home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
29 Jan 2024, 11:35 Mulle68 Nostalgi Patches CM 4
Antal Registrerede Brugere: 23282
  2 Brugere, 416 Gæster Online.

Indlæg: 1132681 over 31362 Emner
Nyeste Bruger: ArmaghRed92
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Football Manager 2016
| |-+  Kategori: Træningsbanen
| | |-+  CRYSTAMIX - en taktisk tilgang
0 Brugere og 1 Gæst læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] 2 3 Udprint
Forfatter Emne: CRYSTAMIX - en taktisk tilgang  (Læst 20468 gange)
whapz
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
CRYSTAMIX - en taktisk tilgang
« : 27 Jun 2016, 11:51 »


Skabelsen af eget koncept

- CRYSTAMIX


Hele ideen med denne tråd er, at jeg vil skabe en taktik ud fra mine favoritpositioner -og roller på banen, hvorfra jeg vil danne et mønster for, hvordan jeg har tænkt mig, at det skal hænge sammen i praksis. Herefter vil jeg forsøge mig med taktikken rundt i forskellige klubber i Europa. Startdestinationen bliver i en af mine FM-favoritter, RB Leipzig.
« Seneste Redigering: 27 Jun 2016, 12:24 af whapz » Logged

whapz
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: CRYSTAMIX - en taktisk tilgang
« Svar #1: 27 Jun 2016, 12:10 »

For de, der har læst eller fulgt min anden taktiske tråd, Fra idé til handling, vil der igen blive lagt fokus på et smalt system, hvor de kreative og dominerende roller i taktikken er roller, der opererer på en eller anden måde centralt.

Da jeg fandt disse roller og satte dem op i en formation, så det derfor således ud:

Formationen


Logged

whapz
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: CRYSTAMIX - en taktisk tilgang
« Svar #2: 27 Jun 2016, 12:22 »

Da jeg satte mig ned og tænkte over, hvordan jeg ville spille, kom jeg frem til nogle punkter, som jeg følte var væsentlige;

Kampdomination
Spil centralt
Kontrolleret spil
Pres på boldholder og genpres


Disse faktorer fik jeg ført over til følgende holdinstruktioner:


Holdinstruktioner




I de kommende indlæg vil jeg begrunde spillerrollerne, hvordan de skal agere og tanker bag deres mentalitet.
Logged

whapz
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: CRYSTAMIX - en taktisk tilgang
« Svar #3: 28 Jun 2016, 10:37 »

Backs og midterforsvaret


Backs:
Da min formation er smal, er det vigtigt for mig, at mine backs kommer med frem. Samtidig skal de holde den defensive struktur og holde modstanderne fra at slå for mange indlæg. Derfor har jeg valgt rollen "back" i angrebsmentalitet, så de kommer med frem. De er hermed også holdets bredde spillere, så de vil naturligt få slået mange indlæg. Derfor skal mine backs ikke kun være gode defensivt. Jeg foretrækker de også kan noget frem i banen.

Midterforsvaret:
Jeg foretrækker, at de centrale forsvarsspillere er ganske almindelige stoppere. De skal kunne læse spillet, heade, tackle og markere. Hurtighed, afleveringsdygtighe d  og overblik er bare en sidegevinst for gode stoppere. Har mine midterstoppere derfor gode stats i aflevering, overblik og teknik, laver jeg deres roller om til boldspillende forsvarer.
Jeg forventer af mine midterstoppere, at de holder strukturen og vinder de dueller, der nu skulle opstå. Derfor får de forsvarsmentalitet - og i tilfælde af, at rollen bliver boldspillende, får han akkurat samme instruktioner, som den oprindelige midterforsvarer, den eneste forskel er, at han slår lidt flere risikable afleveringer.
Logged

whapz
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: CRYSTAMIX - en taktisk tilgang
« Svar #4: 29 Jun 2016, 10:56 »

De centrale spillere på midtbanen


I dette afsnit vil jeg komme ind på de spillere, der udgør formationens centrale midtbanepositioner. Den defensive midtbanespiller, box-box-midtbanespilleren og skyggeangriberen.

Den defensive midtbanespiller:
Hans primære rolle er at beskytte forsvaret og holde sin meget centrale position i opstillingen. Når backs går med frem, er det vigtigt, at han er klar til at være støttespilleren i det defensive. Når han spiller bolden rundt, skal han ligge de stensikre afleveringer, hvor han skal finde de mere kreative folk på banen. De vigtigste egenskaber for folk på positionen er derfor tackling, styrke og placeringsevne. Hvis man skal have luksusegenskaber, kan man også kigge på aflevering, markering, aggressivitet og arbejdsevne! Hans mentalitet er derfor også sat til "forsvar".

Box-box-midtbanespilleren:
Holdets energibombe er at finde her. I det defensive skal han være deltagende i presspillet og holde strukturen. I offensiven skal han kunne bidrage med løb omkring boldholderen. Han skal altså være bevægelig både med dybdeløb og være tilgængelig i selve opspillet! Denne rolle finder jeg utroligt spændende, da det både kan være playmakertyper og arbejdsheste, der kan egne sig i denne rolle. For at finde holdets box-box spiller, kigger jeg mest på aflevering og udholdenhed. Skal man være striks, kan løb uden bold, overblik, teknik og fart også være en virkelig god faktor i rollen.

Skyggeangriberen
Den måltruende, offensivt indstillede midtbanespiller er at finde her. Han skal bidrage meget i presspillet fremme i banen og lave massere af løb i det offensive spil. Da han er placeret på den offensive midtbane, forventer jeg også, at han bidrager i det opbyggende spil. Derfor er denne rolle lidt mere krævende end de to foregående. Af egenskaber skal han altså være en måscorende playmakertype. Derfor er afslutning, aflevering, løb uden bold og overblik meget væsentligt. Han skal kunne sætte medspillere i scene og være villig til at tage dybe løb, der fører til mål.
Logged

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: CRYSTAMIX - en taktisk tilgang
« Svar #5: 29 Jun 2016, 15:59 »

Jeg læser med.. Glæder mig til at se om du kan få den asymmetriske til at virke. Jeg har selv forsøgt et hav af gange men aldrig været helt tilfreds
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

szukizek
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: CRYSTAMIX - en taktisk tilgang
« Svar #6: 29 Jun 2016, 16:08 »

Jeg følger også med, det ser meget gennemtænkt ud  Thumbs Up og håber det kommer til at virke  Smiley
Logged


whapz
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: CRYSTAMIX - en taktisk tilgang
« Svar #7: 29 Jun 2016, 16:19 »

Jeg læser med.. Glæder mig til at se om du kan få den asymmetriske til at virke. Jeg har selv forsøgt et hav af gange men aldrig været helt tilfreds

Lyder godt! Håber også det bliver godt  Thumbs Up

Jeg følger også med, det ser meget gennemtænkt ud  Thumbs Up og håber det kommer til at virke  Smiley

Det lyder godt, szukizek! Jeg er også spændt på det Smiley
Logged

whapz
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: CRYSTAMIX - en taktisk tilgang
« Svar #8: 30 Jun 2016, 13:56 »

Snævre kanter


På højrekanten har jeg valgt den brede playmaker, som jeg har forelsket mig meget i, i forbindelse med denne version af FM. På modsatte fløj har jeg en invendig angriber, som jeg også finder utroligt spændende! Hvordan deres bevægelses -og afleveringsmøsntre er tiltænkt, vil jeg komme ind på i dette afsnit.

Den brede playmaker:
Holdets nok allervigtigste position er tiltænkt her. Der er store forventninger til spilleren, der får tildelt denne position! Når holdet har bolden, skal han bevæge sig ind mod den centrale del af banen, hvor han skal finde positioner, der kan gøre sine medspillere gode. Så snart bolden kommer på den sidst tredjedel, skal han iscenesætte en holdkammerat; om det er en back i overlap, en angriber der falder dybt eller et sideskift, er underordnet. Der er bare fokus på, at han har de kreative evner i orden. Rollen er valgt med mentaliteten "angreb", da han så vidt muligt skal være at finde på den sidste tredjedel af banen. Denne position vil derfor kræve gode stats i aflevering, overblik, teknik og teamwork. Skal man være ekstra kritisk, kan man kigge på placeringsevne, koncentration, first touch og fart.
Som en sidebemærkning, skal den brede playmaker i højre side helst være venstrebenet, da han både trækker ind i banen med bolden og modtager bolden centralt.


Den invendige angriber
Han er tiltænkt som holdets trussel fra kanten. Hver gang holdet har bolden, vil han forsøge med løb fra venstrekanten og direkte ind i bagrummet bag modstandernes forsvar. Han skal derfor både forsøge at løbe i giftige positioner og tage opmærksomhed for at skabe plads til holdets andre målscorere. Når bolden spilles bredt i modsatte side, skal han være at finde i eller omkring feltet for at udgøre en ekstra måltrussel. Det kan altså sagtens være en angriber-type, der bliver sat ud på denne position. Det defensive arbejde er begrænset, da han er sat i roller "angreb".
Af vigtige egenskaber, skal han have fart, teknik og løb uden bold. Der kan også ses på ting som afslutning, langskud, indlæg og aflevering.
Da hans løb vil skære ind i banen, vil min invendige angriber i venstre side ALTID være højrebenet.

Logged

whapz
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: CRYSTAMIX - en taktisk tilgang
« Svar #9: 01 Jul 2016, 11:15 »

Forreste og bageste mand


I dette afsnit, vil jeg komme ind på mit valg af målmand og angriber i CRYSTAMIX. Jeg har valgt hhv. sweeper-keeper og dybdeliggende angriber på disse to positioner.

Sweeper-keeperen:
Han er simpelthen den slags målmand, der har imponeret mig mest i udgaven af FM. Rollen er sat til "forsvar", hvor han er meget påpasselig med sine indgreb ud af buret. Samtidig er han mere deltagende i spillet end den normale målmand, hvor han i min taktik bliver instrueret i at lave simple afleveringer til backs. Samtidig kommer han lidt ud i feltet for at opsnappe for lange stikninger fra modstanderne. Når jeg finder en keeper, kigger jeg meget på stats i reflekser, en mod en og kommunikation. Det er svært for mig yderligere at gå i detaljer om målmanden, da jeg simpelthen ikke kender nok til rollen  Rullende Øjne

Den dybe angriber:
Her er omdrejningspunktet, der skal sammenflette midtbanen og angrebet. Han har en stor andel i det offensive spilmønster, da han trækker ned i banen for at modtage bolden og får den fordelt derfra. Slår han den for eksempel ud til en fremadstormende back, skal han selv med i feltet, og sender han en stikning til skyggeangriberen eller den indvendige angriber, skal han med i feltet for en eventuel returbold. Med andre ord, skal han altså have en fod med i rigtig mange ting i dette smalle system, da han ofte har sidste eller næstsidste fod på bolden. Den dybe angriber skal have gode stats i ting som aflevering, overblik, førsteberøring og afslutning. Man kan også kigge på fart, hovedstød, styrke, løb uden bold. Dog har jeg erfaret, at han ikke behøver være totalt komplet til disse ting for at udfylde rollen. En targetman eller teknikker kan altså også sagtens bruges som en dyb angriber!

Dette var en forklaring om mine spillerroller i taktikken CRYSTAMIX. På papiret og teoretisk, føler jeg selv, at det er nogenlunde udtænkt og klar til at blive prøvet i praksis! Som nævnt i første afsnit, var første destination RB Leipzig, men da mine screenshots er gået tabt, vil jeg forsøge mig andetsteds, nemlig i Spanien og Real Sóciedad! En klub jeg aldrig har forsøgt mig i før i FM-sammenhæng.
« Seneste Redigering: 01 Jul 2016, 11:17 af whapz » Logged

whapz
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: CRYSTAMIX - en taktisk tilgang
« Svar #10: 02 Jul 2016, 16:36 »

CRYSTAMIX i praksis


En hurtig sæson med min nye taktik er gennemspillet. Her har der været nogle forskellige gode og knap så gode aspekter. Jeg har justeret og finpudset hele sæsonen i gennem. Herunder er en illustration af tabellen:



I de første 14 kampe, var jeg ubesejret. Dog haglede mit hold skud af sted mod mål, hvor de fleste var udenfor rammen. Det kan jeg som skaber af taktikken desværre ikke stå inde for, hvilket førte til en del tweaks, som gjorde, at vi mistede nogle dyre point i ny og næ.
I de kommende afsnit, vil jeg tage udgangspunkt i denne sæson med Real Sociedad, og forklare, hvad der skal gøres bedre og hvad der har virket.
Logged

whapz
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: CRYSTAMIX - en taktisk tilgang
« Svar #11: 03 Jul 2016, 12:32 »

Godt og skidt


Alt i alt er sæsonen godkendt, da medieprognosen hed 9. Længe så det ud til, at jeg skulle slutte som 2'er, da Real Madrid simpelthen var stukket af for længst. Dog kom der sidst på sæsonen mange dårlige resultater, og som man hører så tit, så er det svært at få holdet vendt i en dårlig stime. Men hvis jeg punktvist skal sætte en finger på, hvad der fungerede, og hvad der ikke gjorde, kommer det herunder.

Det positive:
Backs: Har gjort et fremragende stykke arbejde. I sær på den offensive front, har de leveret varen.
Den invendige angriber: Den absolut mest overraskende position! Målfarligheden og de direkte løb har været eminent! Bruma var helt forrygende og blev sågar topscorer på positionen.
Box-box-spilleren: Har levet op til kravene med en smule mål og assists. I Real Sociedad brugte jeg en decideret playmaker på positionen, Ruben Pardo, som var helt forrygende også.

Det triste:
Skyggeangriberen: Han er simpelthen blevet isoleret for meget og lukket helt af i mange kampe. Løbemønsteret er som sådan godt nok, men har lignet for meget den dybe angriber, hvorfor jeg vil forsøge at lave ændringer her.
Dødbolde: Jeg har ikke været en trussel på dødbolde, derfor vil jeg gøre en indsats på området.
Mål i mod: Både på indlæg og personlige fejl, er der indkasseret for mange mål. Derfor vil jeg kigge på ændringer, der kan dæmme op for det.
Den boldspillende forsvarer: Har skuffet mig ufatteligt meget. Alt for mange gange, bliver bolden klasket væk eller givet direkte til modspilleren. Derfor fjerner jeg rollen og har alle min forsvarsspillere på almindelige centrale forsvarer. I forbindelse med dette, vil jeg også fjerne "Spil bolden i dybden" i holdinstruktionerne .
For mange upræcise afslutninger: Her vil der også blive ændret nogle få ting i holdinstruktionerne . Hvis holdet har 20 afslutninger i en kamp og kun 2 er indenfor mål, så er der noget galt!


I de kommende afsnit, vil jeg komme ind på, hvordan jeg vil forbedre det negative ting. Forhåbentligt vil det føre CRYSTAMIX til endedestinationen - en udført taktik, som jeg føler fungerer i praksis
« Seneste Redigering: 03 Jul 2016, 12:33 af whapz » Logged

whapz
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: CRYSTAMIX - en taktisk tilgang
« Svar #12: 04 Jul 2016, 10:44 »

Scor og forsvar!


Jeg vil i dette afsnit komme ind på, hvad jeg vil gøre for at dæmme op på den defensive front og mine offensive hjørnespark. Det skulle gerne resultere i nogle mål på standardsituationer, samt styrke mit forsvar.

Modstanderinstrukti oner




For at forhindre modstanderne fra at score på for mange indlæg, har jeg ekstra fokus på deres kanter og backer. De skal tackles hårdt og ikke have mulighed for at komme til deres gode ben og slå et afgørende, godt indlæg. Derfor ser holdinstruktionerne således ud.




Hjørnespark




De to centrale forsvarer, den defensive midtbane og angriberen skal have disse roller, da de på denne måde har det afgørende at sige inde i feltet. Hvem af de resterende, der sparker, er underordnet. Jeg finder den position, hvor der er den bedste skytte og sætter resten op derfra. Ved at have to ude foran feltet, vil den ene falde lidt tilbage og tage affald og den anden løbe mod straffesparksplette n, hvor bolden skal sparkes mod. Derefter er der massere af folk i feltet til nedfaldet. Mine to backs lader jeg altid stå hjemme.
« Seneste Redigering: 04 Jul 2016, 10:46 af whapz » Logged

whapz
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: CRYSTAMIX - en taktisk tilgang
« Svar #13: 04 Jul 2016, 11:15 »

The final chapter


De sidste ting, der skulle forbedres, var farligheden af skyggeangriberen og have flere skud inden for målrammen. Jeg følte, at den dybe angriber nærmest blokerede eller gjorde skyggeangriberen ufarlig. Derudover var jeg ikke skarp nok i afslutningerne og havde i nogle kampe 27 skud mod mål, hvor kun 5 ramte mål. Det er uskarpt og ikke acceptabelt. Jeg satte mig derfor ned og kiggede på disse ting, hvilket førte til følgende:

Den dybe angriber og skyggeangriberen:
I spillet står der, at disse to roller er gode sammen, hvorfor jeg ikke kunne forstå, det ikke fungerede. Efter nærmere eftertanke, fjernede jeg "bevægelsesfrihed fra position" på min dybe angriber og lod min skyggeangriber være uændret. Jeg fjernede også "ryk i dybden" på den dybe angriber, da hans primære rolle er at falde ned i banen.
Resultatet fungerede og de to roller kunne lige pludselig fungere sammen, se bare resultatet på Christian Eriksen og Harry Kane. Altså, jeg fik, hvad jeg ønskede af min skyggeangriber, en kreativ og målfarlig playmakertype!


Lær at ramme mål:
For at ramme mål, satte jeg "skyd mindre" på min invendige angriber og dybe angriber, så de ikke plaffede skud af sted, så snart muligheden opstod. Derudover ændrede jeg i holdinstruktionerne, hvor jeg har tilføjet "arbejd bolden ind i feltet". Efter disse tweaks, ser holdinstruktionerne altså sådan her ud:



De er altså helt identiske med de oprindelige, dog uden "aflever i dybden" og uden boldspillende forsvarsspillere.




Og hvordan gik det så?


Jeg drog til England for at teste taktikken med Tottenham. Her forventede jeg en top 3 placering - af de årsager, at man spiller flere kampe i England, ligaen har flere svære kampe og det er generelt en sværere liga i FM. Og til sidst på sæsonen kunne jeg altså konkludere, at min taktik, CRYSTAMIX, nu er gennemarbejdet og kan skabe resultater!



En aldeles fremragende sæson i Tottenham og jeg har elsket det hele vejen i gennem. Spillet fungerede og jeg fik rettet op på de ting, som jeg følte, ikke fungerede optimalt. Derudover tillod jeg mig at give mig selv en lille udfordring. Da jeg er helt tosset med ham som fodboldspiller, bevise, at det er dumt at sætte ham til salg om og om igen i de forskellige saves. Mine damer og herrer, Mousa Dembélé Wink




Til sidst vil jeg bare lige høre, om folk er interesserede i at hjælpe mig med at teste taktikken rundt om i Europa? Jeg er kørt lidt død i at lave nye saves konstant efter hver sæson. Er du derfor interesseret, så meld det i kommentaren og hvilket hold, der bliver testet!

Kiss and love,

whapz  Thumbs Up
Logged

T.Iglemose
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: CRYSTAMIX - en taktisk tilgang
« Svar #14: 04 Jul 2016, 20:30 »

The final chapter


De sidste ting, der skulle forbedres, var farligheden af skyggeangriberen og have flere skud inden for målrammen. Jeg følte, at den dybe angriber nærmest blokerede eller gjorde skyggeangriberen ufarlig. Derudover var jeg ikke skarp nok i afslutningerne og havde i nogle kampe 27 skud mod mål, hvor kun 5 ramte mål. Det er uskarpt og ikke acceptabelt. Jeg satte mig derfor ned og kiggede på disse ting, hvilket førte til følgende:

Den dybe angriber og skyggeangriberen:
I spillet står der, at disse to roller er gode sammen, hvorfor jeg ikke kunne forstå, det ikke fungerede. Efter nærmere eftertanke, fjernede jeg "bevægelsesfrihed fra position" på min dybe angriber og lod min skyggeangriber være uændret. Jeg fjernede også "ryk i dybden" på den dybe angriber, da hans primære rolle er at falde ned i banen.
Resultatet fungerede og de to roller kunne lige pludselig fungere sammen, se bare resultatet på Christian Eriksen og Harry Kane. Altså, jeg fik, hvad jeg ønskede af min skyggeangriber, en kreativ og målfarlig playmakertype!


Lær at ramme mål:
For at ramme mål, satte jeg "skyd mindre" på min invendige angriber og dybe angriber, så de ikke plaffede skud af sted, så snart muligheden opstod. Derudover ændrede jeg i holdinstruktionerne, hvor jeg har tilføjet "arbejd bolden ind i feltet". Efter disse tweaks, ser holdinstruktionerne altså sådan her ud:



De er altså helt identiske med de oprindelige, dog uden "aflever i dybden" og uden boldspillende forsvarsspillere.




Og hvordan gik det så?


Jeg drog til England for at teste taktikken med Tottenham. Her forventede jeg en top 3 placering - af de årsager, at man spiller flere kampe i England, ligaen har flere svære kampe og det er generelt en sværere liga i FM. Og til sidst på sæsonen kunne jeg altså konkludere, at min taktik, CRYSTAMIX, nu er gennemarbejdet og kan skabe resultater!



En aldeles fremragende sæson i Tottenham og jeg har elsket det hele vejen i gennem. Spillet fungerede og jeg fik rettet op på de ting, som jeg følte, ikke fungerede optimalt. Derudover tillod jeg mig at give mig selv en lille udfordring. Da jeg er helt tosset med ham som fodboldspiller, bevise, at det er dumt at sætte ham til salg om og om igen i de forskellige saves. Mine damer og herrer, Mousa Dembélé Wink




Til sidst vil jeg bare lige høre, om folk er interesserede i at hjælpe mig med at teste taktikken rundt om i Europa? Jeg er kørt lidt død i at lave nye saves konstant efter hver sæson. Er du derfor interesseret, så meld det i kommentaren og hvilket hold, der bliver testet!

Kiss and love,

whapz  Thumbs Up
Godt gået, men Dembele sælger man ALDRIG! Heller ikke for 30 mio euro Peace Han gør det altid fortræffeligt for mig og er også stor fan af hans spillestil IRL
Logged

Sider: [1] 2 3 Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010