home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
29 Jan 2024, 11:35 Mulle68 Nostalgi Patches CM 4
Antal Registrerede Brugere: 23282
  0 Brugere, 356 Gæster Online.

Indlæg: 1132681 over 31362 Emner
Nyeste Bruger: ArmaghRed92
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Football Manager 2018
| |-+  Kategori: Spillersøgning og -erfaring
| | |-+  Flydende playmaker - erfaringer
0 Brugere og 1 Gæst læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] Udprint
Forfatter Emne: Flydende playmaker - erfaringer  (Læst 5057 gange)
bøvle
Manager
********

Offline Offline


 
Flydende playmaker - erfaringer
« : 21 Dec 2017, 08:54 »

Kære alle med-freaks

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre, om der er nogen af jer, der benytter jer af en flydende playmaker, og hvad I i givet fald tænker om rollen. Hvad er jeres erfaringer med den, og hvis I ikke bruger den, hvordan kan det så være, er det et bevidst fravalg?   Thumbs Up

Jeg spiller pt med Liverpool og famler lidt efter min idealopstilling, men tror så småt den er ved at være der. Jeg ville egentlig gerne have brugt Coutinho som playmaker på midtbanen, lidt som i real life, men det fungerede slet ikke for mig, så nu er han røget op som indvendig angriber på den plads han kender bedst. En anden årsag til jeg gik væk fra tanken om ham som  flydende playmaker på en tremandsmidtbane var/er blandt andet, at Naby Keita ankommer til sommer - og han er eminent som flydende playmaker, men det kræver jo naturligvis at rollen giver mening at spille med Peace

Så jeg vil rigtig gerne høre jeres erfaringer, samt i hvilke midtbane-konstellationer I har fundet den mest anvendelig - håber nogen vil byde ind  Wink
Logged

whapz
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Flydende playmaker - erfaringer
« Svar #1: 21 Dec 2017, 10:30 »

Jeg har i denne udgave slet ikke spillet nok til at få testet den flydende playmaker. Jeg har dog i forrige versioner gjort stort brug af den, fordi nøgleafleveringer pr. kamp i den rolle var helt vanvittigt. Blandt andet Christian Eriksen brugte jeg som flydende playmaker.

Jeg ser rollen lidt ala. den fremskudte, men han bevæger sig bare langt mere rundt på banen og gør sig konstant spilbar. Måske en blanding mellem felt-felt, dybdeliggende og fremskudte playmaker. Dog skal den flydende playmaker være holdets primære kreatør, så der skal ikke være f. eks. en OMC med en kreativ rolle eller en kreativ type ved siden af ham - sådan har min erfaring i hvert fald været førhen.

Følger gerne med i denne tråd, synes det er et spændende tiltag, du her har lavet, bøvle Wink
Logged

kakafreaken
Reserveholdsspiller
****

Offline Offline

 
Sv: Flydende playmaker - erfaringer
« Svar #2: 21 Dec 2017, 12:40 »

Jeg har prøvet den flydende playmaker med Liverpool, og som var en kanon løsning! Jeg finder den flydende playmaker til netop at gøre sig spilbar hele tiden, synes dog ikke rollen bevæger sig over hele banen, men mere i midter området og gør sig spilbar der. Havde den flydende playmaker ved siden af en mezzella i en 5-2-1-2 taktik og med en skyggeangriber som offensiv midt. Fungerede rigtig godt! Smiley
Logged

warmon
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Flydende playmaker - erfaringer
« Svar #3: 21 Dec 2017, 15:50 »

Lad os først tage et blik på hvad FM18 fortæller os om den flydende playmaker, og hvilke konklusioner jeg selv gør mig som følge heraf:

Den flydende playmaker er holdets livsnerve, der fører bolden frem og leder angrebene, ligesom han går med tilbage og hjælper til defensiven. Han gør sig altid spilbar, og derfor skal den flydende playmaker have de fysiske attributter, der giver høj intensitet, og de tekniske egenskaber til at sætte sit præg på kampen. Han vil gerne modtage bolden langt tilbage på banen og drive den fremad, mens han samtidig følger med frem. Den flydende playmaker vil tit ligge på kanten af feltet og lede efter plads til at forsøge skuddet eller den afgørende bold, der skaber en målchance. Den flydende playmaker er kun tilgængelig med en "Support"-pligt.

Ud fra denne tekst læser jeg følgende som værende nøgle attributter i rækkefølgen teknisk, mentalt og fysisk:
Afleveringer, dribling, førsteberøring, langskud, tackling, teknik
Arbejdsevne, beslutninger, forudseenhed, koldblodighed, koncentration, målrettethed, overblik, placeringsevne, teamwork
adrætshed, balance, naturlig form, styrke, udenholdenhed

Disse har jeg valgt at lave en søgning på, og højne værdien indtil jeg når et punkt hvor der ikk er flere spillere tilbage. Det højeste jeg kunne sætte som fælles for alle disse var 13, dvs. den kan sagtens være højere, men jeg er sikker på den er min. 13.
En spiller der kommer op er naturligvis Keita, mens en raibot fra PSG også er at finde. Med spillere identificeret, vil jeg forvente at min flydende playmaker skal ude et stort arbejde, og være synlig i begge ende. Dog har han brug for hjælp i begge ender så han ikke ender med at være helt alene. Et kig på defensiven afslører at Selvom spilleren skal være den primære kreatør, skal man huske balancen på midtbanen skal være i orden. Dvs. den flydende playmaker risikerer ofte at blive fanget ude af position, det åbner dermed op for kontra og omstillinger, modstanderen i overtal mm. Af rollen på midtbanen, hvor spilleren holder sin position 90% af tiden eller mere er der følgende roller IMO, alle sat med forsvar som indstilling:

Ankermand
Dybdeliggende playmaker
Central midtbanespiller


Det er vigtigt du har en spiller der er modvægt til din kreatør, i det her tilfælde den flydende playmaker. Spiller du således med to centrale midtbanespillere, så mister du ankermanden som mulighed, og har kun de andre muligheder tilbage. Skal vi støtte os til punktet som FM selv beskriver, at den flydende playmaker er holdets omdrejningspunkt, så vil det naturlige valg være en central midtbane spiller i forsvars-pligt, evnt. sat til at holde position og skyde mindre, for at holdet bolden i egne rækker. Spiller man med en 3-mandsmidtbane, kan man rykke en ned som ankermand. Det giver stadig det defensiv holdepunkt, så man ikke bliver overløbet.

Offensivt skal den flydende playmaker støttes, med løb omkring sig... Indvendige angriber med backs i overlab, en angriber der falder ned i banen, rene fløje med invendige backs, der er mange muligheder. En ekstra spiller der naturligt opholder sig i hullet foran midtbanen når man står defensivt, så der er kortere vej for afleveringen fra defensiven, skal man slå kontra. Offensiv midtbane og skyggeangriber er de naturlige valg, da resten vil blive playmakere og dermed fratage den flydende playmaker hans primære funktion.

Min 1. tanke til en midtbane konstallation med 3-mand ville derfor se således ud:

Ankermand/dybdeliggende playmaker
Flydende playmaker - boldvindende midtbanespiller


Umiddelbart en fin løsning, men jeg frygter at den bagerste mand i trekanten kan komme i vejen for min flydende playmaker når han skal hente bolden... Derfor skal han enten ligges lige bag den boldvindende midtbanespiller, der har til formål at jagte bolden i alle facetter at spillet. Alternativt placeres midtbanen således:

Central midtbanespiller - flydende playmaker - boldvindeplaymaker


2 mands-midtbanen har jeg forklaret tidligere. Hvad tænker I andre?
Logged

L'Imperatore di Roma er min første blog i årets fm22, følg med!

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Flydende playmaker - erfaringer
« Svar #4: 21 Dec 2017, 15:55 »

http://www.fmdanmark.dk/topic/453/2

Den rolle spiller hovedrollen i min FM18 taktik med stor succes
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

warmon
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Flydende playmaker - erfaringer
« Svar #5: 21 Dec 2017, 16:00 »

http://www.fmdanmark.dk/topic/453/2

Den rolle spiller hovedrollen i min FM18 taktik med stor succes

Kan se du har tænkt nogle af de samme tanker som jeg selv har Smiley
Logged

L'Imperatore di Roma er min første blog i årets fm22, følg med!

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Flydende playmaker - erfaringer
« Svar #6: 21 Dec 2017, 16:13 »

Det er klart min yndlingsrolle i FM18. Jeg syntes han bevæger sig super fint især når man vil spille offensivt fodbold. Det vigtige er, at rummet mellem midtbane og angreb er frit og ikke fyldt op af andre roller. For så løber han oveni dem. Så han skal have pladsen
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

bøvle
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Flydende playmaker - erfaringer
« Svar #7: 02 Jan 2018, 15:04 »

Det er klart min yndlingsrolle i FM18. Jeg syntes han bevæger sig super fint især når man vil spille offensivt fodbold. Det vigtige er, at rummet mellem midtbane og angreb er frit og ikke fyldt op af andre roller. For så løber han oveni dem. Så han skal have pladsen

Jeg har efterhånden brugt lang tid på at overveje forskellige midtbanekonstellati oner, og jeg hæfter mig meget ved det du også skriver her, Wester, nemlig at det vigtigste er, ikke at have rummet mellem midtbane og angreb fyldt op.
Det jeg dog tænker er, at rummet vel NETOP vil blive fyldt, hvis man både har en dybereliggende angriber, der falder derned, samtidig med man har to indvendige angribere, hvoraf den ene er support (i mit tilfælde Coutinho), samtidig med at man også har en central midtbanespiller - Angreb. Alle disse spillere vil vel i et eller andet omfang alle fylde i det rum, hvor den flydende playmaker gerne skulle agere offensivt, er det ikke korrekt? 
Logged

Sider: [1] Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010