home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
29 Jan 2024, 11:35 Mulle68 Nostalgi Patches CM 4
Antal Registrerede Brugere: 23281
  0 Brugere, 235 Gæster Online.

Indlæg: 1132681 over 31362 Emner
Nyeste Bruger: TindraTindra
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andet
| |-+  Kategori: Baren
| | |-+  Energiteknologi
0 Brugere og 1 Gæst læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] Udprint
Forfatter Emne: Energiteknologi  (Læst 2867 gange)
Tenelka
Juniorspiller
**

Offline Offline


 
Energiteknologi
« : 10 Okt 2016, 04:51 »

Har i nogen gange siddet og tænkt over, hvorfor vi skal sparer på lyset og varmen.

Men har i også tænkt på hvad kan i selv ellers gøre eller få hjælp til. Så er det her jeg vil træde til og sige jeg kan hjælp.
Jeg er uddannet energiteknolog og vil gerne hjælpe med den viden jeg har eller kan skaffe. så emner er ikke for små men heller ikke for store.
Så jeg håber at der vil være nogen der har nået af spørger om.

Logged

22
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Energiteknologi
« Svar #1: 10 Okt 2016, 21:39 »

God ide da Wink

Du kan måske opdatere os på hvad man kan gøre i det daglige, min egen viden på området, udover hvad man selv kommer frem til, afgrænser sig nok til et OBS-program på Danmarks Radio for et lille årti siden...

Og er der ellers nogle ideer, opfindelser, mm. du tror vil vinde frem over de kommende år? Altså alternativer til vindmøller, termisk energi og bølgekraftværker og deslige. Måske nogle glimrende forslag man ikke hører om som menig mand, grundet storpolitik eller andet? Grin

« Seneste Redigering: 10 Okt 2016, 21:41 af 22 » Logged

Fresse94
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Energiteknologi
« Svar #2: 10 Okt 2016, 22:18 »

God ide da Wink

Du kan måske opdatere os på hvad man kan gøre i det daglige, min egen viden på området, udover hvad man selv kommer frem til, afgrænser sig nok til et OBS-program på Danmarks Radio for et lille årti siden...

Og er der ellers nogle ideer, opfindelser, mm. du tror vil vinde frem over de kommende år? Altså alternativer til vindmøller, termisk energi og bølgekraftværker og deslige. Måske nogle glimrende forslag man ikke hører om som menig mand, grundet storpolitik eller andet? Grin

Det ser ud til at have lange udsigter i øjeblikket, men thorium kunne være en ny mulighed for energi.
Logged

Tenelka
Juniorspiller
**

Offline Offline


 
Sv: Energiteknologi
« Svar #3: 11 Okt 2016, 09:26 »

Det ser ud til at have lange udsigter i øjeblikket, men thorium kunne være en ny mulighed for energi.

Angående ting man selv kan gøre, så er der altid den klassike , som er at skrue ned for varmen, når man har åbne vinduer i mere end 5 min. men hvis man helst vil have en metode hvor man ikke selv skal skrue , så er der jo mange anlæg der har natsænkning, men der skal man passe på at sætte en for stor forskel på hvor stor ændring man laver, altså hvor langt man ned skruer i grader.

Men til det med hvad der kommer af nye ting eller hvad man kan udnytte bedre, så er jeg af den opfaldes af bølgekraft nok skal komme bedre frem i danmark. men ellers så er der magma termisk energi som kan være en muglighed
Logged

Maze
Reserveholdsspiller
****

Offline Offline


 
Sv: Energiteknologi
« Svar #4: 11 Okt 2016, 11:21 »

Som jeg ser det, så er magma geotermi og thorium begge muligeheder på det globale plan. Dog tvivler jeg stærkt på at det nogensinde kommer til Danmark.

Thorium er stadig radioaktivt, meget mindre end uranium, men derfor vil et land som Danmark ikke begive sig ud i atomkraftværker. Lande som allerede har atomkraftværker kan det måske være en løsning når teknologien er mere moden og det kan betale sig for dem økonomisk. Og så er den lige den side til sagen at du ikke kan lave bomber med thorium, vejer sikker også tungt i nogle lande Wink

Magma geotermi er vel reelt kun relevant for lande med vulkaner eller tæt kanten af tetoniske plader. I danmark skal vi godt nok bore langt ned for at få noget brugbart ud af det.. Men helt sikkert er spændende emne, Costa Rica anvender det i stort stil og er generelt er foregangsland for vedvarende energi (de har så også geografien til det).

Udviklingen i Danmark må vel ligge inden for energilagring. I Danmark er bæredygtige teknologier som vind, sol og tildels vand veludviklet, men som mange vedvarende energi er de jo afhængig af vejret. Hvis det var muligt at lave energilagring uden for store tab vil det helt sikkert kunne gøre en helt masse for Danmark! base- og peak-hour produktion på kraftværkerne vil mindskes markant og flere huse kunne blive selvforsynende..

Hvis du får en teknologi som kan lagre energi, så vil de vedvarende energi teknologier vinde meget mere frem og solceller vil få endnu et salgs boom Wink
Logged

Tenelka
Juniorspiller
**

Offline Offline


 
Sv: Energiteknologi
« Svar #5: 11 Okt 2016, 12:26 »

Det er der faktisk en stor kongres i Aalborg , der har på bordet, det med at finde ud af hvordan vi videre udvikler energilagring. fordi vi gør det jo faktisk allerede nu, men det kan gøre meget mere effektivt, end det bliver gjort nu og i større potioner
Logged

22
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Energiteknologi
« Svar #6: 11 Okt 2016, 12:53 »

Er det noget man i diverse NGO'er arbejder på at hjælpe u-lande med måske? Jeg tænker at f.eks. et land som Guatemala har et kæmpe potentiale for netop magma geotermi - men da regeringen her næppe midlerne til den slags projekter, kunne det jo være et smart sted at hjælpe dem med at hjælpe sig selv Smiley

Og hvilke teknologier ville I spå en fremtid indenfor energilagring - hvis det overhovedet giver mening at spå om den slags endnu Smiley
Logged

22
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Energiteknologi
« Svar #7: 11 Okt 2016, 12:56 »

Hele den vestlige kyst langs både Nord- og Sydamerika er vel i virkeligheden ret optimal når det kommer til termisk energi?


Kan læse mig frem til at Nicaragua per 1. juli 2012 fik 24% af deres energiforbrug dækket af egen udvinding (hedder det det?) af termisk energi, lidt imponerende af et u-land alligevel?!
« Seneste Redigering: 11 Okt 2016, 13:00 af 22 » Logged

Fresse94
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Energiteknologi
« Svar #8: 11 Okt 2016, 13:13 »

Angående ting man selv kan gøre, så er der altid den klassike , som er at skrue ned for varmen, når man har åbne vinduer i mere end 5 min. men hvis man helst vil have en metode hvor man ikke selv skal skrue , så er der jo mange anlæg der har natsænkning, men der skal man passe på at sætte en for stor forskel på hvor stor ændring man laver, altså hvor langt man ned skruer i grader.

Derhjemme kører vi med pillefyr, hvor den gamle har indstillet den med at skrue op for varmen kl. 5 og 17 tiden mener jeg ca. det er. Den kl. 5 kunne nok godt spares væk, men den er godt nok dejlig når man vågner. Når det bliver koldere end det er i øjeblikket, så kommer den til at køre konstant på et minimum.

Logged

Maze
Reserveholdsspiller
****

Offline Offline


 
Sv: Energiteknologi
« Svar #9: 11 Okt 2016, 14:47 »

Er det noget man i diverse NGO'er arbejder på at hjælpe u-lande med måske? Jeg tænker at f.eks. et land som Guatemala har et kæmpe potentiale for netop magma geotermi - men da regeringen her næppe midlerne til den slags projekter, kunne det jo være et smart sted at hjælpe dem med at hjælpe sig selv Smiley

Og hvilke teknologier ville I spå en fremtid indenfor energilagring - hvis det overhovedet giver mening at spå om den slags endnu Smiley

Jeg har faktisk her i sommer rejst 5 måneder i Mellemamerika, og ja generelt har hele Mellemamerika et kæmpe potientiale! (ligger også mellem to tetoniske plader, derfor også mange vulkaner). Men hvad jeg er bekendt med, så arbejder Ingeniører Uden Grænser (IUG) ikke i det område når det omhandler energi. Der er meget know-how i den region i forvejen, som du selv skriver så er Nicaragua rigtig godt med, og Costa Rica har verdensrekord for flest dage i træk på udelukkende vedvarende energi. Så Mellemamerika har hvertfald ikke brug for "hjælp" på den måde. Smiley

mht. energilagring er det rigtig svært at spå om! jeg tør hvertfald med mit kendskab ikke komme med et bud på hvilken teknologi der slår igennem Wink Det mest oplagte vil dog være lagring af strøm, da de fleste teknologier i Danmark producere eller bruger strøm, og du mindsker taber mellem omformningen er energi fra strøm til f.eks. termisk.

Logged

Tenelka
Juniorspiller
**

Offline Offline


 
Sv: Energiteknologi
« Svar #10: 23 Okt 2016, 07:52 »

det er nemlig rigtig svært at melde om, det er næsten kun fremtiden der kan svarer på hvad der sker i verden, eller i danmark. Men kan jo selv gøre en forskel på mange ting, specielt det med at spare på energien.
Logged

Sider: [1] Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010