home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
29 Jan 2024, 11:35 Mulle68 Nostalgi Patches CM 4
Antal Registrerede Brugere: 23282
  1 Bruger, 484 Gæster Online.

Indlæg: 1132681 over 31362 Emner
Nyeste Bruger: ArmaghRed92
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Football Manager 2017
| |-+  Kategori: Træningsbanen
| | |-+  Taktikker: Tilfældighed eller?
0 Brugere og 1 Gæst læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] Udprint
Forfatter Emne: Taktikker: Tilfældighed eller?  (Læst 2938 gange)
Gilly
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Taktikker: Tilfældighed eller?
« : 01 Jul 2017, 20:13 »

Hvis man har fulgt lidt med i min Journey for the Money-blog (Uden at skulle gøre reklame), kan man læse at jeg er nået til foråret 2034. Dvs. 17½ sæson - snart 18. Men kun i ca. 2 sæsoner, har det lykkedes mig at skabe en taktik der kunne score mere end 02 på den danske karakterskala. Det betyder, at jeg i 88,89% af tiden har haft en taktik der var minimalt acceptabel eller ringere. Det har fået mig til at overveje, hvorvidt FM17 kun kan besejres med en "PlugAndPlay"-taktik fra Steam (Eller tidligere saves) eller hvorvidt der rent faktisk kan laves taktikker der ikke er Over Powered, men stadig kan genere fornuftige resultater. Måske er jeg bare dårlig - det skal bestemt ikke udelukkes. Men jeg føler alligevel, at der er meget lidt sammenhæng mellem de taktikker jeg får kreeret og så resultaterne over længere perioder. Jeg vil bruge min seneste klub Inter som eksempel.

Jeg kommer til klubben i foråret 2033 og beslutter mig for at spille 4-5-1, med én defensiv midtbane og fløjspillere, da det er hvad klubben har materiale til. Den er lidt skævt fordelt, således at jeg drager fordel af min stærke offensive højreback, mens min venstreback er mere defensivt orienteret; Ellers er der ingen raketvidenskab i det. Taktikken viser sig hurtigt at være effektiv med 11 sejre i sæsonens sidste 13 kampe - heriblandt over Roma, Napoli og Torino der alle var Top 6 hold. Naivt tænker jeg, at taktikken må virke, og jeg forstærker mig i transfervinduet med 5 nye spillere, der næsten alle er forstærkninger (Kun min midtstopper bliver en anelse forringet). Så skulle man jo umiddelbart tro, at der var lagt i kakkelovnen til en stærk sæson.

Opstarten er dog hård med vage resultater og jeg taber sæsonens første 2 kampe i Serie A. Jeg vælger nu at ændre taktikken. Jeg gør begge mine backer offensive, mens jeg skubber den defensive midtbane et stykke tilbage for at kompensere for backerne, samtidig med jeg sørger for at de resterende to centrale midtbanespillere forbliver centralt, nu hvor de mister en halv mand på midten. Taktikken viser sig at virke og i 13 kampe henter jeg 30 point. Det hele ser ud til at flaske sig.

Så møder jeg modgang - Jeg har dog en stærk tro på min taktik, men efter 4 point i 7 kampe, med nederlag til bundhold og syngende lussinger i CHL, ændrer jeg fuldstændig taktik. Jeg skubber den defensive midtbane op i angrebet og spiller således en 4-2-2-2. Backerne er stadig offensive, men de to centrale midtbanespillere er skubber en anelse tilbage for at holde taktikken nogenlunde stabil. Taktikken giver med det samme pote, og jeg slår Milan 3-2 og Bologna 3-0 - Begge hold der i år er at finde i Top 6 - samt 3 yderligere modstandere. Okay tænker jeg - Måske er det sådan jeg skal spille.

Så blev det vinterpause og siden da er det blevet til 11 point i 9 kampe, hvor jeg er skiftet mellem de to seneste taktikker, for at finde den taktik der kunne sikre mig en plads i Champions League. Men fællesnævneren kan I nok regne ud; Det starter flot, men slutter brat. Jeg kunne statuere flere eksempler med andre klubber (I samme saves, men også andre) og resultatet er altid det samme. Min umiddelbare tanke var, at jeg bare ikke var bedre, men når jeg læser at folk kan feje modstand af banen med taktikker fra Steam (Uden at jeg skal gøre mig til dommer om det er fejt eller ej), så er jeg begyndt at tvivle på, om der er en gylden middelvej.

Enten er mine modstandere forbandet hurtige til at læse min taktik, hvilket betyder jeg skal skifte 3-4 gange i løbet af et år, eller også så er det kun et fåtal af taktikker der virker i denne udgave. Jeg har altid fundet en håndfuld taktikker jeg kunne bruge i tidligere udgaver, men i år har jeg endnu min første til gode - Er jeg blevet dårligere eller har folk samme erfaringer?
Logged

Guldbrand
Blogmester
********

Offline Offline

 
Sv: Taktikker: Tilfældighed eller?
« Svar #1: 01 Jul 2017, 22:02 »

Generelt har jeg haft det svært med at få taktikker til at virke i FM, men de 3 gange hvor det er sket, så har det fungeret meget godt.

Den første taktik jeg havde held med, var i mit OB save hvor jeg vandt mesterskabet i første sæson. Der spillede jeg meget på direkte bolde og stå dybt. Da jeg efterhånden havde fået forstærket holdet, så skiftede jeg til en anden taktik som også fungeret meget godt over en længere periode.

I mit nuværende spil med Dortmund, har jeg efter 10-12 forsøg, endelig ramt en taktik som der fungere for mig. Det har kastet et mesterskab, pokaltitel, super cup titel og en semifinale plads i CL af sig. Men det har også taget mange forsøg, før jeg ramte en taktik jeg var tilfreds med.

Men jeg oplever ikke som dig, at jeg er nødt til at skifte taktik flere gange i løbet af en sæson. Når jeg har ramt taktikken, så syntes jeg også at den holder ved.


Det har ikke noget at gøre med, at de spillere du køber, måske ikke passer så godt til din taktik?  Jeg syntes godt at jeg kan mærke, hvis en spiller ikke helt passer ind i den måde jeg ønsker at spille på - også selvom han er en bedre spiller end ham han erstatter. - Er hans egenskaber ikke de rigtige, så syntes jeg at ens taktik bliver straffet.
Logged

Gilly
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Taktikker: Tilfældighed eller?
« Svar #2: 02 Jul 2017, 12:13 »

Det har ikke noget at gøre med, at de spillere du køber, måske ikke passer så godt til din taktik?  Jeg syntes godt at jeg kan mærke, hvis en spiller ikke helt passer ind i den måde jeg ønsker at spille på - også selvom han er en bedre spiller end ham han erstatter. - Er hans egenskaber ikke de rigtige, så syntes jeg at ens taktik bliver straffet.
Spillerne blev købt specifikt til den taktik jeg formodede virkede i første omgang. Men så kommer selvfølgelig spørgsmålet om min fortolkning af egenskaberne er de samme som spillets. De har - sjovt nok - leveret bedre i andre roller end hvad de var tiltænkt.

Mit største issue er også stadig at taktikken skal ændres ca. hvert kvartal. Måske er det fordi taktikken så rent faktisk ikke virker i første omgang, selvom jeg synes at de 13-15 kampe burde være en fin indikation. Irriterende er det i hvert fald.
Logged

Sider: [1] Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010