home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
29 Jan 2024, 11:35 Mulle68 Nostalgi Patches CM 4
Antal Registrerede Brugere: 23282
  1 Bruger, 340 Gæster Online.

Indlæg: 1132681 over 31362 Emner
Nyeste Bruger: ArmaghRed92
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Football Manager 2017
| |-+  Kategori: Træningsbanen
| | |-+  Hvordan laver man en god taktik?
0 Brugere og 1 Gæst læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] Udprint
Forfatter Emne: Hvordan laver man en god taktik?  (Læst 5027 gange)
jonasba10
Lilleputspiller
*

Offline Offline


 
Hvordan laver man en god taktik?
« : 28 Jan 2017, 18:43 »

Hey FM freaks  Smiley

Jeg har altid svært ved at lave en rigtig god taktik, og det nærmest helt umuligt, vis jeg ikke kender holdet.
Hvad gør i når i et hold, i slet ikke kender nogle spillere til? altså jeg ved godt, man skal se holdet an. Kigge på spillernes roller og
alt sådan noget. Men det jeg synes er svært, det er at få det samme sat.
Hvad plejer i at gøre? Gerne meget detaljerede svar  Thumbs Up

Mvh Jonas  Smiley
Logged

Boxx
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Hvordan laver man en god taktik?
« Svar #1: 28 Jan 2017, 20:04 »

i detaljer kan dette her godt gå hen og blive en lang affære. Jeg vil forsøge at begrænse mig lidt, så jeg ikke skriver alt for meget Smiley
Fordi det at svare på dit spørgsmål er ikke helt nemt fordi det afhænger af din trups styrker og svagheder, og hvordan du gerne vil spille - Men jeg forsøger! Smiley

Det jeg gør når jeg skal lave en taktik det er først og fremmest at se på hvilket spillermateriale jeg har til rådighed. Hvilke pladser kan de spille, men primært hvilke roller er de bedst til - Dette her bruger jeg meget tid på, og noterer gerne det et eller andet sted, så hvis jeg glemmer en spiller kan jeg hurtig se hans foretrukne plads og rolle. Derudover også hvad hans foretrukne ben er at sparke med.

Når dette er gjort begynder jeg at kigge på hvordan jeg egentlig gerne vil spille. Herunder finder jeg også ud af hvor jeg mener mine styrker er. For eksempel hvis jeg har 4 - 5 centrale midtbanespillere, som alle er berettiget til at spille fast, så har jeg som oftest 3 centrale midtbane spillere i min taktik, hvor så rotation bliver vigtig. Når disse er placeret, kigger jeg på hvor mine spillers styrker ligger. Hvis alle mine centrale midtbanespillere er gode offensivt, så ved jeg at jeg kan få problemer med at forsvare, og vil derfor ikke vælge roller i forsvaret der gør mine spillere er alt for offensive (tænker her primært backs). Derudover hvis jeg kan se jeg har klare offensive styrker centralt, er der ikke behov for at mine kantspillere rykker ind i midten, da jeg nok vil have et par fremstormende midtbanespillere til at være de primære hjælp til min angriber. Så dem forsøger jeg så vidt muligt at holde som fløjspillere så de bliver ude på kanten og laver indlæg.

Har du derimod en rigtig god balance på midtbane mellem offensiv og defensiv, så kan man godt gå ind og være mere kreativ. Jeg vil her pointere at jeg ALTID spiller med en balance spiller på midtbanen - en som er en slags skraldemand og skal beskytte forsvaret og fordele til de mere kreative kræfter.
Har man en god balance på midtbanen, så kan man godt gøre sine backs mere offensive, fordi du så kan benytte dine midtbanespillere til at udfylde mere defensivt arbejde. Så kan dine kanter også være indvendige angribere der kommer mere ind centralt og hjælper din angriber, mens dine backs så er dem der sørger for bredden i banen.

En af de ting jeg altid minder mig selv om når jeg laver en taktik, det er at skabe plads. Her mener jeg at man nemt kan vælge roller hvor spillerne så løber i samme rum. Det ønsker man ikke da det fjerner spilmuligheder og gør pladsen dine spillere har at arbejde i mindre. Så som tommelfinger regel, så kig på dine roller og se hvor de løber hen for så at vælge en anden rolle for en hvis du har 2 spillere i samme sted. Eksempelvis er en fremskudt playmaker (support) og falsk 9'er - de vil gerne have samme rum foran modstanderens forsvar at arbejde i, hvilket gør pladsen for dem begge mindre og mindsker deres effektivitet.

Håber det hjalp lidt. Det er ikke nemt at komme med en skabelon der siger, sådan laver du en taktik, fordi det hele afhænger af din trub og hvordan du egentlig gerne vil spille. Det andet jeg kan sige er at bliv ved med at forsøge. Det kræver analyse og hele tiden justering for at komme frem til en taktik - det er sjældent noget man rammer fuldstændig plet med i første forsøg! Det er hvad min erfaring siger mig i hvert fald
Logged

Jeg kan flyve.. i så lang tid det tager mig at ramme jorden fra jeg springer!

jonasba10
Lilleputspiller
*

Offline Offline


 
Sv: Hvordan laver man en god taktik?
« Svar #2: 28 Jan 2017, 20:20 »

Tak for det lange gode svar  Smiley Det vil jeg prøve at tag til mig.

Jeg plejer osse at gøre let det du siger, som at kigge rollerne igennem, og hvor stabil forsvaret og midtbanen er. Men jeg synes faktisk det tit er mere instruktioner der er svære, men det har jo nok noget med at jeg i sidste ende ikke har kigget rollerne ordenligt igennem alligevel. Men......

Et eksempel er vis jeg kan se at mine angribere er store og stærke, og mine backs favoritter roller er wingback. Så vil jeg mene det rimeligt endelysne at det er direkte spil, jeg skal gå efter, og selvfølgelig kører på indlæg, men det ikke altid det fungere helt alligevel, og det her jeg er virkelig dårlig til at finde problemet.
Logged

Roberto_Baggio
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Hvordan laver man en god taktik?
« Svar #3: 29 Jan 2017, 10:41 »

i detaljer kan dette her godt gå hen og blive en lang affære. Jeg vil forsøge at begrænse mig lidt, så jeg ikke skriver alt for meget Smiley
Fordi det at svare på dit spørgsmål er ikke helt nemt fordi det afhænger af din trups styrker og svagheder, og hvordan du gerne vil spille - Men jeg forsøger! Smiley

Det jeg gør når jeg skal lave en taktik det er først og fremmest at se på hvilket spillermateriale jeg har til rådighed. Hvilke pladser kan de spille, men primært hvilke roller er de bedst til - Dette her bruger jeg meget tid på, og noterer gerne det et eller andet sted, så hvis jeg glemmer en spiller kan jeg hurtig se hans foretrukne plads og rolle. Derudover også hvad hans foretrukne ben er at sparke med.

Når dette er gjort begynder jeg at kigge på hvordan jeg egentlig gerne vil spille. Herunder finder jeg også ud af hvor jeg mener mine styrker er. For eksempel hvis jeg har 4 - 5 centrale midtbanespillere, som alle er berettiget til at spille fast, så har jeg som oftest 3 centrale midtbane spillere i min taktik, hvor så rotation bliver vigtig. Når disse er placeret, kigger jeg på hvor mine spillers styrker ligger. Hvis alle mine centrale midtbanespillere er gode offensivt, så ved jeg at jeg kan få problemer med at forsvare, og vil derfor ikke vælge roller i forsvaret der gør mine spillere er alt for offensive (tænker her primært backs). Derudover hvis jeg kan se jeg har klare offensive styrker centralt, er der ikke behov for at mine kantspillere rykker ind i midten, da jeg nok vil have et par fremstormende midtbanespillere til at være de primære hjælp til min angriber. Så dem forsøger jeg så vidt muligt at holde som fløjspillere så de bliver ude på kanten og laver indlæg.

Har du derimod en rigtig god balance på midtbane mellem offensiv og defensiv, så kan man godt gå ind og være mere kreativ. Jeg vil her pointere at jeg ALTID spiller med en balance spiller på midtbanen - en som er en slags skraldemand og skal beskytte forsvaret og fordele til de mere kreative kræfter.
Har man en god balance på midtbanen, så kan man godt gøre sine backs mere offensive, fordi du så kan benytte dine midtbanespillere til at udfylde mere defensivt arbejde. Så kan dine kanter også være indvendige angribere der kommer mere ind centralt og hjælper din angriber, mens dine backs så er dem der sørger for bredden i banen.

En af de ting jeg altid minder mig selv om når jeg laver en taktik, det er at skabe plads. Her mener jeg at man nemt kan vælge roller hvor spillerne så løber i samme rum. Det ønsker man ikke da det fjerner spilmuligheder og gør pladsen dine spillere har at arbejde i mindre. Så som tommelfinger regel, så kig på dine roller og se hvor de løber hen for så at vælge en anden rolle for en hvis du har 2 spillere i samme sted. Eksempelvis er en fremskudt playmaker (support) og falsk 9'er - de vil gerne have samme rum foran modstanderens forsvar at arbejde i, hvilket gør pladsen for dem begge mindre og mindsker deres effektivitet.

Håber det hjalp lidt. Det er ikke nemt at komme med en skabelon der siger, sådan laver du en taktik, fordi det hele afhænger af din trub og hvordan du egentlig gerne vil spille. Det andet jeg kan sige er at bliv ved med at forsøge. Det kræver analyse og hele tiden justering for at komme frem til en taktik - det er sjældent noget man rammer fuldstændig plet med i første forsøg! Det er hvad min erfaring siger mig i hvert fald

Jeg takker også for denne post..
Den del med at notere ned hvad spillernes bedste roller er og så arbejde ud derfra har jeg ikke skænket en tanke før.
Jeg har altid tænkt, "sådan her vil JEG spille" og så må spillerne omskoles til det jeg vil..
Det hænger så også sammen med at jeg 9 ud af 10 gange spiller med hold hvor kvaliteten af truppen er så god at jeg holder mig nogle gode saves - der kaster pokaler af sig næsten hver sæson.

Har du en lignende tilgang til holdinstrukser - eller er det her "sådan vil JEG spille"- tanken mere kommer ind.?

igen - tak for et godt input Thumbs Up
Logged

Love the Blues

hennez
Lilleputspiller
*

Offline Offline

 
Sv: Hvordan laver man en god taktik?
« Svar #4: 06 Feb 2017, 16:14 »

Et eksempel er vis jeg kan se at mine angribere er store og stærke, og mine backs favoritter roller er wingback. Så vil jeg mene det rimeligt endelysne at det er direkte spil, jeg skal gå efter, og selvfølgelig kører på indlæg, men det ikke altid det fungere helt alligevel, og det her jeg er virkelig dårlig til at finde problemet.

hvis du har store stærke angriber og dygtige wingbacks kan en mere kontrollerende spillestil måske være noget, det gør dine backs oftere kommer helt frem og slår indlæg Wink
Logged

L.Wee
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Hvordan laver man en god taktik?
« Svar #5: 12 Feb 2017, 15:37 »

Jeg kunne godt bruge lidt taktisk hjælp
Da jeg ikke føler jeg udnytter mit spiller materiale nok, og vil gerne give mine talenter mere tid på banen.

Hvad er nemmest for at kunne hjælpe, saved game, screenshots?
Logged

Guldbrand
Blogmester
********

Offline Offline

 
Sv: Hvordan laver man en god taktik?
« Svar #6: 12 Feb 2017, 15:54 »

Jeg kunne godt bruge lidt taktisk hjælp
Da jeg ikke føler jeg udnytter mit spiller materiale nok, og vil gerne give mine talenter mere tid på banen.

Hvad er nemmest for at kunne hjælpe, saved game, screenshots?

Hvis du allerede har lavet en taktik, men ønsker yderligere inputs/vejledning, så prøv at brug det taktiske panel http://fmfreaks.dk/index.php?topic=40365.0

Hvis du har et hold, men er på helt bar bund - Så brug i stedet den pågældende klubtråd- Så vil der helt sikkert være hjælp at finde der.


Og scrrenshots samt en beskrivelse vil være fint til at starte med..   Smiley
Logged

Sider: [1] Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010