, Diogo Leite. De to kopier af Leite, som har den ene forskel at Målrettethed er henholdvis 1 og 20, får ikke spilletid gennem sæsonen. Ligesom med Felipe sættes Ambition og Professionalisme til neutrale værdier (10).




Træningsfokus på bestemt egenskab
Her har vi 5xDiogo Leite, som alle testes i en sæson, hvor de har træningsfokus på at udvikle deres hurtighed. Fem kopier af den samme spiller, dog hvor der er sammensat forskellige kombination af M – A – P.
Her er jeg spændt på at se, CA udviklingen vil differentiere meget fra hinanden, og ligeledes om M – A – P kan have indflydelse på, hvor meget hurtighed udvikles på en sæson.
Leite får ikke spilletid gennem sæsonen.




Ambition
Hos mine backs vil jeg teste, hvilken indflydelse Ambition har på en spillers udvikling.
Vi har to kopier af Alex Telles, der skal spille hele sæsonen og som har identiske egenskaber med den ene undtagelse, at Ambition er sat til henholdsvis 1 og 20. Målrettehed og Professionalisme sættes til neutralværdier (10).

Samme test gør sig for mine backups til backsne, Diogo Dalot. De to kopier af Dalot, som har den ene forskel at Ambition er henholdvis 1 og 20, får ikke spilletid gennem sæsonen. Ligesom med Telles sættes Målrettethed og Professionalisme til neutrale værdier (10).




Professionalisme
Vi er kommet til midtbane i truppen, hvor jeg først har opsat en test for mine fire CM’s. Her vil jeg se nærmere på den indflydelse som Professionalisme har på en spillers udvikling.

Der to kopier af Arthur, der skal spille hele sæsonen og som har identiske egenskaber med den ene undtagelse, at Professionalisme er sat til henholdsvis 1 og 20. Målrettehed og Ambition sættes til neutralværdier (10).

Samme test gør sig for mine backups til den centrale midt, Gedson Fernandes. De to kopier af Fernandes, som har den ene forskel at Professionalisme er henholdvis 1 og 20, får ikke spilletid gennem sæsonen. Ligesom med Arthur sættes Målrettethed og Ambition til neutrale værdier (10).




Træning af ny position
Jeg nævnte tidligere, at jeg ville se nærmere på den skjulte egenskab Alsidighed, og hvordan den kunne have indflydelse på en spillers udvikling. Dette var med hensyn til denne specifikke test, hvor jeg vil se nærmere på, hvordan træning af en ny position har indflydelse på en spillers udvikling.

Her testet forskellige kombinationer af M – A – P – V, hvor V’et står for Versatility, som er den engelske betegnelse for Alsidighed.
Spilleren der testes er Rodrygo. Jeg har været inde og ændre, så han har 1 i kendskab til alle positioner undtagen LM, hvor han har 20. Han vil gennem sæsonen trænes til positionen OMH. Rodrygo får ikke spilletid gennem sæsonen.




Ambition, øvrig lav
Jeg havde stadig et par test til overs, da jeg ikke havde opstillet forsøg til mine kanter og angribere på daværende tidspunkt. Derfor har jeg besluttet at lave ekstra test på Ambition og Professionalisme, dog hvor de øvrige værdier i af M – A – P sættes til minimum, i stedet for neutral værdi, altså:

Hos mine kanter vil jeg teste, hvilken indflydelse Ambitioner har på en spillers udvikling.
Vi har to kopier af Marcos Acuna der skal spille hele sæsonen og som har identiske egenskaber med den ene undtagelse, at Ambition er sat til henholdsvis 1 og 20. Målrettehed og Professionalisme sættes til minimum (1).

Samme test gør sig for mine backups til kanterne, Rodrygo. De to kopier af Rodrygo, som har den ene forskel at Ambition er henholdvis 1 og 20, får ikke spilletid gennem sæsonen. Ligesom med Acuna sættes Målrettethed og Professionalisme til minimum (1).




Professionalisme, øvrig lav
Samme test som ovenstående blot med Professionalisme, altså:

Hos mine angribere vil jeg teste, hvilken indflydelse Professionalisme har på en spillers udvikling.
Vi har to kopier af Vincent Aboubakar der skal spille hele sæsonen og som har identiske egenskaber med den ene undtagelse, at Professionalisme er sat til henholdsvis 1 og 20. Målrettehed og Ambition sættes til minimum (1).

Samme test gør sig for mine backups til angriberne, Rui Pedro. De to kopier af Pedro, som har den ene forskel at Professionalisme er henholdvis 1 og 20, får ikke spilletid gennem sæsonen. Ligesom med Aboubakar sættes Målrettethed og Ambition til minimum (1).




Små rettelse til forsøg 2
Da jeg færdiggjorde første test i går, så har jeg som nævnt opdaget enkelte fejl og mangler, som kommer med til næste omgang, disse er:

Spilletid
Som nævnt i forrige update, så opdagede jeg, at jeg ikke har to identiske spillere, som henholdvis får spilletid og ikke får spilletid. Det får jeg ordnet til sæson 2. Jeg skal dog lige overveje, hvad jeg sætter spillerens CA til, da jeg er bange for at en spiller med højt CA vil gå helt i stå med sin udvikling uden spilletid – trods han skulle have ideelle tilstande for at udvikle sig.

Nyt spilletræk
Ligeledes mangler jeg spillere, hvor jeg kan teste hvordan træning af et nyt spillertræk vil have indflydelse på den generelle udvikling.

Rettelse til Rodrygo
Imens jeg laver denne update kom jeg til at tænke på, at det var oplagt at holde Rodrygo, der trænes til ny position op imod den Rodrygo, som findes under test med Ambition. Dette skyldes at de spillere er tro kopier af hinanden og trænes på samme måde, dog med undtagelse at fem af dem trænes til en ny position med forskellige værdier. Her kunne det være interessant, at se om træningen af den nye position hæmmede udviklingen af hans CA, men det kræver at deres værdier i M – A – P er identiske, hvilket jeg ikke har gjort i første omgang.


Resultater af diverse data
Det var den sidste af mine forklarende updates op til forsøget. I næste update skal vi se på, hvordan udviklingen har været hos samtlige spillere og konkludere på det.

Skyd løs med spørgsmål, hvis der skulle være noget. Et det fortsat lidt besværligt at følge med i, så garanterer jeg, at det bliver mere overskueligt, så snart der begynder at komme tal på.

Og som tidligere nævnt – har man forslag til øvrige ting inden for udvikling som kunne være interessant at teste må man endelig byde ind. Finder jeg det relevant (og muligt) at teste, så vil jeg meget gerne inkludere det i mine forsøg.
« Seneste Redigering: 04 Jul 2018, 22:13 af Le Sygnok » Logged

Le Sygnok
Blogmester
********

Offline Offline

 
Sv: Udvikling af talenter (igangværende projekt) [guide]
« Svar #11: 05 Jul 2018, 10:13 »

Resultater, Ideel tilstand: Forsøg 1

Som tidligere nævnt, så hver gang jeg kører et forsøg igennem, er det med nøjagtigt samme hold. Eneste forskel er at jeg justerer på følgende faktorer inden for klubben.

  • Træningsfaciliteter (TF)
  • 1-5 Stjernet trænere (ST)

Med ideel tilstand testes følgende:

TF = 20
ST = 5



En smule FM fra ”Ideel tilstand: Forsøg 1”
Det er jo ikke meget decideret FM-save vi finder herinde, og da hvert nyt forsøg er samme save, hvor jeg spiller første sæson forfra vil vi altså heller ikke komme til at følge et decideret hold her i forsøget, hvor jeg undersøger, hvordan man udvikler CA bedst.
Jeg synes dog det vil være meget sjovt med en smule opsummerende for sæsonen, så det kommer her.

Som tidligere nævnt, har jeg besluttet på forhånd, hvordan alle sæsoner ender. Dette var som følgende:

Ligaen: Mestre – Vinder samtlige 34 kampe
Pokalturneringen: Vinder
Liga Cuppen: Vinder
CL: Ryger ud i 1/8-delsfinalerne


Den samlede målscoren pr. kamp var som følgende:




For at resultaterne flaskede sig var jeg nødsaget til at spille følgende kampe om:

Ligaen: 1. Runde, 12. Runde (2 gange), 13. Runde (2. gange), 14. Runde.
CL: Første knockout kamp (2. gange) – Vandt hhv. 4-0 og 3-0 over Liverpool
Pokalturnering: -
Ligacuppen: -

Oversigt over start 11’er med kampe spillet, mål scoret, assist og gennemsnit:




Resultater fra udvikling af CA
Jeg vil gennemgå skridt for skridt og konkludere på de forskellige test jeg har opsat. Var det alt andet end min første sæson, ville jeg også holde de nye resultater op imod tidligere data, og til sidst vil jeg give et fuldt overblik over CA udviklingen for samtlige spillere i truppen, og komme med en samlet konklusion. Det vil dog være begrænset, hvor mange jeg kan konkludere i starten, men det bliver forhåbentlig mere og mere, for hver gang jeg har et nyt sæt data.

M – A – P
Her blev fire spillere testet. Iker Casillas (21 år) – seriøst en drøm at se Casillas i den alder igen. Helt lækkert.
Samt mine tre backups Mile Svilar (18 år).
Her blev Casillas samt én Svilar testet med 20 Målrettethed, 20 Ambition og 20 Professionalisme.
Én Svilar blev testet med 10 Målrettethed, 10 Ambition og 10 Professionalisme.
Sidst blev sidste Svilar testet med 1 Målrettethed, 1 Ambition og 1 Professionalisme.

Altså skulle det meget gerne være således at dem med høje stats udviklede sig mest.



Sørme så. Præcis som forventet. Høje egenskaber i de tre gav tydelig forskel i CA udviklingen. Bedste udvikling ses på +24CA, imens det var værst med +3CA.

Hvad der så er interessant at se her er følgende:
Skulle jeg før sæsonen give et bud på, hvem som ville udvikle sig mest, havde jeg sat mine penge på Casillas (20M, 20A, 20P) og nok med et stykke til nærmeste forfølger eftersom han var den eneste med spilletid.
Det viste sig dog at være Svilar (20M, 20A, 20P), som udviklede sig mest. Han udviklede sig bedst med +24CA imod Casillas’ forbedring på +20CA.

Er spilletid så dårligt for en spillers udvikling? Nej, det skulle forhåbentlig ikke forklare årsagen. Årsagen er nok snarere gemt i deres alder.
En meget ung spiller (yngre end 21 angiveligt) kan udvikle sine stats langt mere eksplosivt. Dette er noget jeg vil forsøge at teste nærmere i forsøg 2.

En anden forklaring kan også være, at FM har kodet nogle barrierer for, hvor meget en spiller kan udvikle sig alt efter hvor højt CA’et er.
Altså en spiller der har 170 i CA har sværere ved at udvikle sig, fordi han er tættere på maks CA (200 i mit tilæfde), end en spiller som fx har 140 i CA, som dermed har længere til maks CA.
Og på samme måde har en spiller med CA på 110 nemmere ved at udvikle sig end en spiller med CA på 140. Ingen idé om sidste bud her er den mindste smule rigtig, men det er den eneste anden forklaring, jeg ellers kan komme på.
Også noget jeg meget gerne vil prøve at teste.


Træningsintensitet
Tre spillere blev testet her. Alle identiske med følgende i M – A – P (20 – 20 – 20).
Er vi klar til at se noget interessant?



Uden at afsløre for meget kan jeg med det samme sige, at disse resultater var noget af det fra min første test, som overraskede mig allermest.

Der lader nærmest ikke til at være forskel på resultaterne.
Alle mine øvrige spillere i truppen er trænet med Medium træningsintensitet. Altså kan vi medregne Svilar fra ”M – A – P-forsøget”, der havde 20 – 20 – 20, da han faktisk er nøjagtig identisk til Svilar testet med medium træningsintensitet.

Ser man på de 3xSvilar fra TI forsøget, så udvikler ham på Medium sig bedst, men vi snakker en difference på blot 3CA mellem top og bund, og tager vi Svilar fra ”M – A – P-forsøget” med 20 – 20 – 20, som også blev trænet som medium, så udvikler han sig identisk til ham på Let, som altså havde det dårligste resultat (+24CA).

Så hvad er der at konkludere ud fra dette? Altså som det ser ud her, så har det nærmest ikke indflydelse, og mig som ellers sagde til at starte med, at jeg forventede det spillede en stor rolle.

Jeg vil dog slet ikke afskrive TI til at være uden effekt. Hvad vi skal huske her er, at klubben til det her forsøg er kørt med fuldstændig ideelle tilstande. Vi snakker perfekte trænere og perfekte Træningsfaciliteter, og vi snakker ligeledes spillere med 20 Professionalisme og 20 Ambition. Disse perfekte tilstande tror jeg kan gå ind og kompensere for TI på Let, og det derfor her i testen ses som at være ligegyldigt.

Senere vil jeg nedjustere TF og ST, og så er jeg spændt på at se om TI ikke pludselig bliver langt mere afgørende. Måske allerede inden laver lidt mere forsøg med ekstra spillere på TI for at teste det nærmere an. Men yderst interessant resultat.


Målrettethed
Så skal vi til egenskaben som så mange går og tror påvirker udvikling, men som man alle steder kan læse ikke påvirker udvikling, og som jeg også gentagende gange har prøvet at fortælle folk.
Lad os se nærmere på resultaterne.



Altså det er tæt her, meget tæt. Jeg siger ikke, at Målrettethed påvirker en spillers udvikling af CA, men for første gang, så siger jeg altså heller ikke, at det ikke gør. Hehe. Det er helt kanon det her.

Ser vi på de to Felipe som er testet mod hinanden, så er der en difference på 3CA.
Ser vi på de to Diogo Leite, som er testet mod hinanden, så ser vi en difference på 2CA. Og begge dem som har haft den bedste udvikling er altså de to spillere som har haft 20 Målrettethed, kontra de to spillere som har haft 1 Målrettethed.
Vi så dog i forsøget omkring TI og med Svilar fra ”M – A – P-forsøget”, at der var en difference på 3CA på to spillere, som var fuldstændig identisk til hinanden, så det kan skyldes tilfældigheder.
Men jeg er meget spændt på at se resultater fra kommende sæsoner, og se om tendensen fortsætter.


Træningsfokus på bestemt egenskab
Jeg ville gerne teste to ting her. Først og fremmest mente jeg, at træningsfokus ikke længere påvirkede den generelle udvikling negativt. Ren og skær baseret på, hvordan jeg synes funktionen har opleves i tidligere FM-udgiver kontra FM18.
Derudover ville jeg også gerne teste om M – A – P ville have indflydelse på, hvor effektivt spilleren udviklede egenskaben som spillere havde TF på.



Først og fremmest opdagede jeg en fejl her. Diogo Leite som er kopieret yderligere til TF forsøget skulle naturligvis have haft en tro kopi af Leite fra ”Målrettethed-forsøget”. Dette har jeg dog ikke gjort. Den der kommer tættest på er Leite#1 (10 – 10 – 10) fra ”TF-forsøget” med Leite fra ”Målrettethed-forsøget”.
Dermed kan jeg ikke teste 100% ordenligt, om TF på en bestemt egenskab påvirker spillerens generelle udvikling af sit CA i en negativ retning, men sammenligner jeg med Leite#1 fra TF med Leite fra ”Målrettethed-forsøget”, så lader det ikke til at være tilfældet. Det skal dog testes yderligere med helt identiske egenskaber.

Anderledes ser det dog slet ikke ud til at være tilfældet, at M – A – P skulle have indflydelse på udvikling af egenskaben som er i TF.
Den som har udviklet sin hurtighed bedst er Leite#1, som har udviklet den med 1,8 over testperioden, hvilket er 28,6% mere en, hvad den næstbedste har udviklet sig.
Og tager man M – A – P egenskaber med i betragtning, så er det den med næst dårligst egenskaber, som har lavet den bedste udvikling, imens den med bedst og værst har udviklet sig næstbedst. Lad os sige det som det er. Ingen sammenhæng her overhoved, som det ser ud nu.

Ambition
Skulle jo meget gerne påvirke en spillers udvikling. Jeg har selv beskrevet det som en light udgave af Professionalisme. Dette har jeg på baggrund af test af diverse spillerpersonlighed er, som jeg tidligere har leget en del med, hvor jeg har haft spillere med lav/middel Ambition, men høj Professionalisme og vice versa.
Udviklingen med høj Ambition var ikke i nærheden at være lige så imponerende som spilleren med høj Professionalisme.
Men lad os se når vi de to kommende resultater ser nærmere på netop de to skjulte egenskaber. Vi ligger for med Ambition.



Faktisk et ret interessant resultat vi ser her.
Starter vi ud med at se på mine backups (Diogo Dalot), så lader det ikke til at Ambition har indflydelse overhoved. Ham med 20 Ambition har +1CA mere end ham med 1 Ambition.

Men ser vi så anderledes på mine to spillere, som har spillet fast er der mærkbar forskel.
Begge faste backs (Alex Telles) har spillet 52 kampe i sæsonen. Deres snit er på hhv. 7,46 og 7,51, men ser man på deres udvikling er det yderst interessant.
Telles med 1 Ambition har for hele sæsonen udviklet sig til +0CA. Ser vi på Telles med 20 Ambition, så har han udviklet +14CA. Det er altså to identiske spillere, samme antal spillede minutter og nærmest identisk gennemsnit. Eneste forskel er Ambition på hhv. 1 og 20, og det har resulteret i en difference på +14CA.
Dog hvor det nærmest er ikke eksisterende hos mine backups uden spilletid.

Så hvad betyder dette? Ren tilfældighed? Jeg tror differencen (uden at have særlig meget data pt.) er for stor til det er tilfældigheder her. Lige nu forstiller jeg mig, at Ambition måske er en egenskab som først tages i brug ved en vis alder. Telles er jo som sagt 21 år, imens Dalot er 18 år. Måske det kan forklare, hvorfor Ambition lader til at have effekt det ene sted kontra det andet.
Ellers tages Ambtion først i brug, når en spiller får spilletid – det kan jeg dog ikke helt få til at give nogen som helst mening.


Professionalisme
Er min helt klare go-to egenskab, når det kommer til at udvikle talenter. Enten henter jeg talenter med en god personlighed, ellers finder jeg gode tutorer til mine talenter, som måtte halte lidt efter på Professionalismen. Men er det så rigtigt, at Professionalisme er så vigtigt. Jeg beskrev egenskaben som ”Professionalisme > alt andet”. Hvad siger de fire CM’s som jeg har testet?



Første øjekast – Ja, Professionalisme fungerer som forventet.
Andet øjekast – Resultaterne er nærmest identiske til ”Ambition-forsøget”. Som i vitterligt nærmest identisk.

Lad os sammenligne spillerne der har spillet fast, hvor det er mest tydeligt.
Arthur som har spillet fast med M – A – P på 10 – 10 – 1 har udviklet sig med +0CA. Telles fra ”Ambition-forsøget” med 10 – 1 – 10 udviklede sig ligeledes med +0CA.

Den anden Arthur med 10 – 10 – 20 har udviklet sig med +16CA. Telles med 10 – 20 – 10 udviklede sig med +14CA.

Sammenligninger vi med bænkspillerne fra ”Ambition- og Professionalisme-forsøget”, som hver især blot fik to kampe i sæsonen, så spillerne med lav A/P, er der en udvikling på henholdsvis +12CA(ved Ambition) og +10CA(ved Professionalisme). Og spillerne med høj A/P, der sås en udvikling på +13CA(ved Ambition) og +18CA(ved Professionalisme).

Altså ses det nu alligevel, at Professionalisme lader til at være en smule mere effektivt end Ambition.
Dog med minimal forskel på mine spillere, som har spillet sæsonens kampe, men mere tydeligt var resultaterne fra mine spillere på 18 år, som nærmest ikke har spillet gennem sæsonen. Men altså ikke verdens største forskel må jeg jo erkende.



Træning af ny position
Her vil jeg gerne se nærmere på om M – A – P – V, hvor ”V” altså var Alsidighed, om det havde indflydelse på, hvor hurtigt en spiller lærte en ny position. Ligeledes ville jeg også gerne se nærmere på, om det hæmmede en spillers CA udvikling, at træne en ny position.
Som tidligere nævnt havde jeg en mindre fejl, da Rodrygo som er kopieret ekstra gange til at teste ”Træning af ny position-forsøget” skulle være identisk til den anden Rodrygo, som bliver brugt i nedenstående forsøg.
Der er noget som skal rettes til, men der er dog én som kan sammenlignes med.
Men resultaterne er som følgende:



Har man forsøgt sig med at træne spillere til en ny position (eller blot læst med på diverse tips på loading screens), så ved man at FM anbefaler, at hvis man ønsker en omskoling skal være en vellykket oplevelse, så skal man give spilleren spilletid på positionen man træner ham til. Rodrygo har ikke fået ét eneste minut på OMH positionen (ingen af dem har spillet ét eneste minut), og ikke den store ændring i egenskaben på OMH positionen, hvor alle fem spillere endte på 5 eller 7 ud af 20.

Alsidighed skulle være den afgørende faktor her, men de to som er endt på 7 på OMH positionen har hhv. 10 og 20 i Alsidighed, imens de tre som er endt på 5 på OMH positionen har hhv. 1, 1 og 20 i Alsidighed. Dermed tyder det altså på, at man virkelig skal give spilleren spilletid på positionen, hvis det skal lykkedes med en komplet omskoling. Kommer jeg til at teste det? Jeg tror det ikke faktisk.
I stedet vil jeg gerne prøve at holde resultaterne fra CA udviklingen op imod en identisk spiller, som har den ene forskel, at han ikke har brugt tid på at træne til en ny position.

Rodrygo#3 fra dette forsøg 1 – 1 – 1 – 1 kan her sammenlignes med Rodrygo 1 – 1 – 1 fra nedenstående forsøg, som jeg kommer ind på om lidt. Har kan man se at sidstnævnte (som ikke har trænet til ny position har udviklet sig +5CA mere end Rodrygo, som trænede til OMH position.
Beviser det at træning til ny position hæmmer CA udviklingen? Ikke 100%, overhoved. Det var dog sådan engang i FM, og er det meget muligt stadig. Jeg skal teste dette videre, og i så fald i hvilket grad det drejer sig om.


Ambition, M – P lav
Vi tager hul på de sidste otte spillere fra mit første forsøg. Vi kigger på endnu et ”Ambition-forsøg”. Dog hvor Målrettethed og Professionalisme er sat til 1 i stedet for 10, som ved sidste forsøg.



”Ambition er måske en egenskab som først tages i brug ved en vis alder” skrev jeg tidligere. Det er meget muligt, men man kommer angiveligt ingen vegne uden Professionalisme med mindre man er en helt ung spiller.

Både Acuna (1 – 20 – 1) og Acuna (1 – 1 – 1) har begge haft en udvikling på +0CA.

De helt unge spillere har modsat udviklet sig. Selv Rodrygo med (1 – 1 – 1) har fået en udvikling på +9CA, imens Rodrygo på (1 – 20 – 1) har fået en udvikling på +10CA.
Betyder dette så, at Ambition alligevel har indflydelse på unge spillere? Jeg synes ikke det ser sådan ud. Begge spillere oplever igen nærmest identisk udvikling, trods at de hhv. har 1 og 20 i Ambition. Ved forsøget, hvor Målrettethed og Professionalismen i forhold til forrige ”Ambition-forsøg” er nedjusteret fra 10 til 1 ses en difference på +3CA – både ved spilleren med høj og lav Ambition.


Professionalisme, M – A lav
Alle sidste test for denne omgang er endnu et forsøg med Professionalisme. Samme forsøg som det tidligere forsøg med Professionalisme, dog hvor Målrettethed og Ambition er nedjusteret fra 10 til 1.



Sørme om det er lykkedes at få en af mine faste spillere på 21 år (Vincent Aboubakar) med 1 – 1 – 1 til at udvikle sig. Trods sølle egenskaber her ses en forbedring på +6CA for sæsonen.
En tydelig forbedring ses dog hos Vincent Aboubakar med 1 – 1 – 20, hvor det er blevet til +18CA for sæsonen.

Noget overraskende faktisk, at det er lykkedes at udvikle på Aboubakar (1 – 1 – 1), nu hvor Artur på (10 – 10 – 1) ikke udviklede sig overhoved. Jeg troede faktisk alt undtagen helt unge spillere med minimal Professionalisme ikke kunne udvikle sig overhoved, men det er altså modbevist her.

Sammenligner vi anderledes Rui Pedro med Gedson Fernandes fra forrige ”Professionalisme-forsøg”, så er det stadig ikke til at blive klog på om Ambition påvirker helt unge spillere.

Pedro og Fernandes med 1 Professionalisme og hhv. 1 og 10 i Målrettethed og Ambition, der har Fernandes med 10M og 10A udviklet sig +2CA bedre.
Anderledes med Pedro og Fernandes med 20 Professionalisme og hhv. 1 og 10 i Målrettethed og Ambition, der har Pedro med 1M og 1A udviklet sig +2CA bedre.
Tilfældigheder? Jeg tror det er et meget godt bud.


Hvordan er prioriteringen så?
Det er for tidligt at sige, og jeg vil gerne have en hel del mere data, og teste en klubben med dårligere Træningsfaciliteter og dårligere trænere, før jeg begynder at opliste, hvad der ligner at være de vigtigste faktorer i talentudvikling.

Samlet CA udvikling
Jeg vil dog runde af med en tabel, der viser en oversigt af samtlige 37 spillere, deres egenskaber i M – A – P, Kampe spillet, Gennemsnit, Start CA, Slut CA og CA difference.
Der kan vi da starte med at konkludere en smule her efter Forsøg 1.



Første ting der med det samme faldt mig i øjnene – Af top 10 spillere med størst CA udvikling, der er der blot én af 11 spillere, som har spillet hele sæsonen. De øvrige 9 er spillere som nærmest ikke har fået en kamp. Spillere med fed på billedet er spillere fra min start 11’er.
Og trods de blot er 21 år, så selv med en hel sæson med fuld spilletid, perfekte Træningsfaciliteter og perfekte trænere, så de fire dårligst udviklede spillere, er alle fra min start 11’er og alle fire har det tilfældes, at de har en udvikling på +0CA.

Lille sidespring til det med at 9 ud af 10 bedst udviklede spillere ikke har fået spilletid – med mindre man har mulighed for at udleje sine spillere til en klub, som har markant bedre Træningsfaciliteter end en selv, så lad være. Så længe man blot sørger for, at ens spillere han en fornuftig personlighed (fornuftig professionalisme), kan man udvikle sine spilleren rigeligt (og langt bedre end en udlejning vil) ved blot at holde på spillere selv, også selvom de ingen spilletid får.

Tilbage til overblikket og en kort konklusion, som jeg føler, jeg kan give indtil nu.
Jeg sagde tidligere ”Professionalisme > alt andet”, når det kommer til talentudvikling.
Tager man et blik på spillernes M – A – P egenskaber, så er det tredje tal altså Professionalisme (spillere med fire tal, er det fjerde tal Alsidighed).
Bemærk at samtlige spillere med 20 Professionalisme er i toppen af bedst udviklede spillere – kun to gange Diego Leite (20 – 10 – 10, fra målrettetheds forsøg) og (10 – 10 – 10, fra Træningsfokus på bestemt egenskab forsøg) formår at blande sig med de to nederst placeret af spillerne med 20 Professionalisme, hvor de fire spillere har +17CA for sæsonen.
Vi snakker altså her top 15 CA udvikling for mine 37 spillere, der er alle 13 spillere med 20 Professionalisme med i toppen.
Anderledes består de 12 dårligst udviklede spillere af alle 11 spillere med 1 Professionalisme. Blot én spiller (Min faste starter Telles med 10 – 1 – 10) formår at blande sig i bunden, ellers består den rent af de 11 ud af truppens 37 spillere med 1 Professionalisme.


Slut på ” Ideel tilstand: Forsøg 1”
Der er rigtig meget jeg skal teste endnu, og i første omgang kører jeg ideel tilstand forsøget igennem to gange mere, for at få noget mere data, så jeg kan sammenligne mine spilleres udvikling for sæsonen, og se hvor meget det varierer med nøjagtigt samme parametre på alle ledder og kanter.

Indtil da vil jeg dog holde fast i det samme, som jeg plejer at gøre med talentudvikling – Professionalisme > alt andet.
« Seneste Redigering: 05 Jul 2018, 10:25 af Le Sygnok » Logged

andersnomanni
Lilleputspiller
*

Offline Offline


 
Sv: Udvikling af talenter (igangværende projekt) [guide]
« Svar #12: 05 Jul 2018, 13:20 »

Hvordan kan du finde den "gemte" egenskab professionalisme?

Er der et sted i et spil hvor man kan få en indikation på deres tal?
Logged

Glory Glory Man Utd!

Boxx
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Udvikling af talenter (igangværende projekt) [guide]
« Svar #13: 06 Jul 2018, 08:55 »

Hvordan kan du finde den "gemte" egenskab professionalisme?

Er der et sted i et spil hvor man kan få en indikation på deres tal?

så vidt jeg ved skal man bruge in-game editor eller et eller ting som det her, for at se det.

Et spørgsmål til Le Sygnok:
Jeg har opbserveret og foruden læst mig til at målrettethed kan droppe kolosalt, men at også professionalisme kan droppe markant. Kan måske selv forklare hvorfor de forsvinder. Spørgsmålet er at om det er noget du har bemærket og om det er noget du på sin vis kan komme udenom i dine tests?
« Seneste Redigering: 06 Jul 2018, 09:00 af Boxx » Logged

Jeg kan flyve.. i så lang tid det tager mig at ramme jorden fra jeg springer!

Le Sygnok
Blogmester
********

Offline Offline

 
Sv: Udvikling af talenter (igangværende projekt) [guide]
« Svar #14: 07 Jul 2018, 12:00 »

Hvordan kan du finde den "gemte" egenskab professionalisme?

Er der et sted i et spil hvor man kan få en indikation på deres tal?

Den kan tydes ud fra spillerens "Personlighed", som du kan finde under en spillerprofilen (det kommer lidt an på hvilken skærmopløsning man har, om den er med eller ej). Ellers kan du under en spiller vælge "Oversigt" oppe i venstre hjørne, for så at vælge "Information", der fremgår blandt andet hans "Personlighed".

Den bestemte personlighed er bestemt ud fra diverse skjulte egenskaber. Det er lettere avanceret at forstå, og jeg anbefaler egentlig ikke at kaste sig i dybden med det, med mindre man virkelig ønsker at forstå det til punkt og prikke. Gør man det har jeg skrevet om det her.

Hvad jeg i stedet anbefaler er den lidt mere simple metode, hvor man bestræber sig efter, at alle spillere i ens trup har følgende personligheder:

Model Citizen (20 Professionalisme)
Model Professional (20 Professionalisme)
Perfectionist (18-20 Professionalisme)
Professional (18-19 Professionalisme)
Resolute (15-20 Professionalisme)
Fairly Professional (15-20 Professionalisme)
Spirited (11-17 Professionalisme)

Her hvor den bedste er "Model Citizen", næstbedste er "Model Professional" osv.

Hvad jeg plejer at gøre, er at gå under spillersøgning, højreklikke på linje med "Info", "Navn", Klub" osv. Vælge "Tilpas nuværende visning". Under "Ledige" find "Personlighed" og vælg "Tilføj". Sorter derfra efter "Personlighed" og begynd derfra at gennemgå de spillere, som kan fås til klubben med den bedste personlighed, og anvend dem som tutorer.

Et spørgsmål til Le Sygnok:
Jeg har opbserveret og foruden læst mig til at målrettethed kan droppe kolosalt, men at også professionalisme kan droppe markant. Kan måske selv forklare hvorfor de forsvinder. Spørgsmålet er at om det er noget du har bemærket og om det er noget du på sin vis kan komme udenom i dine tests?

Jeg oplever faktisk kun med egenskaben "Mod" at den dropper massivt, hvilket sker i tilfælde af skader. Mht. "Målrettethed", synes jeg nærmest aldrig jeg oplever det sker ud af det blå. Husker jeg engang fik en besked om, det var sket med én af mine spillere og der dertil var en forklaring med, men husker ikke hvad det var, som var årsagen.

Men ellers kan egenskaben stige og falde markant i form af brug af tutorer. Dette skyldes at tutorens "Målrettethed" samt skjulte egenskaber smitter af på den spiller han hjælper. Måske det er det du har oplevet?

Men ja, jeg kan godt komme uden om det i min test. Mine spillere udvikler sig jo gennem sæsonen - her drejer det sig også om skjulte egenskaber, samt Målrettethed. Jeg gør dog det, at jeg gennemgår hvert enkelt spiller hver måned, og sørger for de har de egenskaber, som jeg tester dem med. Der var flere spillere som løbende havde 2 i Målrettethed og 2 i Professionalisme, som så blev reduceret til 1 igen via FMRTE.
Dermed har nogle spillere haft nogle dage, hvor de har haft 2 fx Målrettethed eller Professionalisme fremfor 1. Det skulle dog ikke pille det store ved mine resultater.
Logged

Sider: [1] Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010